Uusi yritys monen vuoden jälkeen

Kiva kuulla, että olet ok ja päässyt raittiuden alkuun!
Tavoitan tuon tunteen mitä kuvasit, tai ainakin jotain siitä. Vaikkei kokisi häpeääkään, voi olla henkisesti raskasta kirjoittamalla koko ajan ja toistuvasti alleviivata “epäonnistumistaan”. Itse en kehdannut mennä AA-ryhmään, kun retkehtelun koko ajan… jotenkin oli olo, että en jaksa enkä pysty menemään joka viikko “ripittäytymään”, että taas olen juonut. Homma on osaltani pelkkää ensimmäistä askelta… :mrgreen:
Tervettä on osata kuunnella itseään; mikä auttaa juuri nyt , mitä tarvitsee yähän kohtaan ja toimia niin… niin se on tervehtymistä ja voimaantumista, omien rajojen tunnistamista ja niiden puolustamista.
Osalla, minullakin, on paljon kokemuksia jo lapsuudesta omien tunteiden, ajatusten ja mielipiteiden mitätöinnistä, että ne eivät ole todellisia tai ne ovat liioiteltuja tai vääriä. Siksikin pidän arvokkaana, että olet nyt toiminut juuri niin kuin on tuntunut parhaalta toimia.

Kirjoitat hienosti ja rehellisesti. Jossain kohtaa vetäytyminen on paikallaan. Jossain kohtaa avautuminen auttaa parhaiten. Ihmiset ovat erilaisia ja itsetuntemuksen kehittyessä osaa valita kuhunkin hetkeen parhaat toimintatavat, mitä ne sitten ovatkin.
Äläkä tosiaan ota paineita, et ole tilivelvollinen tänne tai muuallekaan. Kirjoittelet silloin kun jaksat ja haluat!
Voimia ja kivoja syyspäiviä!

Hienoa pohdintaa jälleen Naurismäeltä yllä. Toivon ettei kenenkään täydy tuntea häpeää mahdollisista sortumisistaan. Kukaan ei kilpaile toisia vastaan, kaikki arvostavat itseään sen verran, että haluavat saada muutoksen aikaan. Ja tälle palstalle harva eksyy sattumalta ilman, että kamppailee tai on kamppaillut samojen haasteiden kanssa.

Häpeää olen tuntenut lähinnä jos olen hölmöillyt kännipäissäni. Hyväksi todettu lääke häpeään on tassun nosto ilmaan virheen merkiksi ja anteeksipyyntö.

Ihminen elää jotenkin niin paljon omassa kuplassaan, että tuomitsee itseään muita tiukemmin. Ja kun tuntee itsensä kokonaan ja muut vain osittain havainnoimalla, voi helposti kokea (virheellisesti) olevansa yksilö, johon on kasaantunut paljon vikoja.

Yleisesti ottaen, itseäni ärsyttää ainoastaan se, jos kaikki pannaan taudin syyksi: ”Kuuluu taudinkuvaan”. ”Viinapiru nappasi otteen”. En tykkää että omavastuu korvataan täydellisesti ulkoisella tekijällä. Alkoholismi on vittumainen sairas, mutta ei se mikään aivosyöpä ole.

Kiitos sanoistasi, Metsänpeitto.
Huojentavaa, että tavoitit, mitä tarkoitan. Kyse on juuri tuosta. Kuten aiemminkin olen kirjoittanut, minulla on sisäistä vaativuutta, joka tässä kohtaa ilmeni 100 % rehellisyyden ja tunnollisuuden vaateena. En siis olisi osannut antaa itseni olla kirjoittamatta joka ikisestä mokasta tänne. Aiemmin syksyllä huomasin sen kuitenkin vain pahentavan asiaa lannistamalla minua entisestään, mikä taas alensi kynnystä juoda uudelleen ja niin edelleen.

Opettelen tulemaan toimeen vaativuuteni kanssa siten, että toimisin ennemmin omista motivaatioistani eikä vaatimuksista käsin, mutta tie on ilmeisen pitkä ja kivinen, sillä olen opetellut sitä jo kymmenen vuotta. Yleistä motivaation puutettakin minulla tällä hetkellä on, mutta yritän hahmotella joka päivä jaksamistani ja valita sen mukaan tekemistä odottavia tehtäviä kuitenkaan niitä vaatimatta. Välillä vaativuus ryöpsähtää esiin ja luulen ainakin parisuhteeni vaikuttavan tähän, sillä myös miesystävälläni on sisäistä vaativuutta. Hän ei vaadi minulta mitään, mutta ihailee aina sangen avoimesti minun vaativuuteni aikaansaannoksia, mikä on ollut omiaan ylläpitämään vaativuuden noidankehää. Kukapa meistä ei joskus haluaisi olla ihailtu. Nykyään kuitenkin osaan jo sanoa hänelle, ettei siinä oikeastaan ole ihailemisen aihetta, että ruoskin itseäni parempiin suorituksiin ja kulutan itseäni loppuun, ja hän on alkanut ymmärtää jujun. Valitettavasti huomaan itsekin edelleen ihailevani supersuorittajia ja valitettavan sitkeä toiveeni olisi edelleen olla samanlainen. Olisihan se upeaa, ettei jaksaminen olisi koskaan esteenä; väsymystäkin on niin vaikeaa sietää. Enää en kuitenkaan pysty samaan burnoutin takia (nyt sittemmin minulla todettiin myös PTSD) ja opettelen hahmottamaan muuttunutta toimintakykyäni. Olen antanut itseni surra, että supersuorittamisen ajat ovat takanapäin ja antanut itselleni alkaa totutella ajatukseen, ettei se haittaa, olen silti yhtä arvokas. Se on kyllä hemmetin vaikeaa, kun lapsesta asti tottunut ylisuorittamaan, mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa…

Hyvä sattuma, miten kirjoitit tuosta itsensä kuuntelemisesta ja mitä sinä olet kokenut kokemustesi ja tunteidesi suhteen. Käsittelen nimittäin juuri samaa aihetta terapiassani. Minun ydinuskomuksiini kuuluu, että minä olen tunteineni aina ”liikaa”. Oma äitini on vuosikausia mitätöinyt ja vähätellyt tunteitani mm. hokemalla: ”älä liioittele”, ”älä esitä”, ”olet liian herkkä”, ”älä valehtele” ja ehkä pahin oli ”olet luulosairas”. Näin en ole koskaan oppinut luottamaan omiin tunteisiini ja tuntemuksiini, vaan itsekin olen taipuvainen mitätöimään ja vähättelemään niitä. Nyt minäkin opettelen ottamaan niitä tosissaan ja kuuntelemaan itseäni sen sijaan, että vain vaatisin ja pahimmillaan pakottaisin.

En vielä tiedä jatkanko nyt taas kirjoittelua aktiivisesti tänne, terapianikin on jo iso ja raskas prosessi, mutta eihän minun tarvitse toki tietääkään. Yritän hahmotella mikä vointini on. Joku käännös parempaan on ilmeisesti minulla nyt tapahtumassa ja se saattaa olla omiaan lisäämään voimavarojani. Opin taannoin terapiassa, että traumatisoituneiden voi olla vaikeaa kokea mielihyvää, iloa jne., koska ne on lapsuudessa ehdollistuneet pettymyksiin ja/tai vaaraan ja mm. ilo on fysiologisestikin lähellä pelkoa, mikä saattaa aiheuttaa ahdistusta. Sittemmin olen tehnyt töitä päästäkseni käsiksi omaan mielihyvän kokemukseeni ja yritän poisoppia ehdollistumisistani. Minäkin saan kokea mielihyvää ja iloa, vaikka nyt onkin todella raskas elämäntilanne. Lapsestanikin on tällä hetkellä suuri huoli, hänellä on myös traumatausta, mutta eri syistä toki kuin minulla (kiusatuksi tuleminen peruskoulussa ja nyt täysi-ikäisenä asiat ovat alkaneet nousta pintaan). Kaikkiaan yritän nyt opetella päivä kerrallaan elämistä, etten itse ahdistaisi itseäni liialla tulevaisuuden peikkojen ajattelulla. Siihenkin minulla on taipumusta.

Kiitos vielä sanoistasi. Kivoja syyspäiviä ja voimia sinnekin, kuten myös kaikille muillekin plinkkiläisille!

Ps. Samaa mieltä Projekti 0:n kanssa mm. tuosta, ettei kaikkea pidä laittaa taudinkuvaan kuuluvaksi eikä muutenkaan korvata omaa vastuuta ulkoisilla tekijöillä. Ulkoisia tekijöitä on helppo syyttää, mutta se on lopulta vain itsepetosta.

Hei. juuri samaa minäkin olen nyt miettinyt, omaa jaksamista ja mistä hakea apua kun mieli menee synkäksi, surulliseksi ja syyttäväksi. ilmoittauduin erääseen ryhmään, jossa olisin voinut käsitellä tämän hetkistä elämääni ja siihen liittyvää häpeän ja surun tunnetta, mutta peruin sen kun tajusin etten voi missään ryhmässä nyt puhua omista asioista. Olen aikonut jo moneen kertaan että haen kirkon keskusteluavusta itselleni apua, sieltä kun saa muutaman kerran keskusteluavun, niin jospa se riittäisi tai ainakin selkiinnyttäisi että olenko kuinka huonossa kunnossa. Itse kun ei välttämättä edes tajua että on jo kaltevalla pohjalla.
Minulla kaikki ryöpsähti sekaisin avioeron myötä, enkä oikein saa otetta elämäniloon. No on tosin jo päiviä että voin paremmin, joskus jopa viikkokin. Pahana päivänä sitä kuvittelee että on ollut alamaissa kauan, sitten muistaa että enhän eilen surrut mitään, oli ihan hyvä olo.
Mutta kaikki on tosi hyvin jos en juo, enkä ala ajattelemaankaan sitä että tekee mieli… enkä helli ajatusta alkoholista… kun tiedän mihin helvettiin se johtaa, siis minun kohdalla, en ole koskaan osannut ottaa vain muutamaa olutta tai siis yhtä olutta…
Enkä ala suurentelemaan enää tätä tilannetta, pysyttelen vain nyt rauhallisena niin jonain päivänä kaikki on selkeää ja iloa elämässä.
Tsemppiä kaikille!

Kiitos kommentoinnista Vieraammaksi54. Minusta kannattaa matalalla kynnyksellä hakea keskusteluapua, ei tarvitse jäädä ajatusten kanssa yksin. Avioerokin on ilmeisen iso prosessi ja joskus toisen kanssa puhuen pääsee askelia eteenpäin asioissa, joissa ei välttämättä yksin pääse. Toinen hyvä keino on kirjoittaminen, vaikka eihän se toista ihmistä korvaa.

Minäkin olen pyrkinyt torjumaan juomishoukutusajatukset heti, kun tunnistan niitä, mutta nyt aloin kokeilla eri taktiikkaa. “Tutustun” juomishaluuni, annan siis ajatuksen tulla ja käyn sisäistä keskustelua miksi haluaisin juoda ja miksi ei kannata juoda. Vaikka nyt juominen pelottaa minua, lakkasin pelkäämästä juomishaluajatuksia ja otan ne nyt vastaan ja sen jälkeen työstän niitä. Minulla tuntuu toimivan, koska toistaiseksi olen päässyt aina niiden niskan päälle siten, ettei ole tarvinnut juoda ja halu on haalentunut. Enkä myöskään ole kaupassa vain robottina kävellyt juomishyllylle ihan kuin omaa tahtoa ei olisi lainkaan. Se, mikä toimii minulle ei välttämättä toki toimi muille. Laskin kalenterista äsken, että minulla on nyt vasta 10.päivä menossa, joten en itsekään tiedä vielä onko tuo pidemmän päälle toimivin metodi.

Rentoa lauantaita plinkkiläisille!

Tuo tosiaan saattaa olla toimiva taktiikka. Juomishalua tai tunteitakin vastaan taistelu ehkä vain lisää ahdistusta, johon haluaa entistä enemmän pikaisen helpotuksen vaikka siitä alkoholista.
Juomishalu ja juominen on kaksi eri asiaa, sen halun tai ajatuksen hyväksyminen ja tutkiminen ehkä jollain tapaa rentouttaa;
ei syytä paniikkiin, halusta huolimatta voi olla juomatta. Keho ja mieli ei niin kiristy.

Toimin vähän samoin olotilojeni kanssa. Tänään ei ole kovinkaan hyvä olo henkisesti, mutta otan tämän tyynesti vastaan. En tähän kuole, puuhailen jotain kevyttä mitä jaksan ja huvittaa sekä lepään.
Tunsin vähän iloa koiran kanssa ulkoillessa ja hassua kyllä keitetyistä perunoista aterialla. Tällä kertaa olin näköjään ostanut kauniin keltamaltoista ja sopivan jauhoista perunalaatua.

Mukavaa päivää!

Kiitos! Järjellä tiedän, ettei tarvitsisi pelätä juomisajatuksia, -haluja eikä toki tunteitakaan, mutta tunnepuoli on välillä eri mieltä. Edelleen toistaiseksi tuo kikka kuitenkin toimii, joten jatkan sillä linjalla.

Mukavia syyspäiviä sinne! Ihanasti kiinnität huomiota pieniinkin asioihin (tässä nuo perunat), kirjoituksiasi on kiva lukea. :slight_smile:

13.päivä juomatta. Laskin taas kalenterista, kun en ole noita nyt päivittäin miettinyt.

Tänään on ollut mielessä ihmissuhteet ja erilaiset ihmiset. Tapaan viikoittain tiettyä porukkaa ja yksi heistä muistuttaa äitiäni. Jos esimerkiksi joku sanoo avoimesti “Minulle on vaikeaa asia x”, hän korostaa joka ikinen kerta “Minulle se ei ole yhtään vaikeaa.” Jos joku paljastaa muilla tavoin haavoittuvuuttaan, hän rientää kertomaan kuinka hänellä asiat menee niin hyvin eikä ole mitään ongelmia. Jos joku sanoo hänelle tutun asian, hänen on pakko ihan joka ikinen kerta korostaa, että “Minulle tämä on jo entuudestaan tuttua, minä kyllä tiedän nämä asiat”. Siitä tulee tuossa ryhmässä erikoinen olo, kun muut yritämme herätellä yhteenkuuluvuuden ja vertaisuuden tunnetta ja sitten yksi korostaa, kuinka hänellä asiat on toisin tjsp. Äitini on hyvin samanlainen ja itse asiassa traumavasteena moni muukin traumatisoitunut. Hänellä on tarve korostaa, kuinka on itse jättänyt kaikki asiat taakseen ja kuinka hän ei vello menneissä, vaan on ihan tosta noin vain saanut itseltään karistettua koko menneisyyden, katsoo vain ja ainoastaan tähän päivään ja eteenpäin. Hän on “karaistunut” ja selviytynyt voittajana. Oikeastihan koko juttu huutaa sitä, miten tällainen suhtautuminen on traumavaste vain sekin. Koko käytös huutaa itsekorostusta ja mahdollisesti kuitenkin hyvin haavoittuvaa sisintä, johon ei olla edes yhteydessä, vaan pusketaan isolla egolla eteenpäin kaataen muut kumoon siinä matkalla. Äitini on suoraan monesti sanonut tietävänsä asiat parhaiten ja olevansa aina oikeassa. Hän ei myöskään pyydä anteeksi, koskaan. Hän ei kuitenkaan ole tehnyt mitään väärää, hän on tervein meistä kaikista ja me muut vain vellomme menneisyydessä ja vaikeuksissamme. Hän ei lainkaan tavoita todellisena itsenä olemista saati jakamisen ja myötäelämisen arvoa. Narsismihan siinä haiskahtaa ja voimakkaasti. Terapeuttinikin sanoi äitini olevan persoonallisuudeltaan niin vaurioitunut, että häntä ei edes psykoterapialla voisi auttaa. No, näin eilisen ja ajattelun sekä huonojen yöunien jälkimainingeissa on sitten itselläni tänään pinnaa kiristellyt ja käynyt juominen “helpotuksena” mielessä. Onneksi lenkillä käynti vei edes terävimmän kiristyksen pois.

Hyvin siis etenee! Päiviä kertyy kyllä pikkuhiljaa, vaikkei niitä laskekaan. Tärkeintä on kuitenkin saavuttaa raittiutta tukeva mielentila ja päästä vaikeiden retkahdusherkkien hetkien yli.

Kuvaamasi käytös on tuttua minullekin; äitini on aina oikeassa, ei kykene pyytämään anteeksi, ei myönnä ikinä tekemiään virheitä ja mieluusti nakkaa ne jonkun muun syyksi. Vaikeilla hetkillä, jos joku perheenjäsen on tehnyt jonkun virheen, hän ei lohduta vaan henkisesti astuu askeleen sivuun, ettei mitenkään liity koko ihmiseen ja haukkuu ja sättii myötätunnon osoittamisen sijaan.
Hän on kuin tiiliseinä, josta kaikki kimpoaa takaisin joko samana ja suurenneltuna tai päinvastoin käännettynä; jos on flunssassa, hän kertoo kuinka sairas oli tai on. Kun kerroin joskus suunnitelmistani muuttaa, hän totesi halveksivasti, ettei ikinä muuttaisi sellaiseen paikkaan.

Surullisinta kaikessa on jotenkin se, ettei tuo ihminen oikeastaan ole mitenkään kohdattavissa. Yhteyden tunnetta ei synny. Tapaamisen tai puhelu jälkeen on joko tyhjä tai ärtynyt olo. Hän voi pitää tunnin tai kahden monologin, jonka jälkeen parhaassa tapauksessa tiedän jonkun itselleni tuntemattoman ihmisen kuulumisia, huonoimmassa hän on kerrannut isän suvun viat ja puutteet, syyllistänyt minua jostakin tai kehunut itseään.

Se mitä voi tehdä, on suojella itseään. Teen sitä eri tavoin, vaikken ole yhteydenpitoa katkaissut.
Jotkut käyttäytymistavat triggeröivät pahasti; en itse kestä mykkäkoulua pitäviä ihmisiä, enkä tekopyhyyttä enkä passiivisaggressiivista käytöstä. Tai itse asiassa aika moni asia menee, jos sitä on mahdollista käsitellä siinä ihmissuhteessa. Hankalinta kestää on mielivaltainen käytös, jolle ei saa mitään selitystä tai jota ei pyydetä anteeksi.

Kirjoitit jossain, että olet puhunut miesystäväsi kanssa suoritustesi ihailusta ja ettei se ole hyväksi ja hän on ymmärtänytkin asiaa. Tuo on juuri hienoa; on turvallista ottaa asioita puheeksi ja tulee kuulluksi. Puhuminen ja asioiden käsittely on ainoa tapa avata omaa ja ymmärtää toisen näkökantaa ja kokemusta. Vaikka se on välillä vaikeaa, kumpikin oppii ja parhaassa tapauksessa ihmiset lähentyvät.

Joskushan suorittaminen on samaa olemassaolonsa oikeuttamista/hyvittämistä, mitä minulla on ollut kärsimys. Kuitenkin jokaisella meistä on oikeus olla olemassa ja oikeus olla onnellinen, eikä sitä tarvitse ansaita tai maksaa jollakin.
Sinulla voi olla eri syy tai tuntemus, jokaisella on omansa.
Nyt kun mietin, niin ihmettelen, miksi ihmeessä olen kiusannut itseäni niin hirveästi. Metsän oravissa, pienissä lapsissa ja koirassani nään sen valon, uteliaisuuden ja elämänilon, mitä haluan tavoitella omaankin olemiseeni siinä määrin kun pystyn, vaikka jotain tummaa ja raskastakin kulkee mukana.

Täällä saman suuntaisia äitikokemuksia ja hänen polleutensa olen ymmärtänyt juurikin kyvyttömyydeksi tai ehkä uskalluksen puutteeksi vaikeiden kokemusten ja tunteiden kohtaamiseen. Jutun toinen puoli on tietty sisukkuus, mistä hän on totta vie hyötynyt mutta se traumaperäisempi vaikeus oli omiaan kasvattamaan tunneilmapiiriin, jossa kaiken selviytymistaistelun ja ”voittamisen” nimissä oli surut ja kiukut yms. työnnettävä sivuun mm. siksi, että näin säästettiin äitiä ”menettämästä hermonsa”. Tämän äiti oli kylmä ja emotionaalisesti hylkäävä, tosin aivan ymmärrettävistä syistä (kumpikin todella sai selviytyä elämänsä kriittisistä ajoista joista oman äitini vaiheen olen läpi elänyt pienenä minäkin), joten se varmasti vaikutti tähän. Toisaalta hänellä - kuten minullakin - oli myös lapsena ja nuorena turvallisia, korjaavia aikuissuhteita, joista on sitten saatu ammentaa muutakin. Tosi on kuitenkin se, että itseään hoitamaton tai muuten itsestään vastuuta ottamattoman traumatisoituneen ihmisen lähellä eläminen muuttuu toisille kovin helposti tällaiseksi väistelyksi ja varomiseksi. Minkään valtakunnan psyykkinen orjuuttaminen ei muuksi muutu käyttäytymistä ymmärtämällä. Tuollaisen krossaamisen ja leuhottamisen, mitä tuttusi tekee, selittänee ehkä jossain määrin realisaation puute. Kun vaikeita asioita ei uskalla tai osaa jotenkin käsitellä, niitä ei osaa sijoittaa omaan elämänhistoriaansa tunteellisina ja kokemuksellisina tosiasioina lainkaan. Ehkä kaiken ”hyvin menemisen” taustalla on myös rankka kokemus yksinäisestä turvattomuudesta hädän keskellä. Ehkä hän on oppinut, ettei ole sosiaalisesti edullista olla tai näyttäytyä haavoittuvana avoimesti.

Toistaiseksi kertyvät päivät kyllä, vaikka tänään tuntuu taas, että hyvin epävarmoilla vesillä kuljen nyt, kun yölliset painajaiset ovat näemmä taas alkaneet ja aamuisin olo on jotain ihan järkyttävää pelkotiloineen. Ptsd:stä kärsiville on aika yleistä erilaiset riippuvuudet ja sitä on näissä hetkissä helppoa ymmärtää, kun onhan tämän kanssa usein ihan h***etillistä elää. Leposyke on ollut taas yli sata eikä minkäänlaiset keholliset harjoitukset ole toistaiseksi katkaisseet tätä kuormittavaa ylivireystilaa. Lenkkikään ei auttanut, ehkä jopa päinvastoin. Mulla taitaa myös kortisolit olla korkealla, sillä etenkin aamuisin ahdistus on painajaisia ilmankin jotain niin järkyttävää, että oksat pois. Terapiastakin on juuri parin viikon tauko. Mutta nyt menen ihan vain pieni hetki kerrallaan ja yritän jotenkin selvitä.

Maanantainen muistutus äidistäni ja siitä vironneet takaumat koettelevat myös nyt voimakkaasti. Ei liene sattumaa, että me todennäköisesti persoonallisuushäiriöisten lapset kirjoittelemme täällä plinkissä. Psykiatrinikin totesi äidilläni olevan psykopatiaa ja paranoiaa ja se nyt jotenkin kammottaa minua uudelleen. Joudun vähän väliä rauhoittelemaan itseäni myötätuntoisella sisäisellä puheella, että juuri nyt en ole enää vaarassa. Vaan on tämä sellainen savotta, että jos tästä hengissä selviää, niin toivon todellakin sen lisäävän itsevarmuutta ja tulevaisuususkoa. Nyt on liian aikaista sanoa, koska elän vielä keskellä tätä.

Metsänpeitto, kuvailusi äidistäsi kuulostaa surullisilta, epäreiluilta, mutta myös niin tutuilta. Sinä vaikutat selvinneen hyvin/olevan jo pitkällä. Kirjoituksistasi kuultaa jonkinlainen vakaus, rauha ja vaikuttaa myös siltä, että olet oppinut arvostamaan itseäsi. Pidän sinua omalla tavallani esimerkkinä. Vaikeasta tilanteesta huolimatta joku osa minua uskoo, että myös minä voin joskus vielä yltää samaan. Kirjoituksesi ovat toiveikkuutta luovia, olet jalat maassa ja sinulla vaikuttaa olevan paljon hyvääkin elämässä. Ennen kaikkea suhtautumisesi huonoihin päiviin vaikuttaa kypsältä ja hyvältä ja yritän valaa itseäni uskoa, että minäkin voin oppia tuota. Kiitos omasta puolestani kirjoituksistasi, uskon, että ne antavat monelle jotain. Toivottavasti ei haittaa tämä “analysointini”, mutta tuli mietittyä sitä jo aiemminkin, joten tulipa nyt kirjoitettuakin.

Minäkään en ole katkaissut välejä äitiini, mutta luopunut suurimmaksi osin lapsenomaisista toiveistani ja tarpeistani saada myötätuntoinen ja rakastava äiti. Terapian alussa yritin puhua äidilleni rehellisesti ja otin rajusti etäisyyttä, koska minunkin äitini tekee tuota samaa kuin sinun, Metsänpeitto, ja syyllistäminen ja tuomitseminen on välillä ollut vain liikaa. Hän kuitenkin ilmeisesti tuolloin myös tajusi voivansa menettää yhteyden minuun, koska hän muuttui pidättyväisemmäksi vuorovaikutuksessamme ja puhuu asioista nyt enemmän yleisellä tasolla ja enemmän muiden asioista kuin meihin liittyvistä. Toisaalta se tuntuu tutulta vanhalta manipuloinnilta, millä hän yrittää säilyttää itsellään vallan ja hallinnan. En usko, että hän edes tajuaa, miten perillä olen hänestä. Hän varmasti muun muassa kuvittelee edelleen olevansa tietävämpi ja osaavampi, joka saa minut pysymään haavissaan, kun minä taas olen jo oppinut suhtautumaan häneen jo varhaislapsuudessa todella traumatisoituneena ja vaurioituneena surullisenakin henkilönä. Sillä tavalla koen voivani olla hänen kanssaan tekemisissä, kun en enää niin paljon pelkää häntä. Voin jopa tuntea myötätuntoa häntä kohtaan ja jos hän kykenisi ottamaan halauksen ja lohdutuksen vastaan, voisin niin tehdä. Hän ei kuitenkaan siihen kykene, hänen mielestään halaukset ynnä muut ovat höpöhöpö-juttuja, joita hän (eikä muutkaan) tarvitse. Mielestäni se on vain surullista ja minun käy häntä sääliksi. Vaikka välillä minulle tulee näitä kauhuvaiheita (tosin kerrottakoon, että olen traumatisoitunut myös vakavasta yli kolmen vuoden rankasta vainoamisesta, mikä sisälsi väkivaltaa ja vapaudenriiston), uskon pystyväni olemaan äitini kanssa tekemisissä loppuun asti. Vaikka minullekin tulee puheluiden jälkeen erilaisia ei todellakaan positiivisia oloja, osaan useimmiten jo pysyä vastuullisena aikuisena ja suhtautua häneen kaikesta huolimatta myötätunnolla, vaikka surulliseksi tämä kaikki edelleen tekeekin.

Mitä miesystäväni kanssa keskusteluun tulee, siitä olen nyt hurjan kiitollinen. Kumpikin meistä on opetellut puhumaan tunteistaan, tarpeistaan ja olemaan rehellisesti haavoittuvainen. Pystymme yhdessä jakamaan kokemuksiamme peloista, häpeästä ja niin edelleen. Olen todella kiitollinen, että suurimmaksi osaksi parisuhteeni on varsin hyvä. Kumpikaan ei yritä esim. tietää toista enemmän tai olla vähemmän haavoittuvaisempi (kuten äitini tekee). Olemme rehellisesti omia itsejämme. Kummallakin meistä tosin on traumatausta ja fyysinen läheisyys on meille välillä vaikeaa, välillä se jää hetkiksi kokonaankin pois. Tai no miesystäväni kyllä silittelee vaikka ihan lenkilläkin. Hän on ihana, vaikka ei kevyimmästä päästä puheliaisuudellaan, mutta en itsekään ole mikään kevyt ja helppo vaativuudessani, joten kokonaisuudessaan olen nyt tyytyväinen ja kiitollinen. Tuntuu, että hänen kanssaan voi puhua ihan mistä vain.

Tuli tässä syksyn mittaan myös mieleen, että omat vanhempanihan ovat aina käyttäneet paljon alkoholia, isäni oli jo selvästi ihan alkoholisoitunut ennen kuolemaansa. Hän oli työkyvyttömyyseläkkeellä mielisairauden takia. Siis todella sairauden, ei minkään “pelkän” häiriön. Äidistäni olen miettinyt voiko hänen kaltaisensa edes tulla psyykkisesti riippuvaiseksi vai onko hän edelleen vain suurkuluttaja. Kun teininä kokeilimme sisareni kanssa alkoholia ja jäimme siitä kiinni, he yrittivät alkuun pinnalliseen tyyliinsä kieltää sitä, mutta ei mennyt lopulta kauaa, kun joimme jo yhdessä. Äitini on aina pitänyt kulisseja pystyssä; hän nuorekas, aina tyylitelty ja kaunis, koti on hyvin sisustettu ja aina puhdas (äitini on myös siivoushullu) ja hän teki aina hienompaa ruokaa viikonloppuisin, täydellisiä arkiruokiakin (hän siis todella osaa senkin tosi hyvin). Hänellä oli kuitenkin jo teini-iässämme lopulta tapana tarjota meille olutta tai viiniä, ettemme olisi niin stressaantuneita. Jopa isäni kerran sanoi, että stressaantuneena kannattaakin ottaa olutta, että voi rentoutua. Ja, kun ensimmäinen tölkki tai lasi oli tyhjillään, jompikumpi toi pyytämättä toisen avatun tölkin tai viinilasillisen eteen. Olen ajatellut, että heidän oli ehkä helpompi itsensä juoda, kun mekin aloimme juomaan emmekä enää valittaneet heidän juomisestaan. Isäni joskus yritti ostaa kauttani myös kannabista ja aina tupakoimme yhdessä. Ei hän minun kauttani saanut mitään ostettua. Tätini (isäni siskon) kanssa olen myös ryypännyt monen monta kertaa ja kyllä myös teininä polttanut pilveä, hän on nykyään raitis alkoholisti. Perheemme ja sukumme dynamiikka oli siis monin tavoin mätä. Heistä ei kenestäkään uskoisi päälle päin näitä touhuja, akateemisesti koulutettuja ja blaablaa. Ulkoinen habitus ja kulissit olleet niin tärkeät. Isoisäni oli väkivaltainen alkoholisti ja toinen isoisä oli sodassa ja haavoittui, mutta jäi henkiin. Siitä seurasi sitten omat ongelmansa perhe-elämään ja äitini vaurioituminen liittyy osin tuohon, osin sairaaseen äitiin. Ylisukupolvisia traumojahan meilläkin siis on, en edes vielä kirjoittanut ortorektikosta, kylmästä bisnesnainen - isoäidistäni, joka on lopulta hyvin samanlainen kuin äitini. Suvussamme on siis myös paljon ylisuorittajia ja itselleen vaativiakin. Hyvin sanoit, Metsänpeitto, kuinka se on olemassaolon oikeutusta jne. Siihen minut ainakin perheessämme kasvatettiin. Positiivista palautetta sai vain suoritettuaan jotain hyvin, muuten olin lähinnä rasittava, liian tarvitseva, liian äänekäs ja liian näkyvä lapsi. Äitini esimerkiksi aina korosti, kuinka isosisareni on “tästä perheestä” se, joka menee yliopistoon, jos joku menee ja muun muassa siitä syystä olenkin sitten aina alisuoriutunut koulussa. Vasta varhaisaikuisuudessa opiskellessa huomasin, että hetkinen, minähän olen tässä ihan hyvä, ja vasta sitäkin myöhemmin mm. työelämässä saadun palautteen kautta, että hetkinen minähän olenkin ihan älykäs ja osaava. Silloin pystyin alkaa ottamaan uudella tavalla vastuuta kehittymisestäni. Mutta pitkälle siis kantavat lapsuuden väärät ja vahingolliset vuorovaikutussuhteet ilmiöineen.

Mitä haavoittuvuuden paljastamiseen tulee, ymmärrän sen olevan vaikeaa enkä odota, että kaikkien pitäisi pystyä siihen. Naurismäki, olen itsekin ajatellut jotain tuon suuntaista tutustani kuin mistä sinä kirjoitat. Ehkä se on sitä polleutta, mitä sinunkin äidilläsi on ollut, mikä minua hämmentää eniten, siis se hänen tarpeensa sanoa niitä kovaan ääneen, hän siis saattaa ihan keskeyttääkin sanoakseen kuinka erilainen on kuin me muut ja hänellä on vielä kirjaimellisesti nenä pystyssä -asento. Tiedän toki, ettei kaikki toimi tietenkään omalla tavallani, mutta sanottakoon esimerkkinä kuitenkin, että jos minun on vaikeaa paljastaa haavoittuvuuttani, minä olen sitten hiljaa, kun ei ole tarvetta korostaa itseäni ja erilaisuuttani tuollaisissa tilanteissa. Joka tapauksessa minulle on alkanut tulla surullinen olo tuosta tuttavastanikin, tekisi jotenkin mieli auttaa häntä vähän hellittämään. Minulla, kun on kuitenkin ollut taipumusta ihan liikaa auttaa ja tukea muita, en aio sitä nyt tehdä. Tässä säästän itseäni, jotten palaa aikaisempaan liialliseen vastuunottoon ja muiden kannatteluun.

No, käsittelen selvästi näitä asioita nyt aktiivisesti, kun tuli kirjoituspuuska tännekin. Ehkä haen jotenkin sitäkin, miten tärkeää alkoholin kanssa kamppaileville olisi ymmärtää isoa kuvaa omassa elämässään. Harva alkoholisoituu “muuten vain” ja monia syitä alkoholisoitumiselle voi hahmottaa omasta taustasta. Minua se auttaa vastuunotossakin siten, että nyt, kun ymmärrän kokonaisuuden, voin jollain aikavälillä hyväksyä sen ja nyt aikuisena ottaa vastuun omasta elämästäni ja silti olla ymmärtäväinen ja myötätuntoinen itseänikin kohtaan. En ole huono enkä paha, olen vain syntynyt varsin traumatisoituneeseen, ongelmalliseen sukuun.

Sen vaan sanon, että kirjoitat todella vahvasti ja elämänmakuisesti, mitään paisuttelematta sen enempää kuin kaunistelematta! Tää on Lintuanna ”kovaa kamaa” juuri siksi, että se on niin paljasta ja rehellistä, ja ilman mässäilyn tuntua. Minulle syntyy vaikutelma, että ”yletyt” jo enempään kuin ilmeisesti itse tunnet. Perhetaustasi kuulostaa hemmetin kaoottiselta ja taas kerran tulee ”hattu päästä” -fiilis, kun mietin, minkälaisista vaikuttimista huolimatta ihmiset sittenkin selviävät. Olisi vain niin suotavaa, että saisit elämäniloa selviytymisen pakon sijaan. Kuristavan tuntuista se ahdistus painajaisineen ja kehollisine oireineen, mitä nyt menossa. Oletko menossa lääkäriin? Jotain apua tuohon ehkä tarvitaan, lievitystä vähintään.

Oletko lukenut Juha Klaavun kirjan ”Lapsuuden kehityksellinen trauma. Syy arvottomuuteen, häpeään ja syyllisyyteen” tai Harri Virtasen ”Trauma ja rakkaus”? Olet perehtynyt psykologiaan ilmeisen syvällisesti ja voisin kuvitella, että sinä pitäisit noista. Jälkimmäinen oli rakenteellisesti vähän tuskaista mutta silti inspiroivaa luettavaa. Kumpikaan ei edusta mitään amerikanäklöä selfhelp-huttua. Ensin mainittu on ehkä ennemmin tietokirja, Virtasen teos moninainen pohdinta traumasta ja rakkaudesta hyvin toiveikkaassakin mielessä. Hän puhuu auttajan ja traumataustaisen kuntoutujan kokemuksen äänellä yhtä aikaa.

Voimia sinulle, taistelet vapaudesta!

P.S. Mullekin Metsänpeitto on esikuva, ja niin sinäkin :slight_smile:

Kiitos molemmille kauniista sanoistanne!
Olen saanut paljon apua itsekin teiltä ja usealta muultakin. Vertaistukea ja toisaalta myös uutta näkökulmaa ihmissuhdeasioihin. Vaikka viihdyn yksinkin ja minulla on paljon mielekästä vapaa-ajan tekemistä, ehkä voisin tutusta rohkeammin uusiinkin ihmisiin. Kun täällä plinkissä pyörittyäni hiukan aktivoiduinkin sillä saralla ja huomasin kuinka virkistäviä keskusteluja voi syntyä. Tajusin, että jollain tapaa taustalla vaikuttaa alitajuinen pelko, että ajaudun johonkin hankalaan kuvioon puolustamaan oman tilani tarvetta ja hinkkaamaan kompromisseja, jotka lopulta eivät tyydytä ketään.
Jos olen joissain asioissa päässyt eteenpäin, tuo on se kohta, missä kehitystä on tapahunut vähiten.

Toipumisprosessi on tosiaan erilainen, jos on ajatunut riippuvuuteen lääkitsemällä haavojaan alkoholilla, kuin jos on kehittänyt riippuvuuden hedonistisesti ja seurallisesti juopotellen. Alkoholi petollisuudessaan ensin vaikuttaa täydelliseltä ratkaisulta ongelmiin, kunnes kääntöpuoli paljastuu.
Itse saatoin kehittää jonkinlaisen rappioromantiikan ihailunkin juomiseeni. Kärsimyksen suorittaminen juomalla tuntui kätevältä ratkaisulta (ehkä ajoittain hauskalta ja ylevältäkin) juoda vaihtoehtobaareissa alkoholisoituneiden taiteellisten tyyppien kanssa kuunnellen suunnitelmia kirjoista ja projekteista, jotka jäävät puheiksi ja liittyä jollain lailla väärinymmärrettyjen ja itsetuhoisesti ryyppäävien laumaan. Surullistahan tuollainen on.

Raittiina muista ongelmista toipuminen pikkuhiljaa on mahdollista ja elämä helpompaa ja nautinnollisempaa. Alkoholi ei liioin lisää luovuutta, ainakin omat harrastukseni sujuvat paremmin ilman juopottelua.

Oikeastaan on kiva ajatus, että ihminen voi kehittyä ja oppia koko elämänsä ajan. Eri ikäisenä ja eri elämänvaiheissa nousee erilaisia juttuja mieleen. Ja tuhoisiin laumoihin voi ottaa etäisyyttä ja liittyä toisenlaisiin; vaikka AA-ryhmiin, plinkkiläisiin tai johonkin harrastusporukkaan.

Toipuminen on ajoittain kivuliasta, uskon että helpompia aikoja tulee jokaiselle vaikeiden pätkien jälkeen.

Minä sain juomisen mallini juuri rappioromantiikkaan taipuvaisista nuorten taiteilijapiireistä. En koskaan perinyt sitä kotoani vaikka isäni toisinaan humalassa näinkin. Riippuvaiseksi tulin juuri tunnetasolla, kun parikymppisenä jäin tyhjän päälle ja jo lapsuudessa oireillut, sittemmin teinivuosina mieleni täysin synkistänyt masennus alkoi mörköineen hiipiä esiin. Silloin tilanne oli niin paha, etten oikeastaan tuntenut mitään ilman alkoholia. Humalassa kaikki jäsentyi ja kipu hellitti. Riippuvuuteni ydin on ollut yhä sama ja kausina, jolloin olen juonut ongelmallisesti, taustalla on ollut aina jokin tunne-elämäni sekaannus ja siihen liittyvä voimakas stressi. Sosiaalista riippuvuutta minulla ei juurikaan ole, fyysistäkään ei. Vain psyykkinen ja voisin siksi kuvitella itseni addiktoituvan moneen muuhunkin asiaan, kuten pelaamiseen. Mutta silti niin ei koskaan käynyt.

Olen siitä ihan varma, että minulle tuo hahmoterapia on juuri tässä kohdassa mainio osuma, sillä siinä työskennellään vahvasti juuri tunteiden ja kokemuksen tasolla. Minulla on vahvatkin tunteet mutta ”kiellettyjen tunteiden” kanssa on ollut ongelmia, siis ihan niiden tunnistamisessa ja nimeämisessä jne. Jos ajattelen tätä asiaa traumaattiselta kantilta, niin siinä on paljolti kyse myös ylisukupolvisesta perinnöstä.

Hieno tuo, mitä Lintuanna kirjoittaa perheestä ja suvusta. Niinpä! Me emme valinneet kapaloamme. Ei ollut meidän valintamme se, että varmaan jo pieninä opimme salaamaan sen erikoisuuden ja muista eristävän kokemuksen, minkä aavistimme olevan piiloteltava asia muiden silmistä: että meillä kotona ei ole kaikki ”niin kuin pitäisi” ja se erottaa meidät muista. Moni häpeää vielä vanhanakin oman identiteettinsä osana lapsuuden perhettään ja sukunsa vaiettuja haavoja, mielisairauksia, väkivaltaa, kaikkea paskaa. Esim. Charles Chaplin kätki biologisen romaniveren perintönsä vielä muistelmissaan ja eli todellakin kaoottista yksityiselämää keski-ikäiseksi asti. Hänen elämäntarinansa on minusta vaikuttava juuri siksi, että se niin väkevästi osoittaa sen, millä tavoin vaikeat traumat ja ihmisen ilmiömäinen elämänjano ja luovuus voivat yhdistyä: Chaplin oireili ilmeisesti seksiriippuvuudella tai ainakin sairaalloisena kiinnostuneisuutena teini-ikäisiä tyttöjä kohtaan mutta tuli samalla tehneeksi elokuvasta vakavasti otettavan taiteenlajin, jonka keinoin voi kertoa suuria asioita rakkaudesta ja inhimillisestä toivosta ja kaiken tämän tarpeesta. Haavat = heikkous = vahvuus jne.

Chaplin sai sittemmin rauhan, hän sai elää kypsällä iällä ja vanhuudessa ilmeisen hyvää elämää. Eikä hänkään nyt meitä kummempi ollut, ihminen.

Minulla oli itselläni sellainen onni lapsuudessa, että vaikka vakava työonnettomuus muutti koko elämämme pelottavaksi ja aika köyhäksikin, oli silti niitä suojaavia ja korjaaviakin tekijöitä. Sukua ja kotikylän ihmisiä. En aivan siellä kouluiässä joutunut oman kotini eriyttävän/eristävän kokemuksen kanssa yksin ja oikeastaan koko kylän väki eli perheemme tilannetta läpi ja auttoi paljon. Olen ajatellut niin, että on ollut minulle tärkeää tutkia myös niitä voimavaroja antaneita tapahtumia ja aikuissuhteita, joiden varassa sain olla pieni poika omine pelkoineni ja epävarmuuksieni kanssa silloinkin, kun kotona aikuisten tuki oli olosuhteiden pakosta ja jaksamisen rajallisuuden vuoksi vajavaista. Hienoa on, että hyville ihmissuhteille osaa antaa arvoa myös tässä ja nyt! Kukaan ei ole täydellinen eikä ihminen voikaan olla kuin ihminen nahkoineen, karvoineen. Näillä me mennään kaikki.

Kiitos. Olen käynyt lääkärissä monesti ja on tehty monia lääkekokeilujakin, mutta ei ole löytynyt lääkettä, joka veisi suurimman osan oireista pois. Klaavun kirja on vielä lukematta, Virtasen kirjan ostin ja luin aikoinaan sen tultua. Nyt on kesken Jäljet kehossa -kirja.

Tänään heräsin kunnon nuhan kanssa ja kurkku kipeänä. Olen vähän huono sairastelemaan, kun en ole malttanut levätä tarpeeksi, mutta nyt olen sen verran kipeänä, että aion yrittää.

Toiveikasta torstaita plinkkiläisille!

Omalla kohdallanikin tuo oli iso askel. Ymmärrän etteivät asiat koskaan tule muuttumaan. Kipuilua toki on ja välillä en aikeistani huomimatta pysy selviytymisstrategiassani. Yritän suhtautua äitiin kuin vierasseen ihmiseen, asiallisesti ja puhuen pinnallisista ja yleisistä aiheista ja rajata puheluiden tai tapaamisten kestoa. Kehuakin häntä jonkun kertomansa tilanteen tai asian hoitamisesta.

Suhde on ontto, kohtaamaton ja tekemisissä oleminen näytelmänomain pinnistys.

Ei ole sinun vikasi tai heikkouttasi, kun voit välillä huonommin. Olet ollut valtavan sitkeä ponnisteluissasi ja itseäsi kohtaan armotonkin. Vaikka terapia on raskasta, sen jälkeinen elämä voi hyvinkin olla helpompaa ja kevyempä. Se ehkä tuo toivoa.
Kaikki ei ratkea heti. Se mihin (muutoksiin) pystyy nyt, riittää tähän hetkeen.

Kurja juttu tuo flunssa, toivottavasti paranet pian! Toivotan tähän päivään lepoa ja mielenrauhaakin siinä määrin kun se on mahdollista!

Lepoa ja rauhaa!

Kiitos! Rentoa loppuviikkoa teille ja muille plinkkiläisille!

Syksyn ensimmäinen kamala flunssa tuli vähän pahaan saumaan, vaikka milloinkapa ne hyvään saumaan tulisivatkaan. En olisi millään meinannut jaksaa päästä taas arkeen käsiksi, tässä nykyisessä tilanteessani. Terapiassani on tuskallisin vaihe menossa ja se tuntuu minulle nyt liialta, kun kuolemaa ja oman (täysi-ikäisen) lapseni kriisiäkin tuli nyt tähän samaan saumaan. Voin todella huonosti joka päivä ja ensimmäinen psykiatrin aika oli ensi vuoden puolella, otin tietenkin sen. Lääkitystä on muutettava, en edes kykene taaskaan nukkumaan painajaisiltani jne.

Joka tapauksessa tuli taas fiilis, että ehkä minun sittenkin kannattaisi päivitellä tänne edes jotain lyhyttä. Join nimittäin nyt taas 5 annosta, mutta kuitenkin. Olin tosiaan lähes 8 vuotta juomatta ja kesällä ratkesin. Määrät edelleen maltillisia kotona tissutteluita, mutta olen todella herkkä ja juominen on vastoin arvomaailmaanikin. Eniten pelottaa se, että kun viimeksi 2015 lopetin, elämäntilanne oli huomattavasti parempi ja asiat vielä kuitenkin nykyiseen verrattuna hyvin. Nyt elän keskellä järkyttävää ahdinkoa, mitä ei edes nämmä 4-5 annokset pahenna, kun ei tule krapuloitakaan. Kuitenkin pelkään lipsuvani pahempaan, sitä oli kesän lopulla jo näkyvissä ja sitä en halua. En vielä voi tietää oliko nämä edelliset 5 annosta viimeiset, joten jos luet tätä “ketjuani”, varaudu räpiköimiseen, mutta aion kuitenkin yrittää. En usko nimittäin siihen, että tämä kohtuus kestää kohdallani kauaa.

Olen lukenut aika ajoittain osaa palstan ketjuista ja myönnän, että on tehnyt mieli kirjoittaa, jaksaminen ei vain riitä. Narsismista on ollut puhetta ja narsistin lapsena haluaisin todeta, että ei meistä kaikista traumatisoituneista tule mitään “häiriintyneitä”. Kärjistäen sanotaan, että narsistin lapsista tulee joko narsisteja tai ahdistuneita ihmisraunioita, jollainen itsekin olen. Ja huom. sekin kärjistäen sanottu. Kuitenkin “häiriintynyt” (vai miten se meni) on mielestäni kaikkiaan leimaavasti sanottu. Toisaalta taas, jos eri näkökulmaa mietin, voisi meistä Lopettajistakin kirjoittaa, että olemme kaikki häiriintyneitä.

Hei vaan!
Harmi tuo flunssa ja muutkin hankaluudet. Olet kyllä kovilla nyt, joten alkoholin kutsua on vaikeampaa vastustaa. Tilanne voi pikkuhiljaa helpottua ja verrattuna 8v takaiseen tilanteeseen hyvää ennustetta tuo sekin, että olet tässä välissä käynyt terapiassa ja päässyt sitä kautta eteenpäin. Lopettaminen onnistuu kun on sen aika onnistua.

En nyt muista, olenko itse käyttänyt tuota häiriintynyt sanaa. Jos olen, niin en missään tapauksessa pahassa mielessä. Enneminkin käsitän sen synonyyminä tai synonyyminkaltaisena sanalle rikkinäinen. Ihmisen kehitystä on häiritty, hän ei ole saanut tarvitsemaansa turvaa ja häntä on kohdeltu kaltoin. Puutteellisissa oloissa kasvu on vaikeaa ja lapsi joutuu vääntymän mutkille ja saa haavoja, joiden korjaaminen myöhemmin on vaativaa ja jotain arpia ja rosoja usein silti jää.
Toki kun miettii, sanalla voi olla negatiivinen lataus, että ihminen olisi sekopää ja paha, häiriköisi.
Olenhan minäkin häiriintynyt tavallaan; on ollut syömishäiriö, päihdeongelma, arkuutta, impulsiivisuutta, masennuskin on jonkinlainen mielialahäiriö… ongelmia jotka ovat häirinneet ja vaikeuttaneet elämääni. Koska olen itse niiden kanssa aika sinut nykyisin, saatan käyttää kieltä, joka jostain toisesta tuntuu pahalta. Siis samoin kuin itsekin juoppo tai narkki voi käyttää kyseisiä sanoja vaikka ne jonkun ongelmattoman sanomana ovat haukkumista.
Moni meistä rikkonaisista on eniten vahingoksi itselleen. Ja meissä on paljon ehjää ja hyvää, sekin pitä muistaa.
Joka tapauksessa hyvä kun otit asia esiin, se on tärkeä näkökulma!

Voimia tuohon vaikeaan elämäntilanteeseen! Tässä kohtaa voi olla ihan riittävä tavoite juoda mahdollisimman vähän ja tarkkailla määriä. Pidän peukkua, että tulisi joku hyvä käänne, vaikka peruutusaika ja pääsisitkin jo aiemmin sinne vastaanotolle!