Tissutteluun stoppi

Hei kaikki
Tammikuussa kirjoittelin tänne kun tarkoitus oli vähentää. Meni ihan kivasti mutta nyt taas kun on ollut tilaisuuksia ja tilanteita joissa “täytyy juoda” niin homma on taas karkaamassa lapasesta.
Eli siis lyhyesti: olen ihminen joka tykkään lipitellä viiniä tai tehdä väkeviä paukkuja iltaisin koska se rentouttaa ja kaikkea. Paitsi ei seuraavana päivänä. Minulla on masennustaustaa ja ahdistusta joihin olen kyllä saanut terapiaa. Kuitenkin olen tottunut lääkitsemään negatiivisia fiiliksiä alkoholilla vuosia mikä tekee kyllä sen, että paska fiilis jatkuu aamulla. Lisäksi juon myös hyvään mieleen. Eli jos olen tosi iloinen jostain niin pitää “juhlistaa” sitäkin alkoholilla. Tykkään mieluiten juoda yksin, koska sitten saan tehdä sen juuri kuten itse tykkään. Lisäksi nuorempana ja tyhmempänä on tullut niin paljon kännitöppäiltyä että olen aivan allerginen sille morkkikselle mitä siitä seuraa. Olen siis seurassa juodessa varovainen koska tiedän miten karsea olen jos mopo karkaa.
Nyt tosiaan ottaa päästä raskaasti kun en kykene illalla vastustamaan drinkin kutsua. Eilenkin piti vielä nukkumaan mennessä ottaa muutama eli neljä. Nyt olisi tarkoitus kyllä taas päästä siihen, että ei juomista arki-iltoina tai sunnuntaisin eikä joka viikonloppu. Nämä ovat ne mun tavoitteet. Keinot siihen? Hm. Vinkkejä? Liikunta on mulla kyllä hyvällä tolalla ja se auttaa fiiliksiin. Lenkkeilen aika paljon mutta nyt pakkasten vuoksi se on jäänyt vähemmälle. Itsestäni voisin muuten sanoa että olen nelikymppinen, äiti, ns. uranainen jos se tarkoittaa ihmistä joka on kiinnostunut työstään ja suhtautuu työssään etenemiseen intohimoisesti. Olen ns. kunnon ihmisten ympäröimä joten en tästä juomisesta paljon huutele. Vähän juon mieheltä salaa mutta en paljoa. Mies on ehkä lievästi huolestunut ajoittain drinksuttelun tarpeestani mutta ei mitenkään huomattavan. Ottaa itsekin joskus mutta hänellä ei lipsu mihinkään jokailtaiseen tissutteluun. Lasten seurassa en ole huppelissa, tämä tissuttelu ajoittuu aina iltaan heidän mentyä nukkumaan. Onneksi ei ole ikinä sattunut mitään niin että olisin juonut ja lapsi olisi tullut kipeäksi juuri silloin tms. Mutta pessimistinä en usko että hyvä tuurini jatkuu loputtomiin.
Hitto mua ärsyttää. Itseni. Ei mulla muuta näin alkuun. Ajattelin, että jos kirjoittaisin tänne ja pitäisin samalla pientä juomapäiväkirjaa? Voisi auttaa asiaan kun joku muukin lukisi tekemisistäni.

Tervetuloa joukkoon Pecorino. Tämä on hyvä paikka analysoida omaa juomistaan ja käyttäytymistä sen suhteen. Älä odota mitään ihmettä tapahtuvaksi hetkessä. Vähentäminen vaatii pitkää harjoittelua samalla tavalla kuin liiallisen lipittelynkin.

Yksi vinkki sinulle voisi olla se, että pitäisit huolta, että kotona ei ole alkoholia arkisin. Silloin et voi ottaa ex tempore drinksuja ennen nukkumaan menoa. Siis jos pystyt asian järjestämään. Meillä se on useimmiten helppoa kun mies juo arkisin yleensä vain olutta ja sen makua minä en siedä. Kun ei ole kiusauksia niin ei voi sortua. Sitten kun alkottomista arki-illoista on tullut tapa voi varmaan olla helpompi kieltäytyä vaikka kotona olisikin jotain juotavaa.

Kiitos Vilma vastauksesta. Tuo on aivan totta ja aina välillä pääsen tuon todentamaan. Meillä on vaan se että mun mies (joka ei ole tämmöinen tissuttelija) matkustaa paljon ja tuo sitten viini-, rommi- ja vodkapulloja. En ole vielä kieltänyt häntä tuomasta, toivottavasti ei tarvitse siihen mennäkään.
No Joo, nyt ei pahemmin tee mieli alkoa. Tai aina kai vähän etenkin rasittavan työpäivän jälkeen… Mutta ostin ison pullan ja söin sen ja teetä. Tämä riittää siis tälle illalle. Tiedän, että perjantain kyläilyreissulla menee taas 1-2 viinilasia, mutta tulee jäämään siihen, he eivät juo enempää. Mun tavoite siis on, että tällä viikolla ei tulisi muuta otettua.

Tervetuloa joukkoon Pecorino ja voimia taisteluun vähentämisen puolesta!

Iltaa ja kiitos :slight_smile:

Tänään aivan hullu päivä, aamusta saakka kaikenlaisten asioiden hoitamista ja muutenkin ajamista paikasta toiseen. Fiiliksiä laidasta laitaan. Nyt olen aivan takki tyhjä ja ärsyttävä olo. Tiedän, miten kivasti se viini nyt rentouttaisi. Mulla on avonainen tönikkä kaapissa. Mutta en vaan voi, nyt on hillittävä itsensä. Täytyisi vaan löytää muita keinoja nollata pää. Olen jo kuntoillut tänään tunnin ja syönyt herkkuja enemmän kuin ruokaa. Nyt täytyisi vaan tehdä jotain ajatusharjoituksia…

Niin se vaan on kun vähentämisen tielle haluaa lähteä niin sen eteen pitää nähä vaivaa. Ja toistoja niissä kieltäytymissä. Ja se, että osaa ammentaa voimaa niistä onnistumisista. Ja jos kompuroi niin sitten nousee ylös.
Musta tuntuu, että tää vähentäminen on vielä vaikeampaa kuin lopettaminen :open_mouth: siis kun lopettaa niin se on siinä sitten ja koskaan et enää korkkia saa aukasta. Mutta kun vähennät niin siinäpä se sitten onkin kun ottasinko nyt vai en? ja onko tää kaksi lasia ok vai osko yks ollut parempi? niin…siinäpä sitten asetellaan niitä rajoja itsellemme ja sitä ajatustyötä ja harjotuksia tää vaatii totisesti!

Tänne kirjoittaminen on mulle ollut se tärkein juttu tässä vähentämisessä. Aluksi taisin naputella päivittäin mun ekaan ketjuun joka on jossain tuolla olemassa. Joskus käyn vilkasemassa niitä juttuja…muistuttamassa itseeni mistä lähin liikkeelle. Olen viiskymppinen ja kaikki on sillai ok mun elämässä, mutta vapaa-ajan viini lipittely riistäytyi käsistä ja selviä vapaita ei pahemmin enää ollut. Mun tavoite on ettei joka vapaalla saa juoda. Mä en enää jaksa niitä pöhnäsiä aamuja enkä jaksa laskeja tunteja millon uskaltaa auton rattiin.

Mutta sitten se kun onnistut siinä niin se fiilis on vaan ihan paras! ei elämä sen ihanemmaksi ole muuttunut, kaiken maailiman ongelmia ja suruja ilmaantuu, mutta se ettei ahista se juominen ja päässä on tilaa muulle niin se on vaan ihan parasta.

Tsemppiä Pecorino ja anna näppäimistön laulaa kun ahistaa!

Iltaa
Taas ihan tosi hässäkkäpäivä. Viinitönikkä todella huutaa mun nimeä juuri nyt. Käyn sisäistä keskustelua. Toinen ääni sanoo, että haloo, pari lasia niin mitä sitten. Tämän päivän jälkeen olet sen “ansainnut”. Toinen ääni sanoo että höpönlöpön, olet päättänyt tämän viikon tavoitteesi ja et nyt heti epäonnistu. Heitin jo kolikkoakin asiasta… joka sanoi että ota. Mutta olen kyllä jo sängyssä ja silti ilman lasia. Ehkä tämä tästä… tulisipa uni pian.

Moikka!

Itsekin kärsin unettomuudesta. En voi muuta kuin kannustaa että valvo mieluummin kuin menet sinne viinipönikälle. Itsekin luultavasti valvon vaikka jääkaapissa on iso olut.

t. Juhani

Huomenta
En sitten onnistunut ja nyt v**uttaa raskaasti. Ilalla ajattelin että se on tämän fiiliksen arvoista, nyt taas muistaa että ei todellakaan ole. Noh, mun piti pitää tänne samalla juomapäiväkirjaa. Tästä lähtee.
4 alkoholiannosta.

Uutta yritystä vaan! Mullakin tuli uni kohtuuajassa ilman sitä olutta. Uusi päivä - uudet kujeet!

t. Juhani

toistan samat sanat kuin Juhani; uutta yritystä putkeen! älä lannistu ollenkaan!!! ajattele että ensi yritys menee nappiin, tsemppiä.

Kiitos! Olen yllättynyt itsestäni, sillä teidän kannustavat kommentit rupesivat melkein herkistämään. Joo, tästä jatketaan taas alkuperäisen suunnitelman mukaan.

Nyt vaan uus yritys ja muista tän aamunen vitutus. Kun onnistut niin sitten käytät sitä ajatusta voimana :slight_smile:

hei taas Pecorino,
ja kannattaa pysyä remmissä mukana vaikka (ja eritoten siksi) lipsuja sattuu.
se auttaa valtavasti pyrkimyksissään kun kirjoittelee tänne aktiivisesti ja lukee muidenkin juttuja.
kun itse liityin tänne vähän alle puolitoista vuotta sitten, en olisi ikinä uskonut mikä voima tällä on.
opin täällä käsittelemään riippuvuutta sata kertaa monitahoisemmin. olet sydämellisesti tervetullut! :smiley:

Moikka ja kiitos tsempeistä :slight_smile: tuntuupa kivalta kun ihmiset ovat näin kannustavia.
Eilen ei ollut mitään himoja, peukut sille. Tänään mennään siis kyläilemään ja menen alkuperäisen suunnitelman mukaan, eli viiniä tulee otettua pari lasia. Se ei mua huoleta, mutta lauantai-ilta tulee varmaan taas olemaan yhtä koettelemusta. Tiedän, että vaikka miten psyykkaan itseäni niin kun se päähän pisto tulee kun talo hiljenee niin kas, siinä ei psyykkaus enää paina. Mutta jospa tällä kertaa. Jos sorrun la tai su niin ekan viikon “vähentäminen” on täysin nollassa. Noh, yritän olla ahdistumatta ajatuksesta jo nyt.

Lauantai selätetty selvin päin! Jos tästäkin päivästä selvitään niin tämä viikko meni 4+3.5 alkoholiannosta eli noin viinipullollinen. Ei paha vaikka tavoitteeni oli kyllä vieläkin vähemmän.
Mun terapeutti ehdotti pari viikkoa sitten, että mun pitäisi pitää kiitollisuuspäiväkirjaa. Sylvian viestiketjusta muistin tämän, pitäisiköhän oikeasti aloittaa…
Mietin eilen, että mulla on ollut tapana juoda niin iloon kuin suruun ja ahdistukseen mutta usein juon myös ns. aikani kuluksi. Eli periaatteessa hallitsen kaikenlaisia tunteita juomisella. Ei hyvä. Yritän kiinnittää tähän entistä enemmän huomiota.

Argh. Avasin työsähköpostin (paha virhe) ja siellä oli viesti joka suututtaa, ahdistaa ja tuntuu epäreilulta. Aika pian tässä tunnemyllerryksessä tuli fiilis että drinkki maistuisi. Onneksi koko perheeni on kotona niin se jarruttelee.

Toivoisin, että osaisin sanoa tähän jotain viisasta. Jotain siitä, kuinka tuokin asia menee ohi ja asettuu kyllä mittakaavaansa. Mutta kun en osaa, niin halusin vain sanoa, että luin viestisi ja toivon, että löysit muita tapoja käsitellä asian herättämiä tunteita. Varmaan tulet kertomaan meille myöhemmin.

Moikka. Joo, söin suklaata ja vastasin hieman provosoituneen vastauksen. Sain takaisin selityksiä ja pahoittelut. Sitten tunsin syyllisyyttä siitä että provoisoiduin :smiley: kyllä on taas turhanpäiväisiä asioita mistä ottaa kierroksia.
Mutta Hei, viime viikolla kului siis noin yksi viinipullollinen mikä on mulle maltillista. Uusi viikko alkoi nyt taas. En ole vielä päättänyt mitä laitan tämän viikon tavoitteeksi mutta juomapäiväkirjaa pidän tänne taas.

Huomenta
Olipa hyvä fiilis aamulla kun heräsin ja sain todeta, että jees, en sortunut eilen vaikka mieli teki. Ei mulla muuta :slight_smile: