----

Ehkäpä oletkin jo lukenut päihderiippuvuudesta/alkoholismista jotain, mutta nyt kun olet jo astunut jonkinlaisen kynnyksen yli ja opit tuntemaan itseäsi paremmin, niin varmasti se lukeminen auttaa sinuakin siinä lisää. En minä tiedä oletko alkoholisti, mutta meille joille alkoholista koituu ongelmia, niin kirjallisuudestakin on hyötyä.

Ps. Kiva kuulla uusista tuntemuksistasi raittiuden puolesta. Luin juuri tuolta vähentäjien puolelta lauseen joka kuului suurinpiirtein näin; “lopettamisen kynnys on vitun suuri”. Onhan se suuri, kun pitäisi luopua kaikesta entisestä oli se mitä sitten tahansa, mutta sitten kun löytää sen pään, niin alkaa oikeasti oppimaan jotain hyödyllistä. Onhan sitä ennenkin oppinut, mutta lähinnä vain sitä missä on seuraavat pippalot.

.

Kovasti sama asia ne ovat. Ainakin samansukuisia asioita. Alkoholisti tarkoittaa ehkä myös taipumusta tulla riippuvaiseksi alkoholista. Alkoholistista tulee siis alkoholiriippuvainen juomalla alkoholia. Tuo riippuvuuden aste pahenee juomalla lisää, mutta ei katoa taukoa pitämällä. :smiley:

.

Eikö olekin kumma juttu, kun jokin laittaa meidät epäilemään itseämme, jos sittenkin pitäisi ottaa :unamused: . Kuka? siellä päässä huutelee juomisen puolesta, kuka vastaan. Itsekö sen lopettamisen tekee itselleen vaikeaksi, vai mikä siinä on, kun haitat tiedetään olevan suuremmat, kuin hyödyt, niin sehän pitäisi olla päivänselvä asia, mutta, kun ei ole.

Mikä on se koko kuvio, niin siinä on sitä ajateltavaa. Esim miksi halutaan tarjota alkoholia muille? Itse tarjosin siksi, jotta olisi vielä parempi syy juoda, kun muutkin on kännissä. Eikä se yhtään vähentänyt juomisen tarvetta, kun sain siten näyttää pystyväni juomaan enemmän, kuin muut. Minä etsin varmasti omista pippaloista kavereita tai ystäviä itselleni, mutta yleensä löysin vain ne, joiden avulla tai kanssa sain juoda.

Omat sosiaaliset ympyrät on muuttuneet, kun en enää etsi menneisyyttä tai tulevaisuutta, siis sitä mitä muistan tai kuvittelen humalalla saavan aikaan, vaan sitä, mitä elämä (raitis elämä) tuo eteen.

Raitis elämä ei kuulostanut aluksi kovin houkuttelevalta, mutta kun muita vaihtoehtoja ei ollut enää, niin siihen oli pyrittävä sekä alettava muuttamaan omia tekemisiä ja ajatuksia. Omat ympyrät muuttuivat, kun opin itsestäni yhä lisää. Mm se, että mihin minun kannattaa mennä ja kenen seuraa etsiä. Luultavasti itse tarjoaisin takaisin vain luuvitosta, jos joku kaataisi minun housuilleni nelikymppistä, jos jostain kumman syystä joutuisin seuraan, jossa juominen on pääasia.

Nyt on paras lopettaa, kun nuo nelijalkaiset ystävät tarvitsee apua, toinen ulkonaoleva haluaa sisälle ja toinen sisällä oleva ulos. On siis pakko hakea posti ja siitä tulikin mieleen, ettei sen hakeminen pelota enää :smiley:

.

q

Riippuvuus on krooninen sairaus, kun se kerran on syntynyt se ei valitettavasti enää parane. Se on fakta, joka saa suututtaa, ärsyttää ja raivostuttaa, ja saa sen vuoksi surullinenkin olla. Jossain vaiheessa tulevat “miksi minä” -kysymykset vastaan, ja surutyö kannattaa tehdä kunnolla. Mutta pidemmän päälle helpoimmalla pääsee kun toteaa, että näin tässä nyt on käynyt, ja alkaa elämäänsä uudella tavalla. Ei se helppoa ole, mutta täysin mahdollista kuitenkin. Mä käytän usein pähkinäallergia-vertausta: ihminen, joka on jossain elämänsä vaiheessa herkistynyt pähkinälle, ei pelkän suolapähkinänhimon vuoksi riskeeraa elämäänsä, vaan jättää suolapähkinät, satay-kastikkeet, pähkinäsuklaan ja muut herkut syömättä - ja keksii tilalle muita herkkuja. Alkoholismissa on kahdella tavalla elämä vaarassa: toisaalta se ihan fyysinen/biologinen elämä (ts. henki voi mennä), toisaalta taas elämä laajassa merkityksessään (sosiaalinen-, psyykkinen-, fyysinen elämä kaikki kärsivät ihan suunnattomasti holtittomasta käytöstä).

Heh, ihmisten on yllättävän vaikea uskoa, että joku voi haluta olla juomatta ja että juomatta voi olla ihan ok olla seurassa. Tarjoajat ovat todennäköisesti niitä, joille juominen kuuluu aina hauskanpitoon ja sosiaalisiin kuvioihin. Mielestäni onkin erityisen kiinnostavaa seurata niitä, joilla on elämässä muutakin sisältöä kuin juominen ja muita tapoja viettää vapaa-aikaa ja viihtyä sosiaalisissa ympyröissä. Ei sosiaalinen elämä vaadi juomista, ei edes huikan ottamista.

Mieli tekee jossain vaiheessa varmasti, mutta tärkein kysymys ei olekaan se, tekeekö mieli vai ei. Tärkein kysymys on “mitä saan/menetän jos juon, mitkä ovat juomiseni seuraukset”. Haluaako välitöntä tyydytystä (niin kuin uhmaikäiset) vai malttaako odottaa.

.

.

Tuohon vaivaan taitaa purra parhaiten jooga, mietiskely tai juoksulenkki. Toki voi kokeilla juoda 1,5 litraa raikasta vettäkin - ihan siltä varalta, että vaiva onkin vain jano. :smiley:

Tyypillisiä alkoholivierotusoireita. Ne kestävät viikkoja, jopa kuukausia. Viekkareihin ei oikeasti ole lääkettä. Tosin jotkut keksivät alkavansa sairastaa erilaisia mielialajuttuja ja hakevat niihin mömmeröitä, joita kirjoitetaan sangen avokätisesti. Ojasta allikkoon…

Vaihtoehtoja on kaksi; pitää kestää vierotusoireet olemalla juomatta viinaa, tai alkaa lievittämään oloaan alkoholilla.
Ensimmäinen vaihtoehto johtaa siihen, että viekkarit loppuvat joskus. Toinen johtaa myös viekkareiden loppumiseen kunhan erilaisten, mahdollisesti hyvinkin tuskallisten vaiheiden jälkeen “toukomehiläinen lennähtää keltakukkaan…”

Tää on tylyä kertomaa ja kuinkas muuten; kuultua ja nähtyä tuon huonomman vaihtoehdon suhteen, omaa kokemusta pitkästä tiestä raittiuteen. Sillä tiellä oli monta kiveä ja kantoa, mutta kentällä en ole tarvinnut käydä asiaa päivittämässä.
…joskus sitä voi uskoa ihan kokeneempien kertomaa…minä uskoin.

Ihan samoihin oireisiin itsekin törmäsin ja minä niihin valitettevasti kaaduin tässä taannoin, mutta nyt taas entistä vahvempana. Ja tuota juoksulenkkiä ja 1,5 litran lenkkiä aion todellakin kokeilla ensi kerralla enkä jäädä paikalleen ajatusteni kanssa. Hassua muuten, kun välillä ajatusmaailma heittää täysin kuperkeikkaa. Välillä olet niin varma lopettamisesta, mutta sekunnissa ajatusmaailma kääntyy ihan päälaelleen…No josko nämäkin olisivat voitettavissa.

Miten Narkutuija ratkaisit eilisen tilanteen? Tsemppiä kovasti!

Päivää tännekin,
toivottavasti selvisit eilisestä viinaflirtistä. Omalla kohdallani se oli niin viekoitteleva ja vastustamaton kaveri, ettei kukaan todellinen mies koskaan oikein yltänyt samaan kuin hetkellisesti. :mrgreen: Ne ovat kuitenkin ohimeneviä ne flirtit, kun annat sen vaan mennä ohi. Sijaistekeminen auttaa ajatuksia irti houkutuksesta; liikunta, syöminen, lukeminen, siivoaminen, puhuminen…mutta ei ehkä juovien kavereitten kanssa, koska heillä voi olla aika nopea ratkaisu janoon. Lisää vettä ja tättärää! :stuck_out_tongue:

.

^Jos yhtään huumoria irtoo, voin kertoo, että mä join punkkua unissani ja mietin vielä että näinkö tätä vaan sit juodaan. o_O On aika vilkkaita nää mun unet sitten näköjään. Mikä on aika siistiä. Siistiä on myös selvin päin nukkuminen, miettiminen ja tunteminen.

Sitten ku vielä uskaltais täältä linnastaan ulos maailmaan.

.

Mä olin koulussa ennen niin väsynyt, että meinasin nukahtaa jatkuvasti, ja opetuksen kuunteleminen oli lähes mahdotonta. En mä edelleenkään ole lähes ollenkaan auditiivinen oppija, mut pystyn ees seuraamaan ilman tunnetta siitä, että nukahdan justiinsa. Hienoa, kun selvisit tuosta alkoholimieliteosta, nyt sulla on taas uusia aseita käytössä sitä vastaan. :smiley:

.

.