unilääkitys?

Viime yönä meni kaikkiaan noi 10 pilleriä klo 21 - 04 välillä ja tuloksena pätkäunia:
30 min ja 2 h useita pätkiä joten taitaa olla läääkityksessä tms jotain pielessä?

Näin meni yö kutakuinkin:
klo 21 diapam 5, kipulääkkeitä ibumax ja panadol, sitten opamox 15 ja edelleen stilnoct puolikas
ja klo 24 alkoi nukuttaa muuta heräsin jo 30 min päästä?!
Sitten lisää opamox 15 ja stilnoct puolikas ja unta 2 h
sitten stilnoct puolikas jolla klo 04:ään jolloin puolikas opamox ja stilnoct puolikas
ja sitten soikin herätyskello enne 07.

Siis surkee yö…eikä alkoakaan 3 vrkteen…

Mikäs setti teillä muilla toimii hyvin tai jopa takuuvarmasti jos aamulla pitää olla pirteenä?

kiitoksia jo etukäteen!

Ei ole mulla settiä mikä toimisi takuuvarmasti, mutta Stilnoct on kyllä lyhytvaikutteinen nukahtamislääke. Eli jos puhuisit lääkärille, ettei se pidä sua unessa kun muutamia tunteja yössä, jos sitäkään niin onhan noita muitakin unilääkkeitä, jotka ovat pitkävaikutteisempia mitä voisitte kokeilla. Sulla on elimistö varmaan niin tottunut jo tohon Stilnoctiin (toleranssi kehittynyt), ettei se enää anna unta niin kuin ennen, niin käy helposti noiden nukahtamislääkkeiden kanssa.

Eipä ole mullakaan mitään takuuvarmaa keinoa heittää, paitsi ehkä leptit, Ketipinor, yms. mut en nyt lähde todellakaan suosittelemaan niitä ihmiselle, joka ei ole psykoosissa.

Tuota toleranssin kasvua veikkaan mäkin. Otatko joka yö? Mulla toimi Stilnoct kyllä ihan parikin vuotta kovassa käytössä, mut nyt täytyy pitää taukoa. Tosiaan se on lyhytvaikutteinen, eli ei pidä unessa, jos heräilyongelmasta kärsii.

Opamox ei ole bentso väsyttävimmästä päästä käsittääkseni, vaikkakin olenkin kuullut muidenkin sitä välillä unilääkkeenä käyttävän. Päiväahdistuksiinhan se on alunperin suunniteltu ja etenkin, jos sitä päivisin käytät, niin ei se varmaan autakaan uneen. Varsinaisia unibentsoja on Tenox ja Insomin, siis pitkävaikutteisista, jotka auttaa siihen heräilyongelmaankin. Insominia vaan voi olla melko vaikea saada julkiselta puolelta. Tenoxiin tunnutaan suhtautuvan jonkinverran suopeammin.

Mä käytän Tenoxia ja Stilnoctia aikalailla vuorotellen ja välillä otan niitä yhdessä, joka huom! ei ole mikään virallinen suositus, ainakaan mun lääkäriltäni. Se tavanomainen 20 mg annos Tenoxia ei mua nukuta, vaan olen saanut luvan ottaa 40 mg uneen. Tenoxista tosin tuntuu lähtevän teho nopeammin kuin Stilnoctista, ainakin mulla, mutta yksilöllisiähän nämä. Sitten kans melatoniinia yhdistän joskus noihin, kun koitan pärjätä vähemmällä bentsomäärällä. Tai sitten Ataraxia, joka on väsyttävä antihistamiini. Mulla se on ihan allergiaoireisiin määrätty, mutta sitä käytetään unilääkkeenäkin.

Lyhytvaikutteisista sit vielä löytyy ainakin Imovane, jota on ihan helppo saadakin, mutta mulla se ei toimi. Joillain kyllä toimii hyvinkin.

Mites alkoholinkäyttö? Jos on dokaillut viimeaikoina paljon, niin sekin saattaapi huonontaa unenlaatua ja henk.koht kärsin pitempien dokailujen jälkeen ihan karseasta unettomuudesta, johon ei meinaa unilääkkeet jeesata. Kyllähän se alkoholi tosin ihan oikeastikin huonontaa unen laatua.

Oon ollut ite huomaavinani että varsinkin jos tuppaa jatkuvasta ahdistuksesta kärsimään niin noi lyhytvakutteiset bentsot voi pätkiä unta entisestään; sitä heräilee kun niiden vaikutus alkaa hiipua.

Yö taas liki yhtä surkeesti ja kun stilnoctia menee 20 mg niin eipä tehoja ole enää?

“Keissi” viime yön “tapahtumista”:

-klo 1800
diapam 5, (kipulääkitystä ibup, panad),
-klo 2230
2 stilno puol, opamox klo 2400,
-klo 0100 3. stinoct puol,
zzzzzzzzzzzzzz

-klo 0400
2. diapam 5 ja
4. stilno puol
-huom paita hikimärkänä?!!
zzzzzzzzzzzzzz

-klo 0700
ei kovin virkee olo

eli bentsoja yht luokkaa 50 mg :frowning:

Mistähän mulle sellainen kuva että ETTEI saisi ottaa stillnoct kanssa benstoja että se heikentää stilnoctin tehoja?
-ja vielä jos tyhjään vatsaan söisi olisi tehokkaampi?

No jotain positiivistä eli se tavoite 4 vrk ilman alkoa meni :slight_smile:

Oletteko törmänneet tällaiseen ravintoprosessiin jonka juju nukkumisen kannalta olisi siinä
että iltapalaksi pikkasen lihaa ja jälkiruuaksi pikkasen makeaa?

Liha sisältää proteiinia joka taas kostuu aminohapoista joita noin 20 eri lajia

Eräs on tryptofaani ja tryptofaanista elimistö tekee mm. serotoniinia ja lopulta melatoniinia

Ongelma on siinä että aminohapot kilpailee keskenään imeytymisestä ja usein juuri tryptofaani jää muiden jalkoihin

MUTTA ottamalla iltapalalla vähän makeaa, sokerista niin sokeri estää muita amonohappoja imeytymistä mutta AUTTAA trypton iimeytymistä ja tästä prosessista tuloksena sitten parempi olo ja syntyy lopulta melatoniinia unta varten

(tässä prosessi oletetaan että B-vitalähteitä on syöty ja siten että juu B3 vitaa on elimistössä riittävästi ja kuten tunnettua mm alkoa ja sokerit kuluttaa B-vitoja)

Joskus (ennenkuin rankemmin aloin dokaan) olen noin toimien jotenkin parantanut LUOMU-nukkumista mutta nyt kaiketi olen jo liian koukussa uni-bentsoihin ettei luomu oikein toimi enää…

Toki ihan melatoniini pilleri väsyttää mutta ei tee uniseksi…

Ideoita kommentteja otetaan väsynein mielin mutta ilolla vastaan :laughing:

Itse kärsin aikaisemmin vakavasta unettomuudesta joka johtui masennuksesta, mutta liiallinen dokaaminen ja yhdessä vaiheessa erilaisten lääkkeiden (bentsot/niiden johdannaiset ja ketipinor) aiheuttamat negatiiviset sivuvaikutukset pahensivat oirekuvaa.

Takuuvarmana unentuojana olen juuri itselleni huomannut seuraavat seikat:
-Terveellinen ruokavalio (ei mitään ruoka-aine kikkailuja vaan luonnollista safkaa) ja hyvä “unihygienia”—> uniklubi.fi/tietoa-uniapneas … lle/696-2/
-Jos uni ei meinaa tulla niin lääkkeeksi jotain överiväsyttävää lääkekannabislajiketta (sellaista joka on juuri jalostettu vakavan insomnian hoitoon)+melatoniini 9mg yötä vasten+valeriaanauutejauhe-extractia+kärsimyskukkauutejauhe-extractia+meditointia, niin uni tulee varmasti ja aamulla ainakin minä olen tavattoman virkeä (huom. kannabis ei tosin kaikille sovi ja haittoja saattaa ilmetä yksilöllisesti siksi tätä en missään nimessä suoraan suosittelekkaan kenellekkään)
-Hikiliikuntaa vähintään 30minuuttia kolmasti viikossa.

Eniten uniongelmia itselleni aiheuttivat bentsoriippuvuus, ketiapiiniriippuvuus, alkoholin väärinkäyttö sekä yleisestiottaen huonot elintavat. Myös tupakointi selkeästi heikensi unenlaatua eikä satunnaisesta kofeiinin käytöstäkään varmastikkaan mitään hyötyä ollut.

KIitos Soikannel kattavasta ohjeestasi!

Mistä heti voisin ostaa tota lääkekannabislajiketta???!!

^ Et yhtään mistään ainakaan laillisesti. Sinun tulisi ensin saada insomniaasi laillinen lääkekannabisresepti joka on käytännössä lähes mahdotonta tällä hetkellä Suomessa koska meillä on vielä armoton kieltolaki pystyssä ja hampuuseja jahdataan kissojen ja koirien kanssa. Ulkomaille joudut lähtemään jos laillisesti haluat asiaan enemmän perehtyä…

Suosittelen matkakohteiksi esim. muutamia yhdysvaltojen osavaltioita, hollantia tai vaikkapa espanjan täysin laillisia hamppuklubeja tai sitten ihan vain tätä internettiä ja googleen hakusanoja “medical cannabis insomnia”

Nuoh… :slight_smile:

Sarkasmi on hieno laji :mrgreen:

Asiaan! Minulla lääkäri vaihtoi Stilnoctin Imovaneen, jonka vaikutusaika on hieman pidempi. Sillä sain taas nukuttua. Samalla kun aloitin Imovanen, sitä alettiin ajaa pikkuhiljaa alas. Ensi alkuun söin kokonaisen tabletin, jotta sain unirytmistä jotenkin kiinni. Sitten vaihdoin puolikkaaseen, jolloin tietty unet alkoi jäädä lyhyemmiksi. Toisen puolikkaan ottamista piti välttää niin monena yönä kun pystyi. Lopulta sitä yhden puolikkaan ottamistakin lykkäsin mahdollisimman myöhään tai en ottanut ollenkaan. Öitä valvomatta nukahtamislääkkeistä ei eroon pääse ja voi olla pitkä prosessi.

Loppuvaihe on se pahin kun ei saisi enää edes sitä puolikasta ottaa. Mulla auttoi hieman hiilihydraattipitoinen iltapala ja melatoniini. Siis se apteekista reseptillä saatava. Jos voi ja jaksaa liikkua, niin raitis ilma on ja hyvä, mutta ei raskaampaa liikuntaa kovin myöhään, ettei jää niin sanotusti veto päälle. Myös vuodenaika vaikuttaa. Mulla kesällä valvominen ei rassaa ollenkaan niin pahasti, kuin syksyllä ja talvella.

Syötkö bentsoja univaikeuksiin? Mulla ei Diapam eikä Opamox nukuta. Eikä Tenoxkaan toiminut 20 mg annoksella kuin hetken. Muista ei ole kokemusta. Diapam toimi kyllä alkoholista vierottautumiseen loistavasti. Söin sitä viikon.

Paukut jotain hyvää indicaa, lajikkeisiin nyt kantaa ottamatta on aika hyvä. Siihen kun yhdistää hyvän iltapalan niin uni tulee mukavasti ja herätessä on ihan ok levollinen, raukea olo. Itselläni vain pitempi aikainen päivittäinen polttelu alkaa aiheuttaa hieman apaattisuutta. Mutta olenkin enemmän sativan suuri ystävä, kun sitä silloin tällöin polttelee.

Bentzoista taas dormicum on kyllä toiminut aina hyvin kunhan ei käytä pitkiä pätkiä jokaisena iltana. Jos tuokaan ei tosiaan vielä riitä pitämään unessa, ottaa illaalla esim debot xanorin, juo teetä, rentoutuu, syö hyvin, ja nukkumaan mennessä sitten se nukahtamislääke. Itselläni toiminut hyvin, kun alkaa pitkä valvominen jo hajottaa.

1. Ei alkoholia ollenkaan kuukauteen, unenlaatu paranee jo tällä metodilla huomattavasti 2) jos noi nukahtamislääkkeet diapamin kera ei nukuta, niin palaa kohtaan 1 ja/tai hae apteekista melatoniinia, tai sitten lääkäriltä ataraxia 3) vedät aika paljon väsyttäviä bentsoja ja niiden johdannaisia, mutta et silti saa unta - tässä tapauksessa kyse on todennäköisesti jostain sellaisesta asiasta, jota et saa lääkkeillä ratkottua. Kannattanee mennä juttelemaan jollekin unettomuuteen erikoistuneelle lääkärille asiasta - onhan sulla unihygienia kunnossa? (puhtaat lakanat, suht. viileä (n. 19 astetta) huone, kämppä muutenkin siisti, ei nettiä tai telkkaria tai älypuhelinta/tablettia 1h ennen nukkumaan menoa 4) mulla toimii takuuvarmasti 2,5 mg diatsepaamia n. 1h ennen nukkumaanmenoa, joskus otan 5 mg. Pirteenä en kyllä aamulla todellakaan ole, mutta en ole koskaan ollutkaan aamuihminen joten se ei sinänsä haittaa :mrgreen:

propofoli, etomidaatti tai ketamiini ja lisäksi lihaksia relaamaan vaikkapa rukoroni tai suksatemoni.
vaihtoehtosesti rapifen +stesolid. Näillä tarvit toki kaverin joka intuboi sut ja jaksaa ambuttaa sen yön, ellei oo vaikkapa eliseen konetta (pirun kallis). Suotavaa ois et ois vielä monitori kaikilla romppeilla, et kaveri vähän näkee miten jakselet.

Oikeesti! Vedät tuollasen hevosen annoksen lääkkeitä ja ei uni tule. Unettomuus on raastavaa ja se vie toimintakyvyn. Ei henkilökohtaista kokemusta, muutakun töiden puolesta, jolloin oon välillä jotunu valvomaan sen 24h. Olo on ku ois kunnon krapula.

Kannatais varata aika sinne unitohtorille ja niinkuin yllä oleva tyyppi mainitsi niin muutkin asiat kuntoon. Kun oot saanu pari yötä nukuttua (toivottavasti), ni rytmi kuntoon, paljon fyysistä toimintaa päiväks (mee pilkille 8 tunniks ja sen jälkeen 2h kalojen perkuuta ja sauna). Napeista eroon mahd nopeesti, ei ehkä melatonista

Toivottavasti saat unesi takaisin.

Alkoholi isommilla annoksilla on varmin tae unettomuuteen, joka kestää ja kestää ja kestää.
Bentsot on paras tapa jatkaa sitä huonon unen kierrettä, joka kestää ja kestää.

Alko pois ja bentsot pois ja nukut puolen vuoden päästä taas ihmismäisesti.
Tämä on ilmainen neuvo ja ei maksa toteutukseltaan, mutta aikaa vaatii paljon.
Riippuvuksien luonteita tutkittuani sisältäpäin tiedän, että tuo hoitomuoto otetaan aina viimeisenä käyttöön.

Koska ei saa mtn suositella, voisin ataraxia ottaa tuohon tilanteeseen,
mutte edelleen noi muut "nautinto"aineet poijes, joten karua on…

Työnsä osaava erikoislääkäri voi tarjota lyricaa tai ketipinoria tai bentsoja tai mirtatsapiinia tai relaxantteja
tai kaikkia kerralla tai kertoo yllämainitusta uudesta tavasta päästä unten maille a´ 300 € tunti.
Ihmisen normaaliolotila on selvinpäin, ja vaikka moni elämä on päättynyt kuolemaan,
niin tuhkat on mitattu 100 % raittiiksi, mutta ei ole kemikaalia, jolla ei haittavaikutuksia olisi.
Raa´an elämän vaikuttavat ja vakuuttavat aineet antavat unen, jos vain muuten omatunto on puhtoinen.

Tuo 1970 kirjoittama teksti oli fiksu. Se kauan joudut kärvistelee, ei voi etukäteen tietää, mutta palkinto odottaa…

^ Fiksuksi ei ookaan kutsuttu ennen tätä… Mulla meni se puolisen vuotta voinnin tasaantumiseen, mutta kyllä ne unet on jossain määrin vieläkin hukkasessa kohta 2 v bentsoitta. Nukkuminen kuitenkin sujuu luomuna. Mun mielestä elämässä pitää sietää muutenkin epämukavuuksia, ja harva onnellinenkaan tilanne on pysyvä, esim. maanantaina luulin, että mulla on duuneja syksyyn asti, mutta eipä ole enää mitään. Tällaisten uutisten äärellä voi alkaa lipeään verrattavan hermomyrkyn nieleminen tuntua toimivalta ratkaisulta, mutta itselle vahinkoa tekeminen ei ole tietääkseni kenenkään ongelmia poistanut tai tuottanut vakautta mihinkään myönteiseen toimintaan :confused: => :neutral_face: ja :arrow_right: asennoituminen ja töitä ja harrasteita ja flimmerin kohdalla on sitten pakko hiljentää,
se on pahinta… mut näistä selviää ajan kanssa ja joutuu myöntämään, että latteuksia latelevan vastausautomaatit olivat oikeassa, mutta asiat piti kokea itse, jotta ymmärsi oman mielensä mekanismin toiminnasta vähän enempi.

Näinhän se menee. elämä on alamäkiä ja ylämäkiä. Eikä jokaiseen alamäkeen ja ylämäkeen kannata nappeja/päihteitä ottaa. Joskus kyllä ylämäkiin kannataa hyvää olutta ottaa, kunhan ei juo yksin vaan jakaa sen hyvän olon/oluen muidenkin kanssa. Elämästä pitää nauttia ja välillä myös päihteillä, jos ei omaa riippuvuutta.

Harmi tuo duunin loppuminen, mut niinkuin itse totesit: koskaan asiat ei oo niin huonosti etteikö niitä viinalla saa vielä huonommaks.

Kiitos, kohdat 1 ja 2 pannaan voimaan mahdollisimman pian ja
todella takavuosia mullakin diapam sai aikaan unen pienelläkin annoksella
eikä edes joka ilta tarvinnut pilleriä!?

Ja melatoniinia on jo, mikä annos? 0,5 …6 olen saanut suosituksia eli iso skaala?

ps. illan virkku tääläkin :slight_smile:

Kiitos, olen itse hukannut ja kyllä alan pikkuhiljaa löytää sen takaisin näillä “kaikilla” ohjeilla!

Alla kunnon ohje, perusta, että räjähdin suorastaan hekottamaan! :laughing: :mrgreen:

[size=150]“propofoli, etomidaatti tai ketamiini ja lisäksi lihaksia relaamaan vaikkapa rukoroni tai suksatemoni.
vaihtoehtosesti rapifen +stesolid. Näillä tarvit toki kaverin joka intuboi sut ja jaksaa ambuttaa sen yön,”[/size]

Päivitystä eli pari edellistä yötä nyt näin mennyt eli aavistus paremmin?

2215 diapam 5
2250 stilnoct puolikas (diapam 30 min sitten)
2305 2. stilnoct puolikas ja 1. panadol 1 gr
2330 nukkuun
zzzzzzzzzzzzzzzz 3,5 h
0300 3. stilno puolikas ja 2. panadol
zzzzzzzzzzzzzzzzzzz 3
0615 herätyskello

summmarum: diapam 5 mg, panadol 2 gr ja 15 mg stilnoct

Laiittakaas muutkin “unipillerinne” keissinä tähän ketjuun ja sitten päiviys
jos ootta keksinyt parannusta tms? :slight_smile: