Unettomuus

Rohkenin nyt avata tällaisen ketjun, vaikka täällä onkin jo useita ketjuja uniongelmiin liittyen. Ne käsittelevät kuitenkin lähinnä lääkkeitä, mutta tähän ketjuun toivoisin laajempaa keskustelua unettomuudesta/uniongelmista. Lääkkeistäkin tässä saa toki puhua, kuuluvathan nekin olennaisesti asiaan, ainakin täällä Plinkissä, mutta olisin kiinnostunut uniongelmaisten kokemuksista muutenkin tämän asian kanssa.

-mistä unettomuutesi johtuu vai tiedätkö sitä itsekään?
-kuinka pitkään uniongelmasi ovat jatkuneet?
-kärsitkö muista unihäiriöistä(esim. unihalvaukset tai unissakävely) unettomuuden lisäksi?
-kuinka monta tuntia nukut vuorokaudessa/viikossa? Ei tarvitse laskea mitään tarkkaa keskiarvoa, mutta jotain suuntaa antavaa :smiley: .
-mitä kaikkia lääkityksiä olet kokeillut unettomuuteen, kuinka hyvin ne ovat auttaneet ja onko niistä tullut millaisia sivuvaikutuksia?
-mitä ns. luonnonkonsteja, siis ei lääkkeellisiä, sinulla on tai olet kokeillut uniongelmasi hoitoon?
-kuinka yleensä pärjäät unettomuuden kanssa, ts. kuinka paljon se arkeasi, ihmissuhteitasi ym. haittaa?
-koska viimeksi olet nukkunut täysin lääkkeetöntä unta?

Kaikki kokemukset ovat tervetulleita, mutta mieluiten haluaisin tähän vastauksia ns. kroonikoilta, en niinkään ole kiinnostunut mistään satunnaisista pirivalvomisista.

Itsestäni hieman: Olen kärsinyt unettomuudesta ja yleensä uniongelmista jo pikkulapsesta alkaen eli ainakin 30 vuotta. Nyt olen 32 ja rapiat. Olen kokeillut useita eri lääkkeitä: nukahtamislääkkeet, ns. unibenzot, neuroleptit, antihistamiinit nyt ainakin. Nukahtamislääkkeet eivät enää pitkiin aikoihin ole auttaneet mitään, neurolepteillä saan kyllä itseni pudotettua, ainakin tarpeeksi suurilla annoksilla, mutta vihaan niitä muuten niin paljon, etten tee sitä mielelläni, nitratsepaamista olen saanut viime aikoina kohtalaisen hyvän avun, Atarax tai Sirdalud auttavat joskus, parhaiten auttoi ehkä mirtatsapiini pienellä annoksella, mutta jätin sen sivuvaikutusten vuoksi, joista pahin oli hirvittävä lihominen.

Mun univaikeuteni johtuivat alunperin(siis lapsuudessa) pelkotiloista tai siitä, että ajatukset pyörivät liiaksi päässä. Nykyäänkin ne johtuvat osittain näistä, mutta enimmäkseen kai siitä, että pelkään itse sitä unettomuutta ja siitähän se kierre syntyy. Päihteiden käyttöni+kova tupakointi ja kahvinjuonti näitä toki pahentavat, mutta ne eivät ole se alkuperäinen syy. Psykoosissa olen ollut muutaman kerran valvomisen vuoksi(ei johtunut piristä), mutta tässäkin piilee kysymys: kumpi oli ennen; muna vai kana, eli jouduinko psykoosiin, koska en saanut unta vai enkö saanut unta, koska olin menossa psykoosiin.

No, aloitetaan tällä. Kertoilen ehkä lisää jotain, jos mieleeni sellaista putkahtaa. Tsemppiä kaikille unettomille :slight_smile: .

itsellä on alkanut uniongelmat jo ihan pienenä lapsena… ensimmäinen unilääke resepti minulle on kirjoitettu alle kahden vuoden iässä… mutta sillä saatiin noeasti apua eikä sitä tarvinut jatkaa… mutta lapsesta asti olen touhunut yksin öisin kaikkea kun muu talon väki on nukkunut… en kärsinyt alaasteella unettomuudesta enkä ylä asteen loppu aikoihin asti… ongelmani on siis, että saan unen vasta kun olen todella väsynyt ja en pysy yhtä jaksoisessa unessa yli neljää tuntia, nukun kuitenkin nykyään sen 6h yössä, mikä on itselle enemmän kuin tarpeeksi… mutta välillä tämä väsymys menee ohi ja seuraa uusi vuorokausi valvomista…
unirytmini sääteliminen on todella vaikeaa ja nukun todella tyhmästi… eli maanantaina saatan nukkua yö 12-aamu neljään tiistaina yö kahesta aamu kuuteen ja keskiviikkonna nukkuukin pelkät päivä unet…

olen syönyt melkein kaikkia benzoja… neuroleptejä ainakin ketipinoria ja levozinia tosilla isoilla annoksilla… mutta lopetinb koska en ole yhtään sen pirteempi jos nukun neurolepteillä tai valvon koko yön… lisäksi kaikki mahdollinen väsyttävä lääke on kokeiltu, mutta ei niistä tahdo olla kuin hetkellinen apu joten en syö enäää mitään lääkkeitä ja nukun silloin kun väsyttää… opiskelen etänä. joten en ole nyt kovin sidottu päivä rytmiin joten tästä ei ole haittaa… otan kerran viikossa puolikkaan mirtazapiinin ja sillä kuittaan uni velkoja… todella tehokas lääke itselle… mutaa väsyttävä vaikutus loppuu jos ottaa yli muutaman kerran viikossa… joten kerta viikossa on hyvä esim sunnuntai iltana niin saa vähän rytmiä korjattua…

luonnollisia tapoja olen kokeilut monia… esim saunominen ja liikunta illalla, mutta siitä ei ole kuin haittaa kun elimistö käy liian kovilla kierroksilla eikä pysty rauhoittumaan… mutta raskas liikunta esim salitreeni heti kun herää on ollut hyväksi… lukeminen on kanssa hyvä unilääke… mutta leffat ja tietokoneella iltaisin pahentaa asiaa… jos meneen sänkyyn ja totean ettei tässäö nyt unta saada niin nousen suosiolla takaisin pystyyn ja teen vaikka kouluhommia niin kauan et alkaa väsyttää…

lisäksi olen saanut unihalvauksia joskus aamuisin kun kun nukahdan uudestaan… ja nykyään saan valveunia melkeen joka ilta ennen nukahtamista… kun valveunet alkaa niin tiedän että enää menee 5 min niin nukahtaa…

mulla ilmennyt uniongelmia viimeisen vuoden aikana. ei vaan tuu uni, ihan kamalaa ku kouluun pitäis päästä aamuisin ja kun ei pääse ni ahdistunu ja syyllinen olo :frowning: nyt on kuvioon tullu myös ihan sairaat painajaiset (mirzapiinin alottamisen jälkeen, en tiedä oisko mahdollista et liittyy toisiinsa…) ja myös heräilen välillä.
ekaks lääkäri määräs melatoniinii (ei mtn vaikutusta), sen jälkeen just mirzapiinii (ekan viikon autto ja väsytti, mut sit loppu väsymyskin ja alko painajaiset). nyt lääkäri määräämässä ketipinorii wtf??? bentsoja ei kuulemma näin pitkään univaikeuksista kärsivälle voi antaa, jäisin niihin kuulemma koukkuun. mut tällä hetkellä bentsot kuulostais parhaalta vaihtoehdolta :confused: fyysistä rasitusta tulee kuntosalin muodossa eikä muutenkaan oo mitään häiriötekijöitä et miksei se uni tulis. se ei vaan tuu. ahdistaa kun ei saa hoidettua asioita ku olo on ku kännis jos ei oo nukkunu… tai sit tipahdan siinä aamuyöl ja herään päiväl ja kappas siinä meniki koulu ja muu sosiaalinen elämä :slight_smile:

Jospa sullakin on unettomuuteen syynä juuri se, että pelkäät sitä unettomuutta ja niitä ongelmia, joita se aiheuttaa. Se ei tietenkään selitä alkuperäistä syytä univaikeuksille. Painajaisunet voivat tosiaan johtua siitä mirtatsapiinista. Oikeastaan melkein mikä vain lääke voi niitä aiheuttaa ja kyllähän monen mielipidelääkkeen pakkausselosteessakin mainitaan sivuvaikutuksena poikkeavat(mitä tarkoittaa poikkeava?) unet tjsp.

Mä olen luonnonkonsteina kokeillut juuri liikuntaa ja ulkoilua, mutta kuten tuolla aikaisemminkin sanottiin, niin ne tulee ajoittaa ehdottomasti aamupäivään tai päivään, koska illalla itsensä rasittaminen tekee sen, että kierrokset vain jäävät päälle, eikä taatusti nukuta. Joskus auttaa tuo lenkkeily, mutta useimmiten ei mainittavampaa vaikutusta. Yksi luonnonkonsti on se, että syön ennen nukkumaan menoa jotakin hiilihydraattipitoista. Auttaa joskus tipahtamaan hetkeksi, mutta en tiedä, onko tuo kovin hyvä keino ja muutenkin tuottaa vähän ongelmia, kun kärsin syömishäiriöstä. Syömishäiriö on varmasti muuten yksi syy univaikeuksiini. Seksi auttaa joskus tipauttamaan aika tehokkaasti :wink: , mutta vaikutus ei valitettavasti kestä paria tuntia kauempaa. Yritän myös pitää vuorokausirytmin normaalina, eli lepään yöt, vaikken saisikaan unta ja päivisin olen sitten jalkeilla. Aina tämä ei tietenkään onnistu, riippuen myös siitä, kuinka masentunut olen.

Unihalvauksista kärsin usein, jos olen ottanut neurolepteja. Toki niitä joskus muutenkin on ollut, mutta lähinnä ne liittyvät lepteihin ja ovat silloin pahimmillaan.

Nyt mun unettomuuteni on taas pahentunut, olen valvonut kaksi vuorokautta ja lepteihin turvautuminen on käynyt mielessä, mutta yritän vielä sinnitellä ilman. Häiritsee kyllä käytännön elämää, kun mitään ei jaksaisi tehdä ja muutenkin on vähän epätodellinen olo. Sitten kun väsyneenä vain makoilee, niin eipä sekään taida paljoa auttaa, mutta kun pienikin touhuaminen vie kaikki mehut.

Tyhmä / tietämätön kysymys: mitä ovat unihalvaukset? Mä nukun mirtzal 15mg, ketipinoril 50mg ja bentsoil… Joskus kun yritän lukea, vaik nukuttaa jo, alkaa kuulua kaikemmoista kummallista (esim joku muka huutaa mun nimeä…), jollonka on paras pistää kirja kii, vetää peitto niskaan ja pistää simmut kii. Mut ilman lukemista mun on vaikea nukahtaa lääkkeistä huolimati. Kahvia juon nykyisin yleensä vain aamul… Jos otan iltapäiväl, alkaa jo haitata illal nukahtamista. Joku väitti, että kofeiini vaikuttais 12 tuntia elimistös, tiedä häntä. Jos tuol maal, ku o paljo hommaa, erehdyn juomaan kaffet viiden kuuden aikaan iltapäiväl/alkuillast, siinä meni yöunoset…Tai nukahdanhan mä, mut siinä kahden kolmen mais. Mul on toi penteleen nikotiinipurkka, jota mässytän illal hirmu paljon :confused: ja joskus herään aamul purkka suussa :open_mouth: . Mirtazapiinil mä lihoin aluks aika lail, mut annos oli silloin 30 mg. Toisaalta paino kyl sit pikkuhiljaa laski takaisin… Kyl mul aikoinaan oli zopinoxeja, mut kun niitten kans meni täydeks sekoiluksi, jätettiin poies. Mä kun olen eläkkeel ja, joskus tulee löhöiltyä pitkin päivää - se ei ainakaan a u t a unensaannis illal… Ulkoilu ja liikkuminen on kyl hyviä keinoja, mut se on myös mun kokemus, että jos kovin myöhään illal lähtee vaik juoksulenkil (tosi harvoin kyl enää käyn, polvis eijo rustoja paljon yhtään, kun nuorena harrastin tosi innokkaasti urheilua, lue: hillittömästi :unamused: ), haittaa kyl nukahtamista. Jos ois joitai keinoja illal rauhottua, tyhjentää mieltä murheista, ihan vaan omaks iloksi jotai pientä, ei rasittavaa puuhastelua, saattais auttaa… :question: Mul o roskalavalta pelastettu kevyt ja pieni kiikkustuoli, siinä istuskelen joskus iltasel ja koetan rauhottua - mulle rauhottuminen ei todellakaan ole helppoa, sikäli ku monel muullekaan.

Toisaalta mä inhoan aamuja ja olen enämpi ilta- tai jopa yöihminen… Silloin on rauhallista, eikä päivän huolet ja ressit paina samal taval. Ett emmä tiä, miksi mun pitäisi nukkua johonkin normiaikaan - ainakaan silloin, kun olen omassa kotona :confused: .

-mistä unettomuutesi johtuu vai tiedätkö sitä itsekään?
Lapsuuden trauma, kehityksellinen ja unille menon aikaan ajoittuen tuo trauman kehittyminen…nykyään varmaan päihteily pahentanut asiaa. Unilääkkeet säännöllisesti ajoittain pahentanut asiaa. Juuri sen ylivireystilan ittelleni kehittäminen…jos en saa unta tänään niin vielä varmemmin ilman unta oon myös seuraavan yön. Vireystila -ongelmat yleensäkkin
-kuinka pitkään uniongelmasi ovat jatkuneet?
Aina, äidin mukaan. Omasta mielestäni n. 10vuotiaasta…välillä parempia jaksoja millon saan unta ilman lääkkeitä tai muita huonoja konsteja.
-kärsitkö muista unihäiriöistä(esim. unihalvaukset tai unissakävely) unettomuuden lisäksi?
Mikä on unihalvaus? Semmonen että ei herää mihinkään.? Musta joku sellanen mulle tulee joka kerta kun oon pidempään valvomatta…puhumattakaan jostain piriputkista jne.
-kuinka monta tuntia nukut vuorokaudessa/viikossa? Ei tarvitse laskea mitään tarkkaa keskiarvoa, mutta jotain suuntaa antavaa :smiley:
Tosi tosi vaihdellen. Eli siis nukun 5-20h vuorokaudessa ja joskus en sitä viittäkään…jos ei ole aikaa ennen kellon soittoa.
-mitä kaikkia lääkityksiä olet kokeillut unettomuuteen, kuinka hyvin ne ovat auttaneet ja onko niistä tullut millaisia sivuvaikutuksia?
Sivuvaikutuksia…nukahtamislääkkeistä(varsinkin niistä) ja unilääkkeistä ollut unissakävely. Ilman niitä ei ole ´. Kaikkia mahdollisia lääkkeitä varmaan kokeiltu. Serotoniini-pohjaiset masennuslääkkeet pahentanut, neuroleptot myös siis tehnyt niin ahdistavaa oloa mm. että nukkumaan uskaltanut käydä ollenkaan…tenox ja sirdalud tehonnut parhaiten
-mitä ns. luonnonkonsteja, siis ei lääkkeellisiä, sinulla on tai olet kokeillut uniongelmasi hoitoon?
Lähinnä koitan rauhoittua yötä vasten. Koneen + telkkarin laittaminen päältä tiettyyn aikaan hyviä mulle. Lenkki auttaa joskus ihan yliyliväsyneenä…yleensä vetää vaan virkeämmäksi.
-kuinka yleensä pärjäät unettomuuden kanssa, ts. kuinka paljon se arkeasi, ihmissuhteitasi ym. haittaa?
Haittaahan se kun vaikuttaa psyykkeeseen niin vahvasti, musta vahvemmin muhun kuin muihi ihmisiin keneen nyt osaan verrata. Haitannut koulunkäyntiä huomattavsti. haittaa!
-koska viimeksi olet nukkunut täysin lääkkeetöntä unta?
En muista…ihan kamalaa.
Atarax on auttanut myös joskus hieman. ja pitkävaikutteinen melatoniini(circadin?)

Mutta mikä on unihalvaus?

Kahvin juonti ei tosiaan oo hyvästä…tai jos tietää sen niin vähennät pikkuhiljaa vaikka ihan centtilitroittain tai. jotain. Ja hiilarit on kyllä hyvä. Voin tällein myös- moniongelmaisena sanoa et esim. 2hedelmää just ennen unillemenoa ei kyllä ketään lihota vaiks muuten kartteliskin hiilareita. kokemusta on!

fi.wikipedia.org/wiki/Unihalvaus

Vähän tuollaista pikatietoa unihalvauksesta.

ok…jännä…en oo koskaan kuullutkaan. nyt kun miettii niin lähinnä sirdaludin todella isoja määriä ottaneena voisin sanoa kokeneeni…vähän kun voimakasta ahdistusta mut niin voimakasta että aiheuttaa sellasen harhasen olon.,ja just jonkun"pahan" läsnäolo/tunne että mikään ei ole enää koskaan hyvin. Ja ajantaju yleensä katoaa siinä tosiaan. että kauanko on ollut hereillä. yleensä sitä kuitenkin tipahtaa jossain vaiheessa sirkoilla vaikka ois kuinka ahdistunut. mut tosi jännä en oo kuullut tuommosesta aikasemmin…

Itle on pini epäilys mist johutuu, varmaks en osaa saanoo syitä. Jatkunu noin 5-6 vuotta putkeen. Halvaukset on enemmä ku tuttuja tapauksia jo monta vuotta.
Nukun joka yönä noi 7-8 tuntii, riippuen päivästä. Lääkkeinä kokeltu atarax.levozin, ja loppuja en muistakaan. Unettomuus puskee päälle ilman lääkkeitä melkein heti. Jos päihteetön uni lasketaan lääkkeettömäksi , niin ilma niitä joskus 3- 4 vuotta sitten. Saispa ton alta pois nopeesti. En tykkää herätäväsyneenä joka päivä

Mulla riippuu vähän mielialoista ym., mutta kyllä mäkin yleensä olen enemmän iltaihmisiä. Aamut nyt vain lähes järjestäen ovat yhtä helvettiä, eivät toki aina, mutta sitten iltaa kohden piristyy ja mieliala kohenee ainakin jonkin verran. Eipä mullakaan eläkeläisenä niin väliksi olisi, koska mä nukun, ellei sitten ole joitain ns. virastoaikaan hoidettavia asioita, mutta kun mä en hirveästi viitsisi yöaikaan ainakaan pyykätä, imuroida tms., kun kerrostalossa asumme ja ihmeen vähillä valituksilla olemme päässeet, vaikka tässä on jo useampi vuosi möykätty milloin kännissä, milloin pireissä, milloin muuten vain :unamused: :blush: . En mielelläni aiheuttaisi naapureille enää yhtään enempää häiriötä.

Yleensä stressistä. Pyöritän ajatuksia aina päässä ja mikäli ahdistaa paljon, tekeminen auttaa. Tämä ongelma on itsellänikin ollut lapsesta asti, muistan aina miettineeni jotain rauhallista jotta saisin nukutuksi. Saan olla todella väsynyt jotta osaisin nukkua “helposti” ja oma “helposti” nukahtaminen on kuitenkin se ½-3h. Aina uniongelmat tulevat esille stressin aikana jolloin helposti valvominen menee överiksi… Mikäli tiedän että en ehdi tekemään asioita ja tulee jotain yllättävää, voi olla että koen lievän henkisen romahtamisen jolloin saan nukutuksi… Tähän voi mennä useita öitä tai pidempään jatkuneena kk 0-12h:n yöunilla, keskimäärin kuitenkin 1-2vkoa sen 0-6h/yö, joskus vkloppuna kauemmin… Riippuu kuinka paljon paikkaan asiaa siivoamalla=tekemällä jotain kongreettista…

Niin kauan kuin muistan. Aikuisikään asti pidin silmät auki nukkumaan käydessä.

Joskus puhun unissani, olen jopa itkenyt unissani. Välillä olen niin väsynyt, että en muista mitä olen puhunut tai luvannut nukkumisen välissä (saatan olla tunnin hereillä ja nukahtaa uudestaan useamman kerran päivällä pitkän valvomisen jälkeen).

8-10 olisi ihanteellinen. Alkuviikosta 2-6h, loppuviikosta enemmän. Riippuu kuinka paljon stressiä on tai olenko fyysisesti väsynyt ilman suurempaa stressiä. Vkloppuina “korvaan” univajeen jolloin en kertakaikkiaan herää ennenkuin 16-17 aikaan… Nukun vaikka istualtaan tai bussissa/vaikea pysyä hereillä tunnilla… Kello on pois näkyvistä, tiedän vain ajan monelta olen mennyt nukkumaan… En ajattele kauan saan nukkua, vaan uskon että pärjään sisäisen kellon (stressi että päivästä on pärjättävä, sekä kofeiini tärkeänä lisänä) ansiosta. Kotona voin nukkua lisää. Tuo aika on käynyt ilmi useamman vuoden aikana, joskus käyn röökillä ja katson että “on tullut oltua jo 1½h sängyssä”… En silti koe tuota aikaa pitkänä, yritän hankkia hyvää asentoa ja jos ei nukuta niin ei nukuta.

Yritän ottaa mahdollisimman hyvän asennon kun käyn nukkumaan, jotta ei kädet esim. ala puutumaan kun meinaan nukahtaa. Ajatusten annan harhailla, olen huomannut että usein jos herään kesken nukahtamisen, olen ajatellut meneväni sisään johonkin ovesta tms… :laughing: Aiemmin olin pohtinut kaikkea muuta, tosin yritän pohtia suurimmat asiat päivällä ja ennemmin kuunnella hengitystä tai tarkkailla niskojen ja selän asentoa sekä rentoutua… (Osaan rentoutua, on kyllä aivan eri asia kuin nukkuminen… :neutral_face: ). Joskus tuntuu että tietyissä (pakollisissa tilanteissa) pärjään erittäin hyvin vähälläkin unella… Eli alitajuntaisesti pystyn skarppaamaan melko hyvin ja sama pätee aamuheräämisiin… :open_mouth: Opettelun tulosta ilmeisesti… Lomalla aluksi 12h, lopulta 8-10h, mutta mikäli en päivisin tee työtä tai käy jotain muuta aktiviteettia (kurssi, työ yms); helposti rytmi kääntyy ja uniongelmia tulee useammin jolloin voin valvoa niin pitkään, että se 2h on enää turha nukkua. Mikäli aikaa nukkumiseen on enää 2h tai alle, luovutan ja nukun toivottavasti seuraavana yönä. Koulupäivinä klo 5 en enää nuku, 4,30 voin yrittää nukkua vaikka herätys on vajaa 6.

Myös “jumitun” addien tavoin aiheisiin, jolloin jokin asia saattaa olla niin kiinnostava että sen opiskelu vie yöunet… Tai keskeneräiset tehtävät, tällöin saatan kokea paremmaksi tehdä tehtäviä tai siivota nukkumisen sijaan… :confused: Kuitenkin jos nukahtamiseen menee yli 3h, koen ajan menevän täysin hukkaan! Käytän kuitenkin aikani tehokkaasti esim. bussissa, voin meikata, askarrella, tehdä käsitöitä, relata tai nukkua (=puoliunessa, tiedän lähes tarkasti missä menen mutta voin liikkua esim. kirjassa tms. itse ja tajuan jos joku tulee viereen tms.) Myös tv:n ääressä voin uskoa kuuntelevani tv:tä, mikäli kysytään mitä tv:ssä sanottiin; se on jotain aivan muuta kuin mitä totuus on… Eli kuuntelen omia uniani… :laughing:

Kaikista bentsoista neurolepteihin+lihasrelaksantti+nukahtamislääke. Aamulla ei silmät välttämättä avaudu, rasittavaa yrittää nukkua väkisin. Suu kuivuu, painajaiset… aamut olivat järkyttäviä kun tarvitsi bentsot ja adhd-lääkkeet jotta pääsi sängystä ylös. Olen aina ennen nähnyt unia, lapsesta asti muistin useamman unen yön jälkeen. Tämä osa on nyt jäänyt pois lähes täysin yli puolen vuoden aikana… :open_mouth: Mikäli ajattelen asioita liikaa (musiikki soi päässä aina lisäksi), saatan ottaa puolikkaan dexen ja pienen määrän pamia jolloin nukahtaminen (Halcionin lisäksi) on helpompaa. Tolet nousevat joten voin valita tietyt päivät jolloin ehkä nukahdan. Tuossa kun riittää yksi säpsähdys niin lääke ei enää toimi… :confused: Muutenkin jos säpsähdän tai piristyn kun olen nukahtamassa, menee ½-1h päästä takaisin samaan tilaan lähes poikkeuksetta…

Kaikki normaalit keinot, lukeminen (tylsää kirjaa), tuuletan huoneen, vaihdan lakanat usein, uniteet, luontaistuotteet, klassinen musiikki… Paras keino on, että ei ota mitään stressiä unettomuudesta; pari päivää pärjää koulussa tai töissä ilman unta. Tarvittaessa nukun sohvalla istuvilteen tv:n ollessa päällä… Ei ole niin suurta stressiä nukahtaa… :astonished:

Välillä aiheuttaa ongelmia… Tulee vaiheita jolloin nukkuminen alkaa jo pelottaa ja mikäli olen valvonut pitkään (ilman lääkkeitä tai aineita) sen 2-3vrk:tta, kuulen musiikkia tai tv:n äänen. Tällöin tosin tiedän että ei mene kauaa että nukahdan. Lopulta voi olla että teen itselleni jotain tai koen jonkun asian niin kamalaksi, että romahdan ja itken kunnes huomaan että väsyttää. On erittäin harvinaista että itken, olisi mukava jos taidon osaisi. Kuitenkin esim. kivun pelko tai aiempi valvominen lisäävät riskiä jatkaa valvomista kunnes saa pään hiljaiseksi. Tällöin masennus kestää muutaman päivän ja en tod. näk. ole koulukunnossa…

Eilen päiväunet sekä viime yönä n.4h. Tosin en nukkunut toissayönä. Lääkkeet tuntuvat haittaavan unen saantia, on parempi itselleni yrittää nukkua mahdollisimman säännöllisesti ilman lääkkeitä pitkien koulupäivien jälkeen. Se onnistuu paremmin näin pimeällä, valoisan aikaan valvon paljon herkemmin… Mikäli syön päivittäin unilääkkeitä, uniongelmani pahenevat. Olen kokenut asian useaan kertaan… Vaikka olen kuinka väsynyt, en kuitenkaan nukahda hetkessä (sängyssä) kuin alle 10krt/v. En ole koskaan ollut, enkä tule koskaan olemaan sitä ihmistyyppiä, joka laittaa vain pään tyynyyn ja nukahtaa. Muistan jo lapsena päiväunilla kerran ihmetelleeni, että miten nukahdinkin hetkessä vaikka ei väsyttänyt ja mm. päiväkodissa saatoin päästä pois aiemmin kun en saanut nukutuksi… Sen sijaan jos yritän katsoa tv:tä väsyneenä, voin nukahtaa…

Mulla on taas varmaan viimeset pari - kolme kuukautta ollut noita uniongelmia.Niitä on ollut aikasemminkin ja ihan säännöllisesti oon ketipinoria joskus syönnyt mutta sitten on tullut sellaisia jaksoja että pärjää ihan hyvin ilmankin.Nykyään otan ketipinoria silloin tällöin aika epäsäännöllisesti koska en haluaisi alkaa taas syömään niitä säännöllisesti,yritän viimiseen asti pärjätä ilman niitä.

Toinen juttu on painajaiset.Olen alkanut näkemään tosi usein painajaisia,silloin kun uni sattuu tulemaan.Mistäköhän se voisi johtua? :confused:

Kuinka moni muuten pystyy jatkamaan mukavaa unta uudestaan herätessään kesken unien? Itse pystyin aiemmin jatkamaan jopa 3-4 kertaa samaa unta samasta kohdasta… :open_mouth: Pidin nukkumisesta unien tähden, näin unia josa lemmikit puhuivat ja makeislakossa söin järkyttävän määrän karkkia… Heräsin kuitenkin morkkiksessa mutta tuntui että suussa on vielä karkkien maku. Nyt on todella tylsää kun unia ei muista kuin erittäin, erittäin harvoin… :frowning:

Lääkityksen muuttaminen voi vaikuttaa uniin…

[size=85]Edit. piti poistaa jo aiemmin, mutta on niin prkleen pitkiä päiviä[/size]

^^ Johtuisikohan siitä Ketipinorista…? Vai tulevatko ne painajaiset yleensä silloin, kun nukut Ketipinorin avulla? Tuohan on ihan yleistä, että neuroleptit aiheuttavat monille painajaisunia. Itse olen tämän huomannut, moni muukin siitä valittaa ja taitaapi se lukea ihan jossain leptien sivuvaikutuksissakin, jos nyt oikein muistelen.

Minäkin: “Nukun liikaa, silti vituttaa herätä, sirpaleet lattialta kerätä, mä nukun liikaa”
mutta sen tiedän että unettomuus voi pahimmillaan johtaa psykoosinkaltaiseen tilaan,
varsinkin jos kyse on jostakin substanssista johtuva unettomuus.

Joo en lukenunna ketjua enempää, kun ovat ruosteessa perkeleet…

Mä pystyn tuohon toisinaan, siis silloin, kun ylipäätään saan sitä unta, perkele(sori vain, alkaa tämä huono nukkuminen kohta tosissaan vituttaa). Se on kivaa tosiaan, mutta mulla on siinä se kääntöpuoli, että pahat unetkin jatkuvat usein kun nukahdan uudelleen. Tiedän kyllä yleensä, koska olen unessa ja pystyn hokemaan siinä, että tämä on vain pahaa unta, mutta se ei hirveästi auta, jos unessa on niin ahdistava ja painostava tunnelma, että heräämisen/itsensä herättämisen jälkeen on vielä pitkän aikaa paha olla.

Mulla on unettomuus, siis useamman vuorokauden jatkunut, täydellinen sellainen johtanut psykoosiin, eikä näissä tapauksissa ollut edes kyseessä mikään valvottava substanssi. Mä en vain saanut millään unta, mutta tässä tullaan taas siihen jo mainitsemaani “munaan ja kanaan”, eli meninkö psykoosiin, koska en saanut unta vai enkö saanut unta, koska olin menossa psykoosiin.

^Kyllähän vähintääkin jopa ilman substanjjeakin jos valvoskelee pidemmän aikaa voi ruveta
kuumottaa, ja nuijiin. Itsekin kokenut sen että selvinpäin kun oli viikon niin pamahdin psykoosiin.
sielä aseistuksien kanssa kiertelin entisellä kämpälläni 247, huh miten sekaisin oli, jopa selvinpäin.
pirun pihalla, mut silti sisällä.

Itsellä kans tuo unettomuus vaivannut varmaan, hmm reilusti alta 15 kesäisestä asti, koneella oltiin/telkkaria katsottiin siihen kuuteen asti ja kahdeksaksi kouluun, sama homma jatkui työelämässä, ja armeijassa nyt ei sitten nukuttukaan. työelämässä muutenkin vuorot oli välillä 16 tuntia, siihen työmatkat, kaupassa käynnit, suihkut, syömiset jne niin eipä siinä edes jää unelle aikaa kuin 2-4 tuntia max. nyt silti sairaana kotona ollessa kaikki mennyt vain enemmän vituiksi, siis tässä viimeisen vähän yli 3 vuoden aikana. välillä tulee näitä 2 yötä putkeen valvomisia ja kolmantena nukutaan sitten hiukkasen. tai joka yö tunnin kaksi ja nekin yleensä vasta saa aamu 6-8 ja muksut heräävät tuohon 8 aikaan. On spekuloitu kaikenmaailman psykiatreilla jne ja ohan tässä läheisten kuolemia ollut, säryt isot jne myöskin. Säryt estää unta ja unettomuus vahvistaa särkyjä ja kivassa oravanpyörässä ollaan, nyt vielä kun kroppakin alkoi lyömään vastaan oxyille vaikka pää sanoo, ettei tarvi enempää särkylääkettä niin kroppa päätti vetää mahan sekasin, migreenit, oksettamiset, jumalattomat säryt, jalkojen puutumisen/levottomat jalat yms. ja kas kummaa kun päätin kokeilla joku aamu ottaa 20mg oxyä 10mg:n sijaan ja sen enempää ajattelematta niin oli ainoa päivä ilman oksetuksia jne yllä mainitsemiani ongelmia, ja nyt taas jatkunut pari viikkoa tuo, lääkärille sain soittoajan, mutta eihän se soittanut kun piti eli en saanut vielä nostettua vitosen oxyjä mukaan kymppien kanssa, noh, maanantaina uuspäivä jos vaikka sais oikein käyntiajan niin saisi pyydettyä samalla vaikka insomineja + taas sirdaludeja joskos ne veisi jumia pois, niin ja siis inkkarit unettomuuteen, ne kun on oikeastaan ainoa lääke mitä ei olla koitettu tässä 6 vuoden aikana, vaikka pahoin pelkään bentsojen päivittäisen suurkulutuksen heikentävän niiden tehon suuresti tai ehkä jopa kokonaan, noh, yrittänyttä ei laiteta… Taas väsyttäisi helvetisti, silmät kirvelee jne, menee sohvalle/sänkyyn niin eihän se uni tule vaikka 9 tuntia pyöriskelisi siellä… ainiin ja pääs repeämään tuo nyt yli 2 vuotta useaan otteeseen leikeltu haava taas pidemmän matkaa ja toisesta päästä alulle kanssa, eli perkeleen kipeä sekin ja siihen ei auta mikään lääke, ei edes litran viskipullo.
Niin ja pinna välillä niin perkeleen kireällä jos sattuu nukahtamaan sen 30min - 2h jossain välissä, muuten tosin vähän pihalla koko maailmanmenosta, mutta vittuakos sillä sitten, eipä täältä 4seinän sisältä ole poistuttu vuosiin, ja nyt viimeiset pari kk ei edes kauppareissuille ole ite tullut mentyä kun piikityshoito tuotti hyvät tulokset avohaavaan, mikä nyt menikin vituiksi, eli hätäleikkaukseen varmaan taas kuhan maanantaina saan soitettua toiseen sairaalaan :confused: No mitäpä sillä unella, jääpä enemmän aikaa muulle tekemiselle??

Paljon tsemppiä Addielle, vittu mikä mäihä… :smiling_imp: :imp: :smiling_imp: Toivottavasti edes leikkaus menee hyvin, tarpeeksi paha haava noin nuorelle että leikkaavat melko pian?? :confused: :astonished: :confused: Välillä tuntuu että moni, tärkeä leikkaus lopulta perutaan ja joskus tulee mieleen että mikä oikeasti on potilaalle parhaaksi ja millä perusteella asiat päätetään… Kait pääset tarvittaessa hakemaan sairaalasta kipupiikkejä tai sisään ennen leikkausta?? Toivottavasti saavat korjatuksi repeämän, pystyisivätkö samalla muuta tekemään jos kerran jo leikkauspöydälle laittavat??

Winston, mä olen saanut useamman kerran adhd-, korvaus- + mielialalääkkeestä “manian”, jossa siis valvon pitkiä aikoja muistamatta suuremmin jälkikäteen asiasta paljoakaan… Saattaa pari vkoa mennä, että valvon lähes täysin (tarvittaessa olen nukahtanut koneelle tai sohvalle esim. kolmantena pv:nä 15min-45min ja vkossa ollut pari pv:ää jolloin olen saattanut jopa 4h nukkua. Olen ollut usemman kerran ollut tuossa tilassa myös jonkun suuren muutoksen takia, joka tapahtuu omassa elämässäni.

Mikäli valvominen menee “yli”, en todellakaan osaa nukkua. Tuolloin kuulen omiani, en koe olevani oma itseni jne. Tiedän asioiden johtuvan UNETTOMUUDESTA ja tiedän että mikäli en saa lähiaikoina nukahdettua, on pakko lähteä laitokseen (oliko 10 vrk:tta täysin ilman unta aiheuttaa kuoleman? 2vkoa taisi olla liikaa ihmiselle) ajattelen tilan dissosiaatiotilaksi, koska sitä epäiltiin mtk:ssa vahvasti, epikriisiä en ole vielä nähnyt; tosin asiaa aletaan selvittämään… (epävakaa/rajatila). Tuo “nimi” johon ongelma sopii omalla kohdallani, auttaa ymmärtämään että mikäli en saa nukutuksi; joudun hoitoon… Joskus olen ajatellut jo asiaa, mutta laitos aiheuttaa itselleni niin kamalan ahdistuksen, että ennemmin “romahdan” henkisesti jolloin tuntien itkemisen jälkeen olen niin väsynyt, että nukun todella kauan…

Tuon unettoman ajan (ehkä jo pari pv aiemmin) olen “joku muu” kuin minä, en tunne mitään asioita ja lähinnä siivoan koska ahdistaa järjettömästi. En voi nukkua ja joskus se loppuu todellakin ensimmäiseen “romahdukseen”; kun tajuan että en ole ollut aikoihin oma itseni ja jotenkin vain “herään” todellisuuteen joka on karu. Olen tosin elänyt useamman kk:den esim. piripsykoosissa (ei virallinen, mutta en tuntenut ketään (arvot, moraali, kuka olen, kehen voin luottaa, voinko luottaa kehenkään lähelläni, edes avopuolisoon jne jne); en edes itseäni) ja lopulta kk täysin ilman piriä (3kk erittäin harvoin) sekä vanhaa, normi-elämää ilman ainetta lopulta toivuin asiasta… Käytin muita aineita, mutta en piriä ja essojakin erittäin harvoin… Melko paljon tuli herskaa ja oppareita käytettyä savun ja jyvien kanssa… :blush:

Olen välttänyt osaston vain sillä, että olen tiennyt missä olen ja ymmärtänyt että en voi tehdä mitään radikaalia tuossa elämäntilanteessa… Lopulta muutun niin herkäksi, että jokin suuri asia jota olen vältellyt; joko tapahtuu tai ei tapahdu… Tämän jälkee olen itkenyt tunteja ja nukkunut useamman päivän aivan sumussa univelat… Usein olen tehnyt jotakin jota olen katunut, että olen ymmärtänyt mikä aiheuttaa ahdistuksen jonka tähden loppupeleissä valvon… Lapsena olen myös valvonut tietyissä tilanteissa joidenkin tunteiden takia ja samat tunteet aiheuttavat valvomista huomaamatta… Toivon todella että saat nukutuksi, tuo on aivan kamalaa. Menee vko ennenkuin palautuu omaksi itsekseen univelkojen tähden… :frowning:

Itseäni muuten myös ahdistaa painajaisten jälkeen, tuntuu kuin olisi elänyt ne… Joskus jopa että asia tulee tapahtumaan jos jollakin ystävällä menee huonosti ja asiasta unta näkee… :frowning: Toivottavasti saat nukutuksi! :frowning: :neutral_face: :imp: :cry: virtuaalihalaus <3