Olin vähän loman jälkeen ajatellut, että voisi pitää muutaman tipattoman viikon. Ihan vaan tasapainon vuoksi. Mutta nyt kyllä näyttää siltä, että siitä ei ainakaan nyt heti mitään tule.
Olin tiistaina polven tähystysleikkauksessa, mitä olin odottanut innolla. Polvestani oli revennyt ulkokierukka jo melkein pari vuotta sitten ja siitä asti olen kärsinyt kivusta etenkin kävellessä vähän pidempään. Piti olla pikku juttu, vain poistaa rikkinäiset osat kierukasta ja olisin heti voinut kävellä jalalla, sauvojen avustamana. Ja viikon päästä jo urheilla. Siinä leikkauspöydällä kirurgi kuitenkin päätti yrittää korjata kierukan, kun polveni oli muuten niin hyvässä kunnossa. Kuulemma paremman näköinen kuin monella kolmekymppisellä, että jotain nuorekasta minussakin
. No, nyt niiden polven sisällä olevien ompeleiden takia toipumusaika on sitten paljon pidempi. Seuraaviin 4 viikkoon en saa ollenkaan laittaa painoa jalalle ja sitten vielä 2 viikkoa sen jälkeen vaan puolet. Eli 6 viikkoa sauvojen kanssa kävelyä. Ekat pari viikkoa pitää pysytellä kotona ja sitten jos opin kävelemään sauvoilla niin että jalalle ei mene painoa voin mennä töihin. Siellä kun ei tarvitse liikkua.
Tietysti tämä on parempi ratkaisu kuin kierukan poistaminen, jos tämä onnistuu. Mutta nyt olen sitten täysin sidottu tänne sisätiloihin. Kun jalalle ei saa laittaa ollenkaan painoa (näkkileipä ei saisi mennä rikki, sanoivat) niin keppien kanssa kulkeminen on käytännösäs yhdellä jalalla hyppimistä. Ja kun elopainoa on paljon se on niin raskasta, että kovin pitkälle en pääse.
Sairaslomaa olisi koko 6 viikkoa, mutta teen töitä kotoa käsin. Jos ihan vaan rupeisin tässä sohvalla makaamaan aivottomana kypsyisin varmasti niin, että joisin joka päivä. Siis jos voisin. Nythän olen täysin riippuvainen siitä mitä mieheni kotiin kantaa
.
Se harmittaa eniten, että tämä tuli aivan yllärinä. Jos olisin tiennyt olisin siivonnut kodin kunnolla, tehnyt ruokaa pakastimeen ja käynyt kaupassa. Nyt mitään näistä ei ollut tehtynä, joten joudumma syömään valmisruokaa kunnes oikea jalkani on tottunut että seison sen varassa vähän pidempään. Ennen sitä jo aamiaisen tekeminen itselle on tosi raskasta. Mies jo eilen sanoi, että hän kyllä saa todellisen miesflunssan heti kun minä olen jalkeilla, kun joutui kantamaan minulle ruoat naaman eteen
.
No niin, hirveää valitusta, mutta olen maailman huonoin ihminen potemaan mitään. Kivut sentään alkaa olla sellaiset, että panacodilla pysyy aisoissa. Ja huomenna saan poistaa kääreet ja näen kuinka paksuna polvi vielä on. Hieman huolestuttaa itse asiassa se, että kun kivut häipyvät niin kuinka muistan, että jalan päälle ei saa laittaa ollenkaan painoa. Nyt se menee sillä, että jos vähänkin osuu varpaat lattiaan niin vihlaisee välittömästi. Mutta sitten kun sitä ei enää tunnu niin riski vahingossa nojata jalkaan on suuri. Toivottavasti siinä vaiheessa olen tottunut klenkkaus taktiikkaani.
Yritän hillitä viinan himoja lähinnä sillä ajatuksella, että sauvojen kanssa voi käydä hullusti alkoholin vaikutuksen alaisena.
Vinkkejä hyvistä valmisruoista vastaanotetaan!