Unettomuus

^Oletko ataraxia jo kokeillut? Onko paja täysin poissuljettu vaihtoehto?
Entä luontaistuotekaupan valeriaana-tabut (dormiplant)? Onko mahdollista lisätä saunomista tai alkaa käymään avantouinnissa parantaaksesi unta?

Itse pyrkisin vaikuttamaan elintapoihin ja vähentämään tenoxin käyttöä pitkällä aikavälillä.
Toisaalta jos kuitenkin päädytään johonkin bentsolääkkeeseen, niin olisiko insomin mitenkään mahdollinen (sillä sais mahdollisesti pitemmät unet) ja bentsokoukku se tenoxistakin tulee ennenpitkää… Ja lekuri vain aina vaihtoon jos se siittä jää kiinni. Kyllä minä ainakin olen aina sellaisen lekurin löytänyt joka hyvien perusteluiden jälkeen ongelmitta insominia kirjoittaa.

Molemmat on testattu, atarax vaan jumiuttaa vaan ei nukuta ja blossi ei sovi mulle enää laisinkaan, ja silloinkin kun sitä poltin en koskaan ennen nukkumaanmenoa, koska vaikutus oli lajikkeesta riippumatta aina (henkisellä tasolla) aktivoiva. Valeriaanat yms. on kans stedattu, kamomillateet ja sleepytime extrat ja difenhydramiinit ja ja ja… About kaikki mahdollinen. Nyt kun ajattelen, niin parhaat unet oon tainnut saada joskus muinoin Sirdaludilla :unamused: Avantouintia en ole kieltämättä testannut, saunaan vois kans varaa vakkarivuoron, aika harvakseltaan tulee käytyä. Mä tiedän sinänsä että unettomuuteni johtuu hyvin pitkälle selvittämättömistä asioista pääni sisällä ja bentso(johdannais)koukusta ja siitä vieroittautumisestakin on useita kokemuksia, mutta Tenoxin oon aina aiemmin onnistunut lopettamaan aika vaivattomasti, ehkä sen takia ettei siitä kauheesti mitään erityisiä fiiliksiä saa vaikka söisi 100mg. Tai siis mä en ainakaan saa, eikä mua inspaa muutenkaan lähteä enää pelleilemään noiden kanssa… Tää vaan vähän huolestuttaa sen takia että aiemmin mä oon kuitenkin pystynyt nukkumaan sen 8-10 h aina jossain vaiheessa kunhan oon vaan saanut unen päästä kiinni, mutta nyt oon alkanut heräilemään sen 5-6h jälkeen, enkä enää saa unta vaikka väsyttääkin järkyttävästi, siis tosta Tenoxista ja melatoniinista huolimatta. Kumpaakaan en ole viitsinyt siinä vaiheessa ottaa lisää. Tjoo-o… Ehkä tää tästä taas jonkinverran tasottuu kun tulee enemmän valoa ja duunitkin alkaa taas huomenna :unamused:

haastetta totta tosiaan tässä unettomuuden selättämisessä.
olin vaihteeksi damissa joulun ja uudenvuoden ja kävin
melkoisen skaalan lajikkeita läpi ja totesin, että on se
hyväksyttävä etten saa mitään apuja mihinkään kyseisestä
luonnontuotteesta. lähinnä unettomuus,ylikierrokset,
ahistus apuja hain pahimpien päivien varalle. paskaa on,
ja huom: en suosittele polttelua missään nimessä jos
masennusta. toleranssikin nousee huippuunsa muutamassa
päivässä jos jatkuvasti vetää. paskan möivät:) jepjep
yksilöitä ollaan kaikki joo…

Mä olen pitemmän aikaa kärsinyt unen puutteesta. Keväästä on ollut pinna kireällä ja neljän viiden tunnin öitä olen nukkunut. Ei vaan saa mielialaa tasaiseksi että rentoutuis vaikka on lääkityksenä lyricaa 375mg päivä ja yöksi ketipinoria 100mg. sitten on neuroleptinä peratsin. ja beetasalpaajaa. Ajatukset vain laukkaa, mutta ei pysty hallitsemaan että mielessä koko ajan kelaa, mennyt tämä sama lääkitys jo puoli vuotta mutta parasta kai se olis hoitaa unettomuuden syyt kuin oireet, mutta nyt on kunto ja mieliala sellainen että täytyy käyttää lääkkeitä.
Lyricasta oli hyvä vaikutus kun sen aloitti mutta nyt tottunut siihen. Jotakin neuvoa voisi kysyä täältä. mikä siinä on kun ei saa päätä nollattua.

^ Huomenta :slight_smile: .

Saanko udella, mihin vaivaan syöt noita lääkkeitä? Psykoosilääkkeitähän nuo(Ketipinor ja Peratsin) ovat, eivätkä todellakaan sovellu ensisijaisesti esim. mielialan tasaamiseen, ahdistuneisuuteen, univaikeuksiin, masennukseen jne., vaikka lääkärit niitä nykyisin kovin mielellään joka helvetin vaivaan kirjoittavatkin :smiling_imp: . Useinhan leptit väsyttävät/nukuttavat, mutta sinulla ne eivät, ainakaan sinun annoksillasi, tunnu sitä tekevän, eivätkä muutenkaan oloasi parantavan, joten ehkä olisi syytä harkita lääkityksen vaihtoa/rukkaamista, ellet sitten tosiaan kärsi selkeästä psykoottisesta oireilusta ilman nykyistä lääkitystäsi. Ja vaikka leptit nukuttaisivatkin, niin harvoinpa se leptiuni mitään oikeaa, virkistävää unta on. Beetasalpaajat saattavat myös aiheuttaa uniongelmia, joten niidenkin käyttöä kannattaa miettiä, mikäli et niitä välttämättä tarvitse. Lievään esiintymisjännitykseen ja joihinkin sydämentykytyskohtauksiin ne ovat ihan hyviä lääkkeitä, mutta muuten en ymmärrä niiden jatkuvaa käyttöä, ellei sulla ole esim. verenpainetautia, johon ne toki ovat käypä lääke. Sitä paitsi beetasalpaajat alentavat herkästi liikaa verenpainetta leptien kanssa käytettyinä.

Pitkävaikutteiset unibenzot(Tenox, Insomin) voisivat olla kohdallasi terveellisempi ratkaisu, mutta ne toki koukuttavat ja menettävät tehonsa, jos niitä kaiken aikaa syö, joten kehotan noudattamaan äärimmäistä varovaisuutta niiden kanssa, jos niitä onnistut saamaan. Eivätkä nekään välttämättä kaikilla toimi, etenkin, jos elimistö on jo tottunut jatkuvaan leptien vaikutukseen. Leptitkin muuten aiheuttavat pitkässä käytössä pahan, fyysisen riippuvuuden, vaikka lääkärit mitä muuta väittäisivätkin :wink: .

Miten sulla muuten menee? Käytkö töissä/opiskeletko? Jos olet saikulla, niin menevätkö päiväsi vain maatessa? Jonkin mielekkään tekeminen ja kohtuullinen itsensä rasittaminen saattavat auttaa unettomuuteen, mutta itselläni on kyllä kokemusta siitä kolikon toisesta puolesta, eli puuhailu ja rasitus saavat kierrokset vain kasvamaan, eikä sitten ainakaan tule uni :frowning: . Jos vain makaan päivät, en saa unta, mutta jos kovasti rehkin, niin sekään ei auta. Jokin tasapaino pitäisi löytää tuohon, mutta pirun vaikeaa se tuntuu olevan :angry: .

Mites sun päihteiden käyttösi? Silläkin on helvetin iso merkitys nukkumiseen, kuten varmasti tiedätkin.

Melatoniinia voisit myös kokeilla, ellet ole jo kokeillut. Sitä saa ihan ilman reseptiäkin nykyisin. Itselläni se ei auta tuon taivaallista, mutta monet saavat siitä apua. Myös joitakin rentoutusharjoituksia voisit yrittää. Mulle on niistä joskus välttävää apua, mutta kunnon ajatuksenriennossa en pysty keskittymään sellaisiin vähääkään.

Tsemppiä :slight_smile: .

6h levollista, sikeää unta putkeen, lakanatkin pysyny paikoillaan :smiley:
ihan eri syke päällänsä. nyt sitä taas jaksaa taistella himojensa kanssa!

Dropkick Murphys “The State Of Massachusetts” Live Video
youtube.com/watch?v=UkxRW51acS4

olkaahan kiltisti äidin pikku pullamomsterit :laughing:

Mulla on menny samat lääkkeet vuosia jos ei oteta lukuun lyricaa. Tunne on että parempikin lääkitys vois olla, kuitenkin menee menee propral 40mg 2xpäivä, peratsin 8mg 2xpäivä, lyrica 300mg aamulla, illalla 75mg. ja ketipinor 100mg illalla. propral on tehonnut hyvin paniikkihäiriöön ja kun on leposyke korkea. peratsinin vaikutuksesta en tiedä, mut tarvittaessa saa ottaa 2 tablettia illalla ja se on hidastanut ajatuksen juoksua ettei koko ajan mieti.on se oikeastaan määrätty alunperin säännöllisesti että 8mg aamulla ja 16 illalla mutta kun olin käyttänyt muutaman päivän huomasin että syke nousi ja sitten olen vaan tarvittaessa käyttänyt 2 tablettia illalla. Sellanen jarrulääke pitäis saada joka taltuttais. Tuo lyrica alkuun nosti mielialaa ja vei ahdistukset mutta nyt ei tehoa niin hyvin enää. Itsellä on sellainen ikuinen väärinkäyttäjän leima kun joskus ole käyttänyt lääkkeitä päihtymis tarkoituksessa, mutta pitääkö sitä leimaa kantaa ikuisesti kun nyt monta vuotta syönyt lääkkeitä niin kuin pitää. bentsot olis tarvittaessa apu pahimpaan ahdistukseen ja hermojen kireyteen, niitä vain ei niin helposti saa. Ihmettelin miksi kuitenkin määräsivät tuon lyrican joka ei nyt ole bentso mutta olen huomannut että tekee hyvän olon ja lievittää ahdistusta.
tänään kävin tkoossa ja sain mirtazapin reseptin, joskus aikaisemmin mennyt sitä ja auttanut unettomuuteen mutta taas saa pelätä mitä sivuvaikutuksia kun lääkitys siitä muuttunut. hullunpaperit on mut 10 vuotta mennyt ilman sairaalahoitoja ja avohoito siirrettiin mielenterveystoimistosta tkoohon. joo ei tarvi koko elämäntarinaa kertoa, kun olis vaan se lääkitys kunnossa-)

Onko täällä muuten muita unettomuudesta kärsiviä joilla lääkityksenä Concerta? Ehkä tehokkain viemään yöunet! :angry: En mielellään lähtisi lopettamaan lääkettä, siinä vaiheessa elämä olisi entistä pahempi kaaos. Pakon edessä pidän välipäiviä Concertasta, silloin ehkä vähän paremmin nukuttaa. Mulla on siis 36 mg annostus, tuskin se liikaa on ikäiselleni tai kokoiselleni.

Olin diabetes lääkärillä ja kysyin eikö mulle sitä melatoonia voi määrätä, katsoi pitkään ja kysyi olenko jo kaikki syönyt. Sanoin etten ole edes nähnyt ko lääkettä, olin käynyt tossa terkkarissa kysymässä hoitajalta että saisin puhelinajan lääkärille ja syy melatoniini. Ei soittanut mutta erespan oli laittanut jo pari kk sitten mutta en tiennyt, nyt hain apteekista Circadin tabuja ja ihan on kolmio paketissa. Luulin että ei olisi varsinainen lääke mutta kokeillaan jos saisi nukuttua koko yön. Kokeillaan mitä tapahtuu, depotteja ovat eli vaikutus pitkä.

^ Onhan siinä ihan reseptivapaassa melatoniinissakin punainen kolmio. Ainakin on ollut. Eipä se kolmiomerkintä yksinään välttämättä paljoakaan kerro siitä, kuinka tipauttavaa tm. kovasti keskushermostoon vaikuttavaa jokin lääke on. Esim. monista neurolepteistä puuttuu kolmiomerkintä, vaikka ne pistävät ihmisen ihan pihalle pitkäksi aikaa, mutta sitten taas jossakin melatoniinissa on punainen kolmio, vaikka se on monelle ihan lelutavaraa :unamused: .

Toivottavasti tuo Circadin auttoi sun univaikeuksiisi :slight_smile: . Mulla oli sitä joskus, mutta eipä se mulla vaikuttanut mitenkään. Circadin on tosiaan reseptilääke, kun se on vähän niin kuin jalostetumpi versio perusmelatoniinista. Tuo depot-vaikutus sillä on ja sitten siinä saattoi olla jotakin muutakin, minkä vuoksi se eroaa tavallisesta melatoniinista, mutta en nyt muista tuota asiaa. Voisin toki itsekin käytellä sitä Googlea, kun sen käytöstä/käyttämättömyydestä olen taas muille valittanut :blush: :unamused: .

Moni kyllä sanoo hyötyvänsä melatoniinista paljonkin, siis sellaisetkin ihmiset, joilla on toleranssia kovempiin lääkkeisiin. Melatoniinia pidetään melko harmittomana aineena, mitä se toki onkin moneen muuhun myrkkyyn verrattuna, mutta on silläkin niitä sivuvaikutuksiaan, mm. painajaisunet ja aamutokkuraisuus. Ei niitä tietenkään läheskään kaikille tule. Niin, ja vaikka melatoniini ei varsinaisesti auttaisi nukahtamaan, niin se saattaa silti pidentää unta ja parantaa unenlaatua.

Menin klo 23.00 nukkumaan ja nukahdin heti, yöllä herärin pissalle ku tuli pari olutta otettua ja sitten heräsin klo 12.30. Olo todella virkeä mutta ne unet, ei painajaisia vaan facta/fiktio meni sekaisin. Koitan jos puolittaiminen onnistuisi ku on apteekin pillerin puolittaja, voi olla et oli ns. univelkaa ja ehkä noihin vähän tottuu ?

Mulle tuntui sopivalta lääkkeeltä kun uniongelma oli lievä, öisin heräilin ku Dopperipoka hyppi sänkyyn ja sitten viereen ja kynnet krapaji vaatekaappiin kun se ajoi unissaan jänöjä. Sitten vaimo heräs kuudelta ja vei koiroa ulos, meni suihkuun ja keitti kaffetta yms. Nyt en kuullut mitään.

Nyt puolittanut 2mg tabun ja illalla syödessä 19.00 otin sen puoliskan, nukuin kahteen päivällä enkä kuullut vaimon kelloa ja koiron kanssa touhuamista. Vaimo sanoi että nukuin niin rauhallisesti, heräsin kun koira nuoli korvaani. Oli varmaan huolestunut musta, Cirdatin toimii mulla ihan liian hyvin. En mä ny halua nukkua yli puolta elämästäni, pitää ostaa niitä respavapaita ei debotteja. Morfiini piikillä 6 tunnin unet ja tämä ei niin lääke vie ukkoa, unet jo loppuneet tai olen nukkunut niin sikeästi ettei unetkaan tule väliin. No nyt tauko ja tiedän millä nukkuu jos unettomuus iskee, ihmeellistä ku yleensä kestän isot määrät lääkkeitä.

Hei,

Mun ensimmäinen postaus tänne :slight_smile: Minullakin on tämä unettomuus aiheuttanut päänvaivaa. Se on jollain tapaa ollut liitoksissa tuohin alkoholiin. Eräänlaisella elämän tapa muutoksella olen pystynyt olemaan ja nukkumaan ihan normaaleita unia.
Yö työtä tehdessäni tömään tähän joka viikko, kerran kuussa, kun käännän rytmin takaisin tavalliseen perhe elämään… lääkkeistä käytän melatoniinia ja zophinoxeja (tarpeen mukaan).

Olen tässä harrastellut elämäntapa muutosta jo toista vuotta ja nyt on taas pidempi selväpäisempi hetki menossa (viime marraskuusta asti).

Mä näen itselläni tämän niin että tarvitsen järjestyksen tuoman rutiinin, liikunnan ja ravinnon, parempaan oloon.

Aamu lenkki on hyvä, lähtee elimistö käyntiin, järkevä aamupala
päivän aikana syön terveellisen normaalisti kolmen tunnin välein
illalla Ennen lenkkiä jotain,… ja sitten se pitempi lenkki
Lämmin pitkä suihku…
Nukkumaan mennessä harkittuja hiilareja, rauhoittavaa teetä ja kirja…
ainiin ja huone on viileä, pimeä ja sängyssä en tee muuta kun valmistaudun nukkumaan/nukun.

Liikunta ja oikea ruokavalio… mulle ne on toimineet hyvin… Mutta kun sitä liikuntaa aloittelee niin se on ihan selvä että tulokset ei näy heti, siinä kestää kun elimistö oppii tohon adrealiini piikkiin. Mä käyn yleensä 18-19:30, 1,5h ennen nukkumaan menoa.

Näin mä sen teen ja joskus on ihan hyviäkin kausia… silloin jos tällöin,ne arkielämän vaikeudet valvottavat jos niitä ei siinä lenkkien ohessa tullut hikoiltua ulos.

NMKY:n kolmiossa on hyvä sanoma “sielua, henkeä ja ruumista”… vaikka en mitenkään tuohon työhön olekkaan sidoksissa/tekemisissä… niin tuossahan tuo tiivistyy, mistä se hyvinvointi ainakin minulla yritetään ottaa irti…

Pakko kai avutua kun ke-to välisenä yönä nukuin 2h. Ja viime yönä 4 h, sitten heräsin ja sen jälkeen en ole nukkunut. Olishan tuolla noita ketipinoreita joita kelasin tänä yönä ottaa todella pienellä annoksella, koska ne vaikuttaa muhun niin rajusti. Että sais edes yhden yön nukuttua kunnolla. Ne on 25 mg:sia, mut 1/3 osa riittää mulle hyvin.

Täytyis vaan tarkistaa niiden sopivuus ton Lyrican kanssa. Unettomuus on kyllä ihan perseestä. Mut tolle linjalle on kai pikkuhiljaa lähdettävä et sais kunnon unet pitkästä aikaa. Ei tätä jaksa.

Mä olen ollut ihan pikkulapsesta asti uniongelmainen, onpa vanhemmat maininneet sen jossain vauvakirjassa jo kuinka huonosti nukuin! En siis tiedä syytä, mutta aikalailla uni- ja mielenterveysongelmat kietoutuvat toisiinsa. Jos murehtii paljon asioita ja on ahdistunut, niin tietenkään uni ei tahdo tulla. Joskus taas hypomaanisena viiletän paikasta toiseen samoilla silmillä kolmen vuorokauden ajan. Huoh. :unamused:

Viikottainen keskiarvo unta on kyllä varmaan liikaa, koska en muista oikeasti koska olisin nukkunut lääkkeetöntä unta. Vuorottelen Stilnoctin ja Tenoxin kanssa, tosin nyt koitan pitää molemmista pitkää taukoa, ettei joutuisi nostamaan niiden annoksia. Tähän mennessä ne ovat toimineet ihan ilman mitään toleranssin nousua, mutta pelaan varman päälle. Otan siis Mirtazapinia 1/4 tabletin. Unilääkkeillähän saan nukuttua liiankin pitkät unet.

Mirtazapin tosiaan aiheuttaa lihomista ja mun mielestä myöskin kerää nesteitä, siksi en viitsi käyttää sitä kovin pitkään kerrallaan koskaan. Joskus mulla oli Mirtazapin ainoana lääkkeenä ja voi jeesus kun keskellä yötäkin saattoi tulla pakottava himo syömään. Stilnoctista nyt tulee tunnetusti halluja, mutta senkin voi välttää sillä, että laittaa ne silmät tosiaan kiinni, eikä jää niitä katselemaan… :mrgreen:

Testattu on myös Imovane, Atarax, melatoniinit, Ketipinor… Omalla kohdallani Ketipinor on kyllä ollut kaikkein hirvein. Ne sen aiheuttamat lihasnykäykset kesti vielä viikkoja lääkkeen lopettamisen jälkeenkin. Sen lisäksi että sekin lihotti ja keräsi nesteitä. Hyh.

Parhaaksi olen kokenut Stilnoctin. Se nukuttaa nopeiten ja aiheuttaa vähiten aamupöhnää. Jotenkin oudosti Tenox ei toimi mulla varsinaisesti nukuttavasti, levottomana on ihan turha heittää Tenox naamaan ja odottaa unta, sitten mielummin Stilnoctia. Tenox kyllä tuo unen, jos malttaa pitää silmänsä kiinni ja aiheuttaa myöskin aamupöhnää, mutten tajua niitä, jotka sanoo Tenoxin olevan joku nuijanukutus ja lääkärien mussutusta siitä, että kyseessä on kovemman luokan unilääke.

Joulukuussa koitin pitää ihan täysin lääkkeettömiä päiviä. Mahdotonta. Valvoin ja valvoin, vaikka kuinka väsytti, niin uni ei tullut.

Mun mielestä uniongelmat on oikeasti iso osa sitä, että olen työkyvytön. Virallisesti olen työkyvyttömyyseläkkeellä diagnooseilla epävakaa persoonallisuushäiriö ja kaksisuuntainen mielialahäiriö, mutta mietin vaan, että miten ihmeessä muka sitten kykenet töihin, kun joko et nuku lainkaan > keskittyminen on vituillaan tai sitten nukut liikaa > et herää töihin, koska väsyttää liikaa. Tietysti unettomuus verottaa myös ihmissuhteita, koska päiväsaikaanhan sitä pitäisi tavata ihmisiä, mutta jos unen kanssa on hankaluuksia, niin päiväsaikaan tulee yleensä sitten nukuttua.

Mä olen käytännössä v. 2006 käyttänyt säännöllisesti stilnoctia tai somnoria, samat vaikuttavat aineet. Ei ne enää auta unen saantiin juurikaan, niitä menee ihan liikaa. Tenox ei mulla sanonut mitään, sama kun olis laktoositabletteja syönyt ja melatoniini sai nukkumaan 2 h jonka jälkeen heräs, eikä saanut nukuttua enää ollenkaan.

En mä ottanut sit sitä ketipinoriakaan, kun se väsyttää niin helvetisti.

Mulla on myös vakava masennus, johon lääkitys ja ahdistukseen Lyricaa ja xanoria säännöllisesti. Nyt oon vaan mennyt niin, että se unettomuus kestää sen aikaa kun kestää. N. viikon ja sitten taas on lopulta niin väsynyt, että nukkuu joitakin öitä kunnolla. Eli kausittaista tää on ja oli myös kun olin työelämässä. Nyt olen siis sairaslomalla.

Mä sit vaan kärsin ne unettomuusajat ja sitten taas nukun jonkun aikaa kunnolla. Mutta kyllä huomaan, että kun stressi asioista lisääntyy, niin sitä vaan pyörittelee asioita mielessään, eikä ainakaan saa nukuttua.

^^ Voi jesses, Nnaana, kun kuulostivat tutuilta nuo sinun univaikeutesi. Mulla on myös tuo, että jos ahdistaa ja stressaa niin uni ei tule, ja jos taas ei stressaa, mutta ajatukset laukkaavat muuten vain, vaikka ihan positiivisissakin asioissa, niin ei se uni tule yhtään sen paremmin. Mäkin yritän väliin olla tyystin ilman mitään ylimääräisiä lääkityksiä, mutta eipä se mitään hyödytä, että valvoo, ts. se vain pahentaa unettomuuden kierrettä ja kun iskee se pelko, ettei pystykään nukkumaan, niin sitten en ainakaan nuku :frowning: :angry: .

Neurolepteja vihaan, mutta jollen ole muuten saanut nukuttua lainkaan muutamaan vuorokauteen, niin otan noita paskalääkkeitä ihan suosiolla niiden kaameista sivuoireista huolimatta, sillä tiedän, että liika valvominen aiheuttaa mulle psykoosin. Se on koettu jo aivan tarpeeksi monta kertaa ja katson psykoosin ehkäisyn pienemmäksi pahaksi, kuin sen kammottavan leptipöhnän joskus.

Mirtazapiini pienellä annoksella oli mulle erittäin toimiva unilääke, mutta ne järkyttävät mässyt ja niiden muassaan tuoma lihominen; kiitos ei enää ikinä :angry: . Mulla on anoreksia, joten se turpoaminen aiheutti mulle lähes sietämättömän kriisin, vaikkei se ehkä pahaksi olisikaan ollut mun kohdallani, ainakaan aluksi, kun kerran pahasti alipainoinen olin silloinkin :confused: . Pidemmän päälle siitäkin olisi tosin voinut olla haittaa, sen verran pahasti se pisti ahmimaan ja paisumaan. Lähes kaikki tietämäni ihmiset ovat mirtasta lihoneet, eikä se kovin hyvä juttu voi olla, varsinkaan, jos ihmisellä ei mitään alipaino-ongelmaa ole.

Tenox toimi mulla joskus hyvänä unilääkkeenä, mutta se menetti tehonsa jo ajat sitten. On mulla vieläkin Tenoxia respalla ja se auttaa kyllä ahdistukseen jonkin verran, mutta unta mä en sillä todellakaan saa. Hyvä benzounilääke ja ainoa sellainen, joka toimii mulla edelleen, on Insomin(nitratsepaami). Sitä voisit yrittää saada kokeiltavaksesi, vaikkei sekään tietenkään kaikilla tepsi. Itse pyrin pitämään taukoja Insominin kanssa, jottei sekin menettäisi tehoaan, kun nyt se, ainakin toistaiseksi, toimii mainiosti ja ihan normiannostuksella(5-10 mg) :slight_smile: . Ei siis myöskään mitään “viihteilyä” sen kanssa.

Zolppari/zopikloni toimi mulla joskus kauan sitten nukahtamiseen ihan okei, mutta eipä se ole tehnyt sitä enää vuosiin. Nuo Z-lääkkeet eivät sano mulla itseasiassa nykyisin yhtään mitään, otinpa sitten vähän tai paljon. Aivan sama, kuin kalkkitabletteja söisin, joten parempi jättää kokonaan ottamatta. Mitään oloja en niistä ole myöskään koskaan saanut, enkä onneksi onnistunut edes sekoittamaan päätäni niillä, vaikka joskus napsin niitä liika-annoksella alkon kerakin. No, hyvä niin. Tiedän nimittäin aika hirveitä kauhujuttuja siitä, mitä moinen kombo on monilla ihmisillä saanut aikaan :frowning: :open_mouth: .

Heippa. Rekisteröidyin juuri palstalle ja haluaisin tuoda mukaan oman kertomukseni unettomuudesta. Vastaan ensin kysymyksiin ja kerron sitten vielä lisää tietoa omasta tilanteestani.

-mistä unettomuutesi johtuu vai tiedätkö sitä itsekään?

• unettomuuteeni ei ole saatu syytä selville. Olen käynyt psykiatrian polilla moneen kertaan juttelemassa asiasta. Olen myös sairastanut keskivaikean masennuksen, jota hoidetaan edelleen, mutta nämä uniongelmat ovat aika vasta alkaneet

-kuinka pitkään uniongelmasi ovat jatkuneet?

• olen kärsinyt unettomuudesta nyt reilut kaksi kuukautta. Sitä ennen ei ole koskaan ollut minkäänlaista ongelmaa nukkumisen kanssa. Olen nukkunut aina hieman enemmän kuin keskivertokansalainen. Ainakin näin arvioisin.

-kärsitkö muista unihäiriöistä(esim. unihalvaukset tai unissakävely) unettomuuden lisäksi?

• mielestäni en kärsi. Joskus lapsena kävelin unissani, mutta se on poistunut iän myötä.

-kuinka monta tuntia nukut vuorokaudessa/viikossa? Ei tarvitse laskea mitään tarkkaa keskiarvoa, mutta jotain suuntaa antavaa :smiley: .

• vuorokaudessa nukun 0-4 tuntia. Yleensä kahdessa jaksossa. Voin maksimissaan nukkua kerralla kaksi tuntia aika tarkastikin, jonka jälkeen herään.

-mitä kaikkia lääkityksiä olet kokeillut unettomuuteen, kuinka hyvin ne ovat auttaneet ja onko niistä tullut millaisia sivuvaikutuksia?

• olen kokeillut seuraavia lääkkeitä: Doxal, Truxal, Ketipinor, Olantsapiini, Tenox, Temesta, Melatoniini, Levozini, Seroquel(taitaa olla samaa ainetta kuin Ketipinorissa)

-mitä ns. luonnonkonsteja, siis ei lääkkeellisiä, sinulla on tai olet kokeillut uniongelmasi hoitoon?

• liikuntaa, saunomista, hiilareita iltapalaksi, makuuhuoneen viileänä pitämistä, villasukat jalassa nukkumista, melatoniinia, D-vitamiinia, monivitamiinia, eri huoneessa nukkumista, jääpalapussia otsalla, rentoutusharjoituksia, korvamagneetteja.

-kuinka yleensä pärjäät unettomuuden kanssa, ts. kuinka paljon se arkeasi, ihmissuhteitasi ym. haittaa?

• unettomuuteni on aiheuttanut viime aikoina suurta sekavuutta olotilassa. Itsestä huolehtiminen on hirvittävän vaikeaa tällä hetkellä. Suoriudun juuri ja juuri suihkussa käymisestä. Kauppareissut vievät todella pahasti mehut pois. Olen sen jälkeen henkisesti ja fyysisesti aivan puhki, mutta en pysty vaan nukkumaan sitä väsymystä pois. Ihmissuhteisiin unettomuuteni ei ole vaikuttanut. Omaan jaksamiseen sitäkin enemmän.

-koska viimeksi olet nukkunut täysin lääkkeetöntä unta?

• siitä on tätä kirjoittaessani reilu kaksi kuukautta aikaa.

Olen 33-vuotias mies keskisestä Suomesta ja olen sairastanut tosiaan keskivaikean masennukset, jonka hoito alkaa olla jo loppusuoralla. Olen siis parantunut siitä hyvin. Lääkityksen ja terapiakäyntien ansiosta. Kärsin masennusta ennen jo harhoista ja myös masennuksen aikana. Niiden kanssa olen totutellut elämään tässä ja todennut, että ne eivät ole todellisia, vaikka tuntuvatkin kovin todellisilta. Nykyään harhoja on todella vähän kiitos hyvän lääkityksen. Syön päivittäin Efexoria 225mg ja Abilifyä puoli tablettia sekä rivatrialia tarpeen mukaan ahdistukseen. Nyt on muista Abilifyn vahvuutta tähän hätään enkä kehtaa kipasta keittiössä katsomassa :slight_smile: Abilifyä söin aluksi kolme tablettia per päivä aktivoivana lääkkeenä ja harhoja poistavana lääkkenä. Nyt annostusta on laskettu, koska lääkärin mielestä se voi aktivoida liikaa ja haitata näin unta. Abilifyn laskusta ei ole ollut hyötyä toistaiseksi.

Mielestäni elämäni on muuten hyvin raiteilla. Huolia tai murheita ei ole. Oma asunto on, sukulais- ja kaverisuhteet ovat kunnossa, raha-asiasta ovat reilassa. Mitään vikaa ei ole elämässä tällä hetkellä kuin tämä unettomuus. Alkoholia en käytä. Kahvia juon yleensä aamusella ja joskus puolenpäivän aikaan. En illalla koskaan. Tupakoin säännöllisesti. Olen tosiaan aina ollut hyvä uninen ihan nuoruudesta saakka. Saatoin töiden jälkeen nukkua tunnin - pari ja yöllä vielä 9h lisää ja olin virkeä kuin peipponen aamusella. Nyt tätä kirjoittaessani viikonloppu on mennyt lähes kokonaan valvoessa ja tänään soitinkin psykipolille omalle hoitajalleni, että tähän olisi nyt saatava joku ratkaisu. Lääkäri oli ehdottanut osastohoitoa, mutta toistaiseksi määräsi vaan isommalla annoksella unibentsoja ja olantsapiinia. Mielestäni nuo masennus- ja antipsykoottiset lääkkeet eivät toimi minulla väsyttävästi. Levoziniakin olen ottanut 100mg ja ei mitään vaikutusta mihinkään. Ei unta tullut eikä muuttanut zombieksikaan.

Tätä kirjoittaessa olo on aika sekava ja väsynyt. Otin tuossa tunti takaperin 40mg Tenoxia ja 1mg Temestaa sekä 9mg Melatoniinia. Ei tietoakaan väsymyksestä tai, että unta olisi luvassa jos sänkyyn menen.

^ Huomenta, Firestarter :slight_smile: .

Johtuisikohan tuo sinun unettomuutesi mahdollisesti lääkityksestäsi, siis Abilifyn lisäksi myös Efexorista, jota sulla menee verrattain suuri annos :confused: . Mulle Efexor ainakin aiheutti unettomuutta ja muutakin levottomuutta suorastaan maanisuuteen asti. Ehkä kannattaisi keskustella lekurin kanssa siitä, josko alkaisitte rukkaamaan Efexorin annosta alaspäin tai siirtyisit johonkin hieman miedompaan mielipidetroppiin. Hankala homma toki, jos olet kokenut, että Efexor on muuten auttanut suuresti noihin MT-ongelmiisi :confused: . Käsitin, että unettomuutesi alkoi vasta sen jälkeen, kun olit jo aloittanut masennuksesi lääkehoidon. Saatoin tosin jälleen, tapani mukaisesti, lukea vähän puusilmäisesti, joten korjaa, jos kirjoittelen ihan höpöjä tähän.

Olitko sä ennen tuon masennuksen puhkeamista ollut koko elämäsi ihan kunnossa, siis psyykkisesti? En missään nimessä vähättele sun ongelmiasi, mutta musta henk.koht. kuulostaa hieman oudolta, että masennus, psykoottinen oireilu ja noin paha unettomuus alkavat ihan puskista vasta yli kolmekymppisenä. No, mä katselen taas tätäKIN asiaa täältä omasta näkövinkkelistäni, kun olen kärsinyt koko ikäni MT-ongelmista ja univaikeuksista. Tapahtuiko sulle jotakin konkreettista ikävää elämässäsi, joka tuon masennuksen laukaisi? Ei sun tarvitse mulle vastata, jollet tahdo avautua sen enempiä henkilökohtaisista jutuistasi, mutta kunhan vain mietin :confused:

Mulle tulee mieleen myös, että voisiko tuo paha unettomuutesi enteillä uuden psykoosin puhkeamista, vaikka tunnetkin olevasi ihan kunnossa tuota uniongelmaa lukuunottamatta. Itselläni on joskus psykoosi alkanut nimenomaan totaalisella unettomuudella, vaikken sitten lopulta tiedäkään, kumpi oli ensin; muna vai kana, eli johtuiko unettomuuteni lähestyvästä psykoosista vai iskikö psykoosi sen seurauksena, etten pystynyt nukkumaan lainkaan :confused: . Joka tapauksessa paha unettomuus, siis etenkin pitkään jatkuessaan, johtaa kyllä lähes vääjäämättä psykoosiin, sillä kukaan ihminen ei kestä ilman unta. Hyvä, että olet saanut kuitenkin edes jokusen tunnin nukuttua silloin tällöin :slight_smile:

Sun uniongelmasi vaikuttaa kyllä niin pahalta, etteivät siihen taida paljoa luomukonstit auttaa, jollet saa itseäsi edes suurilla leptiannoksilla tipahtamaan :open_mouth: . Ymmärrän, jollet tahdo mennä psyk.osastolle, eipä siellä aina niin mukavaa ole, mutta mikäli tuo homma jatkuu noin pahana, niin suosittelen kyllä sinne hakeutumista. Jollakin keinoin noin HC-unettomuus on saatava katkaistua, ainakin väliaikaisesti, ja lataamosta niiltä löytyy kyllä sellaisia norsupiikkejä, että niillä tipahtaa raavaampikin karju ja varmasti :wink: . Kokemusta on, vaikken mikään raavas karju olekaan :laughing: .

Tsemppiä :slight_smile: .

Huomenta vaan. Takana puolisen tuntia unta viime yönä ja juuri palasin apteekista hakemasta olantsapiinipakettia. Saas nähdä miten ensi yö menee kun nappasen olantsapiinia nassuun. Lääkäri nimenomaan pyysi vähentämään Abilifyn käyttöä, mutta ei kyllä maininnut tuosta Efexorin vaikutuksesta uneen mitenkään. Se menee vielä aika isolla annoksella, vaikka kaikki masennusoireet ovat hävinneet. Toisaalta en ole huomannut mitään haittavaikutuksia Efexorista tälläkään annoksella ellei se sitten aiheuta unettomuutta tosiaan. Olen kyllä jo kahden vuoden ajan popsinut Efexoria tuolla annoksella ja aiemmin unettomuudesta ei ole ollut tietoakaan. Unettomuus tosiaan alkoi vasta pari kuukautta sitten eli huomattavasti myöhemmin kuin mitä olen aloittanut nämä muiden lääkkeiden oton.

Olen kärsinyt paniikkihäiriöstä joskus nuorempana, mutta sekin korjaantui pitkällä Seromex -kuurilla. Nykyisin kohtaukset ovat äärimmäisen harvinaisia ja ne osaan helposti tunnistaa ja voin vaikuttaa niiden etenemiseen täten. En ole ollut ennen masennustakaan ihan täysin terve psyykkisesti. Olen kärsinyt harhoista niin kuulo että näköharhoista pitkän aikaa ja sekalaisista pelkotiloista. Yhteen aikaan en esim. uskaltanut pitää verhoja auki, koska luulin, että joku vakoilee minua ulkona. Näistä oireista vaan en ole oikein osannut puhua kellekään ennen kuin asia tuli ilmi tuolla psykipolin käynneissä. En osaa sanoa olenko ollut psykoosissa joskus vai mitä nuo ovat olleet. Nykyisin näitä pelkotiloja ei ole enää ja harhoja hyvin harvoin sekä ne ovat aika harmittomia. Eivät uhkaavia esimerkiksi.

Mitään suurta ei tapahtunut silloin kun aloin oireilemaan masennuksesta ja ahdistuksesta ensimmäsiä kertoja. Olin hyvässä duunipaikassa ja kaikki oli hyvin muutenkin. Töissä en juurikaan tuntenut masennusoireita, mutta kun palasin kotiin niin ne alkoivat. Viikonloput olivat hyvin vaikeita. Monesti meninkin töihin jo viideksi aamulla ja tein 12h päivää. Työaika oli siis 8-16. Sitten oireet tulivat jo töihin mukaan ja oli pakko lähteä hakemaan apua työterveyshuollosta. Siellä oli onneksi osaava lääkäri, joka tunnistu vaikea masennuksen ja määräsi heti puolen vuoden sairaslomalle sekä aloitti lääkityksen, joka oli alussa SSRI -mallinen. No, pahaksi onnekseni duunipaikka meni YT-neuvottelujen takia alta saikulla ollessani. Se ei auttanut tilannetta ollekaan, koska pidin duunistani todella paljon. Olo siis vaan paheni ennen kuin alkoi paranemaan oikean lääkityksen löydyttyä ja terapiakäyntien ansiosta. Tätä nykyä teen osa-aikahommia IT-puolella. Olen tosin nyt pari kuukautta ollut tauolla ko. paikasta tämän unettomuuden takia. Onneksi kyseessä on kuntouttavatyötoiminta, joka on erittäin joustava systeemi. Voin siis rauhassa parannella itseni kuntoon ja palata sitten tekemään osa-aikahommia kun aika on kypsä.

Epäilen itsekin, että perinteiset kotikonstit eivät tähän enää tepsi vaan on tosiaan löydettävä joku lääke vaivaan ja saatava kertakaikkiaan nukuttua. Olen aina ollut lääkemyönteinen ja hoitomyönteinen, eli mielelläni lähtisin kyllä osastohoitoon jos vain sellainen mahdollisuus annettaisiin.

Kiitos tsempistä. Kyllä tämä tästä ajan kanssa paranee :slight_smile: