Uusi yritys monen vuoden jälkeen

Olipas musertavaa nollata laskuri, vaikka maanantain kohdalla lopulta ihan päätin juoda vielä viimeisen kerran. Heinäkuun vika ja aion antaa retkahtelujen jäädä heinäkuulle. Mutta sinne meni hieno lukema 7 vuotta 11 kuukautta ja niin edelleen. Laitoin laskuriin vaihtoehdon “juomatta”, sillä en välttämättä tiedä mitä raittius on; olenko ollut oikeasti raittiina, jos onkin käynyt niin, että juomisen tilalle on vain tullut uusi riippuvuuden kohde? Tarkoittaako raittius sitä, että ei ole riippuvainen enää mistään? Edes aamukahvista. En tiedä.

Laskurin nollaaminen konkretisoi retkahtelut ja melkein vatsassa asti tuntuu häpeä ja pettymys, suru. Yritän suhtautua jollain tasolla edes armollisesti itseeni, että en itseinhon ja itseni rankan syyllistämisen vuoksi ajaudu helpottamaan oloa juomisella.

Löysin pitkän etsimisen jälkeen vanhan ketjuni täältä ja auts sitä häpeää lukea omaa räpiköintiä, minkä silloinkin tein tosi avoimesti täällä. Haluaisin löytää sieltä pitkästä ketjusta ennen kaikkea hyvät neuvot ja omat oivallukseni, joiden avulla pääsin lopettamaan juomisen. Minulla on silloin mennyt tissutteluni lopettamiseen noin vuosi. Toivon todella, että nyt käy toisin enkä hakkaa päätäni seinään enää samalla tavalla.

Mietin myös mitä mahtaa monille kanssani tuolloin kirjoitelleille nykyään kuulua, tuli haikea kaipaus. Terveisiä minulta kaikille vanhoille, jos vielä plinkkiä luette! :heart:

Vanhaa ketjua lukiessani muistin tuon HALTS-säännön, tosin se oli silloin HALT, mutta olen muualta oppinut tuon version, missä on stressikin osatekijänä. Minä ainakin olen juonut myös stressin takia. Lisäksi siellä mainittiin ketju “Yksinkertaisia niksejä” ja mietin, että jos vain löydän senkin, voisin sitä nostella, jotta kaikki nykyiset plinkkiläiset voivat siihen tutustua. Itsekin lukisin sitä mielellään uudestaan.

Lisäys: Etsiessäni noita kahta vanhaa ketjua, huomasin, että osa muistakin vanhoista on räpiköinyt tässä välissä. Lisäksi huomasin, miten suuri määrä täällä on aloitettuja ketjuja, jotka ovat loppuneet lyhyeen. Itse toivoisin, että jokainen ymmärtää, että ne mokailut eli retkahtelut saisivat näkyä täällä palstalla eikä niiden takia tarvitse kirjoittamista lopettaa, jos nyt niiden takia kirjoittamiset on lopetettu. Tunnistan itse aina juomisen jälkeen ajatuksen, että en varmana kehtaa enää kirjoittaa, että taas tuli juotua. Olen kuitenkin tehnyt päätöksen, että en huijaa itseäni enkä muitakaan, vaan avoimesti täällä kerron, jos mokailen. Senkin voinee tehdä armolllisesti tai ainakin muistaa, että todennäköisesti muut suhtautuvat armollisesti. Ei tarvitse lopettaa kirjoittamista tänne, vaikka ei kerralla tai muutamallakaan onnistu lopettamaan. Lopettaminen saattaa olla pidempi projekti ja koko sinä aikana voi tänne kirjoittaa. Voihan toki olla, että moni on päättänyt vielä jatkaa juomistakin, mutta toivoisin itse ainakin, että täällä olisi niin hyvä ja armollinen ilmapiiri lopettamisen yrittäjiä kohtaan, että vaikka tulisi useampikin retkahdus, ne voi täällä kertoa ja silti jatkaa kirjoittamista.

Tuntuu omituisella tavalla, että edellisestä juomiskerrasta olisi paljon pidempi aika jo. Itse asiassa nyt juuri tuntuu oudolta jo ajatuksenakin, että tosiaan menin juomaan heinäkuussa. Mikähän minätila mulla silloin rojahti aktiiviseksi.

Käyn psykoterapiassa ja nyt pyysin vielä parin viikon jatkon tauolle. Prosessi on raskas ja mihin aikaan vuorokaudesta mieli heittelee yhtäkkiä vaikka minkälaisia muistoja ja tapahtumia lapsuudesta lähtien. Tiedän, miten tärkeää viimeistään nyt on käydä nuo asiat läpi, mutta välillä toivoisin taukoa kivuliailta muistoilta ja mietin oliko sekin yksi asia, mitä hain heinäkuussa juomiskerroilla. Parin viikon päästä jatkan terapiatapaamisiakin sitten, siihen asti keräilen vielä voimia.

Ollut hieman turhauttavaa ja osin lannistavaakin lukea vuosien 2014-15 ketjua, kun jo silloin olen pohtinut todelliseen minääni tutustumista ja minähän olen sillä matkalla edelleen. Suorittava, vaativa minä on myös silloin ollut yksi juomiselle altistava tekijä. Toisaalta osasin hetken aikaa nähdä itseäni jotenkin lohdullisemmin, kun oma polkuni myös raittiina ollessa onkin ollut varsin kivikkoinen.

Tajusin jo silloin 2014-15, että ei kannata odottaa raittiudelta oikeastaan mitään. On kuitenkin myönnettävä, että tuli silti yllätyksenä, että vaikeimmat ajat olikin mulla vielä edessäpäin. Minä taisin lykätä niitä aikoja silloisella tissuttelullani.
Yritän nyt taas elää vain hetki kerrallansa ja ottaa vastaan mitä tuleman pitää.

Nyt on yllättävän hyvä olo ja aion siivoilla ja kokkailla, lenkillekin yritän päästä. Perjantai, joten saan ostaa pienen herkun ja vaikka Pepsiäkin. Pidettiin eilen nuoreni kanssa leffailtaa ja tänään jatketaan. :slight_smile: Tämä on harvinaista herkkua, sillä lapseni on jo täysi-ikäinen ja yleensä hänellä on ihan omat juttunsa ja minulla omaa aikaa vähän liikaakin. En ole vielä tottunut siihen. Aikansa kaikelle, niinhän sitä sanotaan.

Lisäys: tai voihan raitistumiselta jotain sentään odottaa mm. krapulattomuutta, juomisen aiheuttaman häpeän ja itseinhon vähenemistä/häviämistä ja sitä, että ei tarvitse enää palauttaa niitä pulloja. :slight_smile: Ei tarvitse olla tissuttelupöhnässä. Mitähän vielä…

Lähinnä tarkoitin sitä, että itse ainakin tein tuolloin ekaa kertaa lopettaessani sen virheen, että odotin ja hehkutin sitä hyvää oloja ja “huippuja” , mutta sitten aallonpohjan iskiessä aluksi retkahtelin, kun petyin vaikeisiin olotiloihin. Lopetin odottamasta hyvää oloa ja huippuja ja hyväksyin, että vaikeaa tulee olemaan. Se oli iso oivallus itselleni silloin.

Tänään oli vaikea päivä. Estääkseni kauppaan lähdön, luovuin osasta päivän tavoitteistani, pesin meikit pois ja laitoin yökkärin jo viiden kuuden välillä. :laughing: Sittemmin olen lukenut ketjuja täällä sekä lisäksi vanhaa pitkää ketjuani.

Huomasin tänään vaihteeksi, että minulla on erikoinen tapa kääntää mielessäni kaikesta “pakkoa”. En tee sitä mitenkään tietoisesti, asiat vaan kääntyy pakon puolelle. Tänään huomasin, että lenkille lähtökin oli “pakko”. Yritän nyt tarttua tähän, koska kyllähän se elämää hankaloittaa, jos kaikkea tekee vain erilaisten pakkojen sanelemana.

Nyt aion vain jatkaa lukemista ja mennä aikaisin nukkumaan.

Rentoa lauantai-iltaa kaikille!

Hyvä ja tärkeä havainto. Ehkä liittyy suorittamistaipumukseesi?
Minullakin oli vastaavaa aiemmin, varsinkin teini-iässä ja varhaisaikuisuudessa. Kaikki muuttui pakoksi ja sitäkautta pakkopullaksi, ilottomaksi ja raskaaksi.
En tiedä sitten, olenko nykyisin liiankin veltto ja tavoiteeton. Ulkoilusta ja lenkkeilystä kyllä nautin… tuoksut, värit… koira pysähtelee ja on aikaa katsella. Tykkään sateestakin ja sitten kotona vaihtaa kuivat vaatteet ja mennä petiin. Sama oikeastaan pyöräillessä, kun tehoja voi ottaa enemmän irti ja hikoan; tunne on mukava ja lihakset vähän uupuneet.
Onhan minullakin suorittamista kauppareissut, en tahdo kestää niitä nykyään lainkaan. Siellä hiki on tuskanhikeä, hemostun, enkä löydä tuotteita joita etsin ja Ikeasta en löytänyt ulos. Sinne en enää uskalla mennä. Ruokakaupassakin on riittävästi haastetta.

Tuo yökkärihomma kuulostaa kyllä hauskalta, suorastaan anarkistiselta ja oli hyvä turvasuunnitelma mielitekojen selättämiseen!

1 tykkäys

Hei Metsänpeitto :slight_smile:

Varmasti tuo liittyy suorittamistaipumukseeni. Olen myös alkanut miettiä onko minulla vaativa persoonallisuus. Sehän kehittyy lapsuuden traumoista ja muun muassa vaativasta ja suorittamisesta palkitsevasta ilmapiiristä. Tosin, kriteereistä poiketen en ole muille vaativa, vaan muita kohtaan mun on helppoa olla myötätuntoinen, ymmärtäväinen ja armollinen. Itselleni on eri säännöt.

Tämä mietintä tulee siitäkin, kun minulla on mielikuva, että moni juomisen lopettanut saa kuitenkin tavallaan uuden elämän iloineen. Minä en koskaan tuossa välissä saanut. Vanhaa ketjuani lukiessa huomaan, että vaikka etenemistä ja kasvua ihmisenä onkin tapahtunut, on mulla kuitenkin edelleen ihan sama sisäisen vaativuuden ongelma, joka aina ajoittain polttaa mua loppuun. Ja, joka vaikeiden tunteiden ohella, on yksi vakiosyy siihen miksi haen helpotusta juomisesta.

Luin ketjuasi ja tajusin, että hetkinen, minullahan oli myös välillä tuota tilailuvimmaa. Minullakin on myös ollut syömishäiriö, joka nytkin meinaa nostella päätään, jotta olisi jotain mihin keskittyä ja uppoutua. Pysähtyminen ja olojen vastaanottaminen raakana on mulla taas työnalla. Sinnikäs on taipumukseni paeta ja vältellä ties millä eri keinoilla.

Tuo, miten kuvailet luonnossa oloa koiran kanssa, kuulostaa ihanalta. Oma koirani kuoli noin vuosi sitten ja jätti valtavan aukon elämääni. Luonnon ihastelu ja siellä pysähtely on jäänyt, kun lenkillä pyrin vain mahdollisimman nopeaan tahtiin. Sitäkin siis suoritan, vaikka se alkoi nimenomaan ulkoilmasta ja luonnosta nauttimisena. Paljon pohdittavaa.

Levollista sunnuntaita kaikille!

Lisäys: totta kai minäkin ehdin tuossa lähes 8ssa vuodessa nauttia juomattomuudesta ja krapulattomuudesta. Kokea välillä iloa ja onnellisuuttakin. Kuitenkin taas uuvuin ja minulla oli entisestään jo burnout -taustaa. Elämästä katosi ilo, onnellisuudesta puhumattakaan ja elämästä tuli taas vain vaikeampaa. Suorittaminen on ollut ja pysynyt, vaikka viimeksi lopetettuani juomisen, osasin hetken aikaa “elää hetkessä”. Sitä nyt taas alan uudelleen harjoitella. Tämä minusta toki kertoo siitä, että minun juomiseni on ollut itseni lääkitsemistä. Siksi sieltä alta paljastui paljon vaikeita juttuja, joita edelleen käsittelen.

1 tykkäys

Osa varmaan saakin; ne joilla on pelkkä päihdeongelma, eikä sen alla mitään ihmeempää. Meillä muilla raittius kyllä helpottaa elämää ja mahdollistaa muiden ongelmien hoitamisen ja käsittelemisen. Jos tässä olisi juotu koko reilut 7 vuotta mitä sekä sinä, että minä olemme olleet raittiina, asiat olisivat melko varmasti huonommalla tolalla. Niin fysiikka, psyyke kuin ihmissuhteet.

Joskus pohdin, olenko alistunut kohtalooni haitallisella tavalla vai onko ollut viisautta hyväksyä realiteetit? Etten välttämättä ikinä pääse eroon masennustapimuksesta vaan tilanne sen suhteen aaltoilee. Menisikö sen kielämiseen turhaan energiaa? Jollakin on krooninen leukemia, jollakin krooninen suolistosairaus, diabetes, hermokipuja tai joku muu vaiva, minkä kanssa on elettävä.
Oma tavoiteeeni on elää ongelmien kanssa tai niistä huolimatta mahdollisimman hyvää elämää. Tehdä sen minkä voin; uni lepo, liikkuminen ja sopiva ruoka… etsin tasapainoa ja yritän kuulostella oloani. Jos olen touhunnut liikaa, levätä enemmän jne sen mukaan, miltä oma vointi tuntuu.
Pahimmillaan tietysti tekee ongelmistaan esteen ja tekosyyn sille, ettei haasta itseään tai yritäkään toteuttaa unelmiaan.
Monimutkaisia juttuja nämä.

On ne monimutkaisia. Onnekkaita ovat ne, joilla on “pelkkä” päihdeongelma, vaikka onhan siinäkin taakkaa. Ainakin heillä raitistumisen jälkeen helpottaa. Meillä muilla savotta jatkuu.

Minusta kuulostaa hyvältä tuo, mitä kirjoitat. Minun ongelmani on muun muassa se, että en ole osannut hyväksyä. En ole osannut hyväksyä toimintakyvyn muutostakaan burnoutin jälkeen ja yritän ja uuvutan itseäni yhä uudelleen. Kaipaan sitä toimintakykyäni, kun jaksoin vielä olla koko ajan aktiivinen. Olen pähkäillyt niin, että kaikkeen muutokseen sisältyy myös luopumista ja surua. Mielestäni juomisen lopettamiseenkin. Juomisella on ollut joku tärkeä funktio ja siitäkin luopumista saa surra. Minun kannattaisi surra toimintakyvyn muuttuminen myös. Ehkä sekin, että masennus ja ahdistus ovat seuralaisiani. Juomallakin hävisivät vain hetkeksi. Oppia ikä kaikki.

Ihmisten perusluonnekin tietysti eroaa toisistaan. Minullakin on ollut suoritamista ja itseni piiskaamista, jopa kiusaamista. Toisaalta minussa on aina ollut joku sellainen pääni sisällä elävä puoli, rikas sisäinen elämä; mietin ja pohdin asioita ja ajantajukin katoaa. Harvemmin tylsistyn ja sohvalla makaaminenkin on viihdyttävää. Näennäisen passiivista, mutta kuitenkaan ei.

Puuhakkaalle ja toimeliaalle ihmiselle voimien väheneminen on hankalaa ja uuden opettelemisen paikka. Vajaakuntoisuus on ollut elämääni niin kauan, että olen tottunut siihen. Jonkinlainen burnout minullakin varmaan oli joskus 2016 kun hankaluuksia kasaantui, mutten saanut siihen mitään apua. Kaikki pistettiin erveydenhoidossa vain masennuksen pahenemisen piikkiin. Jaksaminen on ollut sen jälkeen huonompaa ja stressi tai liiallinen rasitus palauttaa samat oireet, aamuöiset heräämiset, ärtymyksen ja kohonneen leposykkeen ynnä toiminnalliset vatsavaivat pahenevat.
Minulla kaikki vaivat oikeastaan hyötyvät samoista toimenpiteistä, joten kun olo eri tavoin huononee teen aina samat asiat; rauhoitan elämääni, vähennän kahvin juontia, liikaa tekemisiä ja yritän rentoutua ja syödä hyvin ja tasaisesti.

Elämäntilanteestani huolimatta päällimmäinen tuntemukseni ei ole FOMO (fear of missing out) vaan ennemminkin JOMO (joy of missing out). Sekin voi vähentää ongelmieni ja sairauksieni aiheuttamaa harmitusta ja ahdistusta.

Hyvää tätä päivää!

Kiitos, eilinen oli muuten ihan hyvä päivä, mutta joku lievä paniikki oli koko ajan taustalla. Tänään taustalla on suru.

Tilanteesi ja keinosi kuulostaa monella tavalla hyviltä ja vaikuttavat tuloksellisilta. :slight_smile:

Eilen jäi kommentoimatta tuo luopumisen suru. Moni asia elämässä on kivulias ja lopulta vaikka olisi terve, joutuu asioista yksi kerrallaan luopumaan, viimeisenä elämästään. Sen tajuaminen on haikeaa, mutta parhaimmillaan tuo ymmärryksen arvostaa sitä mitä tässä hetkessä vielä on.

Alkoholista luopuminen oli minullekin tuskaisaa, vaikka ns kasvoimme erilleen, eikä homma enää toiminut. Siihen liittyi paljon hauskoja hetkiä. Kun luovuin alkoholista, menetin myös puolisoni. Kaikki tuo suretti ja tuo joskus vieläkin haikean olon, vaikka koko ajan tiedän, ettei sen aikainen suht ongelmaton juominen ole saatavissa millään tavalla takaisin. Se on poissa samoin kuin huolettoman tuntuiset ala-asteen aikaiset kesälomat. Sitä minuakaan kun ei enää ole.

Kun luopuu jostakin, suree sen, tulee tilaa jollekin muulle.

Osanotto koiran menettämisen johdosta! Onhan sinunkin elämäsi muuttunut; koira on poissa ja lapsikin muuttanut omilleen. Ei varmaankaan ole ihme, js kaikenlaista nousee pintaan ja ajan kanssa olo taas tasoittuu.

Koko elämä on luopumisen opettelua. Alusta loppuun sitä tapahtuu koko ajan. Luovutaan milloin mistäkin. Tottuukohan koskaan

Kiitos. En uskalla enää ottaa toista koiraa, sillä koirani menetys oli yksi elämäni hirveimmistä asioista. Tapahtuma oli vielä traumaattinen eläinlääkärin virheen takia.

Luopumista, ja muutenkin asioiden/tunteiden käsittelyä, on niin paljon, ettei ehdi entisiä käsitellä, kun tulee jo uutta tilalle. Tänään aamulla ilmeni kaksi uutta vastoinkäymistä ja heti tuli mieleen juoda, koska en kertakaikkiaan jaksaisi enää yhtään näitä. En todella ole läheskään toipunut aiemmista ja nyt niitä tuli vielä lisää. Elämä on muuttunut kapeaksi selviytymistaisteluksi ja kai kuvittelin juomisen voivan tuoda siihen hetken helpotusta. Ne hetket jäi kyllä tosi lyhyiksi eivätkä kokonaisuudessaan lopulta olleet sen kaiken muun arvoisia. Juominen ei siis ole nyt vaihtoehto. Eilen sain hetken helpotuksen katsomalla Yle Areenasta Syöksykierre -sarjan maratonina.

Hienoa, että olet raskaasta tilanteesta huolimatta selvinnyt juomatta. Hyvä sinä!
Olemme näköjään olleet eilen samoissa puuhissa.
Areena on minutkin usein jonkinlaisena kainalosauvana auttanut hankalien hetkien yli. Välillä on ihan hyvä ottaa lepoa omista ajatuksista ja elokuvien tai sarjojen katselulla se onnistuu varsin hyvin. Parempi keino tuo kuin juominen.

Kiitos!

Areena on tosiaan oiva apu, ajattelin alkaa useammin taas katsomaan sitä. :slight_smile: Syöksykierre oli ihan hyvä. Yritän löytää lisää sen tapaista katsottavaa.

Niin joo, taas yksi vaikea päivä selätetty. Olen välillä lukenut vanhaa ketjuani täällä Lopettajissa ja se vetää kyllä hiljaiseksi. Olen vasta jollain sivulla 40 ja yhteensä sivuja on 118. En muistanutkaan, miten valtavan vaikeaa mun on ollut tuolloin 2015 luopua viimeisestä tissuttelukerrasta. Kertaviikkoinen 5-7 annosta oli silloin, minkä kanssa lopuksi taistelin ja kutakuinkin noin se oli nyt myös heinäkuussa retkahdettuani sen ekan viikon jälkeen. Harmi tosiaan, että ei tullut mieleen lukea ketjua jo aiemmin.

Se on kyllä todettava, että jos jotain osaan, niin se on asioiden (yli)analysoiminen. :smiley: Ehkä ihan hyväkin, että en nyt ole vauhdilla lähtenyt sille ihan samalle linjalle, vaan pyrin lähinnä vain olemaan tänään juomatta. Olen vaalinut pysähtymistä ja lepoa ja nautin paljon näistä ihanista sateista. (Myönnettäköön, että analysoin silti, mutta en yhtä fanaattisesti :slight_smile: ).

1 tykkäys

Ja täällä heti aamusta analysoimassa. :laughing: No, ei pidä käsittää väärin. Tärkeäähän on analysoidakin. Eilen lähinnä tarkoitin sitä, että suurimman osan lienen analysoinut jo vuosina 2014-15, kun lopetin juomisen lähes kahdeksaksi vuodeksi. Tästä syystä koen tärkeänä lukea vanhan ketjuni ja hyödyntää sitä tässä uudelleen lopettamisessa.

Tänä aamuna kuitenkin oivalsin jotain, mikä ei ole ehkä hyvä juttu. En tiedä. Mulle on siis ajan myötä tullut tavaksi usein “palkita” itseni, kun saan tehtyä hommia. Se voi olla kylmä Pepsi tai suklaa kaupan ja ruoanlaiton jälkeen, tai vaikka uusi kynsilakka. Välillä se on lupa levätä.

Tänä aamuna kuitenkin mietin olenko itse näin koukuttanut dopamiinijärjestelmäni aina odottamaan jotain “nousua”. :unamused: Eka ajatus oli, että voiko tällainen itsensä palkitseminen olla pidemmällä aikavälillä hyväksi, vaikka tiedän sitä kyllä suositeltavankin. Jotenkin sitä kuitenkin miettii, että eikö asioita pitäis saada aikaan ilman palkintoakin.

No, onneksi en sentään ihan kaikesta palkitse. Tätä nyt kuitenkin tällä erää mietin.

1 tykkäys

Ihan järkevääkin tehdä jonkinlaista analysointia ja ikäänkuin tutkimusta, onko omassa ajattelussa ja toiminnassa ollut jotain, mikä johti retkahdukseen tai ylläpitää jotain ongelmia. Eihän niitä muuten löydä ja voi muuttaa.
Minulla on kyllä samaa tasapainoilua, etten uppoudu liialliseen analysointiin, joka vie rentouden tai estää elämästä hetkessä, mutten halua ajatua siihenkään, että torjun asioita ja pakenen niitä ja itseäni johonkin toimintaan.

Palkitsemisajattelu ja ansaintalogiikka tosiaan voi olla haitallistakin. Huomio kiinnittyy palkintoon, jonka merkitys muuttuu aina isommaksi ja siitä suoritteesta tulee välttämätön paha, joka on kiireellä hoidettava pois alta. Siihen ehkä ehdollistuu haitallisella tavalla.
Tismalleen sama tapahtumaketju ilman palkitsemisajatusta on henkisesti ihan eri juttu. Siis jos vaikka siivoaa tai käy lenkillä ja juo päälle pullakahvit tai syö suklaapatukan ilman ajatusta, että jälkimmäinen on palkinto edellisestä, voi se siivoaminen tai lenkki olla paljon hauskempi, jopa nautinnollisempi.
Ja voihan ne pullakahvit juoda vaikka olisi maannut sohvalla katsomassa sarjoja.

Omalla kohdallani jonkinlaisesta pakosta luopuminen on muuttanut ennen ikäviltä tuntuneistakin asioita mukavia tai neutraaleja. Eikä entisten palkintoina käytettyjen juttujen merkitys ole korostunut enää. Kahvipullankin välillä haluan ja välillä en edes halua.

Eli ehkä palkitsemisajattelu saattaa muuttaa omaa suhdetta niihin tekemisiin ja palkintoihin, korostaa niiden negatiivista tai postiivista tunnelatausta.

1 tykkäys

Tosi hyvää pohdintaa. Juuri noinhan se meneekin, että muista asioista tulee negatiivisempia suoritettavia. Mietin myös, että palkitseminen huonontaa lisäksi läsnäoloa hetkessä, kun mieli on odottavassa palkkiossa. Olen päättänyt kokeilumielessä vähentää tällaista palkkioajattelua, ottaa tekemiset sellaisinaan ja muilla tavoin sitten “hoivata” ja hemmotella itseä välillä. Läsnäoloakin alan taas harjoitella, kun se on mennyt takapakkia hurjasti. Mietin, että se saattaa olla yksi osatekijä, mikä johti retkahteluunkin.

Tänäänkin olen juomatta.

Olen itsekin miettinyt ihan vastikään tuota palkintoajattelua. Ja jotenkin hullua, etten ole muistaakseni ajatellut sitä koskaan ennen. Se vain vyöryi päälle, kun olin suorittanut yhden kiireisemmän päivän läpi. Siis vielä 8 kk juomattomuuden jälkeen iski ajatus, että nyt jos koskaan sitä on kyllä ansainnut muutaman juoman. No se sentään vaihtui samantien ajatukseen, että ei onnistu, sitä en tee. Mutta niin, millä sitten muka itseäni palkitsen!? Ei mikään muu tunnu yhtä helposti saatavilla olevalta ja samalla niin kokonaisvaltaiselta palkinnolta. Jotenkin ihan hirveä, mutta samalla aika kiinnostava ajatus. Samalla tajusin, että olen nyt raittiina käyttänyt tosi paljon herkkupalkintoja. Jätskiä, karkkia, leivoksia… ne on aina niiiin ansaittu. Tajusin, että en osaa arvostaa itse suoritusta ja saada siitä mielihyvää, vaan aina pitää juhlia asiaa jotenkin erikseen. Ei ihme, että aikaansaavuuskin on välillä mitä on, kun joka pikkujutunkin jälkeen pitää ns. heittää jalat pöydälle ja rentoutua, palkiten itseään kaikesta. Selitän sitä itselleni isolla latautumisen tarpeella, mutta onhan siinä ilmiselvästi muutakin.

Ihan kuten te tuossa mielettömän hyvin pohditte. Nyt pitää opetella keskittymään itse asiaan ja olemaan siinä läsnä, jatkaen perään elämää. Herkut ja hemmottelut sitten erikseen. Vaikka palkintona siitä, jos uusi toimintatapa alkaa joskus hahmottua, heh.

Tässä varmaan on se keskeinen ongelma. Minä olen osin tuosta päässyt ja nautin tekemisistä itsessään. Vaikka jonkun lavuaarin vesilukon putsaaminen tai polkupyörän pikkuhuolto ja siinä onnistuminen tuottaa itsessään tyydytystä. Tulee kiva fiilis; sain tehtyä, osasin ihan itse. Tekeminen tai lopputulos tuottaa onnistumisen iloa. Ulkoilu ja liikuntakin.

Mutta johonkin tunnesäätelyyn nämä jutut ehkä liittyvät ja opittuihin tapoihin. Lankesinhan minäkin (taas) ostelemaan ja tilailemaan mieltäni rauhoitaakseni ja saadakseni jonkinaista turvaa tavaroista.
Lapsuudenkodissani ruoka oli tavattoman tärkeä asia ja syömishäiriökäyttäytymistä oli useamalla; ahmimista, ruusta kieltäytymistä, sillä itseään ja muita palkitsemista ja lohduttamista.
Rankaisemista, palkitsemista ja lohduttautumista.
Omassa juomisessakin oli joskus raivokasta tai itsesäälin kyllästämää kittaamista pettymyksiin tai loukkauksiin, joita olin saanut osakseni.

Vaikeaa sanoa, missä kohtaa tuo palkintojen ansaitseminen jollakin/itsensä palkitsemkinen suorituksista (mikä on oikeastaan ankea sana… siis tuo suorittaa) muuttuu haitalliseksi ja missä kohdassa se on ok ja kannustavaa…

Syön aika usein kahvin kanssa suklaata ja pähkinöitä tai sitä pullaakin.
Nuorempana saatoin olla itselleni todella julma ja ilkeä… ja vaikka luvata itselleni jotakin niinkin arkista kuin kanamunavoileivän,kunhan käy lenkillä ja siten “perua luvan” kun lenkki oli tehty. Tuon miettiminen vetää aika surulliseksi.
Nykyisin olo onenemmän sellainen, että arvostan kaikesta selvinnyttä kehoani ja mieltäkin tietysti ja haluan pitää tsestäni huolta. No, hoitaa yhtä hyvin kuin koiraani; antaa ulkoilua, hyvää ja terveellistä ruokaa, herkkuja, unta, seuraa ja iloa tuottaa asioita.

En siis tiedä liittyvätkö nämä asiat yhteen; jos on itseään kohtaan kiltimpi, tarve sekä rangaista, että palkita vähenee.
Omasta toiminnastakin löytyi kyllä lisää pohdittavaa tuon ostelun myötä. Taisi olla joskus joku mainoslause “ihmisen ja maailman väiin tarvitaan jotain pehmeää” ja minulla sitä nyt taas on torkkupeittojen sun muun tekstiilin muodossa. :laughing: