Tissutteluun stoppi

No eikö vaan olekkin hyvä oma kuva :laughing: nice to meet you, my name is vilmatson :laughing:
Oikeesti guuglasin vilmaston niin tuli laukkujen kuvia, joku laukkuliike oli semmonen ku kvilmasto. En mä mitään laukun kuvaa halunnu vaan jotain joka ilahduttaa :sunglasses:

ja toi Juulian pikku vauhtiveikko on myös aivan ihastuttava!
liekö palloa jahtaamassa? spiidiä löytyy :laughing:

Pecorinolle myös onnittelut hyvästä lomasta!
kunpa saisin edes pisaran tuosta Pecon energiasta, ja nimen omaan aktiivisuudesta. olen vähän kade, mutta valtavan iloinen puolestasi :smiley:

Heippa

Musta tuntuu, että mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän teen koko ajan jotain. Paitsi siivoushommat jää helposti. Huomaan myös, että mitä vanhemmaksi tulen, sitä vaikeampaa on myös löhötä pitkiä aikoja.
Tänään on nyt yhdet kekkerit. On isot paineet pysyä asiallisessa käytössä vaikka otankin. Strategia on se, että juon samalla myös holitonta kuten kivennäisvettä. Nyt aamusta tuntuu, että onnistuuhan se. Mutta tiedän, että kun mulla on hauskaa ja innostun kun on hauskoja ihmisiä ympärillä niin tämä fiilis unohtuu liian nopeasti. Mutta olen mä taas onnistunutkin tässä aiemmin joten siinä mielessä ei ole mahdotonta.
Kuluneella viikolla oli vapaita joten olen tissutellut miehen kanssa reilummin yhtenä iltana ja iltaisin olen sortunut 1-2 viiniladin lipityelyyn nukkumaan mennessä. Eli “otan takaisin” aktiiviloman tuomaa vähennystä. Ei hyvä! Mutta sanoinkin jo miehelle, että näiden kekkereiden jälkeen ainakin kahden viikon holiton. Lyötiin oikein kättä päälle. Tämä siksi, että mun on ihan mahdoton olla juomatta jos mies tekee drinksuja. Hän juo (huomattavasti) vähemmän kuin minä, mutta ei varmasti ole hänellekään haitaksi. Saa nähdä täytyykö mun pyytää häntä piilottaan meidän baarikaapin sisällön. Näin hän on joskus pyynnöstäni tehnyt.
No niin, hyvää lauantaita kaikille!

toi on Peco hieno homma kun saat tukea mieheltäsi. ja voit pyytää halutessasi häntä piilottamaan baarikaapin avaimen. jess, kuulostaa oikein hyvältä. kaikki kepulikonstitkin ovat sallittuja! parasta olisi tietysti oma vakaa tahto, mutta kuten tiedämme se ei aina riitä.
hauskaa ilta kekkereille. muista kivennäisvesi!

Moi
Lauantai meni sekä hyvin että huonosti. Kivennäisvesihomma toimi. Join sitä ja en ollut kekkulissa. Osa muista juhlijoista lähti jo kotiinkin. Pienempi joukko sitten jatkoi, ja kun katselin että muutkin on suht hyvissä niin sitten tuli se, että mitäs tässä nyt sitten. Ja sitten olinkin jo viinilasini kanssa varsin hyvissä. Muistan koko illan, mitään tyhmää en tehnyt enkä örveltänyt tms. Silti kun aamulla heräsin niin ihan törkeä krapulamorkkis. Just se psyykkisen krapulan huipentuma. Sellainen masennus “minäolentäysipaskakaikkivarmasti vihaamua” ajattelu. Ja koska olin selvästi vielä vähän huppelissa niin sittenhän otin loivarin. Hitaasti mutta varmasti kumosin hieman siinä aamun aikana. Sitten tuli menoa joten en ollut alkoholin lähellä ja ehdin selvitä ja siihenhän se sitten loppuu.
No niin. Nyt sitten olen tiistaiaamun iloksi jo paremmassa hapessa. Kävin eilen juoksulenkillä ja nautin luonnosta. Tekee hyvää pääkopalle.
Nyt ei ole tiedossa mitään alkoholillisia tapahtumia ennen kuin elokuun puolessavälissä. Täysin selvinpäin on tarkoitus olla ainakin kaksi viikkoa. Sitten jos jotain ottaa niin ei kännejä eikä muutenkaan yhtä viinipulloa enempää viikossa. Hienoahan olisi jos voisi olla vaikka 2 viikonloppua selvinpäin…

Samankaltaisilla ajatuksilla mennään, eli jos olisi “kuivilla” tulevan viikonlopun. Sitten alkaa loma ja varmasti narahtaa korkki mutta jos edes sinne asti selvittelsisi niin maksa ja muut sisuskalut tykkäisi.

Ihan asiasta kahdeksanteen. Täällä on aika moneen otteeseen mainittu KIVENNÄISvesi. Ihan kamala sana. Ihme, että kukaan sitä ikinä koskaan haluaa juoda. Eikö joku voisi keksiä sille vähän houkuttelevamman nimen niin ehkä juotaisikin sitä eikä alkoholia?

No kun se on KIVENNÄISvettä niin siksi se on sen nimistä :laughing: voihan sitä sanoa vaikka soodaksi jos se tekee siitä houkuttelevamman? mulle nyt on ihan se ja sama millä nimellä munkin kulpavettä kutsuu, juon sitä joka tapauksessa.

Se moraalinen krapula onkin pahempi kuin fyysinen krapula :frowning: Tsempit!

Mikä siinä moraalisessa krapulassa onkin! Miksi se on niin järjetön? No mähän olen taipuvainen masennukseen ja ahdistukseen joten tukeeko sitten sieltä.

Kivennäisvesi :smiley: en ole tuota ajatellut mutta tietty se vaan kertoo mitä vesi sisältää. Tavallaaan. Limsa olisi sokeri- ja lisäainevesi… ja lightlimu aspartaamivesi :smiley: vähenisi muuten sen käyttö tuolla nimellä!!!

Osaatko Pecorino sanoa, mistä se morkkis syntyi? Olitko etukäteen päättänyt olla juomatta ja harmittaa että loppuillasta kuitenkin joit? Älä moiti itseäsi, ajattele asia niin että joit kuitenkin kaikkinensa paljon vähemmän kuin mitä “normaalisti” olisit, kun kerran pitkään menit vissyllä. Ei kannata liikaa miettiä yksittäisiä tilaisuuksia, kokonaismäärät tässä ratkaisee ja hienostihan sun vähentäminen ymmärtääkseni on sujunut!

Yleensä se morkkis tulee siitä ajatuksesta, että huomasivatko kaikki miten kännissä olin. Eli se tulee ehkä jotenkin sosiaalisten normien rikkomisesta. Jos nyt joisin ihan yksin jossain vastaavat kännit niin olisi ehkä pieni epäterveellisyydestä johtuva morkkis mutta kaikkinensa pienempi kun kukaan ei olisi todistamassa. Asiaan ei auta edes se, että kukaan muu ei ole sillä mielellä, että olitpa sä kännissä. Tai nyt ei ainakaan ollut. Joskus aiemmin joku onkin voinut kommentoida :slight_smile:
En mä tiedä onko mun vähentäminen mennyt niin hyvin… kesäkuun vähennys korvattiin kyllä kesäkuun lopussa - heinäkuun alussa. Sellaista aikani kuluksi ja kun on loma ja kun nyt on hauskaa -juomista. Mutta nyt tosiaan olen ensi viikonlopun ja viikon juomatta, haaveilen toisestakin selvästä viikonlopusta putkeen mutta katsotaan nyt. Mulla on ollut taas pieniä masennusoireita, pelkään että se pahenee. Senkin vuoksi olen nyt holitta.

Kyllähän ne masennusoireetkin siinä alussa pahenevat pelkästään juomattomuudesta. Kun on oppinut lääkitsemään masennusta alkoholilla. Nyt olisi tärkeää oppia erottamaan mikä masennuksessa on alkoholista johtuvaa ja mikä muista syistä. Eli mieti miksi masennus pahenee, mikä on perussyy.
Alkoholin luoma masennus helpottaa hyvinkin nopeasti juomattomuudella. Tarvitaan kärsivällisyyttä, sitä kuuluisaa sisua.

Mulla on ollut masennusta jo ihan nuorena. Siis ei-diagnosoitua. Mutta näin jälkeenpäin ja diagnoosin saatuani olen tajunnut, että oli jo nuorena, varmaan jopa lapsena. Olen lääkinnyt sitä alkoholilla kyllä. En usko, että mulla juomattomuus masentaa, kyllä se on se alkoholinkäyttö joka laskee mielialan pariksi päiväksi ja sitten piristyy. Kunnes sen taas pilaa alkoholilla :wink: ei pienet määrät vielä mutta jos olen selvästi humalassa niin se pistää aivokemiat sekaisin. Tai katsotaan nyt kun olen selvänä niin miten mielialan käy :slight_smile: empiirinen testi. Aiemmin ei siis ole ollut muuta kuin piristymistä.

Niin, masentuneisuus ja ahdistuneisuushan ovat vieroitusoireiden ja krapulan yksi haitta. Siitä onneksi pääsee nopeasti yli. Se varsinainen masennus on sitten jo vaikeampi kai selättää. Siksi hyvä hoitaa itseään ennen kuin pääsee tosi pahaksi.

On kyllä mielestäni ihan kivaa, että täällä kirjoittelee Lopettajiakin, Vähentäjien puolella, ilman moralisointia. Mm Juulia, Tyräkki ja Maaliskuu kaikki vaikuttavat järkiakoilta. Ja minuun teette vaikutuksen. Itsekin kun pohdin aina vaan sitä, että lopettaminen olisi kyllä kaikista järkevintä. Jotenkin vaan vielä tappelen vastaan. Varmaan ihan vaan periaatteesta. Vähän kuin jos joku sanoisi, että en ikinä enää saisi syödä salmiakkia niin sitten kummasti tulisi tarvi sitä popsia, vaikka on muuten aika yhdentekevä herkku minulle. Mutta ehkä se ajatus joskus kypsyy, katsotaan.
Viime lauantaina meillä kokoontui 6 pariskunnan seurue ja kikki naiset olivat ihan vapaaehtoisesti kuskina. Minä siis ainoa tissuttaja joukossa. Eikä näyttänyt tai etenkään kuulostanut, että heillä olisi ollut yhtään vähemmän hauskaa kuin minullakaan… Ilo ilman viinaa ei siis ole teeskentelyä tuossa porukassa. Itsekin tuli juotua tosi maltilla, kun kukaan muu ei ollut messeissä.

^Kiitos Vilma tuosta rohkaisusta. Muutaman kerran olen miettinyt ajatellaanko täällä että mitä sinäkin lopettaja käyt täällä moralisoimassa, pysy omalla puolellasi. :laughing:
Moralisoiminen ei ole tarkoitukseni vaikka joskus tekstini taitavat olla aika terävän sävyisiä. Huomaan itsekin. Sori siitä :blush: Joskus vain tuntuu että hyssyttelyä on ollut riittävästi ja tarvitaan vähän herätystä. Sekin on kaks’piippunen juttu, täällä on helppo ymmärtää tilanne väärin kun ei tiedä asian taustoja kuten kasvokkain keskustelussa.

Periaatteeni elämässä yleensä on ettei ihmisiä pidä lokeroida ja aidata. Siksi hypin palstalta toiselle. Ja minulle saa kyllä sanoa jos kukkahattuni näyttää kiristävän.
Tsemppiä kaikille.

Minä nyt oon tänään näköjään vaan kaikkien kanssa samaa miletä ja komppailen muitten sanoja :sunglasses: mutta komppaan siis nyt Vilman sanoja Juulialle! minusta on myös kiva kun lopettajia käy täällä kirjoittelemassa ilman kamalaa totuuden torven soittoa. Olen samaa mieltä, että välillä tarvitaan herätystäkin ettei aina vaan hyssytellä. Moralisointi ei sitten taas toimi ollenkaan, mutta täällä on todellakin helppo ymmärtää sanat väärin. Ei sillä, että koskaan olisin ajatellut sun sanoista sillä tavalla. Joskus jonkun sanoja luen tosiaan pitkään ja makustelen sitä sanomaa sieltä.
Minähän oon sitä mieltä ettei vaan juo niin se on siinä se resepti raittiuteen. Itselleni kans sanon usein, että et vaan juo ja se siitä. Samoin kun tupakoinnin lopettamisen, että tumppaa se tupakka ja se siitä. No eihän se ihan noin helppoa ole, mutta periaatteessa on :laughing:

Mutta todellakaan ihmisiä ei voi lokeroida karsinoihinsa. Mutta täällä minä olenkin lokeroinut itseni näköjään kun en osaa muuta kuin pysyä omalla puolellani eli vähentäjissä :open_mouth: luen mä nykyään siellä ketjuja, mutta en kommentoi. Ei vaan huvita. Riittää kunhan tän hiekkalaatikon kanssa kerkeän leikkimään :sunglasses:

Tsempit.

Joo, kaikenlainen keskustelu poislukien moralisointi (koska se tarkoittaa mulle joko sitä että ihminen nostaa itseään, ts. moralisoinnin syy on puhtaasti itsekäs, tai että ihminen on niin pöljä että se luulee tietävänsä toisen ihmisen asiat paremmin kuin toinen itse) ja itsensä ylemmyyden korostaminen, on jees. Siis keskustelu joka tehdään toisia kunnioittaen ja kuunnellen. Ikinä minulla ei ole sinusta Juulia tullut mitään negatiivisia viboja!
Mä lähden nyt viikonlopuksi paikkaan missä ei ole alkoholia eikä sitä saa lähimaillakaan. Ei tarvitse siis pelätä mielitekoja tai niihin sortumista :slight_smile: on jotenkin muutenkin päättäväinen olo. Kyllä tämä tästä :slight_smile:

Etsin hymykuvaa ja löytyihän sellainen…

Aamun naurut hymystäsi Juulia :laughing: :laughing: :laughing: