Päivän paras hymy JuuliaS!!! Luin eilen Kalle Lähteen kirjan " Happotesti" jota ainakin lopettajien puolella on kehuttu. Se oli ihan hirveetä paskat housussa ja muistamattomana örveltämistä. En ollenkaan pystynyt samaistumaan siihen. Ei kuvaa minun alkoholi ongelmaa. Minä kun olen tissutellut kotona viiniä, yksikseni. Mutta ihan riittävästi. Näihin teidän tarinoihin samaistun ja siksi niitä luen. Vaikka itse olen päätynyt lopettamaan kokonaan. Onnellista keskikesän ja lomaa lomalaisille. Tuetaan toisiamme kun ongelma on yhteinen!
Niinpä samat ongelmat meillä kaikilla vaikka tarinat erilaisia ja toiset lopettaa ja toiset vähentää.
Kiitos ymmärryksestä eikä tuomitsemisesta <3 ja minäkin siinä rajalla edelleen roikun, että jos lopettaskin kokonaan vaan se rohkeus siihen askeleeseen puuttuu vielä.
Tiiättekö kuinka ärsyttävä on tapella koko yö kärpäsen kanssa?! monta kertaa jahtasin sitä kärpäslätkän kanssa vaan olipa pirulainen ovela! mies nukkui kyllä kuin tukki eikä siinä surinat haitannu. Toinen yhtä ihana unilaulun laulaja olis ollut hyttynen!
Mä olen yöllä pyydystänyt hyttysen. Kohta aamukahvia!
Tiedättekö mikä on huvittavaa. Niin lauantaina, joita edeltää perjantai jolloin EN ole juonut (perjantai on se mun yleisen ja lähes poikkeukseton juomisilta) mun päätä särkee kuin krapulassa. En tajua sitä. Eilenkin särki, ihan kuin olisin juonut vaikka en juonut. Onko mun kroppa jo niin ehdollistunut tähän rytmiin että särkee vanhasta muistista
Huh. Nyt oli tiukka paikka. Yksi kaveri teki vähän ärsyttävät oharit ja minä duhtaudun asiaan kuin pikkutyttö ja tunsin olevani se kolmas pyörä joka jätetään leikistä ulos. Eka ajatus, että mitä hittoa, mä juon kyllä viiniä niin lähtee mielipaha pois. Seuraava ajatus että ei hemmetti, enhän mä voi näin ajatella heti. Mieliteko ohitettu mutta mielipaha säilyi vaikka yritän sitä itselleni jotenkin järkeistää.
Sanoin jossain vaiheessa, että pyydän miestä laittaan baarikaapin sisällön piiloon siksi aikaa kun kuivattelen. Unohdin kysyä tätä mutta vein itse viinat ulkovarastoon. Siellä on monta hyvää viinipulloa mutta siis vaikka itse tiedän missä ne on, niin varastoon erikseen lähtemiseen on jo kynnys. Tämähän toimii. Pitäisiköhän baarikaappi siirtää sinne pysyvästi … hm… ei siis ole ollut mitään suunnattomia mielihaluja vaikka monia sellaisia tilanteita onkin taas ollut että niitä olisi voinut buustata alkoholilla, tai sitten rauhoittaa itseään. Mutta siis mielessä on ollut koko tämä vähentämisprojekti. Huomaa, että kun on viikko edellisestä juomasta niin “juomusrytmin” mukaan mun pää vissiin vähän ihmettelee, että missäs se viikottainen viinisatsi on
tosin menihän mulla kesäkuukin PÄÄOSIN hyvin ja vähällä juomisella joten ehkä sekin taustalla jo vaikuttaa, kaavaa on rikottu jo.
Täällä on kyllä hiljaista tosiaan nyt. Nyt on yli viikko mennyt ilman tipan tippaa. Ei ole ollut yhtään paha. Lapset on olleet yökyläilemässä ja silloin on käynyt mielessä että nyt voisin heilua täällä “tyylikkäästi” viinilasin kanssa. Jostain syystä se ei ole kuitenkaan edennyt teoiksi. Vapaallaolo ehkä auttaa, koska usein työangsteihin tulee illalla / viikon päätteeksi otettua. Eilen illalla aivoni kaivoivat esiin yhden stressinaiheen ja tuli fiilis että heti helpottaisi kun ottaisi pari lasia tiukkaa viinaa. Siihen täytyisi tosiaan keksiä jotain muuta, koska työstressi ei tule taatusti katoamaan mihinkään. Kyllähän mä kaikkea olen kokeillut ja löytänytkin, mutta en mitään yhtä tehokasta.
Mulla on just päinvastoin, vapaalla on vaikea olla ilman alkoa.
Oletko tutustunut mindfullnessiin? Minulle on moni asiantuntija sanonut, että sen avulla on helppo irrottautua mm työkuvioista, sitten kun sen tekniikan oppii. Ja se todistetusti pidentää ihmisen elinikää ja elämän laatua vanhoilla päivillä. Itse olen siitä kiinnostunut, mutta kun on niin levoton mieli, että en pääse siitä kiinni. Yritän kuitenkin aina välillä opiskella aihetta lisää, jos se jossain vaiheessa alkaisi sisäistymään.
Sen avulla olisi hyvä myös torjua mielitekoja, kuten viiniä.
Jos täällä on joku joka on aiheeseen perehtynyt niin kertokaa lisää ja vinkatkaa miten aloitte pääsemään itse asian ytimeen.
Olen pienimuotoisesti tietoinen mindfullnessista mutta enemmän tietoa täälläkin kaivattaisiin. Kun kävin vielä ratkaisukeskeisessä terapiassa niin siellä käytiin jotain niitä juttuja läpi. Kyllä se lievästi auttoi mutta myös minun on vähän vaikeaa saada siitä kiinni. Pitäisi varmaan saada jotain vain siihen keskittyvää ohjausta. Myös mun yksi kaveri on puhunut, että siitä on apua. Hm, olisikohan jotain kirjaa (no varmasti on) minkä voisi lukea nyt kesällä… varautua tulevaan. Mulla tulee olemaan todella tiukka ja stressaava elokuu 2018-elokuu 2019, eli keinoja tarvittaisiin…
kirjoja on pilvin pimein aiheesta. Mutta myös Youtubessa on videoita. Harmittaa kun yhden hyvän linkin olen kadottanut enkä muista nimeä. Mutta siellä on erilaisia harjoituksia. Jonkin verran löytyy suomeksi ja paljon lisää englanniksi.
Voisinkin ottaa ihan itselle tuota ohjelmaan lomalle. Jos aloittaisi ne päivät kun ei ole aamulla kiire mihinkään tekemällä jonkin harjoituksen. Osa on tosi lyhyitä, että ne ehtisi kiireisempänäkin aamuna, mutta nyt kun ei vielä ole aiheeseen perehtynyt niin paras ehkä aloittaa sellaisessa tilassa kun on valmiiksi rela.
Toivotaan, että täällä muutkin antavat tähän aiheeseen vinkkejä.
ps. Taitaa Syltty olla vielä Tampereella ja Vilmasto ajelee jossain päin Suomea. Ja muutkin kai lomailevat. Niin itsekin huomisen jälkeen
Hellepäivää hei!
Loma jatkuu ja laskeskelen tässä alkoholin kulutustani. To join 2/3 punkkupullo ja la 1/2 kuoharin. Mitä siitä sitten tulee? 8-9 alkoholiannosta kahdelle päivälle jaettuna. Ei paha. Nyt on tosin se lomamoodi iskemässä että tekisi mieli nauttia auringosta ja tehdä drinkkejä. Vai tekeekö oikeasti mieli vai kuvittelenko vaan?
Uimista pitäisi nyt harrastaa ja pientä kodinhuoltoa. Ei tässä sen kummempia tavoitteita.
No onnistuin sitten eilen illalla juomaan semikännit teki vaan mieli. Laskelmieni mukaan n. 8 annosta. Ärsyttää, koska olin ajatellut viikonloppuna ottavani mutta “tämän viikon sallittu määrä” hulahti jo nyt. Ja mitä hyödytti? Ei mitään. Nyt mun pitäisi päättää mitä teen loppuviikon suhteen.
Helle jatkuu. Onneksi ei ole kauhea darra koska helle ja krapula ei sovi yhteen.
Ajattelin, että loman jälkeen menisin otattamaan itsestäni verikokeita, että onko elimistö niiden mukaan kunnossa. Aina juomisen jälkeen korostuu huoli omasta terveydestä.
Mulla on kans tuota samaa huolta terveydestä. No, nyt kun otettiin kattavasti kaikki kokeet, joiden tulokset olivat normaaleja, niin siitäkös sain luvan juopotella. Kyllä ihmismieli on kiero.
Kiitos sinulle ketjustasi. Olen sen lukenut jo kauan ennen tänne kirjautumista. Minullakin oli aika jolloin jaksoin sekä juoda että urheilla, nyt ei enää onnistu molemmat. Olenpa lähes 10 vuotta sitten juossut puolimaratonin pienessä kankkusessa. Että kaikkea tyhmää sitä onkin tullut tehtyä.
Voin kuvitella omalla kohdallani saman, että normaalit labrat tuottavat ajatuksen, että eihän tässä mitään. Tosi kiva kuulla Onneli että olet lukenut ketjuni ja kokenut sen kiinnostavaksi. Joskus täällä miettii, että lukeeko kukaan mutta kyllähän näitä luetaan vaikka ei siitä merkkiä jääkään.
Mun on pakko sanoa, että joku ajattelun muutos mussa on tapahtunut. Tai sitten se johtuu lomasta… mutta siis vähemmän mun tekee mieli alkoa kuin aiemmin. Mikä on loistavaa! Joo, tulee otettua ja aina ei niin järkevää, mutta silti kokonaiskuvassa on tapahtunut pieni askel järkevämpään ajatteluun alkoholin suhteen. Mun etuni on se, että olen tottunut tekemään paljon kaikkea ilman alkoholia. Alkoa olen sitten ottanut kotona “kaikessa rauhassa”. Nyt mun täytyy vaan pitää enenevässä määrin kiinni siitä, että pystyn olemaan illallakin rauhassa enkä viihdytä itseäni tai nollaa päivän tapahtumia viinillä.
Kiva kuulla, että olet kokenut tänne kirjoittelun hyödylliseksi ja toimivaksi muutoksen tueksi. Toivon samaa itselleni. Tänään minulle tulee nolla -päivä, kuten eilenkin. Ihanaa oli herätä uuteen aamuun. Mukavaa hellepäivää!
Huomenta. Torstai ja ei mitään tekemistä - onko se hyvä vai huono asia, en osaa sanoa. Aamulla on aina mukavaa kun ei ole mitään ihmeempää, mutta iltapäivällä viimeistään alkaa kyllästyttään. Lenkille olisi pitänyt lähteä jo jos menisi. Se on jännä juttu, että kun rupeaa löhöämään niin pientenkin asioiden tekeminen tuntuu hirveältä ponnistukselta. Toisaalta kun on kiireinen niin tekee monta asiaa eikä edes tunnu missään kokonaiskatastrofissa.
Minäkin täällä mietin tekisinkö jotain vai ei. Päätin sitten, että lähden tästä kohta pyöräilemään. Ilma taas tuntuu lämpeävän kovaa vauhtia, mutta täytyy sitten pyöräillä hissukseen ja ottaa paljon juomaa mukaan. En mitään jätti pitkää lenkkiä ajatellut tehdä, mutta käyn samalla hoitamassa pari pientä ostosta mitä tarvitsen. Fillarilla sen sijaan että lähtisin autolla.
Iltapäivällä lähdetään sitten kavereiden mökille. Se on tässä sen verran lähellä, että sinne voi ajella ihan vaan iltaa viettämään. Ihanaa päästä järveen uimaan! Ei kuulemma ole siellä sinilevääkään. Ajoissa tullaan sieltä kotiin, koska miehellä on huomennakin töitä.
Loma on ihanaa kun herää aamulla ajoissa virkeänä ilman krapulaa, eikös vaan? Eilenkin kyllä tissuttelin pullon valkkaria, mutta niin pitkän ajan sisällä ettei merkkejä siitä tänään tunnu. Senkin olisi kyllä voinut jättää pois kun ei nyt mitenkään ihmeesti lisännyt hyvää oloakaan. Jotenkin ehkä kuitenkin toi sitä loman tuntua. Mutta tänään ei sitten mitään alkoa.
Hauskaa laiskaa päivää sinne!
Krapulaton aamu tuntuu kyllä aina aivan mahtavalta! Mulla on usein lähes helpottunut olo; jes eilinen meni ilman alkoa ja nyt on hyvä olo. Mä vielä tykkään harrastaa aamulenkkejä niin ne jää krapulassa väliin (toki joskus muutenkin).
Tulihan mulle ohjelmaa: toinen lapsi on kipeä. Grrrreat.
Kivaa pyörälenkkiä muutes ne kuuluu ehdottomasti kesään. Mä tykkään pyöräillä just tälleen heinäkuussa kun voi samalla tuntea viljapeltojen ja kesäkukkien tuoksut.
Eilen tuli juotua joku tuommoinen 7 annosta. Ruuan kanssa puolet. Ei mitään oloja tänään. Sitä tässä nyt mietin, että otanko parin viikon nollalinjan vai en. Se täytyisi päättää, muuten siitä ei tule mitään.
Moro plinkkiläiset ystävät! Miten menee? Alkon suhteen? Muuten elämässä?
Istuskelen tässä kotiterdellä aamukahvilla ja mietin mitä tekisi. Loma alkaa olla lopuillaan ja iskee tämä tyypillinen “mutta missä välissä teen tuon ja tämän ja sen asian”. Muuten ihan leppoisaa. Ehkä voisi mennä hetkeksi poimimaan mustikoita, mutta onkohan siellä paljon hyttysiä?
Perjantain jälkeen en ole juonut eikä ole tehnyt mielikään. Edelleen mietin, että olisiko viikonlopunkin selvänä vai ei. Jos en sitä kohta päätä vakaasti niin sitten varmasti menee viinipullo viikonlopun aikana, sen verran kovat on viininhimot juuri viikonloppuna.