Huomenta, Mallu! Luulen tietäväni jotain tämän hetken tunnelmistasi. Minullakin on usein sattunut ne vaikeimmat olot ja isoimmat huolet juuri niihin viikonloppuihin, kun lapset on olleet isällään. Siinä sitä sitten on pyörinyt ja yrittänyt tehdä jotain…
Muistatko, kun joku aika sitten puhuin toivosta? Kuinka aina kuitenkin alkaa paremman jakson aikana toivoa, vaikka helpommalla pääsisi, jos ei alkaisi. Mutta silti se toivo nousee, syvällä sisällä ihan salaa. Sen huomaa viimeistään silloin, kun tulee se pettymyksen aika.
Kai tämä on rajan etsimistä meilläkin, riippuvaisen läheisillä. Tämä on ainoa meidän hallinnassa oleva asia läheisen päiteiden käyttöön liittyen: päättää se, mitä me kestetään. Pitää etsiä ja löytää se raja. Täytyy vain toivoa, että sen rajan tajuaa ennen kuin oma pää poksahtaa.
Meillä vietettiin “sovittu” juopotteluilta. Käytännössä: Hän tavallisesti soittelee minulle. Se on hyvä käytäntö, kun meillä on se sopimus, että humalassa ei soitella. Mitään soittoa ei eilen kuulunut. Lähetin tekstarin: Voiko sulle soittaa nyt? Vastaus pitkän ajan kuluttua: Sopiiko, että soitan sulle huomenna? - Hän siis oli viihteellä, mutta piti sopimuksestamme kiinni. Siitä pitänee osata iloita. Ja olenkin rauhallisella mielellä. Jäin ilman kännisen haukkumisia, pystyin keskittymään omiin juttuihini (minulla on nyt enemmänkin lapsia-nuorisoa kotona).
Tietenkin mieleni pohjalla odotan sitä soittoa ja toivon, että hän tänään olisi sellaisessa kunnossa, että soittaisi. Huomenna hänen olisi tarkoitus tulla minun luo. Ja silloin täällä on vieraita meillä… Mietin siis, millaisessa kunnossa hän huomenna on, joudunko tilanteeseen, jossa kaikki näkee, että mies on vähän juhlinut, mutta kukaan ei ole huomaavinaan. - Vai tuleeko ollenkaan.
Enpä maalaa enempää piruja seinille. Tämä kaikki on tuttuakin tutumpaa teille kaikille. Epävarmuus, turvattomuus, pelot, odottaminen, toivominen, pettyminen - tuttuja sanoja ja oloja.