Tunteista puhumisen merkitys päihteettömään elämään.

Vadelmamunkki toi esille hihojen polttamisen vuorovaikutuksessa.
Politiikassakin sitä käytetään yhtenä vippaskonstina. Ärsytetään vastustaja pienillä eleillä, ilmeillä, sanattomilla vihjauksilla kiukkuiseksi ja puhumaan harkitsemattomia.

Ja sitten ollaan aivan viatttomia, enhän minä sanonut kuin että…
Ja osataan se politiikan ulkopuolellakin. Joskus jopa avioliitossa , työpaikalla, kassajonossa…

Ja sitten tietysti on se puoli asiaa, että jokaisella meistä on jotain sellaisia pikkujuttuja, ulkoisia ominaisuuksia jotka automaattisesti liitämme jonkunnäköiseen tai jollain tavalla liikkuvaan tai mahdollisesti jotain aikaisemmasta elämästä tuttua muistuttavaan toisessa ihmisessä.

Usein käy niin, että joku vuorovaikutus ei vaan ota onnistuakseen, neuvottelut eivät etene, ei sitten millään. Kitkaa ja kitinää, jarrua ja horjumista, ei tule mitään, ei.
Mutta, vaihdetaanpaas jompikumpi neuvottelijoista, kumpi hyvänsä, kunhan erinäköiseen ja eri tavoin ilmeitään käyttävään, ja aletaan taas.

Voi käydä niin, että vuorosanatkin ovat aivan samat, samassa järjestyksessäkin. Asian sisältöä ei muuteta puolin eikä toisin.
Ja kas perhanaa. Jo toisen kahvikupillisen ja kampaviinerin jälkeen ollaan yhjteisymmärryksessä. Ihan ollaan samalla asialla.

Ja vain siksi että siinä oheisviestinnässä oli ensimäisellä yrittämällä jotain sellaista joka herätti joko kiukkua tai vastustusta tai epäluuloja -ehkä kummallekin aivan tuntemattomasta syystä.

Ja sitten voidaankin ihmetellä että miksei sitä asiaa voitu alunperin vaikka kirjoittaa paperille ja kumpikin olisi kaikessa rauhassa ilman pärstäkertoimen tai muun ennakkoluulon takia eksynyt vastahankaiseksi.

Palatakseni tunteista puhumiseen, niin ohessa viimeisin “purkautumiseni” aiheesta. Lue jos jaksat. Jos et jaksa, jätä lukematta. :slight_smile:

Vastuu omasta pahoinvoinnista.

Voinko minä pahoin? Jos voin, niin miksi?

Olemmeko me olosuhteidemme uhreja? Oman kokemukseni mukaan emme. Olivatpa olosuhteemme mitä tahansa, aina voimme osaltamme vaikuttaa joko suoranaisesti niihin tai ainakin vähimmässä määrin siihen, kuinka noihin olosuhteisiin itse suhtaudumme.

Uskokaa pois, tiedän kohdallani sen, miten toivottomalta elämä voi pahimmillaan tuntua. Mutta uskokaa myös se kun sanon, ettei sen todellakaan tarvitse sitä olla. Kyse on lopulta niinkin yksinkertaisesta asiasta, kuin vastuun ottamisesta omassa elämässä.

Vuosia ja taas vuosia minäkin elämässäni pakoilin tuota vastuuta. Mitä erilaisimmin verukkein ja tekosyin. Kun lopulta tielleni tuli niin korkea pystyseinä, ettei sen ylitse enää ollut mahdollista kiivetä, oli pakko suostua pysähtymään tarkastelemaan omaa osuuttani asioissa.

Haastavan tästä kaikesta teki osaltaan myös se, että tietyt itselle haitalliset toiminta- ja ajatusmallit olivat lähtöisin jo ajalta jolloin edes omat vanhempani eivät olleet vielä edes syntyneet.

Mutta koska kyse ei ollut enää isovanhempieni elämästä, vaan omastani, halusin selvittää juurta jaksaen sen, miksi elämäni oli ollut kokoajan jatkuvaa taistelua kaikessa.

Ei siihen tietystikään ollut minulle helpointa, saati nopeinta, toivomaani yhtä yksinkertaista ratkaisua, mutta koska olin vain niin totaalisen kyllästynyt jatkuvaan taisteluun ja siitä johtuvaan alituiseen pahaanolooni, olin halukas kaivautumaan juuri niin syvälle asioissa kuin oli tarpeen löytääkseni pahanoloni alkulähteille.

Matka on toisaalta ollut varsin pitkä, mutta nyt miettien juuri niin mielenkiintoinen ja antoisa, että jo hyvin alkuvaiheessa aloin innostua itse matkasta, enkä niinkään perille pääsystä.

Tänään ymmärrän sen, etten pääsekään perille, mutta tärkein oivallukseni tällä matkalla on ollutkin perille pääsemisen sijaan, ymmärtää se, että tarkoitukseni onkin oppia nauttimaan tästä seikkailusta jota elämäksi kutsutaan.

Jos siis koet voivasi huonosti, ainoa mitä tässä hetkessä asioissa voit tehdä, on päättää luopua oman elämäsi uhrina elämisestä ja alkaa ottaa vastuuta omasta pahoinvoinnistasi. Mitä ikinä se sitten sinun kohdallasi sisältääkään, voin käsi sydämellä vakuuttaa että oppiessasi olemaan kärsivällinen ja armollinen itsellesi, jokainen askel jonka tuolla tiellä otat, tulee olemaan tavalla tai toisella edellistään helpompi.

Esimerkkinä tähän voin kertoa sen, että ihmettelin pitkään omalla kohdallani sitä, miksi koen itseni niin äärettömän huonoksi ihmiseksi. Totaalisen arvottomaksi. Ensisilmäyksellä vaikutti siltä, että vika oli toisissa ihmisissä ja siinä, kuinka he minua kohtelivat. Mutta alkaessani selvittämään tuon arvottomuuteni alkulähdettä, tulin löytäneeksi jo varmasti kolmen sukupolven yli siirtyneen kieroutuman. Kun sota-ajan sukupolvi soti itsenäisyytemme puolesta, keskittyen sodan jälkeen uudelleenrakentamaan tätä nykyistä hyvinvointivaltiota, kyseinen sukupolvi ei ehtinyt keskittyä lähes olleenkaan omien lapsiensa kanssa olemiseen. Sukupolvelta seuraavalle siirtyi sanallisena viestintänä se, että työ on kaikki kaikessa ja se jos mikä määrittelee ihmisen. Sanattomasti ja lähes äänettä annettiin perintönä rakkauden ja välittämisen sijasta totaalinen rakkaudettomuus ja puhumattomuus. Eihän sitä sodan traumoista, saati muustakaan ollut lupa puhua. Kuri oli kasvatuksessa se, mikä ratkaisi ja näinollen lapsista kasvoi työtä kunnioittavia, vanhempiaan pelkääviä aikuisia, jotka kasvattivat omia lapsiaan itse saamansa kasvatuksen opastamana. Itselleni kaksi raskainta perintöä, jota olen kantanut, on ollut juurikin tuon työn jumalointi, puhumattomuus ja sisälläni jäytävä arvottomuuden tunne. Kun sitten väsyin täydellisesti siihen, etten vaikka mitä yritin, kyennyt ansaitsemaan esimerkiksi isäni arvostusta, päätin väärällä tavalla heittää hanskat tiskiin, haistattaen pitkät koko yhteiskunnalle. Tässä saattaa olla yksi syy siihen, miksi nykyisestä sukupolvesta on kasvamassa työtä vieroksuva sukupolvi. Kun mikään ei riitä, on ihan se ja sama vaikka ei tekisi mitään.

Itselleni sekä omaan elämääni, että myös läheisteni elämään eniten positiivisella tavalla vaikuttanut asia onkin juuri ollut se, kun tajusin, ettei ihmisarvo ole sidoksissa siihen mitä ihminen tekee, vaan se mitä ihminen, ilman tekojaankin on. Kun en itse lapsuudessani saanut kokea liiemmälti rakkautta, tai suojaa, olen sitä nyt oman tutkimusmatkani eväinä pyrkinyt antamaan omalle jälkikasvulleni. Samalla luottaen elämään siinä, että omat lapseni kasvavat sen mukaan miten elämä heitä osaltaan ohjailee. Ainoa mitä toivon suhteessa omiin lapsiini, on se, etteivät he missään kohtaa elämässään, sen tarjoillessa haasteita, pelkäisi tulla noista haasteista minulle puhumaan. Sillä asioista puhuminen on kuitenkin osoittautunut sekä omassa että myös muiden elämässä yhdeksi tärkeimmistä asioista.

Olisiko siis sinullakin kenties aika lakata surkuttelemasta omaa elämääsi ja alkaa tuon surkuttelun sijaan ottamaan vastuuta omasta pahastaolostasi. Muussa tapauksessa tuo pahaolo tuppaa vain siirtymään lähellä elävien ihmisten elämään.

Valinta on sinun. Samoin vastuu.

Kuule Kaaleppinen. Mä olen tähän asti pitänyt sua fiksuna tyyppinä, ja monella tasolla sitä oletkin, mutta tuo manifestisi oli sen verran kuvottavaa ableistista splainausta, etten malta olla nyt hiljaa. Silläkin uhalla, että Ketogeeninen vadelmatarha pilkkoo taas kerran viestini osiin.

Ensinnäkin - ja tää on musta olennaisinta KAIKESSA vertaistukikeskustelussa - on mahdollista tehdä valideja yleistyksiä vain subjektiivisella tasolla. Päihdeongelmaisilla ihmisillä on mahdollisesti monia yhdistäviä tekijöitä, mutta addiktio ei ole kaikille sama asia, se ei vaikuta kaikkiin samalla tavalla eikä sen aiheuttamia ongelmia voida myöskään ratkoa yksiselitteisesti. Jos tämä olisi mahdollista, ei ko. epidemiaa esiintyisi.

Toisekseen, esittämäsi “ottakaa itseänne niskasta kiinni” -asenne on aikamoista hurskastelua ja sisältää taas oletuksen päihdeongelmaisista jonain homogeenisenä joukkona. Sanoisitko syvästi masentuneelle ihmiselle samoin? Entä syöpäpotilaalle?

Point being, kirjoituksestasi syntyy kuva, jossa sinä ajat sitä samaa oikeistolaista ableismia kuin esim. nykyinen hallituksemme tällä kirjoituksellasi; minäkin pystyin ja elämä se oli about maailman kurjinta ikinä, joten samalla tavalla homma toimii muidenkin kohdalla. Ei. Ei toimi.

Kärsimys on subjektiivinen kokemus. Ei siihen voida soveltaa ulkoa tulevia metodeja siten että niistä olisi hyötyä, ellei yksilöllä ole tiettyjä valmiuksia vastaanottaa niitä. Tämä on suomalaisen päihdekuntoutuksen suurin dilemma - oireita hoidetaan, muttei syytä. Mielenterveysongelmat ja päihteiden käyttö korreloivat lukuisissa pitkäaikaistutkimuksissa keskenään, mutta täällä se on joko muna tai kana. Tämän tuloksena kumpaankaan ongelmaan on hyvin vaikeaa saada toimivaa apua, ellei ansaitse reilusti yli mediaanipalkan.

Ps. mulle itselleni esittämäsi metodi kyllä toimii. Hieno homma, jos se toimii muillekin.

Illan viimeisiä heittoja Kaalepin ja Gripin ylläoleviin kirjoituksiin koska molemmat käsittelevät itsellenikin tärkeitä teemoja.
Kaaleppi puhuu riittämättömyydestä, Grip taasen vertailusta.
Mullakin oli vuosikymmeniä ikioma lytistäjäni olkapäällä istumassa joka aina osasi saada omat saavutukseni mitättömiksi. Mikään, toistan: mikään, ei riittänyt. Saa väkisinkin ajattelemaan siten, että mitään ei kannata yrittäkkään. Kunnes sitten mulle tuli suuri OIVALLUS! En enää alkanut kyseenalaistaa itseäni vaan lytistäjän lähettämää sanomaa. Mitä sanoman lähettäjä ajaa takaa?
Ja mikä tärkeämpää, aloin kyseenalaistamaan jossain vaiheessa sanoman lähettäjääkin. Mikä helvetti tuo henkilö on minua arvostelemaan? Mihin tarvitsen häntä ja hänen mielipidettään? Aivan oikein. En mihinkään jos en ole suoranaisesti hänestä riippuvainen esim. työsuhteeseen perustuen. Pelkkä sukulaisuus ei riitä. Minun tulee loppupeleissä riittää vain itselleni koska olen tositilanteessa vain itselleni teoistani vastuullinenkin.
Samankaltaista pohdiskelua vertailuun. Tässä maailmassa on takuuvarmasti aina joku joka osaa jotain paremmin kuin minä. Mutta miksi minun pitäisi verrata itseäni toisiin jos en halua? Tai alistua loukkaavan vertailun kohteeksi? Kukaan ei osaa kaikkea, mutta en ole vielä tavannut henkilöä joka ei osaa mitään!

Jännä sinällään huomata taas kerran se, kuinka tekstin sisäistämiseen vaikuttaa todella paljon se miten ihminen lukemaansa tunnetasolla reagoituu. Olis jännä tietää mikä tunne tuolla taustalla grip onkaan?

Manifesti? Ableismi? Ja tunne tuota kirjoittaessasi?

Jos kirjoittaisin nykyään kaikessa pelkästään omasta kokemastani, niin ymmärtäisin tuon subjektiivisen kärsimyksen kokemuksen, mutta nykyisellään tapaan satoja erilaisista ongelmista kärsiviä ihmisiä kuukausittain. Eli ei ihan pelkkä subjektiivinen kokemus.

Mitä päihdehoitoon tulee, niin itse teen tätä työtä juurikin paneutuen riippuvuuden taustalla oleviin ongelmiin ja siinä kohtaa kun oma ammattitaito loppuu, ohjaan ihmisen joko lääkärin tai mielenterveyspuolen juttusille. Tarkoituksena tässä se että ihminen saisi mahdollisimman monipuolisesti tukea.

Lopuksi vielä se, että nämä kirjoitukseni ovat vain kirjoituksiani. Ei mitään ainoita oikeita totuuksia. Kirjoitan paljon erilaisista asioista, lähinnä sillä jos joku ihminen niistä jotakin itselleen saisi. Saithan sinäkin. “Raivarin”. Nyt jos hetkeksi pysähdyt miettimään sitä mistä tuo voimakas tunne nousee, niin taas hieman enemmän tiedät itsestä. Tietty voit jatkaa myös minun ja kirjoitusteni sättimistä, mutta siihen totean vain sen etten enää nykyään suostu noita päästämään ihon alle, joten ehkä hyödyllisempää on kun pysähdyt ja mietit mikä tuossa kirjoituksessani niin kovasti ärsytti.

Aiheen kannalta sivuseikkaan satutin silmäni kun luin Kaaleppisen vastausta.

Sanoit että “totean vain sen etten enää nykyään suostu noita päästämään ihon alle, joten ehkä hyödyllisempää on kun pysähdyt ja mietit mikä tuossa kirjoituksessani niin kovasti ärsytti.”

Kovasti tekee mieleni varoittaa. Jos jonain päivänä et enää suostu päästämään ihosi alle kritiikkiä -vaikkapa vedoten sen tunnepurkauksellisuuteen- alkaa itseluottamus olemaan liian vahva. Luulen silti ettei asia todellisuudessa ihan noin ole, tuskin vielä niin paksunahkainen olet etteikö palaute hiukan laittaisi epäilemään omien sanojen ehdotonta totuudellisuutta.

Tuo mitä sanoit kehotuksena miettiä mikä kirjoituksessa ärsytti, tottahan se on. Kaikkien meidän pitäisi aina tarkistella omaa suhtautumistamme viesteihin myös siinä valossa että omat arvomme ja katsomuksemme estävät näkemästä lähettäjän viestissä olevaa hyviä puolia. Mutta, kun sitä voi käyttää myös kritiikintorjuntakeinona. Siirretään vastuu viestin vastaanottajalle, todetaan että sehän on hänen ongelmansa jos ei hyväksy minun sanomaani -minun ei tarvitse kritiikkiä huomioida.

Ei tämä ollut todellakaan olennaisin osa sinun ja Gripin välistä vuorovaikutusta. Nostin tuon esille enemmänkin siksi että olen itse just tuohon vuosien varrella erinäisissä yhteisöllisissä toimissani haksahtanut. Uskomaan liian kovasti itseeni ja ohittamaan kritiikin. Ja tässä nyt sitten vanhenevana äijänä on aikaa miettiä asioita siltäkin kannalta että kovin usein tein asiat just päin persettä. Ja saatan tehdä edelleenkin, ei sen puoleen.

Kumpi tuo sitten lienee, kritiikki vai tunteenpurkaus.

Mutta vastasin itse siltä osin kuin tuosta kritiikistä itse koin tarpeen vastata. Ei kyse ole ainoasta oikeasta totuudesta, saati manifestistä. Annoin vain aamupäivällä näppiksen laulaa. Ei sen vakavampaa.

Mitä tuohon ihon alle päästämiseen tulee, niin tietty kritiikki tai toisten tunteenpurkaukset jotain aina aiheuttaa minussakin, mutta lähinnä tarkoitin sitä ettei se mene enää niin tunteisiin, et seurauksena saisitte lukea minun tunteenpurkauksiani.

Tämä on hyvin pitkälti vain sitä et pyrin omalla kohdallani miettimään mikä ihmisen reaktioissa on sellaista mikä aiheutuu minusta tai tekemisistäni ja mikä taas on hänen omaansa. Sillä jos jokainen tunteenpurkaus aiheuttaisi minussa suunnattomia tunnekuohuja, en pystyisi esimerkiksi työskentelemään siinä työssä mitä tänään teen. Se kun lähinnä on pelkkää tunteenpurkausta tunteenpurkauksen perään.

Lopuksi totean, ettei ollut tarkoitus olla millään tavalla ylimielinen. Jos sellaisen kuvan kommentoinnistani sai, niin ei todellakaan ollut tarkoitus ilmaista asioita siten.

Joo,
lauseesi jonka sieltä irrotin, varmasti näytti silmiini voimakkaammalta kuin se olikaan.
Ammattilaisena joudut pitämään omat tunteesi hallinnassa, se on varmasti ehdoton edellytys homman pitämiseen hanskassa.

Ok. Mutta varo silti, se kyynisyys kehittyy ihmisessä kovin salakavalasti, ja sitten vaan jonain päivänä mikään ei oikein enää satuta eikä horjuta omia katsomuksia -ja sekin on ehkä sikäli huonoa että jotain jää puuttumaan.

Minulle tosiaan kävi joskus eräissä yhdistyshommissa niin että pystyin vetämään tilanteen vaatiessa liiankin kovan panssarin päälle, ja sillä hetkellä se tuntui hyvältä työkalulta. Joissakin jutuissa sitten on vuosikymmenien jälkeen tullut mieleen että tänään teiksin toisin. Haavoittuisinkin, ja keräisin varmastia rpia lisää mieleeni mutta sittenkin… no, älä ota tätä ihan vakavasti. Enemmän tämmöistä omaa mietiskelyä.

Hyvää mietiskelyä harjoitat, kiitos kun kirjoitat sen minunkin luettavaksi. Saa hieman pohdiskella itsekin sen kautta.

Senverran tuohon itsensä kovettamiseen, et jotenkin en usko kykeneväni siihen. Aikanaan kun tuota yritin, tarvitsin tankkiautollisia viinaa ja kontillisen pillereitä ja silti herkkyyteni puski esiin.

Minulle lähinnä sekä työssäni, että elämässäni yleensä tärkeää on olla tietoinen itsestäni. Seisoa omilla jaloillani, ilman valheellisia suojauksia. Sen vuoksi rakastan työtäni ja koen juuri aitoudeni kautta sen että ihmisten on helppo lähestyä minua. Mut silti ilman kovettamista, kohtaan todella haastavia tunteita toisten ihmisten kanssa ja jos siinä piiloutuisin jonkun suojauksen alle, ihminen tuskin tuntisi olevansa turvassa. Minulle tuossa aitous on lähinnä sitä että olen tuossa läsnä, tarjoten ihmiselle tilan olla turvallisesti heikko, mutta samalla ymmärtäen että nuo vaikeat ja tuskaiset tunteet ovat hänen, eivät minun. Vaikka melkoisen identtisiä ne monasti ovat niiden tunteiden kanssa joita itse olen kohdannut. Ehkä tuon omien tunteiden kohtaamisen kautta ymmärrän ettei ihminen hyödy siitä, jos minä otan hänen tunteensa kannettavakseni.

Kyynistä minusta tuskin saa tekemälläkään. Tai jos sellaisia alan tunnistaa itsessä saati saada sellaista palautetta, vaihdan alaa. Alkaen vaikkapa Etelänavalla kuvata pingviinejä. :smiley:

Voimaannuttaviksi tarkoitetut kaikki-on-itsestä-kiinni- ajatukset ovat kyllä oikeasti pahinta myrkkyä ihmisille jotka ihan oikeasti ovat olosuhteiden vuoksi korviaan myöten ongelmissa. Kaikki ei todellakaan ole tässä elämässä itsestä kiinni. Kaikista perustavanlaatuisimmissa asioissa, kuten siinä millaiset lähtökohdat saa elämäänsä, ihminen on todellakin muiden armoilla. Yhteiskunta ja maailma muutenkin kehittyy koko ajan siihen suuntaan että yksilöillä on yhtä vähemmän mahdollisuuksia vakuttaa omaan elämäänsä. Jos jotkin ajatukset aiheuttavat ympäristössä voimakkaita tunnereaktioita kannattaa toki suoda pari ajatusta myös sille vaihtoehdolle, että lausuttuihin ajatuksiin sisältyy jotakin tosi väkivaltaista, vaikka ne eivät välttämättä ole sellaisiksi tarkoitettu.

youtube.com/watch?v=Ep9Vzb6R_58

^ Myönnän ravistelevan kirjoitustyylin, mutta ihan suoranaiseksi väkivallaksi en sitä kutsuisi.

Mitä tähän ‘Tasan ei käy onnenlahjat’-ajatteluun tulee, niin oikeastaan yksi kirjoitukseni tarkoituksista (jos siinä edes sellaista on) on saada ihminen miettimään mitä voisi kenties omaan pahoinvointiinsa tehdä. Itse kun aikanaan olen ollut masentunut, paniikkihäiriöinen ja sosiaalisesti sulkeutunut, tiedän että jos tällaiselle ihmiselle sanoisin kasvokkain että ota vastuu tilaustasi, se olisi enemmän kuin brutaalia. Mutta esimerkiksi blogikirjoittelussa on se puoli että kun ihminen lukee jotakin, jossa kokee että häntä loukataan, kyse on enemmän siitä ihmisen tunteesta, kuin siitä että itse kirjoittaessani tuota pahaa mieltä olisin hänelle suomassa. Kirjoituksiani lukee parhaimmillaan tuhannet ihmiset, jos alan ennakoida miten kukanenkin yksilötasolla kirjoitukseni ottaa, on sama lopettaa kirjoittaminen.

Oikeassa elämässä kohdatessani ihmisiä, on aivan eri tilanne. Sillä kaikki mitä sanon, kohdistuu aina yksilöön. Sen vuoksi olen opetellutkin kuuntelemaan ihmistä. Siinä hetkessä kun jotakin hänelle sanon, on se siinä määrin tarkkaan harkittua, ettei siinä sammakoita paljon päästellä.

Mutta taas on otettava huomioon ihminen tunteineen. Joku voi loukkaantua, vaikken mitään loukkaavaa sanoisikaan. Parhaimmillaanhan loukkaannutaan siitäkin jos ei mitään sano. Mutta tuon “manifestini” pääpointti on lähinnä se että meillä jokaisella lopulta on vastuu siitä mitä tunnemme. Emme nimittäin loputtomiin voi syyttää toista ihmistä omasta pahasta olosta. Olen meinaan työssäni nähnyt senkin, että turvallisesti kohdattuna, Ihminen voi vapautua vuosikymmeniä lapsuudessa tapahtuneen insestin aiheuttamien tunteiden vankina elämisestä. Kyse tässä kuten muussakin on siitä että ihminen saa mahdollisuuden läpikäydä nuo tapahtumat ja tunteet siten etteivät ne enää tänään lamaannuta häntä. Saati aiheuta jatkuvaa päihteiden käyttöä sekä sitä seuraavaa itsetuhoisuutta.

Mitäpä jos luet vastaukseni uudelleen, googlaat “ableism definition” ja palataan sitten aiheeseen, niin tässä on ehkä jotain pointtia? Saat btw samalla vastauksen noihin kysymyksiisi myös samalla.

Kannattaa kuitenkin tässä kohtaa muistaa se tosiasia et itse olen elänyt melkoisen helvetin. Enkä yhä edelleenkään ole parantunut. Joten se että asettuisin toisten yläpuolelle, on mielestäni vain sinun tulkinta tekstistäni.

Vastuussahan kyse on lähinnä siitä että ihminen suostuu astumaan ulos uhrin asemasta. Usko pois, olen itse kipuillut elämässäni tarpeeksi, kokeakseni aivan saman oikeuden kirjoittaa asioista kuten niitä koen, kuten sinäkin.

Esimerkiksi se että kaksi vuotta sitten aloittaessani avokuntoutus palveluiden tarjoamisen kahden kuukauden kokeiluna, merkinnee yhä jatkuessaan sitä et tuskin kovin hyvin osaan asettua samojen ongelmien kanssa painivien ihmisten yläpuolelle.

Mutta itseäni lähinnä kiinnostaisi tietää se, miksi sinä yrität sitä tehdä? Ihan tavan tallaaja minä kuitenkin olen, kuten sinäkin.

Jos se että olen osaltani suostunut ottamaan oman osani verran vastuuta elämässäni, ärsyttää sinua, niin muista et tuo tunne on sinussa.

Minä sensijaan painan pääni tyynyyn juuri nyt kiitollisena taas kerran siitä et tiedän tehneeni oman osuuteni verran asioissa. Kiitollisuus on huomattavasti miellyttävämpi tunne kuin viha tai katkeruus.

Joskus se, että suostuu astumaan ulos uhrin asemasta edellyttää sitä että uskaltaa syyttää syyllistä ja vaatia oikeuksiaan. Yksi hyvä esimerkkihän lähihistoriasta on Marlenen tapaus jossa hän kieltäytyi uhrin osasta ja vaati oikeuksiaan ja teki asiastaan vieläpä julkisen (ihan vain nyt kun otit itse tuon seksuaalisen väkivallan aiheen esille tässä yhteydessä). Usein ihminen jää uhrin rooliin juuri siksi koska haluaa syystä tai toisesta suojella juuri niitä uhriuttajiaan. Ei suinkaan aina siksi koska on niin ihanaa rypeä itsesäälissä. Tietysti elämäntapauhriutujiakin on mutta silloin on kyse yleensä jonkinlaisesta huomionhakuisesta pelistä eikä todellisesta uhrina olemisesta.

Uhrin osasta luopumisessahan ihan yhtä tärkeää on kieltäytyä ottamasta vastuuta ja syyllisyyttä asioista joista ei ole vastuussa ja joihin ei ole syyllinen.

voihan jummijammi.
tässä ketjussahan todella keskustellaan?
ja molemmissa pointeissa on puolensa.
toisaalta jos pysyn uhrina, on se kai oma valinta…
mutta,mutta…
kun on jossain ympäristössä kasvanut, ns. kasvatettu, niin sillä sattuu olemaan osaa ja arpaa
kuitenkin aika paljon.
siis unohtaakko menneet ja olla kuin ei oliskaan?
vai yrittää paneutua syvemmälle ja syvemmälle syihin ja kenties ymmärrykseen?
onko molempi parempi?kikkaillen miten taitaa…tai niin kai se on tehtävä, miten on tehtävä.
meni syteen tai saveen on kai parempi kuitenkin ensin koettaa kepillä jäätä, milloin muistaa.
se ei oikein toimi, että suina päinä painaa heikoille jäille aina vaan…kyllä sinne lopulta hukkuu…
(t.nimim. kokemuksen ja koettelemuksen syvä pintaääni :slight_smile: )

Yksi lisäys täytyy vielä omalta kohdaltani asioiden selkiinnyttämiseksi tehdä.

‪Tänään kun puhun tai kirjoitan asioista, sanoitan samalla myös itselleni sitä, mitä minun myös itsenikin on hyvä sisäistää. Sitä minulle on tänään avoimuus asioissa ja omien elämänkokemusten jakaminen. ‬Tasavertaisesti, ihmiseltä ihmisille.

Ei tämä ihan tasavertaista omien kokemusten jakamista ole:

Tämä on ohjeiden antamista auttajan asemasta käsin ja moralismia. Puhut jollekin “surkuttelijalaumalle” käyttäen itseäsi esimerkkinä imperfektissä.

Nostin tämän erittäin hyvän huomion kokonaisena kaiken tunteilukeskustelun välistä esille, koska juuri näin koen asian itsekin. Kukaan meistä ei ikinä ole ainoa vaikuttaja entisissäkään tapahtumaketjuissa. Olemme aina osa jotain verkostoa. Joskus kuitenkin sosiaalinen verkosto on “hämähäkin verkko” jossa räpistellään tunnistamatta miksi ylipäätänsä on siihen juututtu. Ja miksi edelleen ollaan tässä näkymättömässä verkossa kiinni?
OK, ennenkuin menee offiksi, korostan sitä, että on tärkeää vaatia oikeuksiaan tai ainakin selitystä ahdistavilta osapuolilta.

Tämä oli todella hyvä kirjoitus, kiiitos. Toki pidän muutenkin Kaaleppista fiksuna ihmisenä, mutta usein näkemyksemme hieman eriävät toisistaan. Tässä kohtaa eivät eroa, vaan allekirjoitan tämän täysin.

Oman osuuden huomaaminen on yksi ratkaiseva seikka toipumisen alussa, ja myös sen ylläpidossa. Olosuhteissa ja muissakin ihmisissä voi olla syytä, mutta omien ongelmien ulkoistaminen kokonaan muiden syyksi on vastuun välttämistä.

Useimmissa sairauksissakin ihmisellä on vastuu itsensä hoitamisesta, ja esim. elämäntavat ja asenteet vaikuttavat aina myös psyyken ja kehon vointiin.

Komppaan myös tuota mainintaa sodan kokeneiden ja Suomea jälleenrakentaneiden sukupolvien osasta. Niiltä ajoilta periytyy paljon paitsi selviytymistahtoa, myös suruja ja traumoja.
Se on meidän kansamme perintöä. Sen uhriksi ei kuitenkaan tarvitse heittäytyä.

Meillä on paljon hyviä asioita tässä maassa, ja elämässämme jahka vaivaudumme hieman ottamaan vastuuta itsestämme ja toisistamme.

Tänään on hyvä päivä! :slight_smile:

PS. Järkkäsin muuten juuri puoli tuntia sitten eräälle asunnottomalle asunnon. : ) Vastuunottaminen itsestä ei tarkoita sitä etteikö saisi hakea apua ongelmiinsa tai hoitoa sitä tarvitessaan. Päinvastoin: avun piiriin hakeutuminen tarvittaessa on myös itsestään vastuunottamista.

PPS. Grip, tarkoitat varmaankin minua “ketogeenisellä vadelmatarhalla”? En tiedä missä määrin toisten nimimerkkien vääntely on kasvamassa trendiksi foorumilla, mutta olen melko vakuuttunut ettei se varsinaisesti kohota keskustelun tasoa.
Miksi pilkkoisin viestejäsi “taas” osiin (milloin viimeksi)? Minä keskityn enimmäkseen omiin juttuihini, ja pyrin antamaan palautetta lähinnä silloin jos jonkun kirjoitus on mielestäni erityisen hyvä. Kuten Kaaleppisen tässä.

mahtaa tulla lainatuksi…
kiinnitin vain tarkkanana porkkanana huomion sanaan f00rumi.
oliko tuossa piikki?
oli muuten loistava kirjoitus vadelmamunkki, mutta jos tuossa on piikki, vedä sanani oitis pois…
siis sen verran, että tuota pitkää esipuhetta en todellakaan jaksa ja pysty läpikäymään kuin harppoen.
ja kyllä, vastuu on suurimmaksi osaksi minun, siis minun jutuissa, välillä lähtee lapasesta, mutta omien
valintojen vuoksi lähtee…
siis näin, kun itse tajuaa tuon. jos ei vielä tajua, kannattaa perehtyä, koska jutussa on avaimia ratkaisuihin.
ja ne avaimet on kullan arvoisia, sanoisin…tai paljon arvokkaampia, kulta on jokin yhdentekevä hely-metalli…