Tuntuu, etten kuulu minnekään...

Tätä mä oon ettiny. Nyt toivon mahdollisimman rehellistä vastausta mikäli mahdollista. Oletko sinä itse ottanut vastuun siitä, että pysyt raittiina? Oletko sitä mieltä, että tämä on kaikkein varmin tapa raittiina pysymiseen?

Tässä on kaikki teksti mitä nimimerkki Rahvas on vuodattanut ainoastaan minulle 1 (yhden) päivän aikana: 6.7.2010.
Ajatelkaapa, paljonko hyvää matskua on kertynyt kesästä on 2007 lähtien, josta on sentään yli 1000 päivää. :smiley:

Nii muuten on. :smiley:

Patologinen valehtelija meni lankaan kun ei heti tunnistanut kysyjää. :laughing:

Tottakai olen - itse minä tein ratkaisun ryhtyä lopettajaksi ja itse kävelin apua hakemaan. Omin jaloin kävelen AA-ryhmään edelleenkin, kun mielialat uhkaavat ajautua hunningolle ja itse kannan vastuun siitä, mitä ryhmässä puhun ja mitä otan vastaan.

Ei tämä tietenkään tarkoita sitä, että kun kerran olin lähtenyt apua hakemaan, ensimmäisenä olisin sanomassa, ettei minulle tällainen apu kelpaa. Jos 20 vuotta raittiina ollut antaa minulle neuvoja, niin en minä ensimmäisenä hänelle sano, ettet asiasta mitään tiedä. Tosin taas kerran - joidenkin puhetta kuuntelen herkemmällä korvalla, kuin toisten. :laughing:

No eikä voi, dille! :smiley: Jostain päihdetyön kuvioista tietää koko kaupungin juoppo- ja huumeporukat, samoin kuin koko kaupungin sosiaaliporras sosiaalitoimenjohtajaa myöten.

PS. Mitään päihdehoitaja -ammattinimikettä ei ole edelleenkään olemassa. Olen sanonut asiasta viisi kertaa, mutta ei mee jakeluun.

PPS: Sinäkin morkkis olet saanut ylläpidolta henk.koht. huomautuksen keskustelusi tasosta sähköpostiisi. Sietäisi ottaa opiksi. ; )

Jos tarkoitat minua patologisella valehtelijalla, niin eipä kai tarvitse sanoa mitä plinkin säännöt tuosta sanoo. Laitankin tämän ylläpidon tietoon.

Akkavalta oli siis sinun nimimerkki, sepä hyvä tietää, vaikken minä noita laskea halua sen enempää, kun ei ole tarvetta.

On, ja on kaikenlaisia narsissi-diagnosoijia ihan arvostetussa opettajakunnassakin. :slight_smile:
Viitaten muuten siihen internetissä tekemääsi sosiodraama-tutkielmaan, niin nythän on kuitenkin niiin että internetissä pätevät aivan omat lainalaisuutensa ja logiikkansa, jotka ovat melko absurdeja verrattuna oikeaan elämään.

Vai tekeekö Herr Lehrer oikeassa elämässäkin niin, että jos vaikkapa joku perheenjäsen tai oppilas on eri mieltä kuin itse, herra opettaja alkaa jumputtaa tämän olevan narsu ?! :smiley:

Mitä insuliiniin tulee, niin monet diabeetikot kyllä tarvitsevat insuliinilääkitystä, ja jos potilas itse ei pysty sitä pistämään, pistää hoitaja sen. Myös minä olen antanut jo lukemattomia insuliinipistoksia potilaille, ja tulen varmaan antamaankin. Kuten myös muita piikkejä.

Joten, kuten eräs Hoitajat.netin verkkokaupan t-paita sanoo: [b]ole kiltisti, voin olla hoitajasi jonain päivänä[/b]. >:)

reps Mä luin ekaks väärin että “itse tein ratkaisun ryhtyä opettajaksi ja itse kävelin apua hakemaan”. :laughing:

Eli filosofiasi ei ole se, että joku Jumala pitää sinut raittiina? Tai, että joku jumala voisi sinut luonteen piirteistä vapauttaa jne. (niinkun ohjelmassa vähän annetaan mielestäni ymmärtää…) Ja tämä on myös mielestäni mielenkiintoinen kysymys: Pitääkö AA ihmisen raittiina vai se, että ihminen ottaa itse vastuun omasta raittiudestansa?

Voiko esimerkiksi sysätä oman vastuun raittiudestansa AA:lle? Vai onko se ihminen viime kädessä itse joka loppujen lopuksi sitä viinaa ottaa, oli tilanne sitten mikä tahansa?

“itse tein ratkaisun ryhtyä lopettajaksi” jne. Tämä tarkoittaa mielestäni myös sitä, että itse on sitä viinaa ottanut ja itse sinne kaljakauppaan kävellyt, eikö? Mutta juopolla on yleensä tapana kiertää tämä oma vastuu asioista. tyyliin: “Mä vaan jotenkin ajauduin niihin paikkoihin…”

Täällä on taas henkilökohtaista nimittelyä, josta säännöt sanoo selvästi, ettei niitä suvaita.

No voi vinku ja vonku ja yhyhyy! Pistäppäs kuule ukkoseni viestiä ylläpidolle siis. Mä oon laittanut jo aika monta. :smiley:

Oma suhteeni Jumalaan on luonteeltaan filosofinen - ei uskonnolinen. Tämän suhteen saa jokainen määrittää aivan itse. Jos se, mitä huomenna tapahtuu on Jumalan tahto, niin tarvitaanko Jumalaa siihen? Ei minun tarvitse loppujen lopuksi tietää Jumalan olemasssaolosta juuta, eikä jaata voidakseni hyväksyä Jumalan tahdon sellaisena, kuin se kohdalleni tulee. Minulle tämä merkitsee henkistä pohdiskelua ja henkinen pohdiskelu auttaa minua pysymään raittiina.

Kun käyn säännöllisesti AA:ssa, pysyn raittiina. Otin vastuuta itse tai en. Jos otan vastuuta itse, paneudun AA-työskentelyyn kunnolla ja raittiuteni on antoisaa. Jos vain kävisin AA:ssa istumassa pysysisin myös raittiina, mutta raittius ei olisi yhtä antoisaa.

Minun kohdallani ne jalat vain kävelivät viinakauppaan ja käsi kiersi korkin auki. Kysymys ei ollut kohdallani valinnasta, jonka olisin voinut tehdä tai olla tekemättä. En usko, että elämäni olisi voinut kääntyä toiseen suuntaan ilman AA:n apua.

Mielenkiintoista pohdintaa ja jos voin hieman vielä sekoittaa pakkaa, niin lopettamiseen on joidenkin ollut pakko saada Korkeamman voiman apua ja itsekin pidän omaa tapaustani sellaisena. Koen vielä niinkin, että jokin oli minun läsnä aina ja potki kun oli sen aika sekä suojeli, kun oli sen aika.
Kuka minut sitten raitisti, niin jokin ihme se oli. Itse kyllä jouduin oman osan tekemään, menemään ryhmään janed.

Niin - mistäpä minäkään sitä voin tietää, etteivät ne ihmiset, joilta olen apua saanut ole olleet korkeamman voiman paikalle lähettämiä. Ja mistäpä minä sitäkään voin tietää, kun aamulla pyydän tukea raitista päivää varten, niin onko joku taas kerran auttanut laksemaan selvän pään tyynylle. Varmuuden vuoksi voin illalla asiasta kiitellä. Kuunteli joku, eli ei, niin kiitollisena on kiva nukahtaa.

Taitavat nuo osata itsekin nähdä, kun on noin selvästi tuossakin lauottu. Mitä ihmettä tuollakin tavalla täytyy provoilla? tällaisessa paikassa jossa ihmiset hakee itselleen tukea ja apua.

Itselläni on diili tehtynä ja mitä sitä muuttamaankaan, kun saan pitää raittiuteni, olla iloinen, onnellinen ja vapaa.

Nyt kyllä kuulun jo untenmaille, jos en jo ole. Ötyä

Noh, ainakin sinun on otettava vastuuta siitä, että käyt siellä AA:ssa istumassa kapakan sijaan, luulisin?

Tuosta myös, onhan ihmisiä jotka on 20 vuoden raittiuden jälkeen retkahtaneet juomaan, eikö? Sitten voi olla niitä jotka on vuoden olleet raittiina, mutta heillä on vaikka 40 vuotta edessä ja tajuavat nopeasti asioita. :slight_smile:

Mutta mun näkemyksen mukaan, alkoholismiin kuuluu juuri se ajattelutapa, ettei itse liikuta omaa kehoansa tai avaa sitä korkkia, vaan se vaan “jotenkin tapahtuu”. Ja tämä itsekusetus sokaisee ihmisen niin, että hän ei kykene toimimaan muulla tavalla. Liittyyhän siihen tietenkin ne helvetin kovat fyysiset himot ja vaikka mitä oiretiloja, jotka omasta kokemusestani kyllä tiedän. Mutta alkoholisti kusettaa itseänsä niin tehokkaasti, että hän erkaantuu todellisuudesta ja siitä faktasta, että tekee itse tekonsa. Se on eräs näkemyksistäni.

Toisaalta taas tähän itsekusetukseen liittyy niin paljon erilaisia tekijöitä ihmisen psyykkeessä ja nämä psyykkiset tilat voivat olla niin helvetillisiä, että en yhtään ihmettele miksi vertaistukea tarvitaan. (t. ihminen joka ei edelleenkään ole sitä kyennyt vastaanottamaan).

Toinen teoriani taas on, että pitää olla joku tällainen ihmistukiryhmä, jota tarvitaan läpi elämän raittiuden ylläpitämiseksi. Koska, ensinnäkin kyse on asiasta joka niin helposti pääsee unohtumaan, kun tulee pitempi aika raittiutta. Ja toisekseen se on niin pienestä kiinni, yhdesä ryypystä, että on taas siellä helvetissä mukana. Sekä, se ihmisen psyykkeessä oleva “viinapiru” voi keksiä mitä ihmeellisimpiä tapoja sen suhteen, että taas repsahtaisi.

Kolmas teoria, jota olen kehitellyt. Kaikkein varmin tapa raittiina pysymiseen. Ottaa itse vastuun omista teoistansa ja omasta hoidostansa. Siitä, että käyttää hoitoa mahdollisimaman tehokkaasti ja pitää itsensä kuivilla.

Pahoittelen jos tekstini ei ole selvää, on taas niitä keskittymishäiriöitä joita olen viime aikoina kohdannut, tämän loman johdosta. Kiitän ja kumarran.

Mites sun viestit mulle on noin lyhentyny nyt yötä kohti! Päivällä sä sentään posmotit vielä tuhannen sanan tulikiven katkusia vuodatuksia mulle ihan pää punasena! :smiley:
Vai keräätsä voimia huomiseks, häh? Alkaaks pappa hyytyyy? Ei juma jos sä meinaat mulle vielä noita narsisti- ja ongelma-räpätyksiä jatkaa vuoteen 2013 asti, niin tsemppii nyt. Vuodesta 2007 jaksanu sentään jo.

Ja ei vittu on se Morkkiskin ihme äijä! Mä toivotin sille hyvän hyvyyttäni hyvaa juhannusta, siis HYVÄÄ JUHANNUSTa, niin äijä vääntää kilometrien pituset itkuvirret niskaan ja vittuilee urakalla seuraavat viikot. :astonished:
Ja Rahvas räksyttää ja komppaa käsiään hieroen vieressä.

Ja sit jotain “hirviö” juttuja! Siis vittu HIRVIÖ! Menis ukkeli katsomaan peilistä mikä kaunokki sieltä katsoo.
Mua on sentään kehuttu hyvän näköseks viimeks eilen ja sitä ennen viikonloppuna monta kertaa. : ))

( Smokki ja sikari hyvä. TÄMÄ on nyt vihdoin ja viimein sitä internetin retoriikkaa ja ns. todellisuutta, josta voit alkaa sosiodraamaa tutkimaan. : ))

JA nyt minäkin menen nukkumaan ja toivotan hyvää yötä. Yllä olevaa ei tietenkään kenenkään kannata ottaa tosissaan, vaan se on ihan vaan kevyttä humoristista läppää. Ihan niinku ne herrojen narsisti-jutut. : )
Kiitos ja anteeks, ja öitä kaikille. <3

Juuri näin ja tähän vastuunottoon pystyn. Voisin selittää paljon syvällisemminkin sitä, miksi sanoin, että ei ollut omassa vallassani juodakko vai ei. Siihen kyllä löytyy selitys ihan mielen rakenteista, mutta toisella kertaa. Tältä osin kuvaan asiaa vain siten, kuin olen sen omalta kohdaltani itse ymmärtänyt. :smiley:

Kyllähän alkoholisti aina selitykset keksii. Ei vaan, tässä se onkin se ikuinen dilemma. Mistä varmaan väitellään loputtomiin. Voiko alkoholisti vaikuttaa siihen juomiskäyttäytymiseensä vai onko hän riippuvuutensa orja?

Yksi teorioistani on se, että alkoholisti ei tähän kykene sillon, kun psyykkeen rakenne on juomakenttä vaiheessa. Mutta jos psyykeen rakennetta saadaan korjattua, voi täydellisen vastuun ottaminen olla mahdollista. Onhan AA:ssakin se lause: “ajattelutavan muutos” en nyt tarkalleen muista miten se meni. Mutta mihinkään kohtuukäyttöihin en usko alkoholistin kohdalla.

Mutta odotan innolla hyviä selityksiä. Itsellenikin tuttu tuo: “mä vaan jotenkin otin yhtäkkiä sen kaverin salmiakkikossun yhdellä huikalla alas”, “selitys”.

Se selitys lähtee ajatuksesta, että “keho on miltä viisaampi ja vahvempi” - hyvässä ja pahassa. Keho sisältää tiedostamattoman minän, joka hallitsee ruumiin autonomisia toimintoja. Tuo tiedostamaton minä voi synnyttää aisti ja ajatusharhoja, sekä myös sairastuttaa ihmisen vaikkapa kuumeeseen. Tiedostamaton minä voi halutessaan käynnistää vaikkapa paniikkikohtauksia.

Juovalla alkoholistilla on hyvin heikko yhteys tietoisen minän ja tiedostamattoman minän välillä. Tuo tuttu lause “ajattele, ajattele, ajattele” sisältää nimenoman ajatuksen tiedostamattoman minän ja tietoisen minän välisen yhteyden parantamisesta.

“Nimettömät alkoholistit” kirjassa on kertomus miehestä, joka retkahti juomaan sekoitettuaan viskiä maitoon. Minä luen tuon kertomuksen niin, että tiedostamaton minä rakensi tietoiselle minälle suurenmoisen harhautuksen. “Eihän maidon juominen voi olla vahingollista eihän?” “Ei se ole viskiä, vaan maitoa, jossa on vähän viskiä.” Kaveri oikeasti luuli juovansa maitoa! Vastaavia kertomuksia retkahduksista olen kuullut myös tosielämässä. Aika kuvaavaa on, että kokeneemmat AA:laiset osaavat nähdä sen muutoksen ihmisen käyttäytymisessä, joka ennakoi retkahtamista.

AA:n ohjelmassa on elementtejä, joiden kautta AA-ryhmä rauhoittelee tiedostamatonta minää, kun alkoholistin oma tietoinen mieli ei tähän kykene. Nuo puheet oman tahdon luovuttamisesta liittyvät tähän tietoisen minän ja tiedostamattoman minän välisen valtataistelun purkamiseen.