Kiitos kannanotoista. Samaistun niin kaikkeen Elohiiren kirjoittamaan. En tiedä missä vaiheessa olen alkanut taas palkita itseäni, sillä tuossa lähes 8 vuoden raittiuden aikana tätä ei ollut läheskään koko aikaa. Jossain välissä olen alkanut taas toteuttaa sitä. Ehkä vastoinkäymisten kohdattua, mielialan yhä vain madaltuessa.
Metsänpeitto kuulostat olevan pitkällä asioiden suhteen. Tuo kiltteys itselle on varmasti se juju. Eilen mietin osaisinko vihdoin alkaa antaa tietoisesti ja säännöllisesti positiivista palautetta itse itselleni. Negatiivista aina annan, oikein sätin itseäni, vaikka oli tarkoitus jo ajat sitten opetella tästä eroon. Luulin jossain välissä jo oppineeni, mutta sekin on taas palannut. Ikään kuin minulla olisi eri vaiheita ja vähän eri ongelmat ja keinot tällöin myös. Vanhoja kirjoituksia lukiessa huomaan selvästi unohtaneeni paljon hyviä keinoja ja menneeni takapakkia. Ehkä heinäkuun retkahtelut olivatkin jo pidemmän aikaa nurkan takana odottamassa tapahtumistaan.
Mullahan on myös taustalla syömishäiriöproblematiikkaa ja meillä lapsuuden kodissa ruoalla oli myös erityinen asema. Ruokaa tungettiin aina, jos oli joku ongelma vaikka kiukku päällä. Itse, kun sain lapseni ja vietin hänen vauva-aikanaan aikaa vanhempien luona tein havainnon äidistäni. Joka kerta, kun vauvani ilmaisi epämukavuutta, inahti tai vaikka itki, äitini heti ohjeisti imettämään häntä. Joka ikiseen itkuun ja inahdukseen olisi pitänyt reagoida laittamalla “tissi suuhun”. Yritin selittää äidilleni, että tunnistan kyllä vauvani erilaisista epämukavuuden ilmaisemisista ja itkuista, koska kyse on nälästä ja koska jostain muusta eikä imetys ole ratkaisu kaikkeen. Tämän jälkeen tajusin, että minun kohdallani on toimittu noin; kaikkeen epämukavuuteen ja muuhun vastaavaan on tarjottu imetystä tai myöhemmin ruokaa ratkaisuksi. Sieltähän lohtusyömisen ja ruoattomuudella rankaisun juuret siis löytyvät. Lisäys; itse asiassa uskon tämän vaikuttaneen myös juomiseen. Juominenhan myös on ollut aikoinaan ratkaisu kaikkeen ja kaikkiin tunteisiin; oli kyse sitten ahdingosta tai ilosta. Aina oli syytä laittaa pullo suuhun…
Mulla on vointi selvästi huonontunut ja ollut monta päivää pinnakin nyt kireällä. Mieli haikailee juomisen perään ja suunnittelee sitä. Tänään aamupäivän hankaluuksissa jo ajattelin, että tänään juon. Harmillista, että juomisesta tuli taas yksi vaihtoehto, kun terapiaprosessissa on niin paljon muitakin isoja asioita, joita käsitellä ja läpikäydä. No, kannan vastuun mokistani enkä tänäänkään juo. Seuraavaksi suuntaan lenkille ja sen jälkeen ruoanlaittoon.
Rentoa sunnuntaita plinkkiläisille!