unilääkitys?

Joskus aikanaan pidin päiväkirjaa syömisistä, kun laskin kaloreita, mutta ei ole sitä dataa enää tallessa. Tässä muutama mun perussääntö, joiden avulla välillä nukun ja sitten taas välillä en.

• Makkari pimeäksi ja viileäksi, meillä välillä +15 - +17 astetta. Tyynyn pitää olla hyvä. Kello piiloon jos on taipumusta vahtia valvomistunteja. Ei telkkaria makkariin eikä siellä myöskään käytetä läppäriä, kännykkää tai pädiä. Lukea saa ennen nukkumaanmenoa, mutta mieluiten lehtiä, joissa lyhyitä artikkeleita. Kirjaan voi jäädä koukkuun jos on hyvä, siksi kirjat huonoa lukemista makkariin.
  • Jos on tapana kuorsta, kakkosnelosen palat sängynjalkojen alle pääpuolelle. Pääpuolen nostaminen saattaa auttaa.
  • Ei kahvia klo 16 jälkeen eikä lämmintä ruokaa klo 18 jälkeen. Iltapalaksi jotain hiilaripitoista tai kevyemmin pelkkiä hedelmiä. Mielellään iltapala viim. klo 20, myös ruuansulatuksen pitää saada levätä.
  • Nesteiden juontikin mielellään hyvissä ajoin, esim. pääosin ennen klo 19. Jos juot 0,5 l iltateetä klo 22 niin kuset sen klo 03.
  • Opettele rentoutumaan, harjoitus vie siinäkin hommassa eteenpäin. Itse käytän lihasten jännitä-vapauta harjoitusta ja saan koko kropan rennoksi noin minuutissa.
  • Unirytmi säännölliseksi ja nimenomaan niin että nukkumaanmenoajasta riippumatta nouset sängystä samaan aikaan.
  • Päiväunet pois!
  • Rauhoita ilta, ei kovaa treeniä enää kun nukkumaanmenoaikaan on 2 h tai alle.
  • Jos käytössä uni-/nukahtamislääkkeitä, ne otetaan sängyssä. Nappi naamaan => pää tyynyyn

Hyvä lista jota valtaosasta itse teen just väärin esim 4 viimeistä kohtaa.!

Muistan kun opiskeluaikaan oli tennisvuoro illalla klo 21-23 joten rupee siinä rääkin jälkeen nukkumaan…

Päivätorkut jes!

Nukahtamispillerinkin otin ja odotin että lakaako nukuttaa ja eihän se nt niin toimi…

Rytmi usein vaihtelee, miten sattuuu

Nestettä ulee hikoilun takia juotua illalla liikaa

jne

eli pidäppäs vielä uudestaan kirjaa jos vielä tarkemmin mitä ja milloin syöt jne ja viesti tänne

Samoin muutkin lisää kokemuksia, ideoita MITEN TOIMIEN NUKUT HYVIN!

Oikein 5 h 10 min yhtämittaa eikä edes wc!! Mulle harvinaista!!!

Näin se meni " rankka päivä :wink: " takana ja:

klo 17
diapam 5

klo 22
opamox 15

2235 iltapala:
kauraleipä rasv
jauhelihaa
jukurttia

2400
stilnoct 10

0045
2. opamox 15
stilnoct 5

0100 nukkuun
zzzzzzzzzzzzzz 5 h 10 m

0610 herätys

Yöpalapas :smiley:

En ole huomannut, että iltapalan tai varsinkaan päivän syömisillä olisi vaikutusta nukkumiseen. Sen sijaan se vaikuttaa ainakin minulla, mihin aikaan syö. Joidenkin lähteiden mukaan kannattaisi iltapalalla syödä jotain hiilaripitoista. Mun ilta pala koostuu yhdestä tai useammasta näistä aineksista, mandariini/klementiini, banaani, maustamaton jogurtti ja tee. Ja ei klo 20 jälkeen.

Viime yö (ilman nappeja)
Klo 23 nukkumaan, en tiedä milloin nukahdin
N. Klo 03 katoin kelloa ja kuuntelin sateen ropinaa, nukahdin johonkin aikaan
N. Klo 05 kävin kusella, torkahtelua
N. Klo 06 nousin sängystä ja rupesin tekemään lähtöä töihin

Todella paha sanoa paljonko yhteensä nukuin, ehkä 5-6 h

Kiitos tarkennus-keissistäs, lisää vaan muutkin!

Ilman nappeja, hienoa! Toki määrä kuulostaa vajaalta mutta jos laatu ok?

Toi iltapala on onnistunut niinkin että VAIN klo 20 mutta kun olen iltavirkku niin usein iskee
sikanäkä liki 23-24 yöllä ja usein alussa myös stilnot toi niin “hyvän olon” että se loi ison ruokahalunkin,
siis yöllä klo 24 tms se oli liikaa, väärin

On se kumma mihin toisilla luonnon uni häviää kun toiset nukkuu kuin robotit kun vaan menevät sängyyn
vaan onko tässä vielä joku taika herättää se melatoniini tehokkaasti? Kertokaa?

Todella paskamainen yö takana - pätkäunta ja hikimärkää painajaisia eikä alkoakaan 2 vrk!?

illalla jo flunssaista oloa
2000 kauraleipää rasv
broileria
2200 riisipuuro 2 x
2253 stilnoct puolikas
janottaa???
2350 2. stilno puolikas
JANOTTI edelleen
2355 NUKKUUN
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz 2 h vain ?!
0150 hiki märkänä
opamox
3. stilnot puo
panadol
kuiva paita
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz 4 h
PAINAJAISIA
0610 herätys HIKISENÄ

Kun ei oikein ole laadukastakaan, 4 h yhtäjaksoista unta on tosi harvinaista. Nukkumaan taas samaan aikaan n. klo 23. Viime yönä vähän koitin kiinnittää huomiota heräilyyn ja ainakin kolme kertaa havahduin niin, että katsoin kelloa. Kerran kävin vessassa klo 02:25 (näkee aktiivisuusrannekkeesta) ja n. klo 06 nousin taas sängystä. Aktiivisuusrannekeen mukaan olen olut aivan liikumatta 00:30 - 01:00, muun ajan vähän liikkeessä koko ajan. Rauhatonta on toi mun nukkuminen, mutta vielä en kylläkään ole aamuisin “kuoleman väsynyt”.

Huonoa on toi sunkin nukkumises Torppis. Auttaisikohan, jos koittaisit Stilnoctin sijaan Imovanea tai Tenoxia. Tai taukoa stilkkareista vaikka se muutaman valvotun yön tuottaakin.

Oon torppis sanonut ehkä tästä ennenkin mutta kokemuksen syvällä rintaäänellä toi lyhytvaikutteisten bentsojen nappailu pitkin yötä luultavasti vain pahentaa tilannetta pidemmän päälle.

Niin vaan minkäs teet tai toki vaikka mitä vois yrittää mutta irtoa nyt ja outoahan on että lääkkeissäkin lukee että vain lyhytaikaiseen käyttöön ja silti lekurit uusia reseptejä sen pahemmin uusia ideoita tai lääkkeitä esittämättä.

Mutta kyllä seuraavalla lekurikäynnillä vaihdan vahvempaan että pääsisi pätkäunista eroon?

edit: Vahvistaa Valontaika kommenttias eli taas kahdessä pätkässä , toki yli 6 h mutta yöllä lisänappailu ei hyvä,
joten kiitos tsempistäs ja ensi yönä sitten aamuyö valvotaan eli illalla silnoct ja nukun sitten minne nukuttaa ja vkonloppuna on helppo lasten perheiden kanssa päivä kärvistellä pikkuväsyneenä ja kun mielessä jos sitten seur yönä jo paremmin? :slight_smile:

Vahvennus tsemppiä omille unillesikin!

Juu kovia on lekurit noita kirjottamaan jopa vuosikausiksi sen kummemmin miettimättä. Mulla muuten jeesii 9mg melatoniinia jos pitää keskellä yötä jotain ottaa ja vaikkei se illalla yksinään riitä tipauttamaan. En tiiä mitä lekuri on mieltä mut ei mullakaan oikeen mikään lääke kanna aamuun asti. Joskus myös se saattaa jeesata et käy juomassa lasin vettä, röökillä tms. mikä katkasee sen sängyssä pyörimisen hetkeks. Parhaat unet melkeen saan kun muukin lääkitys on minimissä ja toivonkin et pääsis terapiaan jossain välissä, pääsisi niihin ongelmien syihin käsiksi ja ehkä jopa napeista eroon…

Tuossa vaiheessahan, siis parin vrk:n jälkeen, ne kunnon vieroitusoireet alkosta monesti vasta alkavatkin :wink: . Puhun nyt sellaisesta säännöllisestä alkoholin käytöstä, kun on pienissä(tai vaikka vähän suuremmissakin) promilleissa lähes kaiken aikaa, en mistään “harrastelijoiden” satunnaisista juhannuskänneistä. Sulla kun ilmeisesti sitä tissuttelua on tämän tästä, niin kyllä siitä toipuminen kestää helposti yli pari päivää, ellet sitten kiskaise sellaista benzokyllästystä, kuin esim. allekirjoittanut, että isompikin krapula häviää ja varmasti :smiling_imp: . Pitkään jatkuneen, säännöllisen alkoholin käytön akuutit vieroitusoireet voivat kestää viikonkin, joten nuo sinun 4 vrk ryyppäämättä -projektisi eivät juurikaan auta, ts. saat olosi vain parantumaan sen verran, että jaksat ryypätä lisää, ja lisää toki tunnetkin tarvetta ryypätä, koska ainakin post-akuutit vieroitusoireet ovat vielä pahimmillaan päällä, mahdollisesti myös akuutit :wink: . En minä saarnaa kenenkään ryyppäämisistä; juoppohan minäkin olen, vaikka hieman erityylillä tinaamistani toteutankin, kuin sinä, mutta tarkoitukseni oli vain sanoa, että ei se ole mikään ihme, jos olo on surkea vasta 2 päivää selvänä olon jälkeen. Jos tahdot oikeasti saada päätäsi selkenemään alkosta ja kokeilla, miltä se selvä elämä tuntuu, niin sun pitäisi olla ainakin pari viikkoa, mieluiten vähintään kuukausi juomatta.

Kiitos Winston84, selvää karmaisevan realistista vertaistukitekstiä, johon vain vertaistuki pystyy,
siis suuntani on oikea, olen jyvällä, hajulla, mutta toimet vain liian hitaita tai heikkoja multa :confused:

Nyt siis edes se viikon ponnistus eli onko miehestä edes siihen mittaa :question:

^ Tsemppiä alkottomuusyritykseen :slight_smile: . Viikon kuluessa noiden hikoilujen(jos hikoilusi nyt kokonaisuudessaan alkoholista johtuu) ym. akuuttien fyysisten oireiden pitäisi hellittää. Sitten onkin edessä ehkä vielä vaikeampi rasti, kun psyykkiset vieroitusoireet pääsevät kunnolla esiin sieltä fyysisten alta, eli mm. masennusta, ahdistusta, saamattomuutta, unettomuuden pahenemista ja hirmuista viinanhimoa saattaa olla luvassa :frowning: . No, se nähdään sitten.

Rauhoitu, älä enää muserrun kokonaan ja alan ryyppään…tää on vertaisTUKI You know? :smiling_imp:

Mut kiitos!

Ahaa, joo kiitos, ton melatoniinin otan yöllä jatkossa itsekin jos ei 10 mg stilnoct illalla riitä,
mutta HUH mikä annos 9 mg , oikeestiko? Mulla skaala 1…3 mg ?

Onko terapia-aika jo tilauksessa?

Joo hyvä tavoite pillereistä eroon, ainakin puolet pois…

Joo vaikka mulla onkin bipo ihan kunnon tutkimuksin poissuljettu niin oon välistä sen verta maaninen tapaus että hoitotahotkin ihmettelee millasia määriä väsyttäviä lääkkeitä muhun saa tunkea ennen kuin alkaa ees vähän jeesata. :stuck_out_tongue: Mutta joo mulla on reseptillä tosiaan apteekin 3mg melatoniinia ja maksimissaan kolme kerralla saan niitä ottaa.

Ja terapiaan pääsyä saanen ootella vielä ties kuinka pitkään koska olen liian sairas että uskaltaisivat alkaa traumojani kaiveleen…

Winston kirjoittikin ehkä :smiley:

Mulla kesti fyysiset vieroitusoireet viitisen päivää ja niistä menin yli Diapamin avulla, tosin aika pienillä päiväannoksilla, olisko ollut 20 mg. Olin dokannut pitkään lähes joka päivä ja viikonloppuisin reilusti. Ja sitten loppuhuipennuksena kunnon sikakänniputki viisi päivää. Mutta kun fyysiset vieroitusoireet oli kärsitty, niin sen jälkeen…ei mitään! Kun motivaatio juopottelun lopettamiseen on hyvä, niin lopettaminen voi olla helppoa. Tossa alla linkki mun lopettamisen helppouden ihmettelyyn.

viewtopic.php?f=42&t=35382

Joku muuten kirjoitti täällä karusti ja samalla hyvin totuudenmukaisesti, että jos juotattaa, niin sitten pitää juoda, that’s it. Lopettamista pitää oikeasti ja rehellisesti haluta. Lääkkeet voi olla hyväkin tuki aluksi, mutta ei niiden varaan voi loputtomiin raittiutta rakentaa.

nukahdan joka aamuyö kun käyn nukkumaan :mrgreen: seurraavat lääkkeet menee :
Mirtatsapiini+Atarax, tarvittaessa Sirdalud ja Insomin, vaikka jokayö, nää menee iha
puoskarin määräysten mukaan…
joskus poltan sitten pikkusavut jos ei uni tule…
harvemmin enään Melatoniinia otan, kun näkee
helpommin painajaisia
4-6krt/ vuos. otan viikon-parin melatoniini kuurin.

Mulla kans kokeiltu asta ööhön kaikkea. Ite todennut et hyvä kombo on benzot ja vähän hatsia. Pelkkää hatsia joutuis polttamaan nii et taju lähtee. Sirdaludiin nousee tole alle viikossa ja sit rupeen nokittamaan sitä.

Nyt sitte sovittii lekurin kanssa(yulkisel) että rauhoittava lääkitys on tarpeen(tarvittaessa otettava), joka on pitkän etsinnän jälkeen itelle sopivin eli 30millinen Opamox. Ihan jees että löyty lääke, joka on tarpeeksi, muttei liian vahva. Diapam ja Insomin oli kanssa vaihtoehtoina(Tenoxin halusin itse pois), mutta sanoin suoraan lekurille et 50mg Opamox on liian vahva ja Diapam kanssa turhan koukuttava lääke itelle.

Respassa lukee “rauhoittava lääke”, sillä en mä nuijanukutusta tartte, vaan ahdistavan olon pois, jotta saisin nukuttua, jotta pääsisin tästä työttömyyskierteestä vihdoin eroon. Ja lähete päihdepsykiatriselle.

Mä saan nukuttua ihan hyvin lääkityksellä, mirtatspin 15mg ketipinor 50mg ja melatoniini 6mg ja nukun kuin pikkulapsi ja herään ihan normina, varmaan johtuu siitäkin että on hyvät unen lahjat, en tiedä mutta hyvin saan nukuttua noilla roippeilla.