multa just vedettii jostai syystä bentsot poies, kun erilääkäri uusi, nyt joudun sitten
syömään sirdaludia 3xannoksen, eli 4mg x 3 /yö… sillä kyl tipahtaa, vetää vereenpaineen
sen verra alas, joskus iteki noit nokitellu, tipahtaahan siitä!
Itellä parhaana unilääkkeenä toimii Stella 10mg mutta korkeintaan pari kertaa viikossa koska tolet nousee nopeasti, onneksi Lyrica boostaa. Tarvittaessa Ketipinoria uneen
Kyl… No ehkä oot kiskonu liikaa bentsoja ja ne ei enää auta?
Tähän vielä itseltä toteamuksena että “unilääkkeistä” IMO paras ehdottomasti nitratsepaami eli Insomin. Tai jos se ei jollain toimi jostain ihmeen syystä nii Dormicum.
^ Munkin mielestäni Insomin on ihan paras unilääke, eikä se edes ole mikään “unilääke”, vaan ihan oikea unilääke, mutta ei sekään tietenkään kaikkiin tehoa, vaikka itse olen hyvinkin vakuuttunut sen tehosta, kun se toimii oikein mainiosti ihan 5-10 mg annoksella jopa vanhalle benzonarkille. Dormicum sen sijaan on ihan paskaa IMO. Kyllä mä sillä itseni tipahtamaan saan, mutta herään viimeistään parin tunnin päästä vitutukseen ja sitten pitäisi ottaa taas lisää ja siinähän karkaavat toleranssit taivaisiin melkein yhdessä yössä :mrgreen: .
^Insomin+dormicum jos ei pelkkä inso auta? =)
Mulla lukenut joskus respassa Insomin: 0,5-1tbl nukahtamiseen. Myös Tenox on lääkiluokituksessa kategoriassa “unilääkkeet”, mutta menee turhan saivarteluksi.
Indikaationa nitratsepaamin käytölle ovat unettomuus, epilepsia sekä esilääkitys ennen leikkausta. (Duodecim)
Stellan ja imovanen jälkeen ei oo tullu mieleenkään popsia mitään unilääkkeitä Karsea jumari, pää ei toimi yhtään ja tokkura kestää pitkään. unen laatu parani heti kun lopetti pillerit D:
Flubromazolam on ihan kelpo unilääke, lähellä Halcionia. 0.25mg+
Mulla ihan normi melatoniini…1mg…kestää kyl aikansa et alkaa toimia jokapäiväsesti…Lääkäriki sano et hyvä ku et haluu mitään “koukuttavia” unilääkkeitä.Yhen ku vetää naamaan 1/2, 1h ennen nukkumaanmenoa nii kyl nukkuu hyvin.Ite täs koht 2vk 6-8h yöunilla…ja aina aamusin 6-8 aikaan heränny…kahvinhimoon …Yleensä tos 22-00 otan tabun ja luen viimeisimmät uutiset, poltan röökin ja sit…
Mä en henk.koht. vieläkään ymmärrä noita lyhytvaikutteisia unilääkkeitä. Halcion nyt on vielä hirveämpää paskaa, kuin Dormicum, ts. nukahtaa kyllä ihan vain sillä, että voisi 1-2 h kuluttua herätä armottomaan vitutukseen
.
^Olisikohan kyse nukahtamislääkkeistä, joille ongelma kohdistuu itse nukahtamiseen.
Yleisemmin unettomuudesta: Ymmärrän unettomuuden vaivan sen haitatessa seuraavan päivän välttämättömiä töitä. Onko ihmisen kuitenkaan tarkoitus suorittaa koko elämä ilman tarvetta pysähtyä kunnolla miettimään. Yö on hyvää aikaa miettiä syvempiä asioita, kun valoa on vähemmän kiinnittämässä huomiota ulkoiseen arkimaailmaan. Miksi olisi välttämätöntä unohtaa itsensä uneen joka yö, vain herätäkseen takaisin samaan todellisuuteen, johon melko harva kuitenkaan on kunnolla tyytyväinen.
Saattaa esiintyä tarvetta olla valpas kaikkeen, mihin sinun on totuttu olevan. Kuolemankin jälkeen tietoisuus odottaa ja suuntautuu kohti tilaisuutta jatkaa siitä mihin jäi kunkin yksilön kohdalla, sillä kaikki maailmankaikkeudessa tulee lopulta täydentymään. Asiaa ei voi vain lykätä päivästä päivään, elämästä elämään ikuisesti. Tuskin sitä moni tahtoisikaan. Miksi tahtoisi olla toimiva ratas epäkelvossa koneistossa. Jollain tavalla syvässä unessa itselle määritellyt haasteet tulee läpäistä.
Joskus toki elämäntilanne vaatii melko säännöllistä unirytmiä ja silloin unilääkkeistä on hyötyä. Muutoin yhteiskunnan tulisi työskennellä vapaamman elämän puolesta myös kalenterillisesti, kun pyrkimys on kohti hyvinvointia.
Muok. Fyysinen keho kyllä voi levätä ilman nukkumistakin. Mielestäni ihminen ei tarvitsisi useaa unta, jos hyväksyisi täysin tämän yhden.

Mä en henk.koht. vieläkään ymmärrä noita lyhytvaikutteisia unilääkkeitä. Halcion nyt on vielä hirveämpää paskaa, kuin Dormicum, ts. nukahtaa kyllä ihan vain sillä, että voisi 1-2 h kuluttua herätä armottomaan vitutukseen
![]()
.
Jep, nehän on tarkoitettu nimenomaan nukahtamisvaikeuteen. Sellaisille ihmisille, jossa ongelma on nukahtaminen ei niinkään se, ettei pysyisi unessa riittävän pitkään.
Jos univaikeus on enemmänkin siinä, ettei pysy riittävän pitkään unitilassa, ei mun mielestä lyhytvaikutteinen unilääke ole oikea ratkaisu.

![]()
.
Halcion/dorkajumi + Insomin 5mg-10mg Toisaalta nukun hyvin ilman nukahtamis/unilääkkeitä jos otan vähän oppareita.
Minulla toimisi parhaiten Imovane, kun ongelma on just se nukahtamisen vaikeus. Kun saan unen päästä kiinni, niin nukun ihan ok. Imovanessa vaan kiusaa se metallinen jälkimaku, joka muuttuu parissa viikossa helvetilliseksi ja pilaa kaikki maut. Millähän ton Imovanen voisi korvata? Stilnoct on kokeiltu, ei ole yhtä hyvä.
Mulla se Imovanen jälkimaku hävisi n. parin viikon jälkeen, mutta en kyllä parhaalla tahdollakaan voi suositella sitä kun itse olin siihen aivan helvetin koukussa kolmisen vuotta (vedin siis myös päiväsaikaan, tunteiden turruttamiseen imo paljon “parempi” kuin mikään bentso, eikä väsyttänyt) ja sen lopettaminen oli ihan yhtä helvettiä, vaikkei ne viekkarit kestäneetkään kuin “vaan” 1,5 kk… Noista nopeavaikutteisista jää jäljelle Tenox, ootko kokeillut sitä? Kyllä se mulla auttoi paljon paremmin kuin mitkään z-lääkkeet, enkä ikinä saanut siitä mitään sellaista fiilistä että sitä olisi tehnyt mieli päiväsaikaan vedellä, ellei sitten ahdistanut aivan hemmetisti… eikä se lopulta siihenkään niin kovasti auttanut, ahdistus lähinnä muuttui vaan melankoliaksi. Parempi toki sekin kuin paniikkikohtaus Mulla on nyt ollut pari vuotta käytössä Diapam virallisesti unilääkkeenä, mutta käytännössä otan sitä myös päivisin, nyt oon pitäytynyt 2x 2,5 mg annoksessa parisen viikkoa ja huomaan, kuinka aiemmasta 7,5 millin annoksesta tähän laskeminen alkaa vaikuttaa - vituttaa enemmän, lihakset on hitusen jäykempiä, aamuisin on vaikeampi herätä… mutta toisaalta myös sen, etten enää ole niin henkisesti jumissa, vaikka fyysisesti olisinkin. Itselleni toi diatsepaami on siis kaikista testatuista vaihtoehdoista se paras, mutta optimaalistahan olisi olla täysin ilman mitään. Ootko testannut magnesiumia ja teaniinia ennen nukkumaanmenoa? Mulla ne rentouttaa lihaksia erittäin hyvin, etenkin ton lääkitykseni kanssa, mutta varmastikin myös ilman sitä toiminevat. Silloin kun viimeksi treenasin paljon otin aina iltaisin magnesiumsitraattia n. tuntia ennen nukkumaanmenoa, auttoi tosi paljon nukahtamisessa ja treenistä palautumisessa…
Olen itsekin huomannut, että Imovane tasaa tunteita sen lisäksi että väsyttää. Olisi mulle ihan hiton hyvä, mutta en kestä sitä jälkimakua. Tenoxia mulla on myös ollut, viimeksi juomisputken jälkeen 30 napin kuuri. Se kyllä tehoaa, mutta pidän sen mieluiten ikään kuin varalla pahimpiin unettomuusjaksoihin. Nukahtamiseen mulla on siis ollut Imovane, Stilnoct, Tenox, Mirtazapin ja Melatoniini. Mirtaan en koske enää ikinä ja melatoniinin sijaan voin ihan yhtä hyvin syödä vaikka pahvia, tulee halvemmaksikin. Diapamia mulla on ollut alkoholin vieroitusoireisiin ja siihen todellakin toimii. Ja väsyttääkin kyllä mutta en ole uskaltanut pyytää mukahtamiseen.
Magnesiumsitraattia käytän suonenvetoihin. Niitä tulee usein näin keväällä ja syksyllä, kun touhuaa paljon ulkona kylmässä. En ole kylläkään hoksannut, että väsyttäisi. Teaniinista en ole kuullutkaan. Saa näköjään luontaistuotekaupoista. Tosin mulla on kaikki kokeillut luontaistuotteet osoittautuneet tehottomiksi siinä vaiheessa, kun unihäiriöt iskee päälle.
Otapa sitä magnesiumia vaikka tupla-annos illalla, eli esim. 600-900 mg illalla. Voin väittää, että alkaa väsyttämään jossain vaiheessa, ja ihan luonnollisesti Ainakin mulla se toimii niin. Siis lähinnä fyysisesti, jos on jotain henkisiä juttuja jotka pitää hereillä niin ei se niihin tietenkään auta, mutta ainakin mulla jeesaa krooniseen lihasjäykkyyteen ja sellaiseen. Nimeltämainitsemattomista nettikaupoista sitä saa myös n. 5 kertaa halvemmalla kuin apteekista.
En toki mitään kenellekään suosittele, mutta pidemmällä tähtäimellä, jos unettomuus on siis kroonista kuten mulla, pidempivaikutteiset väsyttävät bentsot kuten diatsepaami ovat toimineet mulla parhaiten, kenties sen takia että niistä en ole ikinä saanut mitään sen kummempaa fiilistä kuin rentoutumista, ahdistuksen poistumista ja iltaisin nukahtamisen helpottumista. Joitain kertoja olen testannut isommilla annoksilla (20-30 mg) mutten ole huomannut juurikaan eroa siihen 5-10 mg:n, lähinnä olo on vain ollut ns. seesteisempi ja sitten sitä onkin nukuttu ainakin 12h putkeen. Mirtatsapiinin jättäisin minäkin kaupan hyllylle, kyllähän silläkin nukkuu mutta ne sivuvaikutukset mitä siitä tulee on sen verran karseat (mulla järkyttäviä painajaisia, 16h unia, erittäin pahoja vaikeuksia nousta ylös tuollaisenkaan uniputken jälkeen, painonnousua, apatiaa, masennusta jne) että ottaisin sitä itse vain siinä vaiheessa, kun mitään muita vaihtoehtoja ei enää olisi jäljellä… Melatoniini sen sijaan on varsin oiva lääke, jos se sulla toimii. Mulle siitäkin tulee ihan tajuton tokkura pienilläkin annoksilla, joten en oikein voi sitä syödä, mutta jos mikään muu ei auta niin sillä mä yleensä itseni pistän uneen - mikäli seuraavana päivänä ei ole mitään velvoitteita ja voi nukkua ainakin 10h putkeen. Vähempi unimäärä vetää mut täysin zombiksi riippumatta siitä, mihin aikaan herään ja millä annostuksella olen melatoniinia ottanut Yksilöllistä lienee tämäkin…
On tää vaan hienoo toimintaa Suomessa.
Koko aikuisiän eli ainakin 12vuotta on ollut univaikeuksia, tosin nuorempana ja monessa muussakin kohtaa ne varmasti johtuivat paljolti myös päihteiden suuresta väärinkäytöstä. Nyt kun korvaushoidossa vajaa 5vuotta ollut tasottunut elämä ja päihteiden käyttö (alkoholiakin nyt rutkasti vähemmän, mitä sitä tossa keskitalvella vielä meni). Viime kesästä lähtien tosiaan ollut todella surkeeta nukkuminen ja nyt viimesen 3vko alkaa jo painaan kun en saa kun tommosen 3tuntia keskimäärin yössä kunnolla unta. Se vaikuttaa ja hemmetin paljon ihan kaikkeen, painan melkosen zombiena nyt vaan tekemättä mitään järkevää, kun ei jaksa eikä tajua.
Noh mitäs lääkärit tästä, käytännössä mulla on 2 vaihtoehtoo annettu, ketipinoria oon syönyt sillontällöin jo kolmatta vuotta, mutta nyt en 3kuukauteen koska alko tuottaan ihan joka yö mieletöntä painajaissekoilua ja sen takia myös heräili vähänväliä, aamulla väsynyt kun ei tuon takia saa nukuttua.
Toinen mirtatsapiini jota on kanssa kokeiltu moneen eri otteeseen ja nyt taas, ainakin nukahtamiseen se auttaa ja unessa pysymiseen hetken, mutta ei poista sitä ongelmaa et alan 04 aikoihin heräileen ja sen jälkeen en saa unta. Toinen etten voi syödä tota joka ilta koska tuntuu et se vaikutus katotaa todella nopeesti (tyyliin viikon syöt päivittäin niin teho alkaa laskeen), syönkin vain pari kolme kertaa viikossa ja teho on kohtuullinen, mutta edelleen, siihen suurimaan ongelmaan et herään aamuyöstä, ei apua.
Aika toimintakyvytön tässä on, opiskeluita pitäis jatkaa, mutta ei pysty, ei jaksa.
3 eri lääkäriä joilla käynyt viime aikoina, mitään muuta vaihtoehtoo ei edes esitetä ja varmasti kolmiolääkkeet torpataan heti (en sitten tiedä, auttaisko edes bentsot tai tsopikloni tai tsolpideemi (jälkimmäinen tuskin, niin lyhytvaikutteinen, tsopiklonikaan oo kun keskipitkä). Entiä, mutta miellellään kokeilsin vähän mitä vaan, että pystyis nukkuun, mutta kun tää korvaushoito stigma ja plaah, tuntuu muutenkin et mihin helvettiin on menossa terveydenhuolto.

^Olisikohan kyse nukahtamislääkkeistä, joille ongelma kohdistuu itse nukahtamiseen.
Yleisemmin unettomuudesta: Ymmärrän unettomuuden vaivan sen haitatessa seuraavan päivän välttämättömiä töitä. Onko ihmisen kuitenkaan tarkoitus suorittaa koko elämä ilman tarvetta pysähtyä kunnolla miettimään. Yö on hyvää aikaa miettiä syvempiä asioita, kun valoa on vähemmän kiinnittämässä huomiota ulkoiseen arkimaailmaan. Miksi olisi välttämätöntä unohtaa itsensä uneen joka yö, vain herätäkseen takaisin samaan todellisuuteen, johon melko harva kuitenkaan on kunnolla tyytyväinen.
Saattaa esiintyä tarvetta olla valpas kaikkeen, mihin sinun on totuttu olevan. Kuolemankin jälkeen tietoisuus odottaa ja suuntautuu kohti tilaisuutta jatkaa siitä mihin jäi kunkin yksilön kohdalla, sillä kaikki maailmankaikkeudessa tulee lopulta täydentymään. Asiaa ei voi vain lykätä päivästä päivään, elämästä elämään ikuisesti. Tuskin sitä moni tahtoisikaan. Miksi tahtoisi olla toimiva ratas epäkelvossa koneistossa. Jollain tavalla syvässä unessa itselle määritellyt haasteet tulee läpäistä.
Joskus toki elämäntilanne vaatii melko säännöllistä unirytmiä ja silloin unilääkkeistä on hyötyä. Muutoin yhteiskunnan tulisi työskennellä vapaamman elämän puolesta myös kalenterillisesti, kun pyrkimys on kohti hyvinvointia.
Muok. Fyysinen keho kyllä voi levätä ilman nukkumistakin. Mielestäni ihminen ei tarvitsisi useaa unta, jos hyväksyisi täysin tämän yhden.
Hyvä kirjoitus. Itsehän jouduin eilen nappaamaan 15mg Mirtatsapiinia “univaikeuksiin”, jotka johtuivat viikonlopun päihteilystä ja tarpeesta keretä nyt töihin… Päihteilyt (Suboxone, alkoholi & benzot) johtuvat kyvyttömyydestäni olla reagoimatta yhteiskunnalta tulevaan paskaan. Eli “angsti”.
Mulla on nyt about vuoden verran ollu nukahtamis vaikeuksia ja viimeset pari kuukautta oon öitä valvonut kun en malta nukkua. Yöt voi mennä rumpuja soittaessa, pelatessa tai siinä että istun sängyllä ja kuvittelen asioita. Että kannattaisko tässä mennä unilääkkeitä hakemaan ( nyt otan ei niin laillista sirkkoja välil) vai nappeja joilla saa muumit takasin laaksoon? Saatan nimittäi keskellä yötä hetätä siihen että kuulen oman nimeni ja siitä sitten lähtee mielikuvitus keskustelu, se tuntuu vartille, mutta kestää tunnin. Vituttaa kun päivisin ei oo energiaa mihkää ja sit öisin herää se sisänen duracell pupu.
^Mielestäni on ihan luonnollista ihmiselle elää välillä jopa aivan käänteistä vuorokausirytmiä, sen ollen oma alitajuinen valinta. Sen verran merkittävästä asiasta on kyse, että varmasti on “tajuntaa laajentava” tai ainakin muuntava vaikutus. Jos siitä ei ole merkittävää haittaa, niin en näe sitä ongelmaksi. Itselläni unirytmit eivät huomattavasti seuraa auringon rytmiä, enkä vaivaannu sen vuoksi.