Grip: totuus taitaa kuitenkin olla se että kukaan tässä viestiketjussa ei ole bluefishiä kokeillut. Mulla se tasaa bipoa ihan kivasti. Eikä se ole vastuutonta. Mitä vittu lie vetelette kun on paha olla. Olen huomannut myös tässä maailmassa että jos vähän yrittää jeesata niin paskaa tulee niskaan. Over and out.
^Hyvä jos se siihen tarkoitukseen toimii, mutta tässä ketjussa puhutaan unettomuudesta ja sen hoitoon tarkoitetuista lääkkeistä, ja mun mielestäni neuroleptit eivät ole siihen tarkoitettu kuin vasta siinä vaiheessa, kun miedommat tropit on kokeiltu eikä niistä ole ollut apua. Kuten itsekin sanoit, käytät sitä kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, mikä on sitten taas ihan eri asia kuin unettomuus (joskin unettomuutta siihenkin ilmeisti liittyy). Ilmaisin itseni ehkä turhan kärkkäästi, tarkoitus ei ollut vittuilla. Itselläni on neurolepteistä, tarkemmin ottaen Ketipinorista niin karmea kokemus nimenomaan unettomuuden hoidossa että suhtaudun sen takia niiden hehkutukseen varsin negatiivisesti, varsinkin kun tuntuu että niitä tyrkytetään kaikkialla suurin piirtein ensimmäisenä vaihtoehtona jopa lievien nukahtamisvaikeuksien hoitoon. Peace.
- En tiedä mistä johtuu
- Siitä asti kun synnyin
- En
- 4-6/vrk, sekin katkonaista unta
- Kaikkea mitä löytyy apteekista tai katu apteekista
- Noista katu apteekin tuotteista joitakin paskoja oloja
- En mitään
- Eipä se ole arkea taiihmissuhteita häirinny paitsi kun on seurustellu, sillon kun toinen haluu nukkuu ja itte pyörii sängyssä unettomana tai sitten alkaa touhuu jotain muuta mihin se toinen herää.
- En edes muista
Hopsista, menipäs kuukausi nopiasti, 3viikkoa hullujenhuoneella psykoosista…
Mutta, kappas perkele, pian viikko siviilissä ja sieltähän perkele tarttui unirytmi! saas nähdä kuinka kauan kestää, kuitenkin viturallansa ollut yli 10 vuotta. Tosin nyt pienehköt viekkarit kun en suostunut ottamaan siviiliin pertriptylejä. Mutta uni tulee viimeistää klo 23.00 ja heräilen siinä 8-9 aikoihin, ei vain pysy silmät auki pidempään, eli unta kertyy melkein 12h joka yö ilman lääkkeitä!
Kyllähän sille lääkärille tarvitsi kuutisen kertaa sanoa, että ei en ota lääkkeitä mukaan ja kärsin oireet. eka yö oli 2 tablettia + 2 + 50mg tenox, seuraava 4tbl + 2, kolmas yö 6tbl + 2, joilla mentiinkin loppuun asti, ainiin, pisti ne viimeisiksi päiviksi levozinin kun tuli hiukan paiskittua lääkärin ovia kun sanoivat, että pari päivää aikaa kun heittävät ulos (liian täyteen buukattu, joten suutuin kun hoito jäi kesken) ja tiesivät jos en syö niin saavat heittää heti ulos, jokainen muuten ihmetteli miksi minun hoito lopetettiin, koska olin ehkä akuuteimpia potilaita siellä.
Oli kivaa muuten tuo ekat 2 viikkoa kun tuo pertriptyli vei näön, about 21tuntia meni sumussa, ettei pystynyt lukemaan mitään, meni sumuiseksi, teksti hyppeli jne, ja 3 tuntia sai luettua esim kun oli tabletti mukana…
telkkarin tekstit kyllä näin lukea, mutta pienen tekstin lukeminen oli mahdotonta vaikka kuinka yrittä kohdistaa tekstiin silmiä. Tulin lähetteellä, ettei neuroleptejä, pistivät silti viimeiset 3 päivää syömään niitä “pitämään rauhallisena”…
Myöskin masennuslääkkeet on kiellettyjä, mutta jotain oli pakko psykoosiin syödä, siksi siis pertriptyl, meinasivat vähentää illan pertriptyliä ja aamulla triptyliä, mutta mentiinkin loppuun asti tuolla 6 + 2 tabletilla + omat lääkkeet eli oxycontin, rivatril ja oxynorm. koskaan en tuota 8tbl ottanut, vaikka valvoinkin yli 2 tuntia iltalääkkeen otosta jos tuli hyvä leffa tjsp. myös heräilin usein jo klo 4 kun röökille pääsi vasta puol 7, kotona ei tule heräiltyä kun tietää että pääsee röökille koska haluaa eikä tarvi kävellä pitkälle ottamaan oxynormia jos yöllä alkaa särkemään (lopuksi tehtiinkin niin, että juuri ennen nukkumaan menoa menin ottamaan oxynormin).
Noh, pääasia kuitenkin, että nyt harhakuulot + näöt ovat poissa, vaikka vieroitusoireet ovatkin tosta kolmenviikon periodista, niin uni tulee silti hyvin, iltalääkkeetkin tulee otettua kotona 2-4 tuntia aikaisemmin kuin normaalisti, koska uni on taattu ennen klo 00.00, eikä tarvitse herätyskelloa herättämään 8lta, kuten laitoksessa tultiin herättelemään puol 8. tosin aika paljon vähemmällä ruokaa on tullut oltua kotona, vain 1-2 kertaa päivässä tulee syötyä, laitoksessa kuitenkin 5 kertaa päivässä ja painoa tulikin yli 5kiloa tuossa parissa viikossa. ainiin, haavakin pääsi repeämään siellä eikä hoitajia vaihtamaan sidoksia, joten sokkona siellä sitten itse vaihtelin mutu tuntumalla.
Ei mulla sitten muuta, toivottavasti kestää kauemmin kuin pariviikkoa tämä unirytmi, mieluusti vaikka loppu elämän kiitos
^ Addie! Tervetuloa takaisin siviiliin ja hieno homma ainakin tuo, että saat nyt nukuttua yösi hyvin
. Perseestä tietty, että menit psykoosiin ja jouduit lataamoon
, mutta toivottelen jatkossa parempia päiviä ja toki myös rauhallisia öitä
.
Kiitoksia Kyllä viime yönä koitin pinnistää sinne 12 asti kun tuli tuo banshee uusin jakso klo 21.00 - 22.00 ja sen jälkeen 2 muuta sarjaa, viimisen kohdalla otti jo tiukkaa ja pilkein, aamulla heräsin 8.15 ilman herätyskelloa tai ketään herättämässä, muutenkin nyt tällä hetkellä yksin kotona, tänään alkaa arki ja tulee lapset + muija kotiin
Toivottavasti tulevatkin aamut menee samalla rytmillä, tosin luulisin, koska lapset menee inan aikasemmin kuin minä nukkumaan ja ehkä heräävätkin inan myöhemmin kuin minä nykyään
Juu tuo psykoosi oli monen sattuman summa, ei pelkästä unettomuudesta, laitoksessakin näin vielä pariviikkoa harhanäköjä ja varsinkin kuulin harhoja (tietyn ihmisen naurun) eikä loppunut edes hänen hautajaisissaan vaikka olivatkin 3 viikkoa tapahtuneesta.
Nyt kuitenkin aurinko näyttäisi paistavan risukasaankin ja onneksi hain apua ajoissa ja sainkin kaupan päälle 10vuoden unirytmittömän nukkumisen reeraan Eli kyllä se lataamo välillä ihan hyvääkin tekee, vaikka mieluusti olisin hetken pidempään ollut, mutta se on se byrokratia, että tilaa on tehtävä muiden tulokkaiden takia.
Joo, sä taisit kirjoitellakin jotakin siitä erittäin surullisesta jutusta ennen kuin sua laitos kutsui . Osanottoni taisin jo silloin esittää ja kepeitä multia toivon edelleen hänelle, joka lähti ja jaksamisia sulle, Addie, sekä perheellesi.
Niinhän se menee, että kun ihmisen taakka käy liian suureksi ja vain pelkkää paskaa tuntuu valuvan niskaan tynnyrikaupalla kaiken aikaa, niin psykoosi siitä lopulta seuraa . Kai se sitten on jokin mielen suojamekanismi, vaikka pirun vaikeaa sitä hirveää tilaa(tai ainakin mun psykoosini ovat olleet aina todella kammottavia, jotkut ovat kai kokeneet ns. positiivisiakin psykooseita) on sellaiseksi mieltää
.
Jep, vaikka mä aina valitan niistä lataamokokemuksistani, mua on usein, mielestäni ja muidenkin mielestä, kohdeltu siellä ala-arvoisesti ja se laitokseen sulkeminen jo itsessään ahdistaa, niin kyllä niistä reissuista, ainakin joskus, on hyötyäkin ollut. En mä muuten enää taatusti istuisi tässä näpyttelemässä .
.
Kait sitä voi alkaa kuntoilemaankin ja rasittaa itseänsä, että saisi paremmin nukuttua iltaisin, samaten myös vähentää juuri ennen yösyöntiä ja blaablaablaa.
Ei tosin itsellekään edes bentsoilla saa unta, et mikä minä tässä olen mitään sanomaan.
Ohan niitä keinoja aika paljon, millä saa unta ja myös muita lääkkeitä kuin citalopraami…
Lääkeuni ei ole oikeaa, olet vaan pois murehtimasta mailman menoa ja sama paska alkaa aamusta.
Niin totta. Varsinkin lepti uni, jättää univaiheita pois ja aamulla saattaa olla ihan kaato-olo vaikka olisi nukkunut 12+ tuntia putkeenkin. 4tuntia lääkkeetöntä untakin auttaa paremmin.
allekirjoitan niin täysin!
minulta on alettu ajaa alas seroquel prolongia,ja ero on jo pienen pudotuksen jälkeen ihan valtava.ennen vedin sen 12h helposti joka yö ja olin silti aina ihan koomassa,nyt nukun kevyemmin ja vaikka heräilen öisin paljon,olen aamulla pirteä ja jaksan nousta jo 7-9 tunnin yöunien jälkeen touhuamaan.ihan ihmeellinen olo,tällaista ei ole ollut vuosikausiin! ,,/
Nosto, vaikkei mulla tähän mitään kovin tähdellistä sanottavaa juuri nyt olekaan. Taas se vaivaa ja pahasti
. Kaiken olennaisen tämän hetken tilanteesta taisin kertoa jo tuolla Vittumaisissa.
Hyvä ketju! Vastailen myöhemmin nuihin kysymyksiin, nyt on niin vetämätön olo. Kai se inspiraatio jossain vaiheessa löytyy.
Sirdaludit ovat aika hyvä lääke nukahtamiseen. 6mg annoksella tipahtaa pariksi tunniksi ja saattaa jopa nähdä unia. Eli ei niin kemiallinen uni mitä bentsoista tai neurolepteistä tulee. Tolet nousevat ainakin minulla niin huimaa tahtia että ei tästäkään pitkään apua saa.
Epätoivoissani olen imuroinut joskus melkoisia määriä nokkaan sirkkoja ja se jauhon määrä on jo 4mgeessäkin aivan mieletön. Ilman toleja olen joskus imaissut kakkosen napin kahdessa osassa ihan viihteeseen, huomattavasti paremmmin toimii kuin syötynä.

Epätoivoissani olen imuroinut joskus melkoisia määriä nokkaan sirkkoja ja se jauhon määrä on jo 4mgeessäkin aivan mieletön.
Ilman toleja olen joskus imaissut kakkosen napin kahdessa osassa ihan viihteeseen, huomattavasti paremmmin toimii kuin syötynä.
Itselleni tulee tästä mieleen omat unettomuuskierteet. Ensin kourallinen bentsoja, ei auta–> sitten indicakukkaa, ei auta (tämä kun tapahtui muutaman kerran, niin olin erittäin huolissani)—> sitten ketiapiinia 400mg, ei auta—> sitten 7*4mg Sirdalud nokkaan, taju pois/“nukahtaminen”…
Kuten tuolla tämän ketjun sivulla3 kirjoitinkin, niin oma unettomuuteni johtui ainoastaan päihteiden/lääkkeiden/huumeiden käytöstä. Kun lopetti ja vieroitti itsensä kaikesta, niin uniongelmat poistuivat lopulta. Eihän siihen mennytkään kuin n.1vuosi ja sitä ennen piti kärsiä psykoottistasoisesta unettomuudesta sun muusta
youtube.com/watch?v=tuNzubLTI_A
My Shocking Story-Dying to Sleep-part 1
Hiton pelottavaa. Muistan nähneeni sellasenkin dokkarin missä oli ihmisiä ketkä eivät nukkuneet kuin muutaman sekunnin mikrounia sillointällöin ja pystyivät elämään normaalia elämää vaikka zombeilta näyttivätkin. Taisi olla paska dokkari se, vaikka olikin hienosti tehty.
Harmi kun en löydä sitä mistään.
Sain pari tuntia unta levozin atarax melatoniini remeron kombolla
niin ja insomiinikin meni, tuntuu että se oli se insomin mikä toi unen.
Jo nyt on kumma . Nukuin viime yönä todella hyvin ja ilman mitään ylimääräistä lääkitystä, mutta sen sijaan, että oloni olisi pirteä ja levännyt, niin mua vain väsyttää niin, etteivät silmäni meinaa auki pysyä
. Lisää kahvia. Takaisin nukkumaan en ainakaan mene, koska se taas sotkisi unirytmini tyystin. Tai en tiedä
. Tiedänköhän mä enää mitään? Jospa mut onkin luotu sellaiseksi ihmiseksi, jonka ei kuulukaan nukkua
.
mistä unettomuutesi johtuu vai tiedätkö sitä itsekään?
Ahdistuneisuudesta. Mistä se sitten taas johtuu, sitä en tiedä. Paljon ajatuksia päässä koko ajan, enkä saa niitä hiljennettyä.
-kuinka pitkään uniongelmasi ovat jatkuneet?
Vuosia.
-kärsitkö muista unihäiriöistä(esim. unihalvaukset tai unissakävely) unettomuuden lisäksi?
En, mutta öisin sydän hakkaa, hikoilen sängyn märäksi ja pyörin niin paljon, ettei tuo nainen meinaa sitä kestää, eli pilaan hänenkin unensa.
-kuinka monta tuntia nukut vuorokaudessa/viikossa? Ei tarvitse laskea mitään tarkkaa keskiarvoa, mutta jotain suuntaa antavaa .
5-8 tuntia vuorokaudessa.
-mitä kaikkia lääkityksiä olet kokeillut unettomuuteen, kuinka hyvin ne ovat auttaneet ja onko niistä tullut millaisia sivuvaikutuksia?
Vaikka mitä, mutta listaan nyt vain parhaiten auttaneet. Ketipinor (25 mg) auttaa jo melko hyvin, eikä tule outoa oloa seuraavana päivänä. Risperidon (1 mg) auttaa nukkumaan myös. Tällä hetkellä olen käyttänyt eniten Ataraxia (50-75 mg) ja melatoniinia (6 mg). Niillä olen nukkunut ihan hyvin. Joskus myös bentso (Temesta 1 mg) unta rauhoittamaan noiden lisäksi. Sivuvaikutuksia en ole kokenut.
-mitä ns. luonnonkonsteja, siis ei lääkkeellisiä, sinulla on tai olet kokeillut uniongelmasi hoitoon?
Rentoutusharjoituksia, mindfulnessia yms. Ongelma on siinä, että saatan päästä uneen, mutta herään kuitenkin jossain vaiheessa yötä.
-kuinka yleensä pärjäät unettomuuden kanssa, ts. kuinka paljon se arkeasi, ihmissuhteitasi ym. haittaa?
Työtä se haittaa, jos joutuu muutaman tunnin yöunilla painamaan. Sitten ihmissuhteita tietenkin siten, että jos on kauhean paljon univelkaa, niin ei oikein jaksa nähdä ketään.
-koska viimeksi olet nukkunut täysin lääkkeetöntä unta?
Ehkä n. kuukausi sitten.