Minäkään en, Titu, ole tällä hetkellä mitenkään pohjalla. En ole myöskään missään uskoonhurahtaneen äkkikääntyneessä mielentilassa eikä minulle ole oikeastaan tapahtunut mitään erityisen dramaattista: en vain jaksa enää juoda, koko touhu vituttaa. Ei ole mitään raittiuden nousuhumalaa päällä, elämä ei tunnu uskomattoman auvoisalta ja mahdollisuuksien täyteiseltä. Päinvastoin, moinen hehkutus tuntuu jopa teennäiseltä.
Näin tänään! Kun minä raitistuin ensimmäisen kerran, en tiennyt yhtään, mitä oli vastassa. Jälkeenpäin ajatellen se aika on ollut vallan mainiota! Jokainen uusi asia, joka elämään raittiuden myötä tuli, tuntui suorastaan eufooriselta. Siinä suorastaan leijui! Se oli ehkä sellaista raittiuden nousua, johon äsken viittasin. Vielä upeampaa oli se, kun raittiushurmio antoi periksi ja alkoi arki - sitä alkoi huomata, että minähän pärjään tämän kanssa, olenkin aivan tavallinen heppu enkä ainakaan huonompi Tuolloin olin 27-vuotias ja ensimmäistä kertaa selvänä aikuisiässäni. Siitäkin kului vielä aikaa ja elämäni alkoi täyttyä kaikella hyvällä. Tuskin muistin edes olleeni koskaan juoppo. Koko juttu ei hallinnut mieltäni millään tavalla, saatoin keskittyä itse elämiseen. No, siinä tapahtui minun osaltani myös tietynlainen virhe, koska ajoin sitten muulla tavoin itseäni läkähdyksiin. Mutta hei, meistä ei tule raittiinakaan täydellisiä, erehtymättömiä eikä kaiken kestäviä. Sekin kuuluu elämään, että ollaan kesken, vähän raakoja vielä.
Garden pointti siitä, ettei mikään voi elämässä olla niin tärkeää kuin oma raittius, on minusta ihan totta. Se on maapallon itsekeskeisin ajatus, mutta siitä versoo paljon kaikkea erittäin hyvää - paljon parempaa kuin universumin itsekeskeisimmästä toiminnasta, eli juomisesta. Tämän päivän aikana olen itse ehtinyt ajatella juuri sitä, millaista kärvistelyä elämä onkin kuivin suin, kun niin paljon energiaa menee seuraavan juomiskerran haaveiluun, petailuun, pelkäämiseen, ennustamiseen ym. paskaan.
On yksinkertaisesti helpompaa jättää vain se homma kokonaan pois. Ei ehkä aluksi, mutta aika pian juomattomuudestakin tulee yksinkertaisesti automaatio, kunhan sen kanssa on tehnyt itselleen tilit selviksi. Näin muistan ja siihen nojaan nytkin. Ja varmasti tulevat ne tuskaisetkin hetket! Mutta ehkä niitä varten voi varautua, harjoitella mielessään, että miten milloinkin toimii. Minä muistan joskus aikoinaan lähteneeni ajamaan autolla sata kilometriä suuntaansa, kun tuli oikein hirveä janotus. Sitten se meni ohi ja tulin takaisin Sitä kummasti keksii vaikka mitä, kun vain haluaa selvitä tiukoista paikoista yksi kerrallaan. Ihan itseänikin jännittää, mitä seuraavaksi keksin. Tällä hetkellä varon kaikkia mahdollisia signaaleja, jotka voisivat ahdistaa minua. En hillu kaupungilla, kierrän kapakat kaukaa, en katsele suomalaisia elokuvia, joissa dokataan ja naidaan (ja joissa puheesta ei saa yleensä mitään selvää)… Keksin kaikkea muuta mahdollista tekemistä, joka vain pitää ajatukset joissain muissa asioissa.
Ja keskustelen kanssanne = aivan parasta!!