Yleensä stressistä. Pyöritän ajatuksia aina päässä ja mikäli ahdistaa paljon, tekeminen auttaa. Tämä ongelma on itsellänikin ollut lapsesta asti, muistan aina miettineeni jotain rauhallista jotta saisin nukutuksi. Saan olla todella väsynyt jotta osaisin nukkua “helposti” ja oma “helposti” nukahtaminen on kuitenkin se ½-3h. Aina uniongelmat tulevat esille stressin aikana jolloin helposti valvominen menee överiksi… Mikäli tiedän että en ehdi tekemään asioita ja tulee jotain yllättävää, voi olla että koen lievän henkisen romahtamisen jolloin saan nukutuksi… Tähän voi mennä useita öitä tai pidempään jatkuneena kk 0-12h:n yöunilla, keskimäärin kuitenkin 1-2vkoa sen 0-6h/yö, joskus vkloppuna kauemmin… Riippuu kuinka paljon paikkaan asiaa siivoamalla=tekemällä jotain kongreettista…
Niin kauan kuin muistan. Aikuisikään asti pidin silmät auki nukkumaan käydessä.
Joskus puhun unissani, olen jopa itkenyt unissani. Välillä olen niin väsynyt, että en muista mitä olen puhunut tai luvannut nukkumisen välissä (saatan olla tunnin hereillä ja nukahtaa uudestaan useamman kerran päivällä pitkän valvomisen jälkeen).
8-10 olisi ihanteellinen. Alkuviikosta 2-6h, loppuviikosta enemmän. Riippuu kuinka paljon stressiä on tai olenko fyysisesti väsynyt ilman suurempaa stressiä. Vkloppuina “korvaan” univajeen jolloin en kertakaikkiaan herää ennenkuin 16-17 aikaan… Nukun vaikka istualtaan tai bussissa/vaikea pysyä hereillä tunnilla… Kello on pois näkyvistä, tiedän vain ajan monelta olen mennyt nukkumaan… En ajattele kauan saan nukkua, vaan uskon että pärjään sisäisen kellon (stressi että päivästä on pärjättävä, sekä kofeiini tärkeänä lisänä) ansiosta. Kotona voin nukkua lisää. Tuo aika on käynyt ilmi useamman vuoden aikana, joskus käyn röökillä ja katson että “on tullut oltua jo 1½h sängyssä”… En silti koe tuota aikaa pitkänä, yritän hankkia hyvää asentoa ja jos ei nukuta niin ei nukuta.
Yritän ottaa mahdollisimman hyvän asennon kun käyn nukkumaan, jotta ei kädet esim. ala puutumaan kun meinaan nukahtaa. Ajatusten annan harhailla, olen huomannut että usein jos herään kesken nukahtamisen, olen ajatellut meneväni sisään johonkin ovesta tms… Aiemmin olin pohtinut kaikkea muuta, tosin yritän pohtia suurimmat asiat päivällä ja ennemmin kuunnella hengitystä tai tarkkailla niskojen ja selän asentoa sekä rentoutua… (Osaan rentoutua, on kyllä aivan eri asia kuin nukkuminen… ). Joskus tuntuu että tietyissä (pakollisissa tilanteissa) pärjään erittäin hyvin vähälläkin unella… Eli alitajuntaisesti pystyn skarppaamaan melko hyvin ja sama pätee aamuheräämisiin… Opettelun tulosta ilmeisesti… Lomalla aluksi 12h, lopulta 8-10h, mutta mikäli en päivisin tee työtä tai käy jotain muuta aktiviteettia (kurssi, työ yms); helposti rytmi kääntyy ja uniongelmia tulee useammin jolloin voin valvoa niin pitkään, että se 2h on enää turha nukkua. Mikäli aikaa nukkumiseen on enää 2h tai alle, luovutan ja nukun toivottavasti seuraavana yönä. Koulupäivinä klo 5 en enää nuku, 4,30 voin yrittää nukkua vaikka herätys on vajaa 6.
Myös “jumitun” addien tavoin aiheisiin, jolloin jokin asia saattaa olla niin kiinnostava että sen opiskelu vie yöunet… Tai keskeneräiset tehtävät, tällöin saatan kokea paremmaksi tehdä tehtäviä tai siivota nukkumisen sijaan… Kuitenkin jos nukahtamiseen menee yli 3h, koen ajan menevän täysin hukkaan! Käytän kuitenkin aikani tehokkaasti esim. bussissa, voin meikata, askarrella, tehdä käsitöitä, relata tai nukkua (=puoliunessa, tiedän lähes tarkasti missä menen mutta voin liikkua esim. kirjassa tms. itse ja tajuan jos joku tulee viereen tms.) Myös tv:n ääressä voin uskoa kuuntelevani tv:tä, mikäli kysytään mitä tv:ssä sanottiin; se on jotain aivan muuta kuin mitä totuus on… Eli kuuntelen omia uniani…
Kaikista bentsoista neurolepteihin+lihasrelaksantti+nukahtamislääke. Aamulla ei silmät välttämättä avaudu, rasittavaa yrittää nukkua väkisin. Suu kuivuu, painajaiset… aamut olivat järkyttäviä kun tarvitsi bentsot ja adhd-lääkkeet jotta pääsi sängystä ylös. Olen aina ennen nähnyt unia, lapsesta asti muistin useamman unen yön jälkeen. Tämä osa on nyt jäänyt pois lähes täysin yli puolen vuoden aikana… Mikäli ajattelen asioita liikaa (musiikki soi päässä aina lisäksi), saatan ottaa puolikkaan dexen ja pienen määrän pamia jolloin nukahtaminen (Halcionin lisäksi) on helpompaa. Tolet nousevat joten voin valita tietyt päivät jolloin ehkä nukahdan. Tuossa kun riittää yksi säpsähdys niin lääke ei enää toimi… Muutenkin jos säpsähdän tai piristyn kun olen nukahtamassa, menee ½-1h päästä takaisin samaan tilaan lähes poikkeuksetta…
Kaikki normaalit keinot, lukeminen (tylsää kirjaa), tuuletan huoneen, vaihdan lakanat usein, uniteet, luontaistuotteet, klassinen musiikki… Paras keino on, että ei ota mitään stressiä unettomuudesta; pari päivää pärjää koulussa tai töissä ilman unta. Tarvittaessa nukun sohvalla istuvilteen tv:n ollessa päällä… Ei ole niin suurta stressiä nukahtaa…
Välillä aiheuttaa ongelmia… Tulee vaiheita jolloin nukkuminen alkaa jo pelottaa ja mikäli olen valvonut pitkään (ilman lääkkeitä tai aineita) sen 2-3vrk:tta, kuulen musiikkia tai tv:n äänen. Tällöin tosin tiedän että ei mene kauaa että nukahdan. Lopulta voi olla että teen itselleni jotain tai koen jonkun asian niin kamalaksi, että romahdan ja itken kunnes huomaan että väsyttää. On erittäin harvinaista että itken, olisi mukava jos taidon osaisi. Kuitenkin esim. kivun pelko tai aiempi valvominen lisäävät riskiä jatkaa valvomista kunnes saa pään hiljaiseksi. Tällöin masennus kestää muutaman päivän ja en tod. näk. ole koulukunnossa…
Eilen päiväunet sekä viime yönä n.4h. Tosin en nukkunut toissayönä. Lääkkeet tuntuvat haittaavan unen saantia, on parempi itselleni yrittää nukkua mahdollisimman säännöllisesti ilman lääkkeitä pitkien koulupäivien jälkeen. Se onnistuu paremmin näin pimeällä, valoisan aikaan valvon paljon herkemmin… Mikäli syön päivittäin unilääkkeitä, uniongelmani pahenevat. Olen kokenut asian useaan kertaan… Vaikka olen kuinka väsynyt, en kuitenkaan nukahda hetkessä (sängyssä) kuin alle 10krt/v. En ole koskaan ollut, enkä tule koskaan olemaan sitä ihmistyyppiä, joka laittaa vain pään tyynyyn ja nukahtaa. Muistan jo lapsena päiväunilla kerran ihmetelleeni, että miten nukahdinkin hetkessä vaikka ei väsyttänyt ja mm. päiväkodissa saatoin päästä pois aiemmin kun en saanut nukutuksi… Sen sijaan jos yritän katsoa tv:tä väsyneenä, voin nukahtaa…