Ajatuksia herättävä tulevaisuudenkuva. Hymyilen ja nyökyttelen täällä mökkini hämärässä. Ihan hyvä suunnitelma.
Kuinkahan monelle muulle on jäänyt kytemään ajatuksiin kirjan kirjoittaminen? Potentiaalisia kirjoittajia löytyisi plinkistä aika monta, vetoa tarinankerrontaan ja ajatusten esilletuomiseen näkyy löytyvät, kirjoitustaitoakin useammalla.
Ja juu, on se joskus nakuttanut minuakin, että tarttis, tarttis… opetella kirjoittamaan ja kokoamaan tieoa ja ajatuksia, ja yrittää saisko niistä sellaista että sitä joku muukin viitsisi lukea.
Jaa että aihe?
Mutkikkaampi kysymys. tarvitaanko semmoinenkin?
En kai ainakaan keittokirjaa, jos ei sitten muulla höpinällä höystettyä juttupötköä metsäretkellä osittain luonnonaineista kerätystä ruokatarpeistosta kasaisi… ohueksi voisi jäädä, se kirjani.
Elämäkertoja kirjoitellaan paljon. Mutta siinä pitäisi ensin päästä tai ryhtyä jonkinlaiseksi julkkikseksi, tai tehdä muuten jotain kovin merkittävää että se muita ihmisiä kiinnostaisi. Tai edes itseä. Ja sittenkin tarttis valehdella ja paisuttaa sattumuksia että jotain olisi lukijaa säväyttämässä. Ei, ei minun elämästäni mitään tarinoita saa aikaan. Muilta tarttis lainata, ja jos niistä sitten kokoilem,alla? Mutta ylitarjontaa on romaanipuolellakin. Ei taida tulla mitään.
Jaa, jonkun harrastuksen tiimoilta voisi jotain. Sukututkimuksia julkaisevat, muutkin harrastajat, ja aina joskus joku vaivautuu hankkimaan hiukan lihaa luitten päälle, kertoilemaan siitä historiasta muutakin kuin nimiä ja vuosilukuja… eli esittävät myös minkälaisissa oloissa mikäkin sukupolvi on yrittänyt leivän syrjässä ja suvun jatkamisessa mukana roikkua. Aineistoa olisi, onhan noita esivanhempia muutama tuhat tiedossa, ja jos niiden jälkeläisiä, elossa olevia, penkoisi, niin saattaisi löytyä melkoinen joukko mahdollisia lukijoita.
Mutta kova työ siitä olisi. Ei näin laiska mies taida viitsiä.
Runoja en aikaan saa, ja niitä luetaan vielä vähemmän kuin suorasanaisia tarinoita. Jätän väliin.
Jaa, jos jonkun oman eriskummallisen uskonnon kehittelisin ja muutaman hyvän tarinankertojan kun saisin laittamaan kansanliikettä alulleen, niin siinä menisi painettua sanaa , eikä tarvitsisi niin murehtia taustatyöstä etukäteen, antais palaa vaan man mielikuvituksen mukaan. Laitetaan harkintaan.
Mitäs niitä muita olikaan?
Matkakertomukset? Onko jo vanhanaikaista?
Puutarhanhoito ja remontointi, ne ovat semmoista harmaata aluetta joissa saa kuka tahansa esiintyä asiantuntijana ja opettaa toisia mielensä mukaan. Ei lopputuloksesta kukaan missään vastuussa ole. Terveydenhoidossa lienee sama juttu. Saahan niitä kirjoitella tarinoita ruokavalioista ja ihmeterapioista, ja jos on hiukankin itse jostain joskus parantunut niin siinä sitä sitten on asiantuntemusta ensialkuun. Hohhoijaa, ei taida olla minun juttuni sekään.
Niinpä. Ei minulla tainnut mitään kirjoitettavaa ollakaan.
Mikä muuten se Vadelmamunkin kirjan aihealue olisi? Ja jos jollain muulla pyörii mielessä mahdollinen kirjoittaminen niin mistä kirjoittaisitte?
Ei sillä että teiltä vinkkejä varastaisin, ihan muuten vaan kyselen…