^ Aika hauskoja ja tavallaan kekseliäitä nuo lääkkeiden “henkilöhahmot”. Tuollaisilta hahmoilta ne varmastikin tuntuu ja vaikuttaa. Mahtuuko nuo kaikki sinun dosettiin?
Noista sinun tropeistahan ainakin Tenox, Opamox ja Rivatril on bentsoja tai sen johdannaisia; ekaks mainittu tematsepaami lähinnä unilääkkeenä käytetty, ja jälkimmäiset diatsepaami ja klooridiatsepoksidi sitten rauhottavina. Tuo hahmo “lastenkutsujen pellestä jonka maskin takaa paljastuu masentunut hahmo” kuvaa hyvin bentsojen luonnetta ylipäätään; halaus on lempeä ja lohduttava, mutta pitkään jatkuva hali johtaa masennukseen, lamaannukseen ja taantumiseen.
Hieno neiti Lyrica puolestaan on käsittääkseni mielialalääke; SSRI eli serotoniinin takaisin oton estäjä? Vai onko se antipsykootti? En viitsi luntata mistään, mutta menikö sinne päinkään? Jos meni väärin, niin häpiän suuresti. On lääketentti käsillä lukukauden lopuksi ihan just. : ))
Nuita muita troppeja en nyt tiedäkään. (heh, paitsi Antabuksen ja itsekin käyttämäni vitamiinit)
Lääkkeet kiinnostaa minuu muutenkin kovasti, kun nykyisessä duunissani joudun noita ihmisten dosetteja täyttämään aika paljon, ja jakamaan lääkkeitä. Usein sitä siinäkin hommassa pohtii, että mikähän tääkin troppi on tai mitä tää pillerikasa pitää sisällään ja mihin kaikkeen vaivaan.
Yleisimmät tietty jo tuntee, niinkun pitääkin. On maailman nolonta jakaa lääkkeitä tietämättä edes mitä jakaa.
Toisaalta tietenkään kukaan, ei siis kukaan, voi osata koko Pharmaca Fennicaa ulkoa. Siinä on aika paljon sivuja. Mutta silti. : )
Itse en oo syönyt mitään psyykelääkkeitä nyt about kolmeen vuoteen. Aikoinaan meni satunnaiseti pameja ja nukkumiseen zopikliinia, mielialan tasaamiseen Peratsinia (mikähän senkin vaikuttava aine on… en muista hitto : )
Noiden bentsojen suhteen oli hyvä tsäkä sikäli etteivät aiheuttaneet mulle riippuvuutta eikä vierotusoireita, joita ne aika helposti aiheuttaa etenkin päihderiippuvuuksiin taipuvaisille.
Sehän kiva tohtori. Yleesä sellaset asiakkaat jotka hakee lääkkeitä pelkästään lääkeaddiktioonsa tai päihtymistarkotukseen, kokee kaikki lääkärit “tiukkapipoina” ja reseptin pihtaajina. Eihän niille riitä mikään.
[size=50]Edit myöhemmin: Heti meni hankeen! Opamoxin ja Rivatrilin vaikuttavat aineet on oksatsepaami ja klonatsepaami, eikä suinkaan diatsepaami ja klooridiatsepoksidi. ;( Toisaalta… samaa paskaa!! : )[/size]
Voi luoja, on sinulla paralla ollut sitten tärinat! Miten kauan on joutunut juomaan ja millasia annoksia, että joutunut tuohon olotilaan?
Ei, ei se tietääkseni ihan neurolepti ole, vaan lievempi rohto jota käytetään pitkäaikaisena hoitona kai ainakin “yliaktiivisuuteen”, levottomuuteen ja sitten joihinkin somaattisiin vaivoihinkin ( en muista mihin ). Itse epäilin saamaani miedointa 2 mg reseptiä ihan pelkäksi lumelääkkeeksi; sen vaikutus oli niin huomaamaton. (jos se mitään edes vaikutti). Eihän se edes maksanu ku tyyliin kaks euroo purkki tms.
No, pitää kohta vaikka tsekata apteekit.netistä, että mitä sekin oikeestaan on.
Pitäs mun varmaanki olla hilijaa mutten malta olla ihmettelemättä !
Luulis noilla annoksilla kanteleen menevän pois vireestä !
Ei kele ja tana . Tollasta satsia kenenkää pää kestä .
Kaiken mailman estäjän vähentän poistajan tuojaa koko lääkitys.
Tun annoksen yhteisvaikutusta ei kykene määrittämään edes supertietokone jonka laskentakapasiteetti on jotain 1100 biljoonaa toimitusta sekunnissa saati sitten pipoa lainaava lääkäri olkoonkin sitten vaikka A-klinikalla töis.
Nyt kanne soi ittensä apuahakeen muualta ! Hopi Hopi !
Onhan se noin mitä Kanttoona sanoo, että ison lääkemäärän yhteisvaikutuksetkin voi olla ennalta arvaamattomia. Ja sitten jos mukana on vielä useampaa sorttia bentsoja joiden addiktiopotentiaalikin on aika huima, niin…
Useinhan liikaa lääkkeitä käyttää monet potilasryhmät; mm. vanhukset joilla vaihtuu lääkäri usein ja jokainen kirjottaa uusia reseptejä viistimättä/muistamatta/uskaltamatta lopettaa vanhoja. Lopulta jollekin pikkuruiselle mummo paralle tarvitaan matkalaukun kokonen dosetti. Off topic, sori.
Onko ne kaikki lääkkeet sen saman lääkärin määräämiä, SoiKannel?
OMG! No ei ihme että tohtori määräs mulle pienimmän mahollisen annoksen, kun vissiin näki että kaiken takana taitaa olla vaan liika vinkku ja vääristynyt sairaudentunto. Niin ei halunnu laittaa enää bentsoja, vaan tollasta hidasvaikutteista, halpaa ja mietoa lääkettä johon ei liity isoja riskejä alkon kanssakaan sekasin.
Se purkki loppu syyskuussa 2007, kun nielasin viimeset 5 pilleriä kerralla hammaslääkäriin mennessa; ikäänkuin rohkasuksi. Alkoi haukotuttaa vähän, ei onneks muuta. : ))
Hassua sinällään, että tällä kertaa minä olen potkimassa tällä puolen aisaa. Jos kerran lääkäri on pillerit määrännyt, niin sitten niitä popsitaan niinkuin lääkäri määrää. Vähän sama homma kuin golfissa - ensin valitaan oma valmentaja ja sitten seurataan valmentajan ohjeita. Jos rangen reunalla kuuntelee kaikkia mahdollisia neuvojia, niin voin taata, ettei peli kulje. AA:ssakin on oma tiukkapiposiipensä, joka nyrpistää nenää antabuksellekin - väärin raitistuttu. Bentsoista puhumattakaan. Kuitenkin - Kanttonan omin sanoin - jos lääkäriinkään ei voi luottaa, niin kehen sitten?
Olen kuullut säkkijärven polokan kanteleella soitettuna , ei huono ei huono !
Mutta asiaan ! Olet polkusi valinnut tai polku on valinnut sinut ?
Aika selvittää meille kummin päin juttu kulukee , en moiti enempiä vaan toivotan onnea valitsemallesi uralle.
kuten aiemmin oon torennu ! Raittiiksi päästään vain Jumalan Armosta sattuman saattelemana.
Luulenpa, että nuo hyvänolontuntemukset ovat toivonkipinää raitistumisesta. Viinahelvetin jälkeen ajatuskin siitä, että toisenlainen elämä on mahdollista on sykähdyttävä.
Vielläkin jatkan kokemaani lääkejuttua.
Siis Mulla on hankala selkärangassa vittuileva välilevyjä rappeuttava tilanne, sen pitäs osana normaalia eloa vaimentua ajalla kuitenkin joillekkin siitä aiheutuu laillani kovat kivut joiden kans ei arki enää kulje !
Tätä paskaa on jatkunu jo vuoskymmeniä. Lekurit on lääkinneet Kyllä mut viimeksi käyttämäni oikeastaan ainoa mahdollinen laastarihoito subuteksilla teki seurauksia joita pitää nyt saatanan vittu lähtee hoitaan taas jollain muulla.
Laastari vaimensi hermostoa niin et käsien nivelet joutuikin kestoonsa nähden liian kovalle. töitä tehdessä kädet kyllä turpos mut kipuja ei tuntunut. Nyt ne tuntuu, ei muuten sitte enää yhtään huvita mikään !
Mulle ei subu tuntunut päässä miltään, ei kohissu ja joskus unohdin vaihtaa laastarin ajallaan. Ei tullut sitä mitä tulisi jos ryypyn ottaisin . Tätä on Minun Alkoholismini !
Hyvä alku sulla.
Mee vaan ihmeessä AA:n palaveriin 100:n päivän kunniaksi vaikka elvistelemään jos se tuntuu hyvältä.
Saa sadasta päivästä jo vähän elvistelläkin!
Mä ajattelen että tärkeintä on se raitistuminen, kaikkia niitä keinoja käyttäen mitä on.
Raitistuminen lienee aika subjektiivinen juttu.
Teloita pirusi tavallasi
Mä koen että tärkeintä on oppia pois niistä tavoista, jolloin ennen on sortunut juomaan.
Tietysti kai päästä pois ensin vieroitusoireista, mutta kahden kuukauden jälkeen niitä tuskin on fyysisenä?
Oppia olemaan ilma alkoholia tietyissä tilanteissa, rikkoa rutiineja, opetella kestämään elämää selvin päin.
Lääkärin valvonnassa uskoisin, että lääkkeet on selkeästi pienempi paha tässä vaiheessa, kuin se, että alkaisit ryyppäämään.
Lääkkeitä voi sitten laskea aikanaan.
^ Tuohan on hyvä ettei viinahimo piinaa. Mistä arvelisit tuon johtuvan? Onko joku lääke saanut aikaan tällaisen myönteisen vaikutuksen, vai onko jotain muuten muuttunut parempaan suuntaan?
Oon kuullut joskus ennenkin, että joku mielialalääke (siis ei bentso vaan joku neurolepti tai SSRI) on saanut aikaan viinanhimon täydellisen katoamisen päihdekuntoutujalta ihan puolivahingossa.
Aina parempi tietty, jos viinanhimosi on kadonnut ilman lääkkeiden vaikutusta.
Dormicum? Mä oon joskus syönyt sellasta kuin Dormiplant, mutta sehän onkin pelkkä rohdosvalmiste, lähestulkoon luontaistuote; vihervirmajuurta eli valeriaanaa. : )
Mikä tuossa Dormicumissa on vaikuttava aine?