Ihan näin lyhyesti, olen kokeillut varmaan kaikkia lääkkeitä ja vielä yliannoksilla. Sitten kaveri antoi yhden 3mg melatoniinipillerin ja ajattelin ihan piruuttani kokeilla. Otin sen illalla n. 30min ennen nukkumaan menoa ja kas, uni tuli paljon nopeammin kuin normaalisti. Niitä saa 1mg:sina ilman respaa apteekista. Joten kannattaa koettaa. Kuulemma joitakin auttaa, joitakin ei (kuten kaikki lääkkeet).
^Ylisuurina annoksina ainakin bentsopohjaiset nukahtamis/unilääkkeet piristävät… Itselläni kun sai benejä pudotetuksi, osa lääkkeistä alkoi toimimaan…
Itseäni valvottanut vatsa…
5pv jo, mutta olen nukkunut päivisin tarvittaessa… On silti todella rasittavaa herätä unisena vatsan tähden… Ei sitä enää nukuta jos on joutunut väkisin nousemaan… ![]()
Eipä taas kerran tuu mitään
Melatoniinia ois, mutta en kestä sen tuomaa zombioloa aamuksi, etenkin nyt kun herätys on alle 6h päässä… Kaikki lääkärit ovat kivenkovaan väittäneet, ettei se VOI aiheuttaa aamuväsymystä, mitvit? Todellakin aiheuttaa mulle, riippumatta annostuksesta ja unen määrästä ekat 2-4 h menee ihan älyttömässä koomassa
Sinänsä paskamaista, koska se tosiaan toimii, joskin vasta tunnin päästä ottamisesta. Mistään bentsosta tai johdannaisestakaan ei mee niin pökkyrään aamulla
Mutta eipä oo niitäkään. Autopilotilla duuniin jälleen kerran sit vaan…
Sanokaapa nyt, onko tuo insomin kaikista paras unilääke? Alkaa mennä lopullisesti hermot ku työkyky menee vaikka nuori ihminen oon kun ei saatana jaksa ees istua. Pää repiää. Onko tuota yksityiseltä mahollista saaha ku ei nää zopinoxit/stellat auta paskaakaan, korkeintaan 4h semmosta kooma-unta mistä herää ihan sairaan väsyneenä. Ja on joo kokeiltu mirtazapinit ja seroquelit, hyvin nukuttaa mutta sivuvaikutukset lamauttaa.
Vaikea sanoa, kun tuokin riippuu aivan ihmisestä. Sieltä se iänikuinen hokemani taas tuli, mutta kun se vain on totta
. Monet, minä mukaanlukien, pitävät Insominista, siis juuri hyvänä unilääkkeenä, ei minkään “viihteen” vuoksi, mutta löytyypä sitten niitäkin, joilla tuo ei sano mitään. Et voi oikein saada asiaa selville muuten, kuin kokeilemalla itse, joten lääkäriin vain, mars
. Luulisin, että joku yksityinen noita kirjoittaisi, mutta sellaisen löytyminen saattaa vaatia aikaa ja vaivaa. Joskus tosin saattaa tärpätä ihan kerrasta ja jopa julkisen puolen lääkärillä
. Tutkimattomia ovat lekureiden tiet
.
Insomin tuo yleensä mulle riittävän pitkän unen ja levänneen, ei-tokkuraisen olon seuraavalle päivälle ja ihan normaalilla(10 mg) annostuksella, vaikka multa tuota benzotoleranssiakin löytyy. Jos noista saa avun unettomuuteensa, niin missään tapauksessa ei kannata ryhtyä viihteilemään/ottamaan liika-annoksia, vaikka mieli joskus tekisikin, koska siinäpä se hyvä unilääkevaikutus todennäköisesti haihtuu pian, kuin tuhka tuuleen. Itse en ota noita edes siihen unettomuuteen kovin usein, jotta säilyttäisivät tehonsa.
Oletko Tenoxia koskaan kokeillut tai vaikkapa ihan Diapamia unettomuuteen? Nekin saattavat toimia, jollet Insominia onnistu saamaan. Entä Atarax? Se auttaa monilla, mutta tekee kyllä monille myös niitä sivuoireita, eli esim. aamutokkuraisuutta, painajaisia, ärtyneisyyttä seuraavana päivänä yms. No, ainakin se vie kutinat mennessään, jos sellaisista kärsii
. Mites melatoniini? Täällä on näemmä kehuttu sitä jonkin verran viimeaikoina ja sitä saa nykyisin myös ilman respaa, joten sitäkin kannattaisi kokeilla. Mulla se ei kyllä auta mihinkään, mutta puhunkin vain omasta puolestani.
Nosto, koska unettomuus vaivaa jälleen
. Ei tässä vielä mennä lähelläkään psykoosin rajoja, joten ei mulla mitään suurempaa hätää ole
, mutta vituttaahan tämä, jos aikoo jatkua taas pitkäänkin
. Mitään kovin olennaista lisättävää tähän ketjuun mulla ei kyllä nyt ole, mutta, oi, te kaikki unettomuuden raskauttamat, tulkaa ja avautukaa ongelmistanne ja mielellään myös keinoista, joilla olette saaneet tähän kyseiseen ongelmaan apua
. Lääkkeistäkin saa toki keskustella, mutta mä toivoisin silti edelleen, että tässä ketjussa puhuttaisiin uniongelmista laajemminkin, eikä tämä olisi pelkkä unilääkkeiden suositteluketju.
Jeps, sitä pitäisi kai syödä säännöllisesti että se aamupöhnä edes helpottaisi. Ja taisit olla sinä joka sanoi että pahentaa masennus oireita, ainakin väliaikaisesti.
Sama täällä.
Heräilin taas neljän aikaan. Sit lähdin lenkille, kahdentoista aikaan annan itselleni luvan parin tunnin päiväuniin.
Yheksän aikaan olen sitten taas aivan saatanan väsynyt mut vaia menen sänkyyn niin unta en tule saamaan kuin vasta puolenyön jälkeen. Sit taas heräilen muutamaan otteeseen ja neljältä tai viideltä ylhäällä…
Sen sentään olen tajunnut et koneelle ei kannata tulla räveltämään jos ei saa yöllä nukuttua, onkohan tos näytössä joku sellanen taajuus mikä saa mut ahdistumaan ja valvomaan
. Mieluummin pistän jonkun äänikirjan pyörimään ja meen ite sänkyyn tai sohvalle pyörimään, onhan sekin ees ruumiille lepoa.
Toi tän aamunen lenkki oli jotain sellasta mitä olen tehnyt vuosia sitten viimeksi. Pitää varmaan ottaa tavaksi.
Nostelenpa tätä, kun uniongelmaisia tuntuu nyt olevan liikenteessä. Edelleen toivoisin, että tässä ketjussa keskusteltaisiin uniongelmista laajemminkin, eikä tämä olisi vain unilääkkeiden suositteluketju. Niistäkin saa toki tähän kirjoittaa.
Itselläni ei oikeastaan ole nyt mitään tähdellisempää lisättävää tähän. Aikalailla samalla meiningillä menen, kuin ennenkin
.
Mun täytyy nyt sanoa, että viime yönä nukuin hyvin.
Se on positiivista, koska viime ajat olen nukkunut todella huonosti. Yksikin hyvin nukuttu yö antaa yllättävän hyvän tunteen. Toivotaan että tämä jatkuisi, vaikka epäilen.
Mutta taistellaan tässä ketjussa lisää nukkumatin puolesta!
Itse olen kärsinyt unettomuudesta jo pari kolme vuotta, itsellä sen hoitoon menee 9mg melatoniinia ja 15mg dormicumia, mutta eivät ne auta läheskään aina edellisenä yönä heräsin kolmelta ja olin mennyt kymmeneltä nukkumaan ja siinä heräämisen välillä kävin pari kolme kertaa tupakalla, viime yönä nukuin oikein seitsemän tuntia, mikä on minulle paljon. Herään joka yö ainakin neljä kertaa tupakalle, parhaimpina herään tunnin välein ja ellen käy polttamassa niin en saa unta uudelleen mitenkään, kokeiltu on.
Usko pois että tupakointi heikentää unta, niin mäkin ennen ramppasin nortilla öisin.
^^/^ Jep, tupakointi ihan tutkitustikin pahentaa unettomuutta. Tämän vuoksi munkin pitäisi vähentää röökaamistani ja yritänkin unettomina öinä sinnitellä mahdollisimman pitkälle ilman tupakkaa, mutta sitten mulla aina lopulta menevät hermot ja painun tupakalle, vaikka järkeni sanookin, ettei moinen kannata. Tarkoitan nyt siis alituista röökillä ravaamista. Toki, jos ihminen on nikotiiniriippuvainen, niin niksat itsessään saattavat häiritä unensaantia, mutta ne varsinaiset, fyysiset vieroitusoireet nikotiinista saisi kyllä pidettyä loitolla ihan vain muutamalla savukkeelle päivässä tai sitten jollakin nikotiinikorvaustuotteella. Mutta se helvetin tapa
. Sen vuoksihan sitä ramppaa röökillä ehtimiseen ja vielä enemmän silloin, jos jokin asia, vaikkapa nyt se unettomuus, hermostuttaa, vaikka todellisuudessa ylenmääräinen tupakointi vain lietsoo sitä hermostuneisuutta.
Dormicumit ovat kyllä tehokkaita tipauttajia, mutta niihinkin yleensä kehittyy nopeasti toleranssi, joten jos niitä jokaikinen ilta napsii univaikeuksiinsa, niin eivätpä ne pitkään jaksa auttaa. Tämä tosin pätee kaikkien unilääkkeiden kohdalla, vaikka yksilöllistä sekin jälleen on. Esim. mun mieheni saa vuodesta toiseen avun nukahtamiseen Stilkkareista, vaikka hän vetää niitä jopa verrattain usein
, ei joka ilta kuitenkaan. Itselläni kaikki unilääkkeet, Insominia lukuunottamatta, ovat menettäneet tehonsa jo kauan aikaa sitten
. Lisäksi Dormicumin vikana on sen lyhytvaikutteisuus, eli vaikka se tipauttaisikin helposti, niin mikäli ihminen kärsii pelkkien nukahtamisvaikeuksien lisäksi ongelmista pysyä unessa, niin Dormicumit eivät kanna kovinkaan pitkälle ja olisi kaiketi parempi suosia jotakin pitkävaikutteisempaa unilääkettä, kuten Tenox tai Insomin.
-mistä unettomuutesi johtuu vai tiedätkö sitä itsekään?
- En tiedä varsinaista syytä, mutta lääkärit epäilevät psyykkisiä oireita ja adhd:ta (sekä siihen käytettävää lääkettä).
-kuinka pitkään uniongelmasi ovat jatkuneet?
- Lapsuudesta asti, en ole koskaan ollut hyvä nukkumaan.
-kärsitkö muista unihäiriöistä(esim. unihalvaukset tai unissakävely) unettomuuden lisäksi?
- Joskus harvoin. Unihalvaus on kyllä helvetillistä, unissakävely ei niinkään… mitä nyt kerran talvella jäin lukkojen taakse ulos harhaillessani.
-kuinka monta tuntia nukut vuorokaudessa/viikossa? Ei tarvitse laskea mitään tarkkaa keskiarvoa, mutta jotain suuntaa antavaa
.
- Vuorokaudessa… hmm, 3-6 tuntia, parhaimmillani 7-8. Tietty jos valvoo vuorokauden tai enemmän, niin saattaa nukkua helpostikin 10 tuntia.
-mitä kaikkia lääkityksiä olet kokeillut unettomuuteen, kuinka hyvin ne ovat auttaneet ja onko niistä tullut millaisia sivuvaikutuksia?
- Seroquel, Azona, Risperdal, Abilify, Imovane ja Tenox. Melatoniinia kokeilin joskus, ei mitään vaikutusta. Nuo Seroquelit sun muut olivat enempi harhoin määrättyjä, mutta kyllä niillä jotenkin sai nukuttua. Sivuvaikutuksia tuli varsinkin antipsykooteista. Seroquel veti täysin toimintakyvyttömäksi zombiksi ja lopulta sain epilepsiatyyppisen kohtauksen. Siihen loppu kyllä tuon lääkkeen syönti. Imovane jeesaa jonkin verran, annosta pitää vaan itse nostella välillä. Tenox parhaimmillaan pistää 10 min aikana nukkumaan, tolet vaan tahtoo nousta turhan nopeasti.
-mitä ns. luonnonkonsteja, siis ei lääkkeellisiä, sinulla on tai olet kokeillut uniongelmasi hoitoon?
- Youtubesta on tullut kuunneltua kaikenlaisia selkounivideoita, pari kertaa jopa toiminut. Videon loputtua yleensä herään. Välillä yritän saada liikunnalla tai muulla raskaalla työllä itteeni nukkumaan, ei juurikaan tehoa nekään…
-kuinka yleensä pärjäät unettomuuden kanssa, ts. kuinka paljon se arkeasi, ihmissuhteitasi ym. haittaa?
- Pärjään melko hyvin, mitä nyt koko päivän on väsynyt ja poissaoleva olo. Ihmissuhteita haittaa sen verran, ettei jaksa välttämättä nähdä ketään kuolemanväsyneenä.
-koska viimeksi olet nukkunut täysin lääkkeetöntä unta?
- En tosiaan muista, veikkaan muutama vuosi sitten? Tosin tässä vuoden aikana lääkkeiden loputtua olen yrittänyt nukkua, mutta ne unet jää yleensä tuntiin.
Hui! Tuossahan olisi voinut käydä todella huonosti
.
Tervetuloa foorumille, spykoosi, ihan näin offina tässä
. Mua alkoi muuten jostakin syystä naurattaa hirveästi sun nickisi, vaikka aika vanha vitsihän tuo on. Jos olisin nukkunut todella huonosti, niin toki nauraisin kaikelle mahdolliselle, sen minkä itkemiseltäni ehtisin :mrgreen: , mutta nyt olen nukkunut pari yötä todella hyvin
. Kiitos siitä kuuluu kaiketi pitkälti Insominille. Pitänee taas jättää ottamatta kyseinen troppi vähäksi aikaa, että se jaksaisi vielä jatkossakin vaikuttaa toivotulla tavalla
. Noh, Uutena Vuotena olisi tarkoitus valvoa
.
Kiitos kiitos! Joo, itseäni huvittaa myös tää nicki, vielä kun se kuvaa omia psykoosi/vainoharha/kuumotuskokemuksia…
Mulla viimeyö meni ihmeellisen hyvin, nukahdin siinä vähän ennen kolmea ja heräsin kymmenen maissa, kiitos Lyricalle ja Imovanelle. Mutta tuo unissakävely, kyllähän se hieman saa panikoimaan missä on, mitä on tehnyt ja miksi. Yleensä jos olen kävellyt unissani, olen viikannut sängystä peiton ja tyynyt kasaan ja vienyt ne toiseen huoneeseen ![]()
Unettomuus on kyllä sellainen riesa, en toivo tällä hetkellä mitään muuta kuin hyviä yöunia. Pikkuhiljaa pelottaa se, miten pitkäaikainen unettomuus vaikuttaa elinikään ja yleisesti elämänlaatuun myöhemmässä iässä. Lääkkeillä nyt onneksi pystyy nukkumaan, mutten haluaisi ihan loppuelämääni syödä niitä. Muutenkin koukussa useampaan lääkkeeseen… ![]()
Tervetuloa munkin puolesta! Mä en olekkaan v. 2006 jälkeen nukkunut lääkkeetöntä unta. Viime yönä nukuin tosi huonosti, korvasin sen 3 h päikkäreillä, mikä ei sekään ollut mikään kuningasidea tulevaa yötä ajatellen.
Mut silloin kun oon ollut tosi sairas (kuumeessa, vatsataudissa jne.) on tullut nukuttua ilman lääkkeitä eli n. 5 yötä tämänkin vuoden puolella.
Univaikeudet ovat kyllä todella riivaava juttu. Onneksi en moisista kärsi. Tai itse asiassa nukun liikaa. En tiedä miten pärjäisin, jos en saisi vähintään 8-9 tuntia unta palloon päivässä.
Mä nukuin viime yönä klo 02.00-04.00, siitä asti olen ollut ylhäällä. Pakko kai joskus päivemmällä nukkua vähän aikaa. Menee muuten aika sekavaks jumitukseks tää päivä.
Tässä on nyt taas menty arviolta pari kuukautta 5-6 h yöunilla satunnaisia 7-8 tunnin settejä lukuunottamatta. Kyllähän näillä tavallaan pärjää mutta energiat on aika hakusessa. Tenoxia oon kyllä ottanut joka ilta, muuten ei tuu sitäkään vähää… annostuksesta riippumatta (oon testannut 10-40 mg) toi 6h tuntuu olevan se yleinen maksimi, enkä viitti tota enempää ees ottaa kun sit on vään entistä enemmän pökkyrässä aamulla. Välillä menee melatoniinia sen kanssa 0,75 - 1mg, mistä en ole huomannut aamupöhnää lukuunottamatta sen suurempia vaikutuksia. Isommallakaan annostuksella siis, paitsi lisääntyvällä pöhnän määrällä. Unet on ehkä vähän elävämpiä. Imovanet & Stilnoctit on testattu aikoja sitten, ekaan en enää koske pitkällä tikullakaan eikä toinen ikinä varsinaisesti jeesannut nukahtamiseen. Päikkäreitä en myöskään enää harrasta, paitsi silloin jos menee tohon 4h tai alle… oon ollut about 2 kk holitta (yhtä repsahdusta lukuunottamatta) joten tuskin tää oikein siitäkään enää johtuu. Mitäköhän helvettiä sitä oikein keksisi, nykyinen lääkäri ilmoitti jo keväällä että hän ei sitten määrää Tenoxia vahvempia nukahtamislääkkeitä, ja psykiatreista mulla on pelkästään huonoja kokemksia, enkä todellakaan rupea syömään mitään Ketipinoria tai mirtatsapiinia tähän hommaan molemmat aikoinaan testanneena. Toisaalta pitäis varmaan olla kiitollinen näistäkin vähistä kun monilla on asiat vielä kurjemmin… ![]()