Hei Titu ja tervetuloa hyvään remmiin minunkin puolestani!
Minä olen Antilooppi ja oma historiani on sellainen, että parikymppisenä alkoholisoiduin nopeasti. Olen alusta pitäen juonut ilman mitään rajaa: juonut niin kauan kuin pystyn, niin kauan että lähtevät järki, taju, rahat, maine, duuni, naiset ja mitä vain. Kahdeksan vuotta sitten tulin siihen pisteeseen, että meinasi mennä henki. Selvisin kuitenkin ja silloin pääsin raittiuden tielle. Apua sain ensisijaisesti A-klinikalta ja Plinkistä löysin oman vertaistukiryhmäni. Hoidin itseäni kaiken ohessa mm. kuvataideterapialla ja ryhmässä, jossa käsiteltiin paniikkihäiriötä - sekin juomiseni minulle aiheuttamia ongelmia. Tein työtä todella intensiivisesti ja ehkä erityisen ratkaisevaa oli se, mitä täällä Plinkissä minulle tapahtui. Täältä minä sen kipinäni sain. Toki tuli kokeiltua kaikkea muutakin, kuten mainitsemaasi AA-ryhmää. Muutamassakin kävin, mutta kun minussa oli ilmeisesti sellainen vika, etten pystynyt siellä tuntemaan oloani mitenkään erityisen vapautuneeksi, niin annoin sen sitten olla - senkin uhalla, että minua todella pelotti se pelottelu, jonka mukaan on pakko heti juoda, jos ei käy nimenomaan AA:ssa. Oma kokemukseni on, että ryhmät ovat hyviä, mutta onneksi niissä on vaihtoehtojakin. Ja varmasti on niin, että AA-ryhmissä on “laatueroja” Joten kaikkea kannattaa kokeilla ja mihinkään muuhun ei kuole kuin viinaan. Täytyy tehdä mitä tahansa muuta kuin juoda - erityisesti silloin, kun juotattaa AIVAN S-T-A-N-A-S-T-I. Ja nyt muuten ohjeistan ihan yhtä lailla itseäni kuin sinuakin, Titu
Yli kolmen vuoden mittaisen raittiuden saavutin tuolloin. Se on ollut sisäisesti arvellen täyteintä, rikkainta ja terveintä elämää, mitä olen tähän mennessä elänyt. Löysin todelliset voimavarani ja saavutin mielenrauhan, hoidin itseäni aktiivisesti, mikä oli yksinomaan nautinnollista. Mutta uudesta elämästäni innostuneena aloin ehkä ryöstöviljellä noita voimavarojani. Aloin käyttää elämääni ja kaikkea energiaani säännöstelemättä. Tein paljon työtä, musiikkimiehenä olin mukana eräissä projekteissa ja kaiken päälle suoritin siinä ohessa vielä korkeakoulututkinnonkin. Siitä tekemisen vimmasta kertoo jotain se, että tuon tutkinnonkin suoritin kiitettävin arvosanoin ja pelkkää opinnäytetyötäni väänsin intohimoisesti parikin vuotta. Siihen aikaan elin vielä parisuhteessa kahden maan välillä, eli olin siellä toisessa maassakin aika paljon. Joka tapauksessa koko ajan liikkeessä ja aina tekemässä jotain. Koko kuvio kävi melkoisen suureksi ja nyt on helppo sanoa, että minä taisin mennä siinä vaiheessa aika lailla burn-outin puolelle. Viinanperkele alkoi hiipiä kuvioihin ja niin kuin riippuvaisille käy, kävi minullekin, että pian olivat kuvioissa taas juomaputket. Tuurijuopon elämää olen elänyt sen jälkeen viisi vuotta. Tähänkin väliin on mahtunut paljon, niin hyvää kuin pahaa. Tuurijuoppo saa selvinä kausinaan paljon aikaiseksi. Minäkin osaan monella tapaa elää ilman alkoholia. Ja monella tapaa en osaa. Niin kuin ehkä olet arvellutkin, liittyy juovan alkoholistin elämään paljon muitakin korjaamista vailla olevia asioita kuin itse juominen. Mitä itsensä hoitamiseen tulee, tämän ongelman ratkaiseminen olisi loppujen lopuksi todella helppoa, jos siihen riittäisi pelkästään korkin kiinni laittaminen. Haasteet tosin alkavat vasta siitä, kun pää on selvä, sillä selvällä päällä pitäisi vielä pärjätä itsensä ja elämänsä kanssa. Ja sieltä ne solmut löytyvät! Antabus voi auttaa joitain ja omalla tavallaan, mutta minua se ei ole koskaan estänyt juomasta. Kokemusta on. Syy tähän on juuri siinä, ettei mikään taikakalu eikä edes pilleri itsessään ratkaise yhtään mitään.
Se, mitä itse olen tavoittelemassa, on laajasti määritellen hyvä elämä. Se sisältää aika monenlaisia asioita: mielen tasapaino, elämänilo, sosiaalisten suhteiden toimivuus, terveys, kyky tehdä työtä ja rakastaa (kuten Freud määritteli mielenterveyden)… Minulla on kokemusta siitäkin ja voin totta vie suositella ihan kenelle tahansa, että tämä itsensä kanssa painiminen kannattaa. Mikään ei ratkea sormia napsauttamalla ja monessa asiassa vaaditaan kärsivällisyyttä. Itse asiassa tämä myös opettaa kärsivällisyyttä. Siihen oppimista, että hetket ja mielentilat tulevat ja menevät, heikotkaan hetket eivät ole ikuisia. Aluksi voi juotattaa kovastikin, mutta aika auttaa siinäkin. Oman tilanteeni pirullisuus on sitä, ettei minua varsinaisesti juotata lainkaan - ja juuri siksi minun on hyvin vaikeata varautua niihin tilanteisiin, kun sitten alkaakin juotattaa: silloin se juotattaminen tulee päälle ja aivan helvetillisellä voimalla! Eli yhtään sen kummempia taitoja en itse ole nyt opettelemassa kuin sinäkään, Titu.
Pidetään yhtä ja tosi asiat mielessä.