Toiveissa raitis päivä

Hyvä, ettet retkahtanut, olisi varmasti aamulla ahdistanut kahta kauheammin. Nyt se alkoholilainsäädäntö, johon kuuluu nuo myyntiajat, pelasti taas yhden ihmisen. Olen siitä täälläkin paasannut. Kyllä ei voi tähän maahan sallia kovin vapaata alkoholipolitiikkaa. Ajatella, että osa on puuhannut hankkeen kimpussa, joka sallisi alkoholin kotiinkuljetuksen.

Mäkin muistan sen tunnelman, kun odotti iltaa juomien parissa. Päivällä sitä puuhasteli hyväntuulisena kaikenlaista ja haki ehkä jo valmiiksi kylmiä juomia. Sitten, kun päästiin liikkeelle, niin alkuun oli tosiaan meno ja olo kohdillaan, mutta sitten mulla kävi aina niin, että alkoi väsyttää ja vituttaa. Muistan lukuisat kerrat, kun en puhunut kelleen mitään ja poistuin “takakautta” lähimmälle taksitolpalla ja painuin nukkumaan. Tämä kuvio toistui niin monta kertaa, että lopetin tuolla yöelämässä juoksemisen, alkoholismi ei silti ollut poistunut minnekään, jatkoin käyttöä omilla ehdoillani vielä vuosiakausia (idiootti) vaikka tiesin, ettei aine sovi kenellekään, varsinkaan minulle.

Nyt nautin kirkkaasta mielestä, oli vuorokaudenaika mikä tahansa. Valehtelisin silti, jos sanoisin, ettei koskaan ollut kivaa. Ne mukavat reissut liittyvät kyllä aina siihen, kun ei oltu liian humalassa ja voi olla niinkin, että aika kullannut muistot.

Elämässä ja maailmalla sattuu kaikenlaista, on aina sattunut ja tulee sattumaan jatkossakin. Ne tapahtumat, jotka saivat minut harppomaan kauppaan, kuin kolmiloikkaaja, tapahtuvat edelleen aina aika-ajoin. Nyt otan ne vastaan, enkä edes heilahda. On mahtava tunne huomata, että on vapautunut siitä alkoholin niskalenkistä.

5 tykkäystä

Kiitos viestistä Jussi​:growing_heart: Samaistuttavasti ja hyvin kirjoitettu. Alkoholin kotiin kuljetuksessa en näe kyllä kans mtn positiivista! Oikeastaan olis parempi jos alkoholia ei edes myytäis kuluttajille, sitä vois ostaa vaan ravintoloista yms.

Aiemmin en koskaan juonut vaikeisiin tilanteisiin, join koska halusin pitää hauskaa. Sitten kun iloihin ei tarpeeksi saanut juoda, piti juoda koska oli perjantai, saunapvä, raskas viikko, uuvuttava päivä. Ja lopulta kaikki syyt kelpasi. Jotenki ajattelen, että ne vaikeat hetket on just niitä milloin ei saisi juoda, ne on minusta kaikkein vaarallisimpia.

Raittiuspäivä kirjaa taas: Nyt on ollut vähän helpompi olla entä viimeiset 1,5vkoa. Juomishimot ei oo ollu niin esillä. Muutamia kertoja päivässä tulee mieleen ja sit unohtuu aika nopsaa. Kadonneet ei ole ja varmasti taas tiukan paikan tullen kolkuttelevat.

3 tykkäystä

Iltamietintöjä: Tänään ollut mielessä, kuinka paljon tunteita mahtuukaan päiviin. Alkon kanssahan ei ollut muita tunteita kuin väsymys, matala ja harmaa mieliala. Tänään ollut henkisesti tosi raskas päivä, ja tosi ikävistä asioista huolimatta olen ollut harmin, surun ja ahdistuksenkin lisöksi myös iloinen ja positiivinen. En olis voinut ikinä ajatella, että tällaisena päivänä pystyisin tuntemaan myös energisyyttä ja iloa vaikeista asioista huolimatta.

Viime aikoina on ollut rankkaa itsestä riippumattomista syistä ja jotenkin nämä tunteiden määrä on tuntunut välillä jopa vähän epätodelliselta. Tuntee asiat vahvasti, mutta niihin ei jää jumiin niin pahasti, tai pystyy ajattelemaan muutakin. En muistanut millaista elämä on, kun keho saa toimia normaalisti. Esim nuo tunteet ja vaikka se, että tunnistan nykyään sen, että väsyttää illalla ja haluan nukkumaan. Pitkään aikaa ei oo ollut semmosta oloa, että tunnistaisin oman ”uni aikani”. Nyt sen tuntee hyvin selkeästi. Niinku kaiken muunkin.

Vois sanoa, että tuntee olevansa elossa!

Juomisajatukset edelleen tulee ja menee, mutta ei onneksi viime päivinä ole olleet kovin voimakkaita. Seuraavan juomisen petaamista pää yrittää kuitenki jatkuvasti tehdä.

kiitollinen tästä selvästä päivästä ja toivotan raitista huomista kaikille​:growing_heart:

5 tykkäystä

Iltaa taas! Vihdoin se tuli!!! Tätä on odotettu!! Nimittäin eka päivä, että ei oo käyny juominen tai alko mielessä kertaakaan tai edes tehnyt mieli!! Oon niin iloinen! Ihana kurkistus tulevaan elämään, kun tuntuu normaalilta ihmiseltä, eikä tarvi miettiä alkoa ja juomista jatkuvasti! Toivon näitä päiviä paljon lisää!!

Näin muuten tuossa kuukauden kohdalla kaks yötä juomis unia, muistan unessa, että halusin vaan olla pään sekasin ja haalin kaikkea mitä tarjottiin. Ja muistan, että mulla oli siinä tosi voimaton, sekava ja huono olo. Ja olin että tämäkö on hauskaa ja miksi tein tän.

Mun mies on käyttänyt alkoholia tässä mun raittiuden aikana normaalisti. Hän siis on kohtuukäyttäjä, silloin tällöin 1-3, muutaman kerran kk ottaa. Tämä hänen alkon käyttö ei ole missään vaiheessa triggeröinyt minua yhtään. Koen, että tämä on minun oma matka, jota minä käyn yksin ja itseni takia, joten siihen ei muiden tekemiset vaikuta. En ole pyytänyt häntä olemaan myöskään juomatta, ja toki osa asiaa on se että en ole hänelle ongelmastani puhunut, vaikka kyllähän hän varmasti on nähnyt ja aavistanutkin. Koen että sitä keskustelua ei tarvi käydä, juuri sen takia koska itse minä päätän kuitenkin mitä teen ja en koe, että saisin siitä keskustelusta mitään irti.

5 tykkäystä

Muistan hyvin tuon fiiliksen, kun huomasi ensimmäistä kertaa, että oli unohtanut ajatella juomista. Se on mahtava tunne ja siitä ne päivät lisääntyy vaan.

Ja sitten tulee vastaan lomia tai juhlia, joissa on ennen juonut, niin ainakin itsellä pyörii juominen mielessä jo monta päivää ennen. Kohtuukäyttö alkaa kummittelemaan. Mutta onneksi ne menee ohi. Niin olen ymmärtänyt, että kokonaisen vuoden jälkeen vasta alkoholi alkaa unohtumaan oikeasti.

Tuohon puolison juomiseen.. Mulla ihan sama, ei mua triggeröi yhtään vaikka puoliso juo. Tää on mun oma juttu. Toki sivusta seuraaminen vetää välillä surulliseksi, juuri sihahti tölkki auki tossa keittiössä, kun itse jo makaan sängyssä. On surullista seurata sivusta kun toinen kaivaa itselleen kuoppaa.

7 tykkäystä

Toivon kovasti, että lisääntyvät! Vuosi tuntuu niin kaukaiselta ajatukselta, mutta niin tuntui viikko tai kuukausikin!

Tuo kohtuukäyttö yrittää tunkea ajatuksiin aika usein, mutta rauhoittuu vähän sillä kun käyn läpi mihin se johtaa, koska tiedän tasan tarkkaan, kun olen saanut muutamia kertoja lopetettua ja sitten aloittanut uudelleen ja taas on oltu samassa jamassa ja aina vähän syvemmällä. Se on vaarallinen polku.

Itellä raja menis siinä puolison käytölle, että alkoholia käytettäis päivittäin, useita kertoja viikossa tai jatkuvasti humala hakuisesti. En jaksais vaan katsoa semmosta, mikä on huvittavaa kun olin itse se joka teki niin!

Oon huomannut muuten viime viikkoina, että mulla on tullut tosi voimakkaita tunteenpurkauksia. Jopa ylireagointia tilanteisiin. Ne tuntuu aivan koko kehossa ja niin voimakkailta, että tulee ihan kamala olo. Toki annan tunteiden tulla, mutta en oo kokenut tuommoisia aika pitkiin aikoihin. Tunteet tuntuu kyllä niin raa’alta selvinpäin. Toki sitä sitten huomaa selviävänsä niistä vaikka ne vaikeita ovatkin.

Ihanaa raitista pääsiäistä! Hullua ajatella, että ennen olisin käyny jo kaupassa ostamassa pääsiäiseksi vähän extra juomaa, ja nyt ei oo käyny mielessäkään.

6 tykkäystä

Vastaavissa tilanteissa, minulla ei ole ollut ongelmia kohtuukäytön ajatusten kanssa, mutta minua jännittää edeltävät päivät toisten käyttäytyminen, suhtautuminen mun juomattomuuteen juhlissa. Haluan olla rauhassa juomatta, ilman kommentointia. Olen pelännyt ja varautunut pahimpaan, mutta täytyy sanoa, että en ole kohdannut mitään todella ikävää kommentointia. Ihmetteleviä katseita ja hämmentyneitä lausahduksia toki, mutta en mitään mikä olisi pahoittanut mieleni tai tuonut juomisajatuksia. Eli pahimpia ovat olleet omat ennakkopelkoni toisista ihmisistä, jotka eivät ole toteutuneet.

Tänään suunnittelimme menevämme tanssimaan ja huomasin eka kerran olevani aidosti tohkeissani, ilman juomattomuuden jännitystä. Se oli kiva tunne huomata. Että voin vapautuneesti mennä, omana itsenä, tällaisena, raittiina, pitämään hauskaa :smiley:

5 tykkäystä

Oi kuulostaa kivalta! Miten meni reissu? Tosi jännittävä edes ajatella tuota tilannetta!

Illan mietteitä: Oon alkanut kiinnittää huomiota ihmisten puheisiin alkoholista, sekä kaupassa alko ostoksiin. Tuntuu aikamoiselta selittelyltä tuo ihmisten juomispuhe ja samalla tuntuu, että kaikki pyörii alkoholin ympärillä! Tuntuu, että eikö elämässä tosiaan ole muuta kuin seuraava juomis kerta? Se sitten naamioidaan erilaisiksi tapahtumiksi.

Kävin viime viikolla aamusta parissa kaupassa ja kiinnitti kyllä huomiota kuinka paljon ihmiset kantaa alkoholia kotiin, laatikottain kaljaa. Ja pariskunnilla kahta laatua ja viinipullot lisäksi. Nuori pari mietti viiniä kaupan hyllyllä, mietin että eiköhän se ruoka maistu vielä paremmalle ilman viiniä, että ei kannate ees aloittaa tuota. Erään miehen kanssa lähikaupassa katseet kohtasi, hän osti reilusti viiniä ja oli arki aamu. Käänsi äkkiä katseen pois ja silmissö oli tyhjä tuojotus. Tuntui tosi surulliselta.

Samalla kun oon kiinnittänyt huomiota nuihin asioihin, niin olen tiedostanut olevani myös yksi noista. Niin puheet, elämän pyöriminen alkon ympärillä ja arkiviinakset ym. Oon kulkenut laput silmillä ja miettinyt vain omia viinaksiani. Tosi surullista myös, kun miettii kuinka paljon arkisiakon asioita on jäänyt huomaamatta ja kokematta, kun on elämyt sumussa. Tuntuu, että raittiina elämä tuntuu erityisen elävältä, kun vertaa vaikka aikaankin jopa ennen isompaa alko ongelmaa. Silloinkin sitä oli jotenkin vähän sumussa. Ehkä tätä arkea ja elämää osaa arvostaa nyt eri tavalla, kun sen on niin harmaana saanut kulkea aiemmin.

Raittiina mennään (edelleen) ja raitista huomista toivotan jokaiselle​:growing_heart:

4 tykkäystä

Illan mietteitä: kuinka ihanalta tämä tuntuu, kun tajuaa että ei aktiivisesti mieti alkoa enää koko ajan. Mieleen tulee just tuollaisia asioita kuin eilen, mutta ite juomis himo on ollut nyt hiljaa! Ja muutenkaan ei pyöri yhtään mielessä koko alko. Toivoin näitä päiviä ja tässä ne on!

Ihanaa raitista huomista!

4 tykkäystä

Vastaan tuohon parin viikon takaiseen kirjoitukseesi alkoholittomista juomista.

Niitä on mulla jääkaapissa pahan päivän varalle.
Kun oikein mieli myllertää pohjamudissa ja ajatus viinistä lohdutukseksi valtaa ajatukset, saatan kaataa kuplivan juoman pitkään lasiin katsellen sen helmeilevää tanssia lasin seinämillä.
Raikas kylmä omenasiider on mun lemppari. Ostin joskus ätlön makeen alkoholittoman oluen, mikä muistutti enemmän siideriä. En ole yleensä makean ystävä.
Kysyit vihjeitä mun suosikeista niin White crow on puolimakea ihana 0,0 % omenasiideri.
( En tiedä, onko tää mainostamista, on mun mielipide. Ja makuasia.)

Luulin jo ettei mulle enää tuu viininjuonnin halua. Eilen kun pikkuasiasta tuli iso riita miehen kanssa, viinipullon osto tuli tosi vahvana mieleen Hassu ajatus myös: “Eihän mun tänne plinkkiin tarvitsisi siitä kirjoittaa” Onneksi asiaa ei tarvinnut enempää pohtia, asia meni ohi, enkä lähtenyt kauppaan.
Näitä tietyissä tilanteissa tulevia juomishaluja tulee näköjään vieläkin. Oon nyt ollut yli neljä kuukautta raittina.

Luonto voimaannuttaa. Kiva, kun on luvattu jo vähän lämpimämpääkin.:sun_with_face:

5 tykkäystä

Mulla oli myös aikoinaan aina alkoholitonta olutta, siideriä ja lonkeroa. Alkoholitonta olutta kului montakin päivässä. Nuo sitten vähitellen korvautuivat mehulla.

Kävin taas aamulenkillä isän koirien kanssa. Täällä on nyt aurinkoinen ilma, mutta ihmeen kylmä tuuli. Yöllä on ollut pakkasta, kun lätäköt vieläkin jäässä.

Kaikkea hyvää tähän päivään! :heart:

4 tykkäystä

Pitää miettiä jos testais! En oo uskaltanu juoda alkoholittomia jos ne laukaisee jonkun vahvan mielikuvan! Miehen uutuus oluesta maistoin 1tl viikko sitten. Tämä tilanne tuli vähän yllättäen, ja sanoin vanhasta tottumuksesta, että annappa ku maistan ja tajusin heti hörpättyäni mitä tein ajatuksissani. Toisaalta en oo ikinä ollut oluen juoja, enkä tykkää oikein sen mausta, joten ei aiheuttanut mitään juomishaluja. Mulla oli siis ennen aina tapana maistella miehen uusista oluista pieni hörppy ja arvioida makua kaverina.

Mulla oli yhdet verikokeet tällä viikolla, ja se on toiminut hyvänä motivaattorina myös juomattomuudelle. Katottiin siis mun yhden aiemman vaivan vuoksi seuranta labrakokeita ja samalla mm maksa arvot. Ei siis peth arvoa kuitenkaan. Jännitti kyllä ne maksa arvot, mutta nehän oliki ihan kunnossa! Jännitin kovasti, että kun tämä pieni verikokeen aiheuttama kynnys poistuu, niin laskeeko se rimaa juoda. Kävi verikokeen jälkeen mielen päällä minuutin, mutta unohdin koko asian samantien. Ja on ollut niin kiireistä sen jälkeen, että ei oo paljon alkot käyny mielessä!

Kiitollisena tästäki raittiista päivästä laitan nyt unille!

4 tykkäystä

Ai niin tuosta juomishimosta! Ite koen samanlaiset tilanteet vaikeiksi myös! Varsinki jos parisuhteessa on jtn ongelmaa niin tulee mieleen vetää pää täyteen. Sit kun on ollut muutama isompi ongelma tässä, niin ne on ollut niin isoja, että ei oo tehny yhtään mieli pahentaa oloa juomisella.

Itekki oon ”leikkinyt” ajatuksella joskus alkuvaiheessa, että eihän täällä kukaan tietäis jos joisin, mutta sit on kyllä heti tullu ajatus, että tämä perustuu rehellisyyteen ja jos en voi olla sitä, niin sitte mun pitää siirtyä taka vasemmalle, koska en halua olla triggeröimässä vahingossa ketään. Uskon ainaki, että valheen kautta kirjoitukset olis ihan erilaisia ja, alko päättäis ja sanelis mitä tänne tulis kirjjoiteltua, sillähän niitä selityksiä nimittäin riittää!

2 tykkäystä

Ei tietenkään kannata niitä holittomia ostaa, jos vähänkin ajattelee niiden triggeröivän.
Harvoin itekkään ostan enää. Tuskimpa ne terveellisiäkään on.

Nyt on koivunmahlan juoksutus-aika. Se on ihanaa ruoka- ja janojuomaa, niin kirkasta, kylmää ja makeaa. Maltilla sitäkin, kun sisältää paljon hivenaineita ym. Sämpylät kohoaa pikavauhtia, kun käyttää nesteenä mahlaa.

Mietin, kun vappu lähestyy ja oon tehnyt aina simaa. Siinäkin kuulemma muodostuu pieni määrä alkoholia.

Tuosta sun oluen maistamisesta tuli mieleen mun pätkäpaaston ruuanmaitaminen paaston aikana. Se tapahtuu niin ajattelematta.

Raittiina hyvillä mielin tämäkin aurinkoinen päivä :heart_exclamation:

5 tykkäystä

En oo ikinä maistanu koivin mahlaa! Oon tosi allerginen koivin siitepölylle niin en uskalla ees ajatella maistavani! Varmasti on hyvää! Ja kuin ainutlaatuinen ja katoava perinne tuo mahlan kerääminen on!

Illan mietteitä: Eilisestä rehellisyys keskustelusta tuli mieleen olla rehellinen täällä tästä asiasta: Mulla on koko ajan taustalla semmoinen outo olo, että tuun juomaan vielä. Ja tavallaan oon jo suunnitellutkin sitä, on isot synttärit ja häät kesällä ja siellä mietin ottavani pari. On niin mahtava olo raittiina, että en haluais menettää tätä, ja samalla pelottaa miten käy jos korkin aukaisee. Viimeksi olin viikossa vanhassa pisteessä. Ja sitä ennen kuukaudessa. Nyt sitä ajattelee olevansa jotenki valveutuneempi ja viisaampi, ja saaneensa muutettua suhdettaan alkoholiin.

Samalla on mielessä, kuinka surullinen, uupunut, masentunut, elämäniloton ja epätoivoinen olin vielä joulu-tammikuussa. Se tuntuu niin kaukaiselta, kun olo on iloinen ja normaali. Ja tietysti tässä sit tulee sit se fiilis, että kai sitä saa vähän elämästä nauttia, kun pysyy muuten selvänä. Mutta pysyykö?? Muistan kun tuskailin ja itkin öisin, että jos saan korkin kiinni ja pelastun, niin en koske enää alkoholiin. Näin ne ajatukset pyörii kehää.

En mieti tätä asiaa aktiivisesti, mutta selkeästi se mielenperukoilla on, kun pulpahtelee sieltä pintaan säännöllisesti.

Tulee myös vähän epäonnistunu fiilis, että miksi minä mietin tämmösiä ja miksi toiset osaa olla juomatta ja ajatella nenää pidemmälle. Ja pystyvät pysymään päätöksessään? Enkö oo ollu tarpeeksi pohjalla? Tämän syvempää pohjaa en halua kokea, nyt oltiin siinä kohdassa, että oli vaan ajan kysymys että jotain ikävää olis tapahtunu.

Oon yrittäny olla miettimättä nuita kesän tärkeitä menoja ja mennä päivä kerrallaan, tänään minun ei tarvi juoda! Jospa noina juhlapäivinä olis edelleen se sama päätös. Ja jos tulee vaikea paikka, niin voin päättää, että jos haluan tosiaan juoda niin voin juoda tunnin päästä ja siirtää taas tunnilla, koska joka juhlissa tulee se hetki, kun sitä haluaa vaan kotiin!

5 tykkäystä

Hyvä kun olet rehellinen ja kirjoitat. Jo pelkästään se auttaa.

Saatat hyvinkin olla valveutuneempi ja viisaampi. Mutta niillä ei tee yhtään mitään, kun kyse on riippuvuudesta. Jonkin aikaa jatkuneen juomattomuuden jälkeen alkoholiriippuvainen tietää hyvin, miten ainetta pitäisi käyttää - siihen ensimmäiseen juomaan asti.

Tunteiden kanssahan tässä pelataan. Sinulla on käynnissä selvä petailu, niin sanottu retkahduskehä pyörii jo hyvää vauhtia. Se on täysin normaalia. Hyvä juttu on se, että kehän loppupiste näyttäisi olevan vasta kesällä, joten ehdit työstää sitä.

Älä kiellä juomisajatuksia vaan kohtaa ne ja pohdi niitä. Juomishimokin on vain tunne, se menee kyllä ohi. Hahmotat selvästi juomisen ikävät ja juomattomuuden hyvät puolet, työstä niitä. Ja kirjoita tänne.

Et ole ollenkaan epäonnistunut, me kaikki pohdimme samoja asioita vähintään jossain kohtaa raittiutta. Itsekin olen joutunut käymään läpi tuon “elämästä nauttimisen”. Ja todennut, ettei aivoja lamaannuttavan hermomyrkyn hetkellinen pikavoitto pärjää alkuunkaan tasaiselle hyvälle ololle. Minulla on pian takana puolitoista vuotta näitä nautinnon aamuja. Enkä vaihtaisi niitä mihinkään.

6 tykkäystä

Vielä koivunmahlasta. Minäkin olen saanut kerran nokkosrokon mentyäni uimaan, jossa oli koivun siitepölyä. Mahla sisältää tosiaan paljpn hiven-ja kivennäisaineita ja liikaa käytettynä uskon häiritsevän munuaisten toimintaa.

Mun puhdistuskuuri alkaa ehkä jo mennä yli:
Pätkäpaasto, väinönputki, siankärsämötee, koivunmahla.

Alan nyt purkaa näitä asteittain pois. Paino on kivasti tippunut, kun lautasella on yli sen suosituksen salaattikasveja.

Eiköhän ne alkoholimyrkytkin oo pääosin poistuneet elimistöstä. Liikunta myös on osa kehon toimivuutta. Tulee useimmiten hyvä mielikin.

Et ole @Taji yksin miettimässä juhlien aikaan retkahtamista. Mulla tulee tietyissä tunnetiloissa kova halu juoda. Yritän keskittyä vahvasti johonkin muuhun elämässä meneillään olevaan.

Yksikin paukku on alkoholistille liikaa.

Tsemppiä :flexed_biceps:

2 tykkäystä

Hyviä pohdintoja sinulla ja jos tieto lohduttaa sinua niin voin kertoa, että et ole ajatustesi kanssa yksin.

Muistan kun vuosi sitten samoihin aikoihin pohdin täällä plinkissä ja päässäni kesällä edessä olevia häitä. Ajattelin, että en voi mennä sinne, juon varmasti tai sitten siellä on muuten kamalaa. Silloin ystävät täällä kirjoittivat, että ‘kesään on vielä pitkä aika ja ehdit prosessoida asiaa’. Samoin kun sinä nyt, ehdit “ajatella asian parhain päin”. Tulevaa kesää on vielä turha murehtia, päivä kerrallaan on hyvä. Mutta kun olet päivän kerrallaan juomatta, juhla-aamun koittaessa olet valmis kohtaamaan juhlat raittiina. Niin minulle kävi, minulla oli hauskaa ja mukavaa. Minulla oli myös erilaista ja uutta, vähän outoakin, mutta mukavaa. Ja olihan se sopivasti jännä kokemus. Nyt juhlia on tullut koettua jo jonkin verran selvinpäin, niin uutuuden taika on hiukan jo kadonnut. Kannattaa ekana raittiina vuonna nauttia näistä uusista raittiista kokemuksista, joita varsinkin kesä tuntuu tarjoilevan, ottaa ne seikkailuina, tutkimusretkinä, siinä on taikaa :sparkles:….sen vanhan tavan juhlia me olemmekin jo kokeneet ja tiedämme mitä se on. Mutta tämä uusi…

6 tykkäystä

Kuten täällä on moni jo todennut niin ihan samoja keloja täällä on pyöritellyt yksi sun toinen. Mitä jos vielä kerran ja entäs jos nyt osaisin juoda vain sillä kuuluisalla kohtuudella - pysähtyisin toisen juoman kohdalla. Sellaista taitoa ei itselleni ainakaan ole kehittynyt. Sen olen huomannut tässä niiden vuosien aikana, jolloin olen kamppaillut sen eteen, että raittius olisi taas se uusi normaali.

Kun hakeuduin työterveyteen siellä lääkäri, jolla oli kokemusta myös päihdepotilaiden hoidosta sanoi, että niiden holittomien juomienkin juominen voi olla riski. Ensin sitä vähän irvistelin ja olin sitä mieltä, että koska en ole aikanaan omia kännejäni saanut esim oluesta ei olut voi minua triggeröidä. Nyt ajattelen hieman toisin asiasta. Tuossa taannoin ostin holitonta viiniä ja sitten se yhtäkkiä olikin matalaprosenttista ja sitten olikin taas ns normimeno ns tavallisen viinin kanssa, joten kyllä - holittomien kanssa olen nykyään erittäin varovainen. Eikä se mieliteko niihin ole kyllä enää säilynytkään. Alussa sitä piti inkiväärishotteja turvapatteristona kotona kun iski drinkinhimo. Nyt ei tarvitse enää sitäkään. Asiat etenee ja kehittyy vaikka siltä ei aina tunnu.

Tuo siirtotaktiikka on ihan hyvä keino sekin. Itsellä, kun nälkä oli se suurin triggeri tein itseni kanssa sopimuksen juomahimon iskiessä: menen töistä suoraan kotiin, syön ja sen jälkeen keskustellaan uudestaan asiasta. Aina se juomahimo oli mennyt ohi kun ei spontaanisti syöksynyt sitä sammuttamaan. Joten hyvin voit päättää asian tunnin tai jopa minuutin kerralaaan. Ottaa aikalisän. Käydä vaikka juomassa lasin vettä.

Kovasti tsemppiä.

6 tykkäystä