Kiitos ihanista viesteistä. On sanaton olo ja hassusti tuntuu sitlä, kuin olisin pettänyt teidät.
Minä nimittäin retkahdin eilen.
En soittanut miehelleni viikonloppuna, vaikka useaan otteeseen meinasin puhelimen ottaa käteen ja kysyä mitä kuuluu. Huoli ja ikävä on kova. No, hän soitti minulle sunnuntaina ja oli selvä ja halusi tavata. Ei minusta ollut sanomaan ei. Töiden jälkeen iltamyöhällä ajoin häntä tapaamaan ja niinhän siinä kävi, että sain sen valheellisen yön. Hän oli meillä yötä, en halunnut puhua enkä tehdä mitään muuta kun nukkua lähellä. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan sain nukuttua koko yön, enkä herännyt aamuyöstä vaeltamaan alakertaa aamutakkihaamuna.
Kerroi illalla suoraan hänelle, että en halua keskustella, koska siitä tulee vain riitaa, sanoin, että en halua muuta kun nukkua vieressä tämän yön ja selitin myös teoriani hetkellisestä hyvästä olosta. Hän halusi samaa -tietenkin- ja siksi kävi niin.
Aamulla herättyämme hän kysyi, että vieläkö jatkuu se tilanne, että olemme erossa. Minä sain (tällä kertaa ymmärrettävistä syistä) taas toistaa, että minä en jaksa sitä elämää. Eli ero jatkuu edelleen.
Todella syyllinen olo on siitä, että koen tehneeni miestä kohtaan väärin. Minun olisi pitänyt pystyä olemaan erossa. Minun olisi pitänyt olla sanani mittainen ja minun olisi pitänyt… vaikka mitä.
Tein juuri sen, mitä pelkäsin, eli käytin kaksoisviestintää. Itseni puolesta ei ole kurja olo, vaan helpompi. Vaikka tiedänhän minä, että se ikävä ja huoli palaavat takaisin. Tämä on kuin olisin ottanut kuumetta alentavaa lääkettä; vaikutuksen jälkeen nousee kuume uudelleen.
Tietenkin kunnon retkahdukset pitää perustella itselleen ja perustelin tämän (todella uskottavasti) niin, että mieheni saa muistikuvan siitä minkälaista on olla lähelläni. Joo, joo. Olen ihan idiootti. Mutta kun sitä on, niin voipi olla kunnolla.
Nyt tietysti syyllistän itseäni. Siitä huolimatta minun oli todella hyvä olla viime yönä ja se ei tällä syyllistämisellä häviä. Ehkä täytyy vain antaa itselleen anteeksi ja jatkaa taistelua. Tiesin, että tämä on vaikeaa, mutta että näin vaikeaa.
Kalevi: päätön on oikea, mutta kuka vahva sen toteutaisi 
Liisi: Sinun kirjoituksestasi sain jonkinlaisen synninpäästön. Tein juuri niin, minkä katsoin sillä hetkellä oikeaksi itselleni. Olin siis itsekäs, onhan sekin jotain. Niinpä niin. Selittelyä 
Vierailija: Se hyvästeleminen on niin sairaan tuskallista. Itkua on tuntunut riittävän. Ihan kummallisen pienistä asioistakin.
Nopsasti: Niinpä. Ehkä elämäni ei tule olemaan sellaista kun kuvittelin, mutta ehkä siitä tulee ihan siedettävää, jopa hauskaa joskus. Ja suurimmallakin mustalla pilvellä on se hopareunus. Mä olen miettinyt joskus elämää taakse päin miettien, että mikä asia johti mihinkäkin. Olen huomannut, että suurimmat ilon aiheeni ovat usein lähtöisin jostain hyvin tuskallisesta muutoksesta. Niin se maailma pyörii.
amelie: joskus tuntuu, että huumori on ainoa keino selvitä huomiseen, tai edes tähän iltaan. Itselleen nauraminen on terapeuttista ja omalle sietämättömälle tilanteellekin voi nauraa.
Tästä tulikin mieleen eräs tilanne, kun olin viettämässä omatoimisesti järjestettyä “vertaistuki-iltaa” erään narkomaanin tyttöystävän kanssa. Tarvitsin kipeästi huulirasvaa ja kysyin onko hänellä. Hän tarjosi minulle huulirasvaa purkista, josta otetaan sormella ja sanoi, että voin ottaa jos en välitä, että purkki ei ole hygieeninen. Minä siihen jotakuinkin: “Paskat hygieniasta, mä seurustelen narkomaanin kanssa.” Se tuntui sillä hetkellä todella huaskalta jutulta.
Jaksamisia kaikille ja itsellenikin.