Uusi yritys monen vuoden jälkeen

Eilen tuli tosiaan suihkun jälkeen parempi olo. Järjellä pystyin kehittämään myös tyytyväisyyttä siihen, että ainakin käyn taas salilla.

Tänään oli kurssin tehtävänä vuosisadan morkkis ja täytyy ihmetellä, että edes morkkikset eivät aikoinaan saaneet minua heti lopettamaan juomista. Nyt tällä uudella juomiskaudella morkkiksia tulee pelkästä juomisesta, kun en toilaile, mutta silti. Nekään ei ole saaneet minua lopettamaan. Aina ne nopeasti unohtuu ja sitten onkin valmis jo juomaan uudelleen. Mihinkäs seepra raidoistaan…

Jäin aamulla miettimään, miten mm. sisäinen vaativuus vaikuttaa juomiseen. Toisaalta se aiheuttaa sitä, koska vaativuuden takia minulla on tietty lista tehtäviä päässä, mitkä “pitää” saada tehdyksi, vaikka olisin ihan poikki. Tehtävät tällä listalla ovat lopulta aika tavallisia esim.makaronilaatikko, mutta tällaiselle uupuneelle ne ovat vaativia. Ennen uupumista lista oli paljon pidempi ja vaativampi. Olen tässä jo joustanut vuosien varrella siitä, minkälainen lista alkujaan oli, mutta edelleenkään en osaa ottaa huomioon todellista toimintakykyäni suunnitellessani listaa. Se on heikkouteni ja aiheuttaa juomista.

Toisaalta vaativuuden takia tulee voimakkaampi syyllisyyden tunne, huono omatunto ja häpeä. Koen itseni jollain tapaa moraalittomammaksi, kun juon. Ja onhan se ainakin moraalitonta luvata miesystävälle lopettaa juominen ja silti jatkaa sitä. Tämä aiheuttaa sitten sitä sisäistä itseni soimaamista. Ja ahdinkoa. Mikä taas edesauttaa paradoksaalisesti juomista. Tulee kierre.

Olen sikäli myös kulttuurin uhri, että koen, että minun pitäisi olla naisena ja äitinä tietynlainen. Tyttönä ja naisena olen aina ollut vääränlainen ja tämän kokemuksen minuun istuttivat omat vanhempani lapsuudessani. Omat ihanteeni ovat myös korkealla. Tietynlaisena olemisen vaatimus myös aiheuttaa ahdinkoa. Ikään kuin kilpailen koko ajan kulttuuristen vaatimusten ja ihanteideni kanssa enkä oikeastaan koskaan voita - varsinkaan, kun juon. Olen tehnyt töitä asian kanssa ja järjellä jo ymmärrän, että minun ei tarvitse olla stereotyyppinen nainen eikä äiti, tunne-elämäni laahaa tässäkin pahasti perässä. Vaatimukset ovat selkärangassa ja, kun en yllä niihin, koen alisuoriutuvani ja huonommuuden kokemus herää. Kyllähän lyhyesti sanottuna syy, miksi juon, on vaativa tunne-elämäni ja toki toisaalta myös kulttuuri.

Olen nyt katsonut yhtä sarjaa iltaisin ja huomannut ärsyyntyväni siitä, miten usein ja paljon sekä alkoholia että kahvia sarjassa käytetään. Se on oikeasti mielestäni hurjaa. Mielestäni jos juo joka viikko jotain, on se liikaa. Siis viikoittainen juominen. Siksi pidinkin juomistani ongelmallisena jo, kun join 5 annosta kerran viikossa. Joku voisi sanoa tämänkin olevan sisäistä vaativuutta. Varsinkin sellaiset, jotka juovat joka viikko jotain. Kerran töissä kerroin tämän mielipiteeni ja kuuntelijat sanoivat minun olevan tiukkapipo. Ehkä oikeasti olenkin ja nyt toimin itsekin sitä vastaan, kun taas juon.

Olen itse syy juomiseeni ja minulla on tällaisia kierteitä, joita ei noin vain katkaista. Ehkä vielä joskus terapia auttaa tähän tai sitten opin elämään taas niin, että se riittää vaativuudelleni. Olen sitä mieltä, että tavallisuus on aliarvostettua. Itsekin teen sitä. Pyrin siihen, että minulle riittäisi suorittamisessa tavallisuus ja inhimillisyys. Olen pyrkinyt siihen jo vuosia ja hieman edistynytkin. Toisaalta välillä mietin olenko todellisuudessa edistynyt vai enkö vain uupumukseltani ja masennukseltani jaksa suorittaa tarpeeksi… Haaveilen erilaisesta mielestä ja tunne-elämästä, mutta tämän kanssa on elettävä ja samalla luovittava kulttuuristen ja sosiaalisten paineiden ristiaallokossa.

Ai niin, vielä sellainenkin näkökulma asiaan, että on käynyt mielessä pelkäänkö hyvää oloa, toipumista ja onnistumista ja juonko siksikin. Minun mielessäni nimittäin hyvä olo ja toipuminen lisää vaatimuksia, joita pelkään. Pitäisi palata työelämään, mikä on uuvuttanut minut jo muutaman kerran ja työelämässäkin onnistumiset ovat aina lisänneet muiden vaatimuksia. Joku voisi ajatella niiden olevan lisämahdollisuuksia, mutta minulle ne ovat vaatimuksia. En voi sille mitään. Myös levon määrän pitäisi mielestäni luonnollisesti vähentyä toipuessa enkä taida olla henkisesti siihen valmis, vaikka usein lepääminen on minusta tylsää ja puuduttavaa. Usein olen ihan täynnä sitä, mutta en silti jaksa tehdä muuta. Lisäksi pelkään, että miesystäväni alkaa vaatia minulta enemmän ja lisää, jos huomaa vointini alkaneen parantua. Pelkään, että en osaa pitää puoliani ja miellyttämisen tarpeen takia suostuisin ja se taas uudelleen uuvuttaisi minua. Pelkään myös, että ystävät aktivoituvat liikaa ja alkavat vaatia enemmän yhteydenpitoa ja näkemistä, mikä sekin voi uudelleen uuvuttaa. Tiedän, että minun pitää harjoitella rajojen laittoa, mutta omalla tavallaan sekin on pelottavaa, jos on tarve miellyttää muita, etteivät he vain suuttuisi.

Terapeuttini joka tapauksessa tästä kertoi, että välillä ihmiselle toipuminen on liian pelottavaa. Mietin tosissani siksikö sabotoin itse elämääni? Aloitin uudelleen jopa juomisen enkä lopeta sitä, vaikka järki huutaa lopettamaan. Tätä näkökulmaa aion tutkailla enemmänkin. En sentään ylianalysoi kuitenkaan.

Vielä lopuksi hyviä uutisia; vaikka alunperin olin yllättynyt ja pettynyt siihen, että sekä lääkärini että sairaanhoitajani vaihtuivat yllättäen ja yhtäkkiä, on se näyttäytymässä paljon paremmaksi vaihtoehdoksi. Olen saanut niin hyvän sairaanhoitajan, että en ole ennen kokenut moista. Lääkärikin vaikuttaa tosi hyvältä, vaikka nyt unohtikin uuden unilääkkeen etsimisen. Siihenkin voi kuitenkin vielä palata. Nyt olen vain kiitollinen tästä muutoksesta, tosi kiitollinen.

1 tykkäys

On tämä juomisen lopettaminen mulle kyllä tosi vaikeaa. Tuntuu, että osittain en ota lopettamista edes tosissani - tai ehkä tunne-elämäni ei ota, järki vain ottaa. Jatkuvaa järki vs.tunteet taistelua ja usein tunteet voittaa. Nyt vielä useammin kuin ennen tuota kuukauden taukoa.

Olen nyt yrittänyt miettiä miksi sabotoin omaa elämääni ja se tuntuu tässä kohdin olennaiselta. Uusi lääkärini tyrmäsi nyt terapiasuuntauksen, jota terapeuttini toteuttaa. Oli sitä mieltä, että suuntaus on minulle väärä, kun siitä ei ole enempää apua. Se oli iso kolaus minulle. Totta on, että vointini on koko ajan vain huonontunut ja alkoi pelottaa, että entäs jos lääkäri on oikeassa? Jos olen käynyt monta vuotta minulle haitallisessa terapiassa? Kamala ajatus ja se on todenteolla ahdistanut tänään. Lääkäri myös kyseenalaisti terapeutin minulle antaman diagnoosin. Kumpaa uskon? Tuntuu, että menin ajatuksistani ihan sekaisin enkä todella tiedä mitä ajatella. Tuntuu, että olen jo pulassa juomisen kanssa, vointini kanssa ja lapseni tilanteen kanssa, en olisi halunnut uutta tilannetta missä olla pulassa. En todella tiedä nyt mitä ajatella, puhun tästä ensi viikolla terapeutin kanssa.

Mietin myös onko sattumaa, että juomiseni on pahentunut, kun minulla on ollut melkein peräkkäin 2 kahden viikon taukoa terapiasta. Sinä aikana olen juonut enemmän kuin vuosikausiin. Se voisi kertoa siitä, että jotain apua terapiasta saan, kun ilman sitä menee huonommin. En tiedä, spekuloin.

Kun kerroin miesystävälleni taas juoneeni, hän sanoi alkaneensa pelätä, että juominen tuhoaa minut kokonaan. Minulla on sama pelko, silti en onnistu olemaan juomatta taas viikkoakaan. Meno on mennyt ihan hulluksi, vaikka onneksi tämä viikko on edellistä viikkoa paljon parempi. Voisinpa kokea jonkun valaistumisen raittiuden merkityksestä, joka polkaisisi raitistumiseni kunnolla käyntiin.

Lisäksi huomasin taas, että minulla on kaksi eri tavoitetta; toinen on päivä kerrallaan ja toinen on viikko kerrallaan. Tunteet ja järki tässäkin vetävät eri linjoja. Yritän edelleen tähdätä tuohon päivä kerrallaan, vaikka jostain syystä se on minulle edelleen vaikea.

Yritin myös miettiä miksi minulle tavoitteet olivat avuksi, enkä alkanut juoda niiden täyttyessä vaan siirryin seuraavaan. Päinvastoin sain niistä lisää itsevarmuutta jatkaa eteenpäin. Miksi toisille käy toisin, sen kun tietäisin.

Samallahan toki olin varovainen tavoitteiden kanssa ja ajattelin olevani vain tauolla. No (kalenteri)vuoden mittainen tauko oli jostain syystä ollut haaveissa jo pitkään, ja sillä ajatuksella menin aika kauankin. Oli jotenkin helppoa ajatella, että sen jälkeen voin tehdä päätöksen juoda jos vielä haluan, vaikka samalla toivoin haluavani siinä vaiheessa jo jatkaa. Niin siinä kävi, ettei päätöstä tarvinnut hetkeäkään arpoa.

Tauolla olosta tulikin mieleen, löydänköhän lainauksen. Jep:

Tammikuussa-22 oli siis tällaiset mietteet. Tuossa vaiheessa olin näköjään ollut kaksi viikkoa tipattomalla, silloin pisimpään pitkiin aikoihin. Ihan vastikään huomasin Artun kertovan jossain, ettei edelleenkään juo. Vitsit, kun sinäkin saisit tauot kestämään jollain ilveellä pidempään.

Taidan ymmärtää mitä tarkoitat. Tunnistan itsessäni samaa. Kun on olo, että pitää voida tosi huonosti ennen kuin on lupa sanoa tai edes ajatella, ettei jaksaminen riitä. Silloin sitä oppii jotenkin kierosti vaalimaan tilannetta, missä ein sanominen kerrankin sujuu. On helpompi sanoa aidosti “en jaksa”, kun ei jaksa oikein mitään muutakaan. Helpompi vain ns. suututtaa kollektiivisesti kaikki kuin tehdä valintoja.

Ei vitsit muuten, sitähän tulee vielä lisättyä, että palaan asiaan kun aikaa ja/tai jaksamista on enemmän. Siellä jossainhan siis oikein odottaa nytkin kaikenlaista jaksettavaa jo valmiina, ilman että olen asiaa edes tiedostanut. Itse asiassa ihan älyttömän hyvä pointti taas, pitää ihan miettiä.

1 tykkäys

Lintuanna, minulle kävi niin, että kun kävin juttelemassa sairaanhoitajan kanssa säännöllisesti, (joka opiskeli terapeutiksi), oli hieman innokas ja ei tiennyt mitä teki, oloni alkoi rajusti mennä huonompaan. Aloin saada rajuja paniikkikohtauksia, joissa oli myös irtautumista itsestäni ja halua satuttaa itseäni ja voimakasta pelkoa, että satutan muita. Lopetin käynnit ja palasin itsekseni. Olen sitä koulukuntaa, että menneisyyden väkivaltainen kaivelu ei eheytä. Kai tämän alkoholisminkin kanssa pärjäilee, tuo kokemus oli paljon hurjempi. En ole sen jälkeen luottanut enää asioitani “ammattiavun piiriin.” Olen vain joskus käynyt keskustelemassa tässä hetkessä tapahtuvista asioista matalan kynnyksen palveluissa, jotka ovat auttaneet kriiseissä eteenpäin.

Kyllä terapeutti täytyy vaihtaa jos apua ei ole. Olen samaa mieltä.

1 tykkäys

Ehkä voisit selvitellä asiaa muualtakin? Etsiä löytyykö vahvistavaa tietoa suuntaan tai toiseen.
Minulle ei ollut juuri mitään apua pyskoanalyyttisesti suuntautuneen terapautin luona käymisestä. Kaikissa ongelmissa menneiden kaivelu tuolla menetelmällä ei ole hyödyksi vaan siitä voi olla jopa haittaa.
Terapeuteissa ja lääkäreissä löytyy monenlaista koulukuntia ja isojakin näkemyseroja (esimerkkinä vaikkapa suhtautuminen sisäilmasairauksiin tai raudanpuutteeseen) joten omaa vointia kannattaa kuulostella ja kysyä mielipidettä useammaltakin ammattilaiselta. Kaikki eivät osaa auttaa kaikkia.
Toki kyse voi olla vain terapian hankalasta vaiheestakin.

Itse olen ravannut monenlaisen avun piirissä, joten en osaa sanoa, mikä niistä vai kaikki yhdessä on ollut avuksi. Nykyään kestän itseni ja oloni ja olen jollain tapaa hyväksynyt ominaislaatuni ja elän mielekästä elämää.
Ehkä sinullakin ajan mittaan olo helpottuu. Näin ulkoapäin ehkä juuri tuo kuvaamasi vaativuus itseäsi kohtaan aiheuttaa sinulle suurimman kärsimyksen. Asiat lipasahtavat helposti suorittamiseksi ja niistä katoaa ilo. Mutta sellaisen armollisuuden löytämiseen ei minulla oikein ole neuvoja antaa.
Jos olisin taikuri, taikoisin sinulle rennon viikonlopun ja sohvalla makaamistarentoa oleilua ja luonossa kevään tulon havainnointia vailla syyllisyyden tai muitakaan hankalia tunteita, jotta saisit vain olla, levätä ja nauttia.
Ja muille samaa myös; rentoa ja tauhallista viikonloppua!

2 tykkäystä

Tämä on niin totta! Ja, että pitää ikään kuin voida kokonaisvaltaisesti huonosti, että kieltäytymisestä tulee ok. Tätä sietää munkin pohtia enemmän.

Kurja kuulla kokemuksestasi. Joskus tosiaan voi käydä noinkin päin. Itse en tiedä yhtään mitä tehdä, koska tämä terapia on jo kestänyt nelisen vuotta ja loppuu jo joulukuussa. En varmaan “uskalla” lopettaa kesken, vaan puhun yhdessä terapeutin kanssa minkälainen apu minua auttaisi. Jos siitä olisi vaikka jo jotain apua.

Minullakin on aiempi kokemus psykoanalyyttisesti suuntautuneesta terapiasta, mikä ainakin huononsi vointiani. Terapeutti ei peilannut ollenkaan ja jäin yksin vaikeiden asioiden kanssa. Siihen verrattuna nykyinen terapia on parempi, mutta en tosiaan tiedä enää onko se minulle hyväksi. Se loppuu jo joulukuussa, joten sen jälkeenhän sen näkee alkaako vointi parantua.

Kuulostaa hyvältä, että olet sinut itsesi ja ominaislaatusi kanssa. Kirjoituksistasi usein välittyykin jonkinlainen rauha.

Kiitos, rentoa ja rauhallista viikonloppua sinullekin! :slight_smile:

Toivottavasti et ota pahana, kun lainaan tämän kommenttisi tänne. Minusta kun tuo on tosi kiinnostava teksti, mutta tuli tunne, että ehkä Lempeä kettu ei halua siitä nyt enempää keskustella. Toivottavasti kerrot, jos sinäkään et.

Ensin mietin tuota määritelmää, että suurin osa ihmisistä raitistuu itsekseen. Voiko se todella tarkoittaa täysin yksin, ilman edes tutun ihmisen keskusteluapua? Itse olettaisin sen tarkoittavan ilman ammattiapua. Ehkä jopa vielä jotenkin tarkemmin määriteltyä ammattiapua. Tai tunnettuja vertaistukiryhmiä. Avuksi kun voidaan laskea niin moni asia. Ehkä yritän kaivaa tiedon jostain, sillä tuo jäi kyllä kiinnostamaan.

Enemmän kuitenkin pisti silmään tuo, että olet joskus ajatellut avun hakemista, mutta vielä et ole valmis luovuttamaan. Haluan vain varmistaa, että ethän oikeasti koe avun hakemista luovuttamisena? Lymyileekö jossain taustalla kuitenkin ajatus, että itse käyty taistelu olisi jotenkin kunniakas? Sen siis sinänsä ymmärrän hyvin, monella meistä on varmasti samaa ihan sisään rakennettuna, ellei kasvatuksen tuloksena. Että itse pitää selvitä ja oikeastaan sitä ajattelee haluavansakin. Niin on minullakin ja olen siitä tällä plinkissä kirjoitellutkin.

Itse en hakenut muuta apua kuin puolison ja parin tutun, mutta edelleen arvostan vilpittömästi enemmän heitä, jotka ovat olleet minua rohkeampia. Minusta on huomattavasti viisaampaa käyttää vaikka kaikki keinot mitä ikinä keksii, kuin tuhlata yhtään aikaa sinnittelyyn.

Tarkoitan siis sanoa, että ymmärrän sen, ettei apua halua eikä uskalla hakea. Ymmärrän todellakin! Se on ainoastaan inhimillistä meille “minä en ainakaan vaivaksi ole” -ihmisille. Minulle olisi edelleen ihan järkyttävä kynnys hakea apua, jos ongelma nyt uusii. En kuitenkaan pidä sitä millään tavoin positiivisena asiana, vaan toivon kerääväni tarvittavan rohkeuden siihen mennessä. Pidän sen siis oikeasti aktiivisesti mielessä. Itse asiassa vasta pari kuukautta sitten, yli vuoden raittiuden jälkeen, olen selvittänyt, että tässä lähelläkin kokoontuu aa-ryhmä. Ihan vain valmiiksi. Ehkä joskus kävelen siitä harjoittelumielessä ohi, jotta tosi paikan tullen olisin valmiimpi edes kokeilemaan.

Toivottavasti en mitenkään loukkaa näillä jutuillani. Se ei missään nimessä ole tarkoitus, vaan ihan silkka ajatusten vaihtaminen ja parhaimmassa tapauksessa myös uusien herättäminen.

1 tykkäys

En ota pahana, hyviä ajatuksia! En ehkä itse osannut tuoda Peelen ajatuksia oikein, koska muistaakseni hän näkee, että kiintymyssuhteet ja ihmissuhteet on niitä tekijöitä, jotka auttavat raitistumaan. Olen juuri (jo takki päällä :sweat_smile:) lähdössä lenkille, joten palaan asiaan. :slight_smile:

1 tykkäys

No niin. Aluksi todettakoon, että minä ihailen ihmisiä, jotka hakevat juomisongelmaan apua. Minä en ole niin rohkea. Minulla vaikuttaa siinä itseriittoisuus (“ei ole hyvä tarvita muita”), häpeä (“en halua olla vaivaksi” ja “olen liikaa, jos haen apua”) ja myös paljastumisen ja näkyväksi tulemisen pelko, mitkä myös nivoutuvat tuohon häpeään. Lisäksi pelkään psykan polin kontaktin katkeamista ja sitä, miten eri tavalla minuun alettaisiin suhtautua soten palveluissa. Ihmisiä, jotka hakeutuvat ja saavat jotain AA:sta, myös kadehdin.

Stanton Peelen mukaan muistaakseni ihmiset “toipuvat ihmissuhteissa”, joten olisikohan hän tarkoittanut sitä ammatillista apua, mitä ilman suurin osa ihmisistä hänen mukaansa raitistuu. En usko, että hän poissulkee läheisiä tai ei-läheisiä ihmisiä, jotka voivat olla apuna raitistumisessa. Päinvastoin.

Itsekin olen avautunut miesystävälleni ja olen miettinyt yhteyden ottamista myös tätiini, joka on saavuttanut AA:n avulla yli parinkymmenen vuoden raittiuden. Se on vielä mietinnässä, koska tätini on erittäin kova puhumaan ja tieto juomisestani leviäisi laajemmallekin ja sitä en häpeän takia halua. Häpeä on kyllä suurin syy, miksi en hae apua ja itseriittoisuus eli selkärankaan opetettu tunne siitä, että itse/yksin pitää aina pärjätä. Silti kannatan lämpimästi ainakin jollekin asiasta avautumista ja avun hakemista. Mutta, en pidä myöskään pahana sitä, jos haluaa kokeilla raitistumista omin neuvoin. Mielestäni se on ihan yhtä arvokasta ja vakavasti otettavaa.

4 tykkäystä

Hyvin sanottu, Lintuanna!

1 tykkäys

Jees, kiitos tarkennuksesta. Eli ihan samansuuntaisin ajatuksin.

Minua varmasti auttoi ajatus siitä, etten tule antamaan itselleni montaa mahdollisuutta. Ei mielessäni muistaakseni mitään tarkkaa deadlinea ollut, mutta ajatus siitä, että enää en tule tuhlaamaan kuukausia saati vuosia räpiköinnin parissa, oli kirkas. Niitä oli käytetty tissutteluun ihan riittävästi. Vaihtoehtona oli siis onnistua nopeahkolla aikataululla tai tunnustaa ongelma jollekin, hoitajalle, lääkärille tai ryhmässä. (Eivät ne välttämättä olisi auttaneet, tietenkään, mutta sitä en olisi kokeilematta tiennyt.) Eli siinä mielessä laitoin itseni henkisesti hyvinkin selkä seinää vasten. En muuten tiedä olenko ihan ymmärtänytkään, miten paljon nimenomaan avun hakemisen pelko lopulta auttoi.

Mutta kuten todettua, lopputulos ratkaisee. Tässä hommassa ei tyylipisteitä jaeta. Ja kaikki ollaan pitkällä, kun ollaan tänne päädytty! :blush:

Toi on hyvä, ajattelemisen arvoinen juttu, että montako mahdollisuutta itselleen antaa ennen avun hakemista. Ei ollut itselle tullut mieleenkään, joten kiitos siitä. Minulla ei tällaista aikajanaa ole, joten periaatteessa mahdollisuus mokata on “ikuinen”. Mutta eihän siinä välttämättä ole laisinkaan järkeä. Pitää ihan ajatuksella miettiä tota asiaa.

1 tykkäys

Olette pohtineet tärkeitä teemoja. Pahimmillaan vääränlainen sinnikkyys pitkittää avun hakemista ja ongelma pahenee pahenemistaan, kun hakkaa päätään seinään vuosikausia kykenemättä myöntämään, ettei omin avuin saa sitä ratkaistua.
Joku takaraja on ehkä viisasta laittaa, ettei huomaamattaan juutu yksinäisern taisteluun vuosikausiksi.

Jos joku konsti ei toimi, on viisasta kokeilla jotain muuta keinoa. Tämähän on käyttökelpoinen ajatus oikeastaan kaikessa ongelmanratkaisussa.

1 tykkäys

Ei se ammattiapukaan kaikkia raitista. Onnistumisprosentithan ovat siinä hävyttömän pienet. Ja retkahdukset kuuluvat asiaan, että ei muuta kuin tsemppiä Lintuanna sinnekin! Pidetään lippu korkealla.

1 tykkäys

Nimenomaan tämä. Jos olisin itse ajatellut, etten tule joka tapauksessa tekemään mitään muuta kuin yrittämään aina uudelleen niin kauan kuin on tarvis, olisi se minut tietäen ollut ihan suora lupa jatkaa. Joskus pysähdys olisi varmaankin tullut, mutta kyllä se olisi todennäköisemmin tullut muualta kuin omasta päästä.

Kanssani samoihin aikoihin kirjoitteli alussa nimimerkki Puuhapete, joka mainitsi moneen kertaan sen, miten hän aina yhden toimimattomaksi todetun keinon jälkeen ottaa nopealla tahdilla käyttöön seuraavan. Nappasin ajatuksesta kiinni samantien, koska se kuulosti yksinkertaisesti järkevältä. Ei niiden kaikkien keinojen mitään radikaalejakaan tarvitse olla, kunhan aina jotain.

Hirveästi tsemppiä! :heart:

Viime kerralla raitistuin tällä samalla tyylillä ja onnistuin. Olin kuukautta vajaa 8 vuotta raittiina, siksi en voi nähdä tapaani ihan vääränä. Silloinkin retkahtelin vähän väliä, mutta retkahtelujen myötä mieleni vain koko ajan enemmän ja enemmän kypsyi ajatukseen, että tämän on loputtava. Retkahdukset olivat sillä lailla tärkeässä osassa, että ne oikein alleviivasivat ongelmaani ja auttoivat minua lopettamaan kokonaan. Samoin on nytkin käynyt. Olen nyt paljon varmempi siitä, että minulla on iso ongelma kuin esimerkiksi kaksi kuukautta sitten. AitoaIloaKohti:n kommentti sai minut puolustuskannalle, joten se ei ollut hedelmällistä, vaan nyt vain entistä enemmän puolustan omaa tapaani raitistua. Sen avulla olen kerran jo raitistunut, joten kovin väärä se ei voi olla. Sen verran tuo kyseinen kommentti kyllä vaikutti, että ei tee mieli kirjoitella tänne enää niin avoimesti. Kommentti aiheutti häpeää, mitä oli muutenkin jo enemmän kuin tarpeeksi.

No olihan se kommentti suora ja varmasti loukkasi. Herkissä tilanteissa sellaiset kolahtavat pahastikin, ja niitä täällä kirjoittavilla on varmasti kaikilla.

Harrastin pientä itsereflektiota ja totesin, että meillähän on tietenkin erilaisia odotuksia. Myönnän, että luulen varmaan kaikkien odottavan raitistuvansa nythetisamantien ja katson asiaa liikaa sellaisten linssien läpi. Sitten tulee annettua mielestään hyvää tarkoittavia neuvoja, mitä ei kuitenkaan ole pyydetty. Mites sitä nyt kuvauksessa sanottiinkaan: “Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia”. Sekin, että se siinää vielä vähän etäämmällä on täysin ok. Minun pitää muistaa se taas paremmin, eikä kannustaa jokaista liian vimmalla isoihin liikkeisiin, jos niihin ei ole valmis.

En siis missään nimessä pidä kenenkään tapaa vääränä, kunhan lopputulos on oikea. Olen nähtävästi välillä aikataulusta huolissani muidenkin puolesta, vaikkei se tietenkään ole millään lailla minun asiani. Olen pahoillani ja yritän jatkossa kunniottaa kaikkia tapoja varauksetta.

Aurinkoista, raitista sunnuntaita kaikille!

2 tykkäystä