Tukea

Tässäpä Leinoa (löytyi muuten tukiaseman sivuilta…)

Kenet korkeat jumalat keinuunsa ottavat kerta,
eivät ne häntä yhdessä kohden pidä,
he heittävät häntä välillä taivaan ja maan,
siksi kuin järjen valon häneltä ne vievät.

Ja kuka maailmoiden mahdin kuuluttaja on,
hän tänään pilvien ääriä kulkee,
ja huomenna makaa maassa niin syvällä kuin koski,
mi vuorten kuilussa kulkee.

Kuka keinussa jumalien keinuu,
ei hällä elon aika pitkä ole.
Syyn, syyttömyyden hän huiput nähköön;
sitten tulkohon tuima yö.

Loppuupa täältäkin tämä oma rauha ja omassa sotkussa rypeminen. Mies tulee kotiin reissusta joskus illemmalla… Herran pelko on viisauden ja siisteyden alku!

Onhan se kiva, että on talossa järjestys mutta myös siksi, että olisi kiva tulla eikä tarvii ekana ryysätä autotalliin tarkistamaan mitä vois ottaa…[/b]

Halauksia Mallu!

Muista nyt kumminkin se karu tosiasia, että sinäkin olet ihminen :wink: Koska sulla ei ole ollut valtaa raitistaa miestäsi, ei sulla ole myöskään valtaa tuhota hänen elämäänsä, vaikka hän niin nyt haluaisikin sen kruunun sinulle antaa. Ei aina malta odottaa, vaikka tietäisi sen kuinka välttämättömäksi ja oikeaksi. Liha on heikko. Sen mä muistan aina itselleni sanoa, kun huomaan taas herääväni jostain muualta kuin olen päättänyt… eli mieheni vierestä.

Tuo Kultakalan kommentti kolisi myös minuun. Koska niinhän sitä ainakin ajoittain ajattelee… tai ainakin tuntee. Kun on kaikkensa (puolesta) tehnyt, ja toinen ei sittenkään onnistu. Ei mokoma palkkioksi minulle muutu raittiiksi ja reippaaksi kunnon mieheksi vaan retkuilee ja retkahtelee siitä huolimatta.

Puolesta tekemiseen sain tänään lähes hengellisen herätyksen… tai siis sitä vastaan. Mieheni äiti laittoi minulle viestin, että voisinko minä VUOROSTANI soitella katkolle, että koska mies pääsisi sisään. Päädyin jonkinlaisen pyhän kiihkon valtaan vastatessani hänelle, että missään nimessä en siihen lähde, eikä pitäisi äidinkään. Että miehen pitäisi ihan itse soitella, puolesta tekemisellä voi tehdä enemmän hallaa kuin auttaa. Loppujen lopulta. Ettei meidän pitäisi yrittää helpottaa hänen oloaan nyt yhtään. Vaikka sitä on kamala katsoa, ja varsinkin äidin kannalta olisi helpompi kaikin puolin olla, kun poika olisi turvallisesti jossain muualla (kuten esimerkiksi minun luonani, kunnossa missä hyvänsä, kuten on aiemmin toiminut). Tietysti tässä minun oloani helpottaa se, että nyt olosuhteiden onnellisesta pakosta en voi olla siinä vieressä katsomassa kun toinen kärsii. Tuskin pystyisin olemaan näin jämäkkänä. Kehotin äitiä ohjaamaan miehen sairaalahoitoon, jos tilanne vielä kovasti pahenee.

Ehkä äitiäkin ajaa se sama tarve tuntea itsensä tärkeäksi ja tietysti halu auttaa ja pelastaa “pieni” poikansa. Ja jokaisen epäonnistuneen hoitoyrityksen jälkeen voi sitten entistä pettyneempänä todeta, miten kiittämätön kakara on, kun ei kaikesta tästä vaivasta huolimatta saa itseään kuntoon. Miksi me, puolisot ja te, äidit, ei millään uskota että nää on aikuisia ihmisiä. Vaikka käyttäytyvätkin kuin teinit.

Kyllähän tuo herra Leino oli tämän osannut ihan naulan kantaan sanoa. Niin juuri tässä mennään.

Mä sitten olin eilen ryhmässä ja sain päätäni vähän balanssiin. Ryhmän aikana mies oli soittanut 6 kertaa ja lähettänyt viestejä, jossa viimeisen aikana hän oli ilmeisesti muistanut, että olen tiistaisin aina tuolla. Eli viimeisessä viestissä pyysi tulemaan ryhmän jälkeen tapaamaan. Taas mietin, että menenkö, mutta vaikea on olla menemättä, kun hänelle ei voi soittaa tai muutoin ilmoittaa, että en tule. En tiedä miksi, mutta hän on lopettanut puhelimen käyttämisen varmaan viikko sitten.

Ja ei minusta ollut sanomaan enää ei selvälle miehelle, joka yöpaikkaa pyysi. Tässä mä nyt omassa kotonani olen omassa tunteiden vuoristoradassa kyytiläisenä. Mies on ollut ihan ok, mutta mulla on suuria ongelmia. Käyn läpi hyvinkin voimakkaita vihan tunteita ja toisaalta hellyyttä ja kaipausta. Hänen juttunsa eivät kuulu minun elämääni. Enkä tiedä kuuluuko hänkään enää.

Olen toistaiseksi onnistunut olemaan hiljaa ja puhumaan sanottavani rauhallisella äänellä, mutta on mulla välillä pidättelemistä. Ja siksi toisekseen mietin, että miksi mä ehdoin tahdoin ajan itseni tämmoseen tilanteeseen. Säälin miestäni, toki kyllä, mutta en mä siitä säälistä huolimatta ottaisi tänne ketä tahansa kulkuria nukkumaan.

En mä tiedä mun tunteista mitään ja tässä vähitellen käy selväksi, että kyllä minä tarvitsen aikaa selvittää omaa päätäni ja hoitaa itseäni. Miten hitossa sen nyt sitten sanoisi ulos asiallisesti. Kun en minä ketään muuta miestä halua, mutta hän tietysti niin luulee.

Huomaan olevani alkutekijöissä, mutta hyvinkin pitkälti lohduttaa tieto siitä, että yksi tuttavani on “retkahdellut” suhteessa ex mieheensä parikin vuotta ja on nyt päässyt siihen tilaan, että miehen temppuilut eivät vaikuta. Ja nyt mulla onkin jo sellainen olo, että haluan jomman kumman. Jos en voi raitista miestä saada, niin pääsisimpä edes eroon tästä jatkuvasta tarpeesta säätää hänen elämässään.

No. Teidän tuessanne ei todellakaan ollut vikaa. Minun korvien välissäni sitä oli odotettua enemmän. Otan kyllä uuden yrityksen piakkoin.

Keräillään nyt voimia, ja tunteiden ja hermojen riekaleita. Ryhdistäydytään, molemmat tahoillamme :wink: .

Niinpä. Olen luvannut tänään lähteä miehen kansaa asioita hoitamaan. Eli lääkärit, sossut yms. En edes tiedä, että onko hänellä halua päästä hoitoon vai ei, kun puheet on niin perin kummallisia ja ailahtelevia.

Jos selviän tästä päivästä ilman suurta sotaa niin pitäisi sitten alkaa miettiä, että miten sanoisi taas, että en jaksa näin. Että mua ahdistaa kun hän on täällä. Ei koko aikaa, mutta mun mielestä mun ei tarvitse jakaa kotiani sen nistipersoonan kanssa. Ja hänen tehtävänsä on miettiä, haluaako siitä eroon. Eli alkupisteessä ollaan.

Mutta kun sen asian sanominen on ihan sairaan vaikeaa. Sitä ei voi oikein sanoa muuten kun niin, että toinen tuntee itsensä hylätyksi. No, voimia tähän päivään teille kaikille. Ja myös itselleni…

Tämä mun piti kommentoida, tai säestää… Mikä siinä on, että hieno, kallis, valmiiksi maksettu elämys (kuten vaikka Lintsi) jotenkin häviää itse koetulle (partioretken vuotava laavu) :slight_smile:

Perustetaan ‘me marttyyrit’ -palsta, jossa voisi ulvoa ääneen sitä, miten ei arvosteta - jotta sitä ei tarvitsisi lähimmäisilleen kostaa :unamused:

Vaikka kuinka yritän järjenvalolla ajatella ja vakuuttaa, että koko maailma pyörii, vaikka en kaikkea valmiiksi tekisikään niin siihen tunteenpaloon se vaikuttaa.

Eli pitää ainakin sen verran tehdä, ettei siivoamattomuus tms. ole syy karata autotalliin.

Oivallus tapahtui. Tämä on peli. Tässä syyllistetään. Kaikki omilla konsteillaan. Vastuu on se pallo… Takavasemmalle miettimään…

Eiku, allekirjoitus jäi… Kultakala uiskentelee vierailla vesillä!

Nyt kävikin ilmi, että mieshän retkuilee siksi, kun meillä on todella siivoamatonta vähän väliä. :laughing:

Nyt on tämä päivä takana ja mieskin on hengissä. Yhden kerran teki mieli kyllä vauhdissa avata auton ovi ja puhottaa se sinne rekkojen jalkoihin…

Tässä kävi nyt sitten seuraavasti: Eipä mennyt asiat ihan odotetusti, kuten arvasinkin. Lääkäri ei edelleenkään lähetettä mihinkään kirjoita ja mies sitten itsekin myönsi, että kynnys lähteä hoitoihin on kova.

Olin jo menomatkalla saanut suuni auki ja järkevästi puhunut hänelle, että ei hänen minun takiaan ole syytä hoitoon lähteä. Että joka tapauksessa haluaisin hänet täältä pois joksikin aikaa, että saan omaa päätäni kasaan. Mutta kun ei kukaan suoranaisesti sieltä hoitoa ole antamassa, niin ei tuosta kyllä ole sitä nyt vaatimaan tosissaan. Luulen minä.

Takaisin sitten tultiin ja tunsin itseni todella typeräksi, kun olin sitä idioottia lähtenyt kyytimään. Mies oli pahalla tuulella ja haukkui milloin minkäkin viranomaisen pataluhaksi. Mä vain ajelin ja mietin sitä kyydistä pudottamista.

Tilanne sitten rauhoittui vähän ja mies pyysi, että saisiko olla kotona jos tekee itselleen viikko-ohjelman ryhmineen. Että jos sovittaisiin jo valmiiksi, että jos yksikään ryhmä jää välistä, niin sitten hän lähtee. Ja taas mä olin heikko ja lupasin.

Oli siitä kyllä se hyöty, että meille tuli tänään kaksi kuormaa soraa pihalle ja hän reippaasti levitteli ne uuden elämänsä innossa. Mutta muuten olen kyllä todella skeptinen ja odotan vain kauhulla, että koska tämä yritys menee perseelleen. Toisaalta pikkuinen toivo taas meinaa ottaa kyynisyyden joukossa valtaa ja se kuiskii, että entä jos sittenkin. Ehkä mä sitten vain kuuntelen sitä toivoa liikaa ja unohdan kaikki paskat jutut. :unamused:

Mietin myös, että olisiko pitänyt tehdä sopimus myös noista iltaöisistä poissaoloista. Niitä kun mä en myöskään tule katsomaan tulevaisuudessa. Tottakai jokainen voi joskus jossain käydä, mutta täällä oli enemmän sääntö kun poikkeus, että mies tuli kotiin joskus yöllä. Olikin varmaan jossain poikien kanssa porkkanaa istuttamassa kaiket yöt. Tai jossain muussa rakentavassa ja raittutta tukevassa harrasteessa…

No, hän taas sai lääkäriltä rauhottavia ja siksi mä tunnenkin itseni ihan typerykseksi. Mä ajelen ukon kanssa pitkin kyliä hakemaan rauhottavia. Kun hänen arvomaailmansa on ollut, että ei bentsoja tms. Hän on aikoinaan käynyt lääkkeettömän hoidon ja oli aikaisemmin kyseisistä lääkkeistä sitä mieltä, että ne ei auta tippaakaan raittiuteen. Että näin.

Taidan olla typerä ämmä, mutta en voi sille mitään. Jotenkin nolottaa itseni puolesta se, että olen heikko. Mutta nyt mun täytyy vaan psyykata itseni siihen, että en ala taas katsomaan läpi sormien lipsuilua. Eipä mun uhkauksilla muutenkaan taida olla väliä, mutta olisi kai aika toteuttaa edes seuraava. :blush:

Auts, Mallu, mitäpä tuohon sanoisi…

Kohta sä keinut taas siinä varmuudessa että äijä ulos vaan. Itse kunkin on polkunsa kuljettava, mä uskon kyllä että sä löydät lopulta (te löydätte) ratkaisunne.

Kuvaamasi tilanne on juuri sellainen, että mä en edes uhkaile lähtemisellä. Koska mä haluan uskoa, että jos teen jonkun päätöksen, se pitää…

Rimpuillaan, rimpuillaan. Luterilainen kasvatus pikkukakkosen ääressä pistää yrittämään hampaat irvessä loppuun asti… :open_mouth:

Niinpä. Ja mä oikeesti uskoin viimeksi päätöstä tehdessäni, että se pitää ja että olin löytänyt sen oman pohjani. Nyt tunnen itseni vain vähän naurettavaksi. No, ehkä tämäkin menee ohi.

Ja toi loppuun asti yrittäminen on juuri paha ongelma. Ei millään antaisi periksi, vaikka mikä tulee ja vaikka miten päässä heittää.

En mä tiedä mikä on oikein ja mikä ei. Mies tuntuu ajoittain todella hyvältä ja oikealta ja sitten välillä tekisi mieli antaa sille perinteinen selkäsauna (eikä todellakaan mikään eroottinen piiskasessio :laughing: ). No, katsotaan nyt.

Mallu, mä tuen sua mitä ikinä sä päätätkin!

No ei se nyt ihan niinkään ole… Sanotaanko, että asiat ei enää ole niin selkeitä ja mustavalkoisia mitä ne on aikanaan olleet.

Mihinkäs tilannetta vertaisi… siedätyshoitoa. Ensin sitä luulee rajansa tulleen vastaan, luulee että pohjaan on kolahdettu. Sitten sitä huomaa, että rajat siirtyy… arvojen huoraamista, tästä on puhuttu.

Valoisan esimerkin mukaan säkin voit toivoa, uskoa ja luottaa. Ehkä se kuitenkin se miehes osoittautuu sen arvoiseksi. Ehkä se tajuaa, mitä oli vähällä menettää.

:smiling_imp:

Mitenkä mun suusta pääsi tota lukiessa pilkallinen nauru. Eli sen perustella voisi sanoa, että mulla on vielä matkaa siihen Valoisan optimistiseen ja kannustavaan asenteeseen, millä hän oletettavasti on valtavasti tukenut miehensä raitistumista.

Kiva kun on tukijoita ja ainakin jos on joku ottamassa sitten vähän vastaan, kun taas putoaa kovaa ja korkealta. Kiitos siitä. :slight_smile:

Ja tosta arvojen huoraamisesta se ikävä olo itselleen tuleekin. :confused:

Hei Mallu!

Onhan se vaan uskomatonta että sä jaksat uskoa, kannustaa, toivoa… jos maailmassa olisi oikeudenmukaisuutta, niin se sun ukkos tajuaisi että KUKAAN muu ei taatusti revi häntä jaloilleen niinkuin sinä. Mutta elämä on epistä…

Se mun tuli mieleeni, että milloin ja miten sä elät? Älä loukkaannu, tää on tarkoitettu ihan oikeasti ihmetteleväksi kysymykseksi, sä annat niin valtavasti ajastasi ja itsestäsi tuolle ukollesi, että noista sun teksteistä mulle jäi pyöriin päällimmäiseksi kysymykseksi että milloinhan tuo Mallu elää itselleen? Ja osaako sitä ylipäätään edes?

Olin itse oman ukkoni kanssa A-klinikalla tänään, taas sovittiin jotain vähän ympäripyöreetä. Terapeutti oli kuitenkin sitä mieltä että minä taidan olla nyt tosissani, että mittarimato on tullut täyteen. Jeps, näin on käynyt, kuitenkin se lopullinen niitti on iskemättä. Vaikeeta tää näyttää olevan kaikille meille.

Olin mies avioliitossa, tietysti ilman vastuuta siitä ja läheisistä, ei myöskään vastuuta itsestäni , mitä annettavaa minulla oli. Onneksi minusta erottiin, että minäkin löysin elämän.
Vaimoni on ollut kärsivällinen ja odottanut muutosta elämäni tapoihin. Hän on valehdellut lukemattomia kertoja suojellakseen minun alkoholistin ylpeyttä. Usein olen saattanut kotini taistelukentäksi. Kuitenkin aamulla olemme taas kerran tukeneet toisiamme ja sopineet riitamme sylikkäin. Olen jälleen vannonut vaimolleni lopettavani juomisen ikuisiksi ajoiksi. Hän on uskonut näihin toistuviin valoihin, silloinkin kun muut eivät ole halunneet tai muuten voineet uskoa.

No niin sun pitikin reagoida…

Kuule Mallu, lähetään vetää perseet olalle. Kun asiat ei IKINÄ ole niin huonosti, etteikö niitä kunnon kännillä saisi pahemmiksi… (Ja sit kaikille tiedoksi, että oli tarkoitettu huonoksi vitsiksi)

Mä tuun mukaan!

Halusin kaikkea enemmän ja enemmän pystyäkseni nauttimaan elämästä, lopulta löysin elämän jotta pystyin nauttimaan kaikesta. En koskaan saanut sitä mitä halusin, tämä oli minun pelastukseni.

Vielä teille tytöt, olen mies.
Vaimolle on todella vaikeaa kertoa, koska elämä on irronnut juoposta muutenkin,
Kun minut heitettiin kauan kauan sitten kirjoitin tämän, päätin jotain,

Minua vaivasi erittäin pitkään sanomattomuus, en kertonut todellisia tuntojani, en ollut kylliksi nöyrä, pelottomuudesta ja rehellisyydestä puhumattakaan. Jos olin sairaala hoidossa alkoholismistani, en antanut siellä oleville hoitajille mahdollisuutta auttaa itseäni, koska todellinen avautuminen itseltäni puuttui. Onhan toki vaikeaa puhua omista salaisista asioista, mutta ollessani rehellinen jollekin, on minulla mahdollisuus elää kauan onnellisena.

Kautta aikojen on ripittäytyminen ollut eri uskontojen vanha hyväksi koettu tapa. Niin minunkin on tämä oma ripittäytyminen tehtävä jollekin, papille, psykologille, ystävälleni, tehdessäni näin saan todellisen sisäisen rauhan. Minä uskon, ellen pysty omia havaittujani virheellisyyksiä eli vikojani täysin rehellisesti kertomaan jollekulle lähimmäiselleni, en pysty raittiuttani kasvattamaan, sekä pitämään lopullisesti. Nöyrtyessäni tähän tapahtumaan, poistuu lopullinen yksinäisyyden tunne, johon olen joutunut eristäytymään juomiseni seurauksilta. Minun juomisenihan riistäytyi mielettömäksi, jonka seurauksena ihmiset vetäytyivät seurastani, enkä tämän jälkeen tuntenut kuuluvani mihinkään. En pystynyt lähestymään ujouteni vuoksi ihmisiä saadakseni ystäviä, tämäkin lisäsi haluani tukeutua alkoholiin. Paljastaessani itseni ja pahimmatkin ongelmat, jotka ovat todellisena vaivana sisälläni jollekulle, saavutan täydellisen vapauden tunteen johon liittyy yksinäisyyden katoaminen. Alan taas kerran tuntemaan kuuluvani jonnekin, pystyn ottamaan vastaan anteeksiannon ja myöskin tätä antamaan.

Ehdottomasti! Täytyyhän sitä kokeilla, että miten niitä suruja saa juotua vielä suuremmiksi. :laughing:

En tiedä saatteko tarinoistani mitään irti,

mutta voin joskus kertoa totuutta jota ette ikinä hyväksy,
hyväksy koska ette halua muuttaa suuntaa, suunnan muutto tekee kipeää, kipeys pitää kestää, suunnan muutoksesta vastuu kantaa, onko teistä,
ymmärrän juoppo tarvitsee teidän sylin, turvallisen ja tutun,

usein itse juoppo hyväksyy eron hiljaa sisällään paremmin kuin te uskottekaan, siksi että toivoo hyvää läheisilleen, no kyllä siinä itsesääli auttaa,
alkoholistin elämä yhdessä on kuin laiva ilman ruoria, se ajautuu karille niin että vie kaikki mukanaan, kannattaako,

onko vaikea luopua maastoautosta, uima-altaassa uimisesta,mikä sitoo,

kaikkein tärkeintä,ette auta alkoholistia, voitte olla tukena hänen päätöksille,ottaa apua ulkoa päin

muistakaa olisin itsekkin toivonut mahdollisuutta ja saada pitää perheeni, ei pidä ymmärtää että toivon tai pyydän eroamaan, kerron vain totuutta valinta teidän.