Mitenkä tuo Tramal retard eroaa tavallisesta Tramalista, olen Lyrika 300mg päälle syönyt 8 kpl Tramal 50mg ja ei mitään mutta nyt kahden retardin jälkeen tulee hetkittäin holtiton olo eli polvet notkahtaa ja tavarat putoilee käsistä. Niin nuo retardit on 100mg eli annos ei ole suuri.
Joo, varovasti mennään, kun on enään pieni hetki että pääsen kipupolille. Ne haluaa kun on tupakoiva katsoa uudet keukkoröntgeknit ettei ole mitää josta otetaan kipu pois, tai enhan mä ole kuuteen viikkoon poltellu Vähä meinaa näppäimistö katoilla.
Kyllä se vaikutus on jo tunnin päästä havaittavissa ja kahden tunnin päästä toimii jo kunnolla. Lisäksi olen sellaisen väitteen kuullut, että o-desmetyylitramadoli (tramadolin aktiivisempi metaboliitti) parantaa tramadolin konvertoitumista o-desmetyylitramadoliksi. Toisin sanoen, kun sinulla on jo tuota metaboliittia veressäsi, suurempi osa nauttimastasi tramadoliannoksesta muuttuisi myös tuoksi aktiivisemmaksi metaboliitiksi. En tiedä pitääkö väite paikkansa, mutta ainakin jonkinlaista empiiristä tukea sillä on.
^Tuo on niin yksilöllistä… Mul on välillä kestän pari tuntia ennenkuin vaikutusta kokee lainkaan, välillä taas mennyt vain 45 minsaa ni huoman et alkaa nousee. Osittain varmaa riippuu onko syöny yms. Ite kyl osaan rekata ne ekatkin vaikutukset nopeesti ku niin monta kertaa ottanu, mut välillä vain käynyt niin et meinan ettei toimi lainkaa ja sit ku alkaa potkii ni potkii kunnolla… Joskus nousuissa jopa laatannu…
Tramal kuuluu jarruihin josta pidän vähiten. Siitä niide SSRi-vaikutusten takia outo ahdistava piristys, ihan erilainen kun piristä tai metyylifenidaatista.
Tälle läheiselleni määrättiin ensin Tramalia, ja kun siitä ei enää ollut apua niin OxyNormeja ja OxyContineja. Sitten siirryttiin fentanyylilaastareihin ja lopulta morfiinipumppuun. Pumpun käytön aikana sai muistaakseni olla käytössä myös kaksi laastaria.
Eli tämän kokemuksen (josta on kolmisen vuotta) perusteella uskoisin, että morfiini on edelleen se ykkönen. Ja mitä tulee mainitsemaasi oksikodonin hyvään oraaliseen hyötysuhteeseen, niin sitä minun ei ole syytä epäillä, mutta tulipahan mieleen eräs käytännön esimerkki. Olin sairaalassa leikkauksessa (myöskin kolmisen vuotta sitten) ja huonekaveri sai kyllä jatkuvasti oksikodonia, mutta ei suun vaan selkärankaan pujotetun johdon kautta, vaikka oli täysin kykeneväinen ottamaan hänelle päivittäin määrätyt lääkkeet ja henkisesti täysin kunnossa.
Tramalissa on vaan pari ikävää sivuvaikutusta ainakin niillä annoksilla mitä minä käytin. Esim. hirveä kutina; pakko koko ajan raapia itseään ja toinen on järjetön ummetus. Kerran jouduin eräässä hoitopaikassa antamaan seulaa. Istuin vessassa yli tunnin että sain seulan annettua. Toleranssi Tramaliin nousee äkkiä, mullakin meni loppujen lopuksi yli 2000mg päivässä. eli 40x50mg kapselia. Vähän jo älytöntä…
Voi kauheeta mitä annoksia, mulla on päällä vain 250mg ja hyvin mennään. Tosin odotan jotain vielä parempaa, yöksi otan Lyrikan kanssa 100mg tramalia ja 4mg sirdaludia. Kunhan saan valkkarin juotua ja loput kaljat niin nukun aamuun asti, herään sitten kipuihin mutta sehän on normaalia.
Jep, no, omalla kohdalla toi oksikodoni luultavasti olis paras ratkasu. Kerran ainakin saanu sitä piikin päivystyspolilla kun olin niin hajalla etten meinannu päästä sohvalta ylös, no se autto nopeesti ja erittäin hyvin.
Olisi tässä viisaudenhampaiden poisto-operaatio edessä ja ajattelin kysyä tramaleita kipulääkkeeksi varmuudeksi, kun olen kuulut monelta juttua että pelkkä panacod jota usein annetaan lääkkeeksi tuon operaation jälkeen ei ole auttanut särkyihin ja omaan muutenkin matalan kynnyksen kipuun/hermosärkyyn. Tulisiko respa helposti noilla perusteilla?
Ei ne paljon kysele, parikertaa on kysytty mitä kirjoitetaan syyksi ja olen vastannut että kipuun. Kerran nuori naislääkäri tai olikohan semmonen viimeisen vuoden tuleva lääkäri sanoi ettei voi kirjoittaa enempää kuin sata 50mg kapselia. Tuntuu että ovat helpottuneita kun tarvii vain resepti kirjoittaa eikä tutkia tai yrittää auttaa, oireet hoidetaan ja syy sivuutetaan.
20x 50mg paketti tramalia lähti mukaan lekurilta kipuihin, ajattelin ottaa ensimmäiseksi annokseksi 200mg tramalia ja boostata 150mg lyricalla. Mitä luvassa kun toleranssi kumpaakin pyöreä 0?
No itsehän oksensin monta tuntia, kun ensimmäisen kerran otin 200mg nopeata (depot-pureskeltuna) tramalia. Eli pienentäisin annoksen 100mg tai 150mg ja jättäisin tuon lyrican aluksi pois.
Otin sitten pelkät 200mg tramalia muutama tunti sitten eikä kyllä ole vaikuttanut ainakaan eufoorisesti sitten yhtään, vähän ehkä kihelmöi kehossa ja kipu on tiessään, outoa ettei sen enempää pärissyt nollatolella. Pahoinvointiakaan ei ole esiintynyt ja olo aivan normaali.
Mulla on noi parhaat euforiat aina tullu nukkumaankäydessä. ja unessa, heräilen usein hyvänolontunteeseen ja vaikka heräilen pitkin yötä ja nukun koiranunta, on aamulla levänneempi olo kuin koskaan.
Normaalisti hereillä ollessa itse euforia on hyvin pieni, mutta luovuuden tunne on suuri, asioihin ja toimiin keskityn uskomattoman hyvin ja pää räjähtää ajatuksista. Huono olo saattaa yllättää melkein minä hetkenä hyvänsä, veikkaampa, että ne on sitten jotakin laskuja joita tulee kun ainetta ei enää ole paljoa kehossa… tai sitten jotkut semiöverit.
Tramalin kanssa pitää olla kyllä varovainen, itse syön 300-400 mg päivässä kipuun, joskus syön enemmän kun on määrätty.
Hei.
Auttakaa joku, pliis.
Eli tilanne tämä:
Olen käyttänyt tramalia TODELLA pieninä annoksia on/off n. 2 vuotta. Kaverilta olen saanut tuota tähän asti, mutta nyt lääkärit ei kirjoita sitä sille enää, koska epäilevät että on riippuvainen. Aika helvetin surkuhupaisaa, kun kaveri ei käytä edes alkoholia tms. niin epäillään jonku tramalin takia narkkariksi. Hoh vitun hoijakkaa. Ja tosiaan reseptien välit on niin pitkiä ja lääkettä määrätty niin vähän kerralla, ettei keskiarvoksi käytölle tule edes 1 kapseli/pvä.
Itse en ole onnistunut saamaan repseptiä. Todella vittumaista suorastaan ja kylmää sanoisinko on ollu suhtautuminen lääkäreillä kun on mennyt kipuja valittelemaan. [Poistettu hankintatiedustelu. -Päihdelinkin toimitus]
Tosi epäreilua että jotku alkkikse ymt. voi kävellä lähimpään alkoon kun tekee viinaa mieli ja minä en saa yksiä pikku lääkkeitä jotka helpottaa suuresti jokapäiväistä elämää. Eikä niistä mitään pää mene sekaisin tms. Ne vaan helpottaa kun töissä on raskasta jne. Pystyn niiden avulla elämään normaalia elämää, mikä muille on helvetti soikoon ITSESTÄÄNSELVYYS! Minä olen kuitenkin töissä käyvä ja opiskeleva ihminen. Ja mitään haittaa ei tuosta lääkkeen käytöstä ole mulle eikä muille minun elämässä. Päin vastoin. Olen parempi ihminen silloin. Miksi tämä on näin epäreilua??!! [Poistettu hankintatiedustelu. -Päihdelinkin toimitus]
Oikeasti, miksi nuo lääkärit on niin nihkeitä tämän suhteen? Ihan naurettavaa vinkua jostain riippuvuudesta, kun on näin mieto aine kyseessä ja tosiaan mullakin ollu aivan naurettavan pieniä annoksia ja pitkiä taukoja, joihin “oikea” narkkari tuskin pystyisi.
MItä lääkettä saa jos menee valittelemaan ahdistusta? Onko mahd. saada siihen jotain samantapaista?
Toivottavasti joku jaksoi lukea tän vuodatuksen loppuun ja auttaa.
^Kyllä tuo vaan on suht kovaankin kipuun määrättävä lääke… Tässä maassa kun kivunhoito on mitä on. Useimmille määrätään 800mg Buranaa (miksei sit 2400mg), jos ei riitä ni sit Panacodia. Vasta tämän jälkeen Tramalia. Mulla itelläni leikattiin jalka ku 2 luuta poikki joista toiseen sit metallit ja ruuvit… Sain leikkauksen jälkeen 650mg Tramalia 3 päivää… Sen jälkeen Panadolilla kotiin… Huvittavaa et osa sai fentanyyliä, osa mopoa; jopa lievemmissä leikkauksissa…
Ei tuota masikseen määrätä ja taas oli akuutissa pari vkoa sit et liian kepeästi määrätään kipu-lääkkeitä, joten ei ihme ettei respaa tule…