Unettomuus

.

Niinpä taas :imp:! Heti ensimmäiseksi sitä surullisen kuuluisaa ketiapiinia, jos uni ei tule ja melatoniini ei auta. Ja sitten se paska ei muka koukuta, kuten ne hirvittävän kamalat benzot, vaikka tuossakin sen taas huomasi, että unista on turha haaveillakaan ilman, kun on kerran Ketipinorin makuun päässyt. En edelleenkään tarkoita, että benzoja voisi/kannattaisi pidempää aikaa unettomuuteen syödä, kun menettävät nopeasti tehonsa siihen tarkoitukseen ja koukuttavat toki myös pahasti, mutta kyllä niitä nyt tilapäisesti voisi määrätä pahimpaan hätään ennen kuin on “pakko” siirtyä hullunlääkkeisiin :unamused: .

Heh, DippaDappa, kiinnostaisi tarkemminkin, millainen kokemus tuo hypnoosi oli. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, vaikka epäilen, että tuskin siitä munkaan univaikeuksiini suurempaa hyötyä olisi. Voisi sitä kai silti kokeilla. Jos vaikka auttaisikin, niin parempihan se olisi, kuin kemikaalit :smiley: .

Näinhän se tuntuu menevän, että unettomuutta/univaikeuksia oppii ajan myötä sietämään ja niiden kanssa jotenkin elämään, kuten muidenkin ongelmien kanssa, vaikkei se koskaan herkuksi muutukaan ja taatusti jättää jälkensä ihmiseen pidemmällä aikavälillä.

Kiitoksia muuten kaikille univaivaisille, kun olette jakaneet kokemuksianne näinkin paljon ketjussani, ja hyvä, että asiasta saatiin tosiaan muutakin keskustelua aikaiseksi, kuin se pelkkä iänikuinen mikä on paras uninappi -pähkäily :slight_smile: . Jatkakaa ihmeessä, jos jotakin sanottavaa aiheesta suinkin keksitte.

-mistä unettomuutesi johtuu vai tiedätkö sitä itsekään?
En kärsi enään unettomuudesta, mutta aikasempi vuosia kestänyt vakava unettomuus johtui armottomasta viinan kittaamisesta. Benzojen aloittamisen aikoihin ongelma katosi hetkeksi mutta tuli entistä pahenpana takaisin kun olin benzoihin tottunut.
Eli omat unettomuusongelmat ovat johtuneet vain ja ainoastaan alkon ja benzojen käytöstä.

-kuinka pitkään uniongelmasi ovat jatkuneet?
Ongelmat jatkuivat n.6-7 vuotta.

-kärsitkö muista unihäiriöistä(esim. unihalvaukset tai unissakävely) unettomuuden lisäksi?
Unihalvauksia oli silloin tällöin kun ketiapiini annokseni olivat kohtuu suuret.

-kuinka monta tuntia nukut vuorokaudessa/viikossa? Ei tarvitse laskea mitään tarkkaa keskiarvoa, mutta jotain suuntaa antavaa :smiley: .
Ennen nukuin kaikkea 0h-16h väliltä. Riippuen lääkityksestä/päihteistä. Nyt ilman päihteitä/lääkityksiä nukun 8-9h joka yö.

-mitä kaikkia lääkityksiä olet kokeillut unettomuuteen, kuinka hyvin ne ovat auttaneet ja onko niistä tullut millaisia sivuvaikutuksia?
Käytännössä kaikkia mahdollisia benzoja/niiden johdannaisia (toimivat alkuun erittäin hyvin, mutta minulla tuli jatkuvan käytön vuoksi paradoksaalisesti erittäin pahaa unettomuutta/ahdistusta kun toleranssit nousivat.)
Ketiapiinia (annoksilla 25mg-600mg iltaisin. Toleranssi nousi kohisten ja olo täysin paska fyysisesti ja henkisesti)
Ataraxia (ei toimi lainkaan millään annoksilla)
Sirdaludia nokkaan (toimii/tipauttaa 2-3 tunniksi kun vetää 5-7*4mg nokkaan. Aikamoinen pulveri keko, hyh hyh :smiley: )
Valeriaana tabuja (ei toimi millään annoksella lainkaan)
Melatoniinia (ei toimi)
Mirtatsapiinia (toimi neljänä iltana, mutta sitten toiminta loppui kuin seinään. Jäljelle jäi ainostaan pakottava tarve syödä koko ajan, mitä tahansa, kuinka paljon tahansa… Sairasta…)
Kannabis (Voimakkaat indica lajikkeet ovat toimineet itselleni kaikista parhaiten unettomuuteen. Toimii joka kerta ja en ole huomannut haittavaikutuksia. Mielestäni tämä substanssi on ollut ainoa jolla uni on ollut ns. syvää ja tervehdyttävää unta. Ongelmia tässä on tietysti sen laittomuus/säätäminen, sen kautta hinta ja oma paha tapa polttaa myös muulloin kun iltasella)

-mitä ns. luonnonkonsteja, siis ei lääkkeellisiä, sinulla on tai olet kokeillut uniongelmasi hoitoon?
Liikkuminen ja suht terveellinen ravinto on mielestäni auttanut. Kuinka paljon, se on vaikea sanoa…

-kuinka yleensä pärjäät unettomuuden kanssa, ts. kuinka paljon se arkeasi, ihmissuhteitasi ym. haittaa?
Ennen haittasi hyvin paljon, monellakin eri tavalla. Nyt kun ongelmia ei ole, elämänlaatu on parantunut huomattavasti.

-koska viimeksi olet nukkunut täysin lääkkeetöntä unta?
Viime yönä

Heh, DippaDappa, kiinnostaisi tarkemminkin, millainen kokemus tuo hypnoosi oli. Vaikuttaa mielenkiintoiselta, vaikka epäilen, että tuskin siitä munkaan univaikeuksiini suurempaa hyötyä olisi. Voisi sitä kai silti kokeilla. Jos vaikka auttaisikin, niin parempihan se olisi, kuin kemikaalit :smiley: .

Joo hypnoosihan on vähän sellainen ihmisestä itsestään riippuva juttu, toiset ovat sille herkempiä eli vaipuvat hypnoosiin paremmin kuin toiset. Itse taidan kuulua herkempiin koska ihan selkeästi jotain tapahtui vaikka olin aika skeptinen sen suhteen aluksi mutta päätin antaa mahdollisuuden :slight_smile:

Hommahan menee lyhykäisyydessään niin että silmät kiinni makaava henkilö ensin vaivutetaan hypnoosiin rauhallisesti puhumalla ja laskemalla hitaasti numeroita yhdestä kymmeneen. Kun tämä vaihe on saavutettu aletaan “syöttämään” haluttuja asioita henkilön alitajuntaan josta ne sitten toivon mukaan vaikuttavat haluttuun asiaan eli tässä tapauksessa unettomuuteen. Omassa tapauksessa kerrottiin kuinka tunnen itseni iltaisin väsyneeksi ja rentoutuneeksi, kuinka nukun jatkossa hyvin ja rauhallisesti.

Kirjastosta on saatavissa myös cd:llä vastaavia äänitteitä jotka perustuvat ihan samaan asiaan.
Toki elävä ihminen on kenties tehokkaampi mutta myös kalliimpi, 50e maksoi tuo mun käynti aikoinaan mutta siitä on jo vuosia aikaa.

Elävä uninalle auttaa mua, ensin Dopperi nukkuu lattialla kun mulla oli kramppeja jaloissa ja sitten tulee meidän väliin. Aamuun mennessä se on liukunut jo ylös ja pää mun tyynyllä, kello soi 6.00 ja avaan silmäni niin katsomme kohti ja mulla käsi päällä ja sillä tassu mun rinnalla. Josen nouse niin aamupisun jälkeen heti samaan kohtaan, herään usein öisin niin nallen takia koitan olla liikkumatta. Aika hyvää lääkettä tämmöselle piripäälle, vois suositella.

^ No sulla on oikein ihana luonnonlääke unettomuuteen <3 ja taatusti terveellisempi, kuin mitkään uninapit :smiley: . On mullakin yleensä joka yö 3 kissaa sängyssä. Ihania toki ovat, varsinkin kylminä talviöinä, mutta eivät valitettavasti pahemmin mun unettomuuteeni auta :frowning: .

Terveiset taas täältä teidän dopperipojalle :slight_smile: . Pidän kovasti koirista, kuten kaikista eläimistä, vaikka meillä “vain” kissoja onkin. Koira olisi kyllä ihana, mutta ei meillä taida oikein rahkeet riittää sellaisen pitämiseen, joten parempi jättää hankkimatta.

nukun nykyään ~4tuntia/vrk. kelat pyörii päässä rattaat. ruuvit varmaan löystyny…
imovanella nukun ja sit puhun ja kävelen unissani, jota en ole ennen tehnyt.

tykkään myös repiä hiuksia unissani, sen lisäksi että kävelen unissani ympäri asuntoja.
:laughing:

Onko sulla paljonkin tolea tuohon Imovaneen/pitkäkin käyttöhistoria sen kanssa? Mietin vain, voisivatko nuo unissaan sekoilut johtua siitä :confused: . Itse en ole koskaan saanut noilla Z-lääkkeillä päätäni sekaisin, vaikka joskus on ollut alkoakin veressä ja/tai olen ottanut enemmän kuin lääkäri on määrännyt. Eivätpä ne mulla kyllä nukkumiseenkaan mitään auta. Tai auttoivat ne ehkä joskus kauan, kauan sitten. Ihan riittävästi olen kuitenkin kuullut juttuja ja nähnyt tapauksia, kun ihmiset sekoavat totaalisesti zopiklonista tai zolpideemista.

Kemiallinen uni ei ole unta vaan poissaoloa valveilla olosta, kiva olla aamulla zompi. Tuli kokeiltua taannoin ku oli luita paloina ja en halunnu kipuun mitään vaan nukkua, pirun labrassa tehty siinä Lyrikan vieressä. Pullo wiskiä antoi unen ja aamu oli ihana kun oli levännyt.

Moi,

Tässä vastaukseni ketjun aloittajalle. Itse olen kärsinyt välillä vaikeudesta nukahtaa ja silloin tosiaan asiat pyörivät päässä. Olin jo skidinä sellainen että mua oli vaikea saada nukkumaan kun muut jo nukkuivat täysillä. Olen kärsinyt masennuksesta ja muutamasta psykoosista. Viimeinen kello asioiden suhteen soi kun jouduin sairaalaosastolle koska olin joutunut psykoosiin. Siellä sitten ruvettiin esittämään että olenkin maanisdepressiivinen. Ok - söin lääkkeet kiltisti ja mulla oli 3 vuotta erittäin huono olo kunnes lääkärini avopuolella vaihtui ja määräsi kevyemmät lääkkeet. Eli litium ei sopinut alkuunkaan(pelkäsin jopa omaa äitiäni) ja jokaisesta pienestäkin määrästä masennuslääkettä mm. remeron tulin niin kiihtyneeksi että oli pakko taittaa se tila ottamalla alkoholia.

Tällä hetkellä syön lääkettä olanzapin bluefish joka tasoittaa mielialaa mutta ei vedä jumiin. Lisäksi päihteidenkäyttöni on vähentynyt - oikeastaan ällöttää koko alkoholi jota kyllä juon, pilveä poltan joskus enpä juuri muuta. Kun ei ahista niin on helpompi olla käyttämättä mitään.

Joka tapauksessa maanisdepressiivisyyteen juuri kuuluu se että olo on kiihtynyt eikä saa unta. En väitä että sulla on se - kuhan kerroin oman tarinani lapsesta asti olleesta ongelmasta.

Hei.

Vähän hassu kysymys, mutta kun tätä helkkarin unettomuutta jatkuu ja jatkuu niin kokeillaan kaikki mahdollinen ja mahdoton. Viimeksi määrättiin Tenoxia, mutta se ei toimi vaikka kuinka monta söisi. Stilnoct toimii kuin häkä, kahdella napilla nukun, mutta siis… Miksi? Kertokaa viisaammat, miksi tämä ylistetty lääke ei mulla pelitä yhtään?

Ja miksi lääkäri määräsi niitä mulle sata vaikka olen ollut paikoina itsetuhoinen. “Kokeillaan tätä”, se sanoi. Kokeilu on 30 nappia, ei sata.

Miten te nukutte? Millä? Nukutteko lainkaan? Mikä siinä voi olla, että jotkut lääkkeet ei vaan tehoa. Kysyy nimimerkki 10 vuotta Stilnoctia ja kaksi viikkoa valvomista Tenoxilla. Kirottua!

(Ja syy, miksi en syö jatkuvasti stilkkareita on se, että tulen hulluksi kun heräilen pitkin yötä ottamaan sitä lisää ja lisää ja lisää…)

Kyllä mulla on mm. bipolaarihäiriö. Niin noissa papereissa ainakin sanotaan. Vaikeaa masennusta ja psykooseja on myös takana ihan riittämiin :frowning: .

Olantsapiinin, kuten myös useat muut neuroleptit, olen kokeillut ja voin sanoa niistä, että eivät sovi mulle sitten yhtään :imp: . Hirveä olo niin psyykkisesti kuin fyysisestikin. Ainoastaan erittäin pahaan unettomuuteen, psykoosin jo kolkutellessa ovella, olen valmis noita vapaaehtoisesti ottamaan, mutta silloinkin vain tilapäisesti, eli mieluiten sen yhden ainoan kerran, että saan pahimman unettomuusputken ja vainoilun katkaistua.

Mielipidelääkkeistä tuo mirtazapiini juuri pienellä annoksella nukutti kyllä hyvin, mutta sivuoireiden, joista pahin oli hirvittävä painonnousu, vuoksi lopetin senkin lyhyeen.

Vai että litiumia heti ensimmäiseksi lääkkeeksi bipoon :unamused: :open_mouth: . Eikö sitä myrkkyä pitäisi harkita vasta sitten, kun mikään muu ei toimi ja tilanne alkaa olla toivoton :confused: ? Eipä tosin ole ensimmäinen kerta, kun joku puoskari kirjoittelee ihmisen lääkitykset päin vittua, eikä ota kuuleviin korviinsa, jos potilas valittaa, että olo on paljon huonompi, kuin ilman lääkitystä :imp: .

Eivät ne Tenoxit kaikilla toimi, vaikkei olisi toleranssiakaan. Mulla ne toimivat joskus kauan sitten, mutta eivät enää näillä benzotoleilla. Kyllä ne hieman ahdistusta saattavat lievittää, mutta ei niistä mulle univaikeuksiin apua ole. Jos olet napsinut niitä Tennareita kerralla liikaa, niin on saattanut tapahtua myös tämä paradoksaalinen ilmiö, että ne kääntyvätkin itseään vastaan ja ainoastaan piristävät/aiheuttavat levottomuutta. Uudet lääkkeet pitäisi siis aina alkuun ottaa sillä pienimmällä annoksella.

Jos saat paremmin Stilkkareilla unen, niin käytä sitten niitä, vaikka toki on ymmärrettävää, ettet halua niitä usein popsia, jos kuulut siihen ryhmään, jolla pää sekoaa Z-lääkkeistä. Mä en ole itse tuota ilmiötä koskaan kokenut, mutta tiedän kyllä, että se on melko yleistäkin. Mulla Stilkkarit eivät sekoita päätä, eivätkä kyllä ole vuosiin auttaneet nukahtamiseenkaan tippaakaan, mutta esim. mun miehelläni ei tunnu kehittyneen minkäänlaista toleranssia zolpideemiin tai zopikloniin, vaikka on noita aineita vuosia syönyt univaikeuksiin. Hyvin toimivat hänellä lähes joka kerta.

Sori, kun en juurikaan auttaa osannut. Keskustele taas lääkärin kanssa. Ehkä saat avun sillä tavoin, ehkä et. Tsemppiä :slight_smile: .

Oma unettomuus johtuu vain kivusta ja mun pää ei kestä kemiallista unta koska näen painajaisia ja herään väsyneenpänä kuin rehdisti nukkumatta, eläkeläisenä voin nukkua mihinkä aikaan vaan mutta kyllä normaali unirytmi on paras. Soittelin kerran yhdentoista pintaan kaverille Thaimaaseen ja se sanoi et tiiäkkö mitä kello on täällä. Silti juteltiin pitkään ja Esa sanoi ettei paljon soitella ku pelätään hintoja ja lähetti mulle numerohässäkän numeron eteen niin ei maksa paljoakaan. Lääkkeitähän on niin paljon etten saa korttia takaisin ennenkuin valehtelen lääkkeiden määrän, kaksi kk niin törkeä ratti on istuttu veke ja ehdonalaisia ei meillä lasketa.

Siis kaikki keinot ensin ja luontaistuotekaupasta valeriaanateetä tai kapseleita ja yksi yö ensin nukkumatta, jos aivot tottuu kemialliseen uneen ei aitoa unta saa enään ikinä. Ei tietokoneella eikä telkun katselua vaan hämärässä pientä mietiskelyä ja sitten maate niin se nukkumatti tulee yllättävän helposti kun väsyttää, lue Päätälon kirjoja niin nukahdat varmasti.

Tää alkaa menemään jo pikkasen oudoksi.Tuntuu,että taas olisi vähän huonompaan suuntaan menossa tää unettomuus.Esimerkiksi viime viikollakin kun vedin vähän virtaa ja valvoin pari vuorokautta,niin silti nukuin vaan 5h sinä yönä.Sen jälkeen lähes joka ilta/yö/aamu on mennyt semmoseksi,että hyvällä tuurilla nukahtaa 4-6 aikaan aamulla. :confused: Saa nähä miten toi ens yö sitten taas menee.

^ Ei tuossa mun mielestäni mitään kovin outoa ole. Jos mä olen valvonut stimulanteilla, niin sen jälkeen on todella vaikeaa saada unta, vaikka olisin kuolemanväsynyt. Ne kaikki laskujen aiheuttamat masennukset, ahdistukset jne. valvottavat. Tosin sitten kyllä nukun ja pitkään, kun olen saanut tarpeeksi suuren kasan benzoja helpottamaan laskuolojani. Muuten nuo benzot toimivat mulla melko huonosti unettomuuteen(nitratsepaami on ainoa, joka auttaa kohtuullisesti), mutta laskuissa toimii vaikka Xanor, mikä yleensä vain piristää mua.

Edit: Vaikka sulle ei tulisi mitään hirvittäviä laskuoloja, esim. helvetillistä ahdistusta, itsetuhoisia fiiliksiä, vainoiluita jne., niin kyllä se piri silti pistää aivokemioita sen verran uuteen uskoon, että univaikeudet eivät ole mikään ihme.

Olanzapin Bluefish on tosi erilainen kun esim Zyprexa koska se on suussa liukeneva ja vaikuttaa siksi erilailla. Mulla on tullu tosi huono olo Zyprexasta toisin kuin bluefish joka erittäin toimiva kannattaa kokeilla - muutti mun elämän paremmaksi :slight_smile:

Kyseessähän on täsmälleen sama vaikuttava aine, jos ko. tabletti liukenee suussa niin todennäköisesti ainoa ero vaikutusmekanismissa on se, kuinka nopeasti se alkaa vaikuttamaan. Zyprexa on mm. skitsofrenian hoitoon tarkoitettu lääke joten menee imo aika samaan kastiin kuin ketiapiini unettomuuden hoidossa. Hyvä homma jos sulla toimii (unettomuuteen vai johonkin muuhun?) mutta imo aika vastuutonta suositella moista, sama kuin suosittelisi flunssalääkkeeksi heroiinia :unamused:

-Unettomuuteni johtuu luultavasti paniikkihäiriöstä ja sitä en tiedä mistä se johtuu
-noin 5 vuotta ongelmat jatkuneet
-hemmetin vaikea saada unta ja kun sen saa nukkuu ihan vtusti liikaa väkisin. Sangen kaks piippunen uniongelma, alkujaan oli puhtaasti unettomutta, mutta nykyään näin.
-Ilman unilääkkeitä 1-3h max, unilääkkeiden kanssa nykyään vtusti liikaa
-Kokeiltuja lääkkeitä: imovane, tsolpideemi, tenox, diapam, oxepam, melatoniini, atarax ← mistään ei ollut apua → levozin oli ensimmäinen mikä täräytti tajun kankaalle siitä zyprexa+diapam yhdistelmän kautta ketipinor+mirtatsapiini
-Luullakseni kaikki luontaiset konstit kokeiltu, mistään ei tippaakaan apua.
-Uniongelmat tätä nykyä haittaavat elämistä todella paljon suuntaan ja toiseen. Unillääkkeillä nukun nykyään melko varmasti, mutta kun nukahdan nukun VÄHINTÄÄN +12h, jos en ota mitään nukun max 1-3h.
-viime yönä reilun tunnin noin vartin pätkissä, pitää kurssille herätä ja koitan kokonaan eroon ketipinorista ja mirtatsapiinista, veikkaan ettei tuu yhtään mitään. :angry:

Ketiapiini on aikalailla pikkuvauvojen lääke olantsapiiniin verrattuna, ainakin mun kokemukseni mukaan, mutta hirvittävää paskaa ne kaikki leptit ovat, eikä ole pelkoa, että niihin turvautuisin, ellei pää todella ole viittä vaille flippaamassa. Yhdentekevää onko kyseessä nieltävä tabletti, suussa liukeneva tabletti tai vaikkapa silmätipat. Ei kiitos minulle niitä myrkkyjä :imp: . Jos joku kokee saavansa noista apua tai muuten pitää zombeilusta tai hengellään leikkimisestä, niin ei se minua häiritse, mutta mä olen päätökseni neuroleptien suhteen tehnyt.

Mitä, mitä? Heroiinihan on mitä mainioin flunssalääke :laughing: . Kyllä multa ainakin sen avulla loppuivat kolotukset, köhimiset, rään valuminen ym. vaivat kuin seinään. No, vitsi, vitsi :mrgreen: . En todellakaan suosittele kenellekään. Toivottavasti modekin ymmärsi, että ainoastaan vitsailin :unamused: .