^ Onko sulla jotain kipuja, jotka häiritsee unta, kun yhdistelet noita Panadoleja ja Buranoita unilääkitykseesi? Nimittäin haluaisin taasen muistuttaa parasetamolin myrkyllisyydestä, kun tuli opittua se kantapään kautta, että ei sitä voi vedellä pitkiä aikoja isoilla annoksilla, tai maksa alkaa pettää. Toki 2 grammaa ei ole vielä aikuisen maksimiannostuskaan, mutta tuli mieleen, että sulla kun ei ilmeisesti ole mitään “kunnon” kipulääkitystä, niin josko saisit Panacodia vaikka kipuihisi? Mikäli ne nyt unta haittaavat, niin siinä Panacodissa on ainakin kodeiinia, joka suurinta osaa nukuttaa. Toki Panacodissakin on parasetamolia, mut vaan 500 mg/tbl. Ja onhan sit Ardinexikin, joka on kodeiini-ibuprofeiiniyhdistelmävalmiste.
Mulla ei about mikään auttanu, mut yks mikä jeesaa kummasti on se et ulkoilee noin tunnin päiväs
Mä vedän hevosenannoksia bentsoja päivin ja öin, mut en ehkä uskalla suositella tätä metodia kellekään ku en tiiö miten tässä käy.
Omista kokemuksista imovane tuo paremmin unen kuun stilmoct, ja tenox on ollu hyvä mut sitäki oon kesken yötä ottanu sit lisää.
Pitääpä pyytää panacodia kokeeksi ja todella olen kuullut että alle 4 gr on turvallista ja reilusti sen alle jään.
Joo mystisiä pääontelokipuja ja sitten ajoittain IBS -suolistokipuja että ehkä neuropatiaa tms ?
Siis mulle tarjottiin triptyliä ja sen johdannaisia esim 5 mg kipukynnyksen nostoon…ja yäk lopetin 2 vkon jälkeen ja verenpaine yms törkeitä sivuoireita pahensi vaan,
Siis miten te oikein otatte nuo unilääkkeenne? Jotenkin tästä saa sellaisen käsityksen, että napataan se Stilkkari ja sitten hyökätään nettiin raportoimaan, kuinka se toimii tai ei toimi . Eihän se nyt ihmekään ole, jollei uni tule, jos jää kukkumaan hereille ja touhuamaan ties mitä lääkkeen ottamisen jälkeen, eikä yritäkään saada unta, vaan odottaa, että lääke alkaisi toimia. Sen unettava vaikutushan menee ihan ohitse tuolla tyylillä, muita vaikutuksia kyllä saattaakin ilmaantua, eivätkä ne välttämättä ole hyvästä, riippuen toki, mitä kukakin siltä lääkkeeltä hakee
. Joidenkin Tenoxien ja Insominien kanssa, jotka eivät ala vaikuttaa lähes samalla sekunnilla(vaikka melko nopeasti nekin toki imeytyvät) tuollainen saattaa vielä toimiakin, että sitä väsytystä jää odottelemaan, vaikka itse kyllä toimin Inkkareiden kanssa niin, että menen sänkyyn heti ne otettuani, vedän peiton korviin ja pistän silmät kiinni, ja hyvin on tullut uni. Z-lääkkeistä kun puhutaan, niin eikös ne pitäisi ottaa ihan viimeisenä ennen maate menoa, kun niiden tarkoitus on toimia ns. täsmätipauttajina, eivätkä ne kuitenkaan niin vahvaa tavaraa ole, että ne ihan väkisin tipauttaisivat, jos ihminen päättää pystyssä pysytellä.
Siis mä ymmärsin ja omalla kohdallani on näin, että uni kyllä tulee nopeasti mutta se unessa pysyminen on ongelma, eli illalla tipahtaa hyvin mutta sitten tulee heräiltyä pitkin yötä ja aamulla väsyttää.
^ Mä myönnän kyllä lukeneeni tämänKIN ketjun aika puusilmäisesti lävitse, mutta tulipa vain tuo mieleen, kun tuolla Mikä vaikuttaa nyt -ketjussa on tämän tästä näitä “zolpideemi vaikuttaa” -juttuja. En minä tokikaan ole edelleenkään mikään tai kukaan arvostelemaan ketään lääkkeidensä väärinkäytöstä/viihdekäytöstä, mutta jos niiltä Z-lääkkeiltä tahtoo sitä nukahtamisvaikutusta, niin silloin ei kyllä kannata istuskella näpyttelemässä nettiin, mikä vaikuttaa nyt, vaan maata hiljaa sängyssä. Joo, tuo on ihan tyypillistä, että Z-lääkkeistä harvemmin on kovin suurta hyötyä, jos uniongelma on laajempi, kuin pelkkään nukahtamiseen liittyvä.
Bingo!
Siis osui ja uppos. Näin taas oppii kun joku osaa sanoa suoraan (=läksyttää). Todellakin, usein (no ei enää kovin usein) tulee jo luomuna pikkasen väsy, jopa uninen olo, mut ei saaa unta ja sitten napsii puolikkaan jos tulisi sitten lopullinen uninen olo mutta saattaakin käydä, ja käykin että virkistyykin ja jopa tulee mukavia hallusinaatioita, tulee hyvästä olosta nälkä ja sitten onkin virkku olo ja taas nappia lisää ja nettiin ruikuttaan kun nää ei toimi
Joo näin varmasti on olen “Väärinkäyttäjä”…missäs niitä unipilleri kursseja taas pidettiinkään?
Ei sitä tsolpideemin väärinkäyttöä/huumausainekäyttöä varmaan tuon paremmin voi kuvata :mrgreen:
Coldplayn Chris Martin kertoi haastattelussa, että kun hän nappaa unilääkkeen,
hän singahtaa ylös punkasta ja alkaa säveltämään ja sanoittamaan kappaleita ja
siltä ne kuulostaakin. :mrgreen: no fence, fanit. ihan okei likuhihnakamaa benzoissa.
Sori en tunne mutta joskus ton stilnoctin oton jälkeen tulee todella vaan pirun hyvä olla, ei siis nukuta ?!
Se on siis bentso mutta en mistään muusta bentsosta ole saanyt niin hyvää oloa (enkä hallusinaatioita esim ihmisiä lähellä)
Enkä myöskään SSRI pillereistä.
^ Ei Stilnoct(tsolpideemi) ole varsinainen benzo, vaan nk. Z-lääke, eli benzojohdannainen, ja näin ollen sen vaikutus poikkeaa hieman tavallisista benzoista, esim. Diapamista. Joillekin tsolpideemi aiheuttaa juuri noita hyvänolontunteita, vaikkeivat nämä sellaisia normibenzoista saisikaan. Tuo on jopa melko tavallista. Jos Stilnoct toimii sulla noin, että se ennemmin piristää ja laittaa sut touhuamaan kaikenlaista, niin silloinhan se ei ole sulle lainkaan sopiva unilääke. Sun kannattaisi pyytää lääkäriltä jotakin muuta, ensimmäisinä mieleen tulevat juuri Tenox ja Insomin, jotka ovat siis ihan unilääkkeiksi tarkoitettuja tavallisia benzoja. Niiden vaikutuskin on paljon pidempi, kuin tsolpideemin. Imovane(tsopikloni) saattaisi myös toimia sulla nukkumiseen paremmin, kuin Stilnoct, vaikka Imovanekin on Z-lääke ja jotkut saavat siitä vielä kovemmat pärinät, kuin Stilkkareista. Yksilöllistä ja kokeilemalla tuokin selviää. Imovanessa vittumainen sivuoire on pirullinen raudanmaku, joka ei meinaa lähteä suusta sitten millään . Eivät kaikki toki tuostakaan sivuoireesta kärsi, mutta melko yleinen se on, ja itselläni jo pelkästään se pitää valveilla, että suussa maistuu niin pahalle
. Eivätpä mulla Z-lääkkeet tosin muutenkaan toimi, eivät sen enempää nukahtamiseen, kuin nupin sekoittamiseenkaan.
Todella kiitos Winston-84 mielipiteittäsi ja kokemuksistasi!
No illalla otin diapamin klo 17 ja nukkumaan vasta keskiyöllä kun alkoi olo väsya, kurjaakin
oloa (diapamin jälkioire ?) ja tein kuten täällä ohjeistettiin eli otin Stilnoct 10 mg ja HETI hyppäsin sängyyn
ja kyllä nukahdin sulkelaan eli en muista mitään pyöriskelyä tuskaisua sängyssä!
Mutta heräsin silti 3-4 h päästä ja otin taas puolikaan 5 mg Stilnocti ja “vahvistin” sitä opamox 15lla ja näin taas 4 h unta lisää
Ts mulla on jokin ongelma yölläkin eli tää yöheräily joten todella lienee aika ottaa vahvempaa:
- Imovane (z-lääke?) eli vahvempi nukahtamislääke
- insomin, UNIlääke?
Koukutus? Toleranssi? Siis jo 2 v olen syönyt Stilnoctia (osin väärinkäytettynä ) eli olenko pahasti koukussa
ja tolea syntynyt kun ka 10-15 mg ?
Voiko em 3 lääkettä käyttää vuorotellen ettei tulis riippuvaiseksi eik toleranssia?
Mites suhde alkoholiin? Tosin jos illalla otan alkoa en käytä yöllä stilnoctiakaan…
Kiitoksia kaikille kommenteista!
^ Kyllä mä noilla annoksilla vaihtaisin lääkitystä, kun ei kerta tunnu toimivan ja toleranssi nousee sit vaan moneen bentsoon, kun käytät eri valmisteita ristikkäin.
Toki sulla varmaan on Stilnoctiin toleranssi, mut fyysistä riippuvuutta siihen ei kaiketi kamalan helpolla synny, joten sen voit ainakin uskoakseni vaihtaa lennossa toiseen; Imovane tai Tenox esim. Mulla ei Imovane toimi, mutta yksilöllistä, yksilöllistä…
Eikä alkoholin kanssa kannata ottaa bentsoja, etenkin unibentsot, eli Z-lääkkeet ja Tenox (ja varmaan myös Insomin) saavat alkoholin kanssa aikaiseksi mahdollisesti kilahtamisen. Ja osaa se kombo vaan piristää. Tosin voihan siinä niinkin käydä, et unesta tulee liian syvää ja hengityksestä katkonaista, riippuen tietty promilleista ja bentsomäärästä.
Itse sain, ihme vaan, unta eilen ihan päivälääkitykseni turvin, eli 10 mg Diapamia. Tosin olinkin valvonut yli vuorokauden. Koitan nyt pärjätä vähemmällä bentsomäärällä ja nukkua melatoniinin turvin ainakin tän yön.
Tosa melatoniinista on monia mielipiteitä, vastikää varoiteltiin isoista annoksista ja pitkäaikaiskäytöstä että
saattaa surkastuttaa elimistön omaa tuotantoa. Itse olen kokenut liian eläviä unia melatoniinilla, liekö perää siinäkään?
Joo, en mä melatoniinia pitkäaikaisesti aio käyttää, kun se ei edes kamalasti apua tuo, vähän kuitenkin. Koitan nyt vaan viikon olla syömättä Tenoxia tai Stilnoctia. Tenoxista ainakin laskee mun mielestä toleranssi suht nopeasti. Stilnocteja ilman olen ollut nyt kuukauden, että saavutus sekin. Kun alkoi mennä sellaiseksi todellisuudenpakoiluksi niiden käyttö, eli olin koko ajan vetämässä niitä.
Kyllä munkin mielestä melatoniini vilkastuttaa unia, mutta parempi sellainenkin kuin ei yhtään unta tai jatkuva bentsojen käyttö.
Ohoh, siis otit Stilnoctia pitkin päivää ilman nukkumis-mielessä? Millainen olo oli?
Kokeile Imovanea, se on hieman pitkävaikutteisempi kuin Stilnoct. Minä käyttäisin ehdottomasti sitä, jos ei olisi tuota Winstonin mainitsemaa jälkimakuongelmaa.
Kiitos vinkistä, en pidä itsekkään mistään raudan jälkimauista varsinkin kun suu täynnä amalgaania
mut jotain pitäs kokeilla jo!
Pitääköhän taas aktivoitua nukahtamislääkkeiden suhteen? Flunssan jälkeen on taas ollut vaikeeta ja normikonstit koitettu, eli
- päiväunet pois
- iltasyöminen pois
- ei kahvia klo 16 jälkeen (muuten menee kyllä aika paljon mut se on normaalia mulle)
- unirytmi tasaseksi eli samaan aikaan nukkumaan ja ylös
- melatoniinia ennen nukkumaanmenoa (maistuu pahvilta ja toimii kun pahvi)
Pimeää ja hiljaista täällä maalla on öisin aina.
Mielialatkin on ihan ok, ei stressaa, ei ole kiireitä, ei vtuta mutta ei myöskään nukuta. Uni tulee kun tulee ja herään aina viimeistään klo 5.
Pitäisi vissiin Imovane uusia, sillä saan parhaiten unen ja jää aamuyöheräilyt aika vähiin. Jälkimaku on kyllä järkky mutta ei tämä öisin pimeän tuijottaminenkaan kivaa ole.
^ Uusi ihmeessä se Imovane, jos kerran paremmin auttaa. Kyllä sen paskan maun luulisi silloin kestävän, ainakin paremmin, kuin unettomuuden . Itse en saa Imovanesta tosiaan mitään muuta irti, kuin tuon makuelämyksen :mrgreen: .
Mua hieman kummastuttaa, ihan yleisesti siis, tuo ei päiväunia -juttu, mikäli kärsii unettomuudesta. Mun mielestäni kun on tärkeintä, että sitä unta ylipäätään saa, samapa tuo, mihin vuorokauden aikaan se tapahtuu. Totta helvetissä ymmärrän sen, mikäli käy päivisin töissä ja/tai on muuta ohjelmaa, esim. lapsiperheen kanssa, niin ei silloin ihan käytännön syistä voi laittaa nukkumaan juuri silloin, kun siltä tuntuu, eli helppoa mun on täältä eläkeläisenä tyhjäntoimittajana huudella, mutta joka tapauksessa, ihmisillä on erilaisia, yksilöllisiä unirytmejä ja tuo pitää nukkua 22-06 välinen aika -homma, on tosiaan tämän järjestelmän “pakottama” juttu, vaikkei se läheskään kaikille ns. luontaisesti sopisi. Mä nukuin eilen iltapäivästä-alkuillasta n. 4 h päikkärit, kun alkoi väsyttää. Sen jälkeen nousin puuhastelemaan ja yöllä sain unta 2-3 h. Ihan virkku ja levännyt olo, korkeintaan vituttaa se, että joudun täällä yksinäni valvomaan ja yrittämään olla mahdollisimman hiljaa. Kyllä mullekin se optimi olisi 8 h unta yhtä soittoa, mutta tälläkin tyylillä pärjään jo vallan mainiosti. Itseäni päikkäreissä vituttaa ehkä eniten se, jos on pimeä vuodenaika meneillään, niin silloin saatan nukkua sen lyhyen valoisan ajan ylitse ja valo on kuitenkin sellainen asia, mitä minä tarvitsisin pitääkseni kuuppani edes jotenkuten kasassa .