.
Tervetuloa joukkoon. Hieno homma, että olet oivaltanut alkoholin ongelmat, kun vielä olet nuori. Lopettaminen on aivan toimiva ratkaisu tuohon ongelmaan ja helpointa lopettaminen on, kun sen tekee ajoissa. Tsemppiä vain.
.
Tervehdys! Asiallista pohdintaa. Minullekin tuo opiskelijaskene on liiankin tuttu.
Sosiaalisen elämän köyhtymistä kannattaa varmaan hieman miettiä. En tiedä minkäkokoisella paikkakunnalla opiskelet, mutta luulisi, että opiskelijakeskittymissä on vaikka minkämoista toimintaa tarjolla. Jokin uusi harrastus kenties?
No, joka tapauksessa tervetuloa!
.
.
Tervetuloa, huippua että olet saanut ahaa-elämyksen! Itsekin olen opiskelijatoiminnassa mukana. Aika surullista jos toiminta rajoittuu pelkkään biletykseen, mutta sinä voit itse tähän kulttuuriin vaikuttaa. Nyt keskityt laittamaan itsesi kuntoon, ja myöhemmin voit miettiä noita sosiaalisia kontakteja. Itsellänikään ei vielä paljon raitista seuraa ole, mutta olenpahan näyttämässä esimerkkiä.
.
Itse myös opiskelijapiireissä, ja ihan riittävän kovan juhlijan/juojan maineessa olen ollut. Hyvin tämä on mennyt, lähinnä jotkut ihmettelevät, kuin kestän selvinpäin humalaisia ihmisiä (musta on siis edelleen hauska käydä tanssimassa/näkemässä tuttuja) ja ovat kannustaneet jatkamaan selvää elämää. Pelkäsin, et mua pidetään tylsänä tms, mut ei vissiin niinkään ole käynyt. Jos ihmiset aluksi painostaa ja kyselee, ihan hyvä tapa ainakin itselleni oli sanoa, että kokeilen miten pärjäilen ilman. En mitenkään huudellut suureen ääneen että loppu on, koska painostus olisi varmaan ollut kovempaa. Yleensä ne ihmiset kuitenkin keskittyy omaan juomiseen eikä siihen, mitä sulla on lasissa. Jos joku kyselee enemmän, niin voin kertoa mitä ikävää alkoholi elämääni tuo ja että haluan muuta.
Tervetuloa mukaan!
.
Jep, sitten ei kannata mukaan lähteäkään. Hyvä, että tajuat sen! Opiskelijapiireissä on kyllä tosi helppo lähteä mukaan juomajuttuihin…niinkään helppo ei niistä ole irtautua, mut mahdollista se on. Tietty jos meininki on pinnallista biletys-on-siistiä-eikä-alkoholista-ole-haittaa, omille näkemyksilleen voi olla vähän hankala saada tukea. Mut kyllä ne läheiset ihmiset näkee, jos juomisesta kärsii, ja tukevat oikeampaan suuntaan.
Toivottavasti saat itsellesi halun raitistua ja näet sen kaiken kirkkaana mitä alkoholi tekee sinulle, että saat siitä varmuutta ja voimaa jatkaa raittiutta.
Monien mutkien kautta minäkin raitistuin, mutta muistan erään kesän jonka aikana minäkään en juonut syystä tai toisesta. Se kesä oli minulle sellainen kuvitelmien lähde. Kuvittelin voivani lopettaa koska haluan, kun silloin kesälläkin elin ja olin ilman viinoja tuosta vaan.
Nyt on monet kesät oltu viinatta tuosta vaan, mutta ei ennen, kuin olin juonut melkein kolmekymentä kesää tuosta vaan.
Toivon sinulle voimia ja rohkeutta tehdä oikeita päätöksiä sekä nöyryyttä pyytää apua ja tukea päätöksellesi.
.
Tervetuloa mukaan, tästä se lähtee
Riittää kun sanot itsellesi vaikka peilin edessä, että haluat lopettaa juomisen. Ja huomenaamulla uudelleen. Ja kaada se olut vessanpönttöön.
Pysyhän linjalla, tsemppiä
Turvaa siihen yhteen, joka tajuaa Ja ehkä ajan kuluessa nuo kaveritkin saattavat alkaa suhtautua suhun eri tavalla. Mäkin vielä juodessa puhuin, et haluan lopettaa, en tykkää tästä enää, vastaukseksi tuli yleensä naureskelua ja heittoja “no sä juot taas perjantaina”. Niinhän mä monesti joinkin, mut sille sitten tuli vaan loppu. Ja kyllä ihmiset heittää juttua edelleen mun juomisesta ja välillä jopa loukkaannun, mut kaipa heidän reaktionsa olen oikeastaan itse aiheuttanut juomisellani. Täytyy vaan näyttää, että musta on muuhunkin.
.
Opiskelijakulttuuri. Ei ihme, että alkoholille persot tulevaisuuden toivot liki uivat viinassa opiskeluaikoinaan. Goom, Olvi-juoksu (onkohan sitä enää?), Network. Örvellystä, örvellystä, örvellystä. Bileitä harva se päivä. Sekoilua eri kaupungeissa. Mikäs sen mukavampaa? Kauppakadun Appro. Hämeenkadun Appro. Monipäiväisiä turnajaisia. Kenties viikon haalarireissu Åreen? Nuorena jaksaa. Vappu. Siitä ei tee mieli edes puhua.
Teekkarit ne vasta bileitä osaavatkin järjestää. Akateemisen kyykän mm-kilpailut. Loppubilepaikassa jätesäkeillä vuorattu oksennushuone. Kaikilla päällä dokauspuku tuo falskin anonymiteetin tarjoava haalari, johon on kerätty ryyppäämällä hankittuja arvomerkkejä. Kovilla tyypeillä niitä on rutkasti.
.
Uskoisitko, että juuri tuollaisia tuntemuksia se alkoholismi meissä teettää. Maailmassa on kusipäitä, mutta suuremmalla todennäköisyydellä raitistuminen karkoittaa 99% niistä.
.