Tissutteluun stoppi

Moikka

Juu älkää nyt huolestuko :slight_smile: mulla on siis joku uudentyyppinen lääke ja kun sain sen lääkäri sanoi, että sen voi aloittaa kerrasta ei ns. pikkuhiljaa nostaen, ja että sen voi lopettaakin noin vaan. Annostus on ollut viime aikoina pieni. Toki voisin uusia sen ja ottaa esim joka toinen päivä. Mulla on ollut aiemmin lääkkeitä joita on pitänyt aloittaa ja lopettaa pikkuhiljaa.
Syy miksi ajattelen, ettei ole mulle annettavaa enää on, että kokeilin noin kuukausi sitten olla ilman. Olin noin viikon ilman. Olin itse asiassa tosi hyvällä päällä (silloin ei ollut työstressiä kuten nyt). Meni sitten kuitenkin pupu pöksyyn ja jatkoin. Saas nähdä nyt mitä teen tämä kanssa…

Iltaa.
En tiedä miksi mutta mulla on ollut nyt pari päivää tosi vahva fiilis siitä että tämä vähentäminen onnistuu. Tosin pitkä vappuviikonloppu tulee olemaan haasteellinen… mutta siis olen ajatellut alkoholia vähemmän ylipäätään ja se on yksi mun tavoite. Toinen asia on, että mun ei ole tehnyt mieli juoda yksin. Se on kanssa muutos ja mielestäni parempaan.
Katotaan vaan kun tässä hehkutan niin viikon päästä ulvon jo täällä mikä krapulainen paska olen :slight_smile: no, ehkä en. Katsotaan.

Hyvä juttu Pecorino! nauti fiiliksestä :slight_smile: se on totta, että viinapiru kyttää mahollisuuksiaan ja se voi yllättäen iskeä ihan puskista. Mutta jokainen voitto ja edistysaskel on just sitä mitä me haetaan ja yritetään :slight_smile: siitä pitää ammentaa sitä voimaa jatkoonkin ja sitä miksi tälle tielle on lähdetty.
Tsemppiä!

Moikka!
Luin teidän tarinoita ja tunnistan itseni hyvinkin sieltä. Minäkin taistelen tuon tissuttamisen kanssa, viini on se joka maistuu, juon yksin kotona, vapaapvät menee “huurussa” jne. Haluaisin lopettaa koska kukkaro ja kroppa kärsii tästä toimintatavasta. Mutta kun pelottaa, mitä jos tulee jotkut kauheat vierotusoireet kun jää jokapäiväinen alkoholi pois? Onko teistä kukaan kokeillut vaihtaa viini esim miedompaan ja onnistunut näin?

Jos tarkoitat vieroitusoireilla delirium tremensiä, niin siihen ei kai ihan pelkkä päivittäinen tai lähes joka päivittäinen tissuttelu riitä, vaan se vaatii yhtäjaksoista rankkaa juomista. En kuitenkaan ole lääkäri, joten kehotan suhtautumaan tietooni ihan kuten maallikoiden tietoihin yleensäkin kannattaa suhtautua. Sen sijaan unettomuutta, hermostuneisuutta yms. luultavasti esiintyy ainakin jonkin aikaa. Itse koen vaikeimmaksi kuitenkin henkisen puolen; kroppa toipuu muutamassa päivässä, mutta sitten mielihalu viimeistään palaakin.

Omalla kohdallani miedompaan vaihtaminen ei toimi, koska juomistapani on nimenomaan sellainen, että mahdollisimman nopeasti ensimmäiset 3-4 annosta. Jos olen tilanteessa, ettei tarjolla ole muuta kuin olutta, olen mieluummin kokonaan ottamatta, kun en saa sitä nopeaa “nousua”. Myös viinin lipittäminen on jo kauan sitten lakannut kiinnostamasta. Siirryn viiniin vasta sitten, kun olen saanut sen nopean nousuhumalan väkevämmillä aineilla. Mutta jos sinä muutenkin kirjaimellisesti tissuttelet miedoilla alkoholeilla, niin ehdottomasti kannattaa ainakin kokeilla niiden vaihtamista vielä miedompiin!

Moi tissuttelija62. Mä olen kanssa siinä käsityksessä että “kunnon” vieroitusoireisiin tarvitaan aika kovaa ryyppäämistä. Tai kai ne univaikeudet ja “liskojen yöt” on sitä samaa myös? Mutta jälkimmäinen menee kyllä yössä tai kahdessa ohi, tai tämä on mun kokemus.
Mulla on tuo sana kuin Hemmentaalilla että en jaksa siidereitä ja kaljoja juuri juoda kun niistä ei ole mitään iloa, tulee vain pöhöttynyt olo :slight_smile: mä olen viinin lipittelijä, mutta toisaalta väkevät toimii ns helpoiten niin niitä tulee joskus nautittua. Huomaan vaan, että kun juon väkeviä niin mun tekee mieli juodakin useammin, eli tuo puoltaa miedompien juomista.
Nyt on kyllä just se olo että arki tympii, työt stressaa ja vähän ne ahdistaakin, eli mielessä on jo josko huomenna ottaisi muutamat drinkit nimenomaan tiukkaa viinaa… saisi hetkeksi ajatukset katkeaan. Mutta ei liikaa koska en halua krapulaa, suorastaan kammoan sitä. Ja olen nyt innostunut kuntoilusta joten en halua sitä jättää väliin krapulan takia.

En mäkään usko, että tämmösellä käytöllä vierotusoireita tulee vaan ne on mielihalut jotka oireilee.
Minä en taas pahemmin väkeviä ole yleensä käyttänyt. Joskus snapsi, konjakki tai gintonic, mutta muuten viiniä ja siideriä. Mä en tykkää väkevän viinan tuomasta kännistä. Mietoja likööreitä kantelin kotiin välillä vaan ne olen lopettanut kokonaan. Viini on liian helppoa sujahtamaan kurkusta alas niin olen sitä jättänyt vähemmälle ja ostanut siideriä.
Tai siis mun vähentäminen on, että ei viinitonkkaa vaan pullo. Ei isoja siideritölkkejä vaan pieniä. Ja jos sitä viiniä otaa niin vesilasi aina lasien välissä (se nyt kyllä joskus unohtuu :unamused: ). Ja joka vapaalla ei saa juoda. Ne on mun vähentämissäännöt :slight_smile:

Viini mullakin se perusjuoma on. Mun vähentämissäännöt näyttää olevan: ei tavallisena arkena, ei jos on aamulla menoa, ei viittä enempää kerralla vaan mielellään vähemmänkin. Tällä logiikalla pitäisi tulla 5-10 viikossa… hm… parempi olisi jos olisi se viinipullo yhtenä iltana ja that’s it. Näin menin vuosia mutta sittemmin se on vähän kasvanut tuo kulutus. Ja nyt mun tavoite on: ei perskännejä vappuna!!! Mun on pakko pitää itseni kurissa. Ihan pakko. En halua enää yhtään krapulamorkkista, ever!

Kiitos teille jokaiselle kokemuksien jakamisesta. Kyllähän minäkin sitä mietin että kai niihin koviin vieroitusoireisiin liittyy rankempaa juomista. Nyt ainakin yritän olla ostamatta viiniä kotiin :wink: Olen yli 20 vuotta sitten päässyt eroon tupakastakin niin kai tästäkin voi päästä eroon … Mukavaa Vappua!

Se auttaa kummasti kun ei ole mitään kotona. Tai meillä on jotain siideri- ja oluttökkkejä mutta niitä on ollut varmaan vuoden kun kukaan ei jaksa niitä juoda. Viinit ei kyllä säily… Mutta Joo, meillä ei ole ollut tällä viikolla mitään mulle maistuvaa täällä joten en ole mitään juonut. Hyvä viikko sinänsä kun ei ole tosiaan ollut suuria mielihalujakaan. En muista tämmöistä viikkoa aikoihin. Hyvä fiilis asiasta :slight_smile: hauskaa vappua, meni se sitten simalla tai jollain enemmän käyneellä :slight_smile:

Piti ihan itsekin kurkata just kaappeihin mitä alkoholia sieltä löytyy. Väkeviä on joka lähtöön kun reissuilta ollaan niitä tuota, mutta väkevät ei mua kiinnosta. Muistaakseni en koskaan ole snapsia ottanut “yksinään” eli aina jotakin viiniä tms on jo kurkusta mennyt alas. Väkevät on miehen juttuja kun se on just semmonen, että viikon annos voi olla yksi konjakki joku ilta.
Mun pirulainen on viinipönttö joita en enää pahemmin osta. Sitten ostan kun on vieraita. Mutta ajattelin seuraavan kerran kun on porukkaa enemmän syömässä niin silloinkin ostaa pulloja, huijaan itseäni aina tuolla vieras-jutulla koska ei sitä koskaan vieraille niin paljon mene vaan juon sitten pikkuhiljaa kaiken itse.
Siidereitäkin löyty kaapin perukoilta, vielä semmosta mun lempimerkkiä. Mutta kun en ensimmäistäkään aukase niin ne saa olla siellä. Siellä on näköjään kaksi pikkusta siideriä ja ne oottakoon nyt vappuun asti :slight_smile:

Samoin olen tupakoinnista päässyt eroon eli siitä meille yläfemmat tissuttelija62 :stuck_out_tongue:

Huomenta

Ihmeellinen liian aikasin herääminen. Varmaan iltapäivällä tarviin päikkärit…
Jokohan sitä uskaltaa kirjata tämän viikon juomasaldon, kai mä tänään onnistun oleen tissuttelematta… eli pe-la 6+4=10. Ei paha vaikka mun tavoite olisi kyllä seuraavaksi se, että joisin vain yhtenä päivänä viikossa. Määrä laskisi entisestään. Eilinen meni tosi aktiivisissa merkeissä, menin ja touhusin koko päivän lasten kanssa & liikuntaa. Sitten illalla piti vähän “rentoutua” vielä.
Hyvää sunnuntaita kaikille.

Minulla on nyt viides päivä menossa ilman punkkua :slight_smile: Eikä ole edes ollut kauhean vaikeaa, vielä ainakaan… Muutama siideri on kyllä mennyt, 2-4 päivässä… Mutta kai se on niin että hiljaa hyvä tulee.

mahtavaa saada lukea heti aamutuimaan ihmisten onnistumisista :smiley: pienin tavoittein etiäpäin jatkossakin! päivä ja päätös kerrallaan.

Jepjep. Ja tänään saatte lukea EPÄonnistumisesta. Mies otti eilen pari sivistynyttä drinkkiä ja mitä kävi? Minä rupesin pulputtamaan ja juomaan viiniä. Pullo ja kaksi lasia meni niin että hups vaan varmaan 1,5 tunnissa. Ja tänään piti olla se päivä kun otetaan drinkkiä. Että mua suoraan sanottuna vituttaa. Tänään pitäisi tehdä töitä etänä ja olin suunnitellut pitkää lenkkiä. Lenkki jää taatusti ja työtkin tehdään hampaat irvessä. Hyvä minä. Jos jotain positiivista haetaan niin ei ole yhtään sitä “aamudrinkkifiilistä” mitä joskus on ollut.

Mua ärsyttää nyt niin paljon että mietin pitäisikö pitää ihan tipatonta kun olen tästä vappuaatosta päässyt.

On tuo niin tuttua. Samoja mokia sattuu varmaan suurimmalle osasta meistä ja minulle ainakin oikein urakalla. Vähän samoissa fiilareissa mennään täälläkin. Lauantain juopottelu oli sallitua, mutta ikävä kyllä mies oli jostain syystä ostanut ylimääräisen pullon ja se juotiin sitten eilen. Eli viikonloppu jatkui. Ei muka ollut väliä kun tänään oli joka tapauksessa etäpäivä (siis etukäteen suunniteltu)… Nyt kyllä harmittaa koska tarkoittaa että huomenna lähdetään brunssiin krapulaisena => korjattava, jotta jaksaa olla emäntänä. Tyhmää, kun tietää ettei samalla tavalla nauti kuin jos olisi ollut eilisen ja tämän päivän selvänä. No, turha itkeä kun on jo housuissa. Ensi kerralla sitten viisaampana. Nyt vaan himmattava tänään.
Aloitia juuri leipomaan vadelmajuustokakkua. Se on näissä etäpäivissä kivaa, että voi tehdä välillä vähän omiakin juttuja. Ja joo, ihan huoletta lintsaan, jos nyt sitä siellä mietit :mrgreen:

Mun etäpäivä oli myös vähän tynkä :slight_smile: eilen meni viiniä kyllä ihan kivasti. Nyt sitten yritän olla holittomalla jonkin aikaa.

Mulla on ihan karsea olo. Siis edellisestä tämmöisestä krapulasta on vissiin kuukausi. Siis henkinen tila on ihan jäätävä. Hektinen loppuviikko tulossa töissä ja mä voin näin huonosti. Tekisi mieli lähinnä itkeä.

Paljon tsemppiä! Jokainen tunti on kohti parempaa oloa. Toivottavasti saat nukuttua. Voit lohduttautua että et ole ainoa krapulainen Suomessa! Toivottavasti olosi kohenee ja saat työsi hoidettua!

t. Juhani