Tipatin nro 2 - Herkuton nro 1

Tervetuloa Pecorino joukkoon mukaan! nyt kun oot ekat sanat tänne naputellut niin siitä vaan jatkamaan.
Tuo oli aika hyvin kysytty tuo “pakkohan sitä on noudattaa” Niinpä niin…ketäpä muuta siinä pettää kuin itseensä jos lupauksensa pettä :unamused: ja kyllä täällä vähän pyllylle potkitaan välillä vaikkei ketään tuomita.
Aina on hyvä syy juoda, olipa sitten iloinen tai surullinen. Se on aika ärsyttävää.
Helppoahan se on sanoa, että älä juo ja ongelma on hoidettu sillä. Vaan ei se mulle ole kyllä niin helppoa ollut. Olen onnistunutkin vähentämisessä vaikka kompuroinutkin olen. Matka jatkuu :slight_smile:
Eli sovitaanko yhessä ens viikonlopulle krapulattomat aamut?

Herkuton ei nyt ihan nappiin ole mennyt :blush: töissä kahvin kanssa on tullut napsittua pipareita. Hitto vieköön minä kyllä nakkaan kohta ne lootat sietlä roskiin!

No miten ois Vilma joku hedelmä ruuan päälle? tai muutama kuviattu hedelmä?

Yleensä töissä pyrinkin ottamaan jälkkäriksi hedelmän, mutta viime aikoina siellä on ollut vain “paleltuneita” banaaneja (jääkaapissa pidettyjä raakileita) tai appelsiineja. Jälkimmäisiä en voi syödä kun kuoriminen aiheuttaa ihottumaa eikä nyt refluksikaan sitä kestäisi. Tällä tekosyyllä on sitten helppo sortua ottamaan varsinainen jälkkäri. No, ei ne onneksi ole mitään kauheita kaloripommeja. Lähinnä rahkaa tai hedelmäsalaattia. Nyt kotoa on kaikki herkut syöty eli siellä ei voi mitään mässyttää vaikka mieli tekisi. Kilo oli pudonnut, kun kävin puntarilla tänä aamuna. Se nyt ei vielä mitään välttämättä merkitse, mutta hyvältä tuntui.

Olen tässä edelleen pohtinut sitä, mikä olisi konkreettinen tavoitteeni ja tekemiseni juomisen vähentämisessä tänä vuonna. Pikku hiljaa alkaa hahmottumaan suunnitelma, joka tällä hetkellä tuntuisi oikealta.
Tämän tipattoman jälkeen seuraa 3,5 viikon loma. Silloin en aio miettiä mikä viikon päivä voin juoda ja voinko juoda peräkkäisinä päivinä, kunhan en peräkkäisinä päivinä juo itseäni humalaan. Se, että autoilemme lomasta 2 viikkoa takaa jo, että juopottelu ainakin sinä aikana tulee tarkoittamaan viiniä ruoan kanssa (jos saatavilla edes) ja jotain yömyssyä. Veikkaan, että yksi vähän runsaampi juopottelu siiheen saattaa osua. Ystävämme jonka luona Chilen periferiassa vierailemme varmaankin odottaa, että pääsee meidän kanssa istumaan iltaa pidemmän kaavan kautta. Jos se onnistuu ilman, että kummankaan tarvitsee ajaa niin silloin voi tulla juotua muutama muki enemmän. Eli loma on nyt ihan oma kuvionsa, jätetään se tästä varsinaisesta vuosi suunnitelmasta sivuun.

Idea on, että jatkossa pidän joka kuukausi ainakin yhden, mieluummin useamman viikonlopun niin, että en juo mitään. Eli joka kuukausi tulee vähintään yksi minimissään 13 päivän tipaton putki. Uskon, että tästä voin saada jossain kohtaa ihan luontevan tavan, kun pidän mielessäni sen kuinka ihanaa on herätä lauantai ja sunnuntai aamuna ilman krapulaa. Tuntuu, että olen sen oikeasti oivaltanut vasta viime syksynä kun pidin pidemmän tipattoman. Ja kun tuota tunnetta vahvistan ehkä alkaa jossain kohtaa tuntumaan siltä, että ei ole mitään syytä juoda viikonloppuisin ellei ole jotain sellaista menoa mihin se sopisi. Jäisi pikku hiljaa ne turhat kalsarikännit minimiin.

Tuon lisäksi arkipäivät ovat edelleen raittiita ja perjantai lasketaan arkipäiväksi ellei ole jotain spesiaalimenoa. Näin minulle kertyisi noin 3-6 päivää kuussa jolloin juon. Loma-ajat ovat sitten jotain mitä minun pitää vielä miettiä. Ehkä tätä suunnitelmaa noudattaen kesään mennessä on riittävästi vahvistunut tunne siitä, että en halua joka päivää sumentaa alkoholilla. Mutta mennään nyt ensin tämä talvi ja kevät, en laita tavoitteita liian kauas, jotta ne eivät ala tuntumaan liian vaikeilta.

Nyt olen ilmoittanut ystävilleni, että noudan heidät autollani huomenna ravintolaan, joten tipaton lauantai on taattu. Ja tästä illasta ei tule varmaankaan mitään ongelmaa. Olen sen verran väsynyt, että mielelläni vain röhnötän sohvalla selvinpäin, tietäen että huomenna jaksan paremmin aamulla aloittaa siivoushommat. Oikein odotan, että pääsen siihen täydellä vatsalla illallisen jälkeen ja voin tuijottaa jotain turhaa telkusta tai lukea hömppäkirjaa (sellainen vuorossa, kun säästelen parempia lomamatkalle). Suurempi kiusaus voi olla se, että en ostaisi herkkuja tänään kun on ruokakaupassa käynti edessä :frowning: .

Oikein rentouttavaa ja raitista viikonloppua kaikille, siis jos olet päättänyt olla raittiina. Muuten vaan sitten sitä rentoutusta toivotan.

Täällähän ammutaan kovilla, tipatonta JA herkutonta yhdessä ja samassa tammikuussa!

Seuraan ja kannatan, mutta pysyn ite erossa toistaseks vaan viinasta. :mrgreen:

Taas tarttui perjantaina kaupasta jäätelöä kyytiin. En tajua miten hyppäsikin kärryihin ihan huomaamatta :laughing: . Niitähän (puikkoja a 170 kcal) tuli syötyä viikonloppuna 3 kpl. Ja lauantaina ravintolassa ihana jälkiruoka, jossa oli suklaakakkua, sorbettia ja vielä jotain suklaa kreemejä, taivaallista. Muutenkin illallinen oli todella hyvä, syötiin 5:n ruokalajin yllätysmenu. Ja ihan ilman viinejä. Olin siis autolla, joten ei edes tehnyt mieli mitään. Olen aika hyvin itseni ohjelmoinut siihen, että kun ajan niin en edes haikaile viinien perään.

Oli mielenkiintoista seurata muiden juomista. Molemmat pariskunnat ovat juuri sellaisia alkon käyttäjiä kuin itse haluaisin olla. Päivänsankari ei ottanut mitään alkudrinkkiä ja ruoankin kanssa joi vain vettä. Näin siksi, että hän ei pidä viineistä eikä oluesta eikä halunnut täyttää vatsaansa lonkerolla ennen kuin kaikki herkut on syöty. Hänen miehensä joi ruoan kanssa 2 tai 3 pientä pulloa olutta. Toinen miehistä joi mielestäni 2 olutta ellei jäänyt jopa vaan yhteen. Ja hänen vaimonsa joi 2 olutta. Tämä siis 3 tunnin illallisen aikana. Oma mieheni kiskoi sitten huomattavasti enemmän, joi yhden oluen, 3 lasia viiniä ja jälkiruoka kahvidrinkin. Muut tilasivat tavallista kahvia. Minä olisin juonut varmasti saman verran ellen olisi ollut autolla.
Illallisen jälkeen mentiin baariin. Istuttiin siellä myös 3 tuntia. Sinä aikana daamit saivat kumottua 2 lonkeroa / olutta per nuppi (tai toiselta jäi puolikas jälkeen) ja miehet taisivat ottaa jokainen 4 juomaa (GT:tä, viskiä jne) per nuppi. Paitsi yksi miehistä, joka vikalla kierroksella totesi, että on hänen vuoro tarjota, mutta ei itse ota enää mitään. Siis kuka osaa baarissa lopettaa juomisen kesken kaiken ja käydä ostamassa muille juomaa?!?!?!?!? Itse olisin varmaan ottanut siinä kohtaa tuplat :wink: .

Oli kyllä hienoa ajaa ihan itse kotiin sen sijaan, että oltais etsitty taksia ja sitten pidetty kuskin kanssa yllä kohteliasta juttelua. Nyt vietiin kaverit kotiin ja ajeltiin tyhjää moottoritietä omaan kotiin, johon saavuimme n 1:30. Hienosti vierähti koko ilta baarissakin ilman että olisi harmittanut, kun en voinut juoda. Hyvässä seurassa viihtyy missä vaan ilman alkoholiakin. Ja tämän yritän muistaa jatkossakin. Voisihan sitä vaikka mennä joskus bileisiinkin kuskina.

Tuli vielä mieleeni kysyä, että Hemmentaali, miten sinulla menee? Olet ollut välillä mielessäni, kun kerroit että parisuhteesi on päättymässä. Kirjoittele kuulumisia jos käyt täällä. Ja muutkin tietysti, olisi kiva kuulla miten itse kullakin sujuu tipaton tai mikä vaan muu vähentely.

Kiitos kysymästä. Useamman kerran viikossa tulee täällä käytyä, mutta ei läheskään aina löydy mitään älykästä kirjoitettavaa.

Parisuhteessa kaksi yksinäistä taitaa edelleen yrittää tarttua oljenkorteen, koska toinen osapuoli on vieläkin halukas kokeilemaan toimisiko tämä. Ulkopuolista apuakin on mietitty, mutta seurakunnan perheterapiaan pääsy on hankalaa ja yksityiseen ei ole varaa. Minulle paluu yksinäisyyteen tuntuu ihan käsittämättömän rankalta vaihtoehdolta. Ehdin olla niin pitkään yksin ja yksinäinen.

Kyllä tässä nyt kuitenkin sellaisilla kierroksilla mennään monessakin mielessä, että kevään aikana asiat alkavat varmasti ratketa suuntaan tai toiseen. Joko vaaditaan toimenpiteitä, että ne menisivät haluttuun suuntaan tai sitten ne menevät päinvastaiseen suuntaan ellei jotain tehdä. (Huomaan taas odottavani, että myyttinen Joku tekee niille jotakin…)

Taas ollaan perjantaissa. Viikot viuhuu menemään kauheaa vauhtia vaikka mitään erikoista ei olisi tapahtunutkaan. Arki on taas vaihteeksi tuntunut tosi kivalta. On ollut ihanaa kun ei ole vaivannut flunssa (kuten joulukuussa) eikä krapulatkaan (kuten niin monessa kuussa). Illat menee siinä kun käy työn jälkeen jumpassa, menee kotiin ja syö ja saunoo. Sitten sohvalle kirjan / TV:n kanssa ja jotain pientä kommentoitia miehen kanssa. Siinä oikeasti rentoutuu. Sitten kun vielä pääsee selvin päin nukkumaan kissa rinnan päällä (alkaa olla aika painava) niin ei voi kuin sanoa, että elämä on aika mukavaa.

Mieskin oli vähän kahden vaiheilla, että käykö Alkossa tänään ollenkaan. Hänelläkin vihdoinkin on alkanut krapulat oikeasti vaivaamaan. Hän pystyi aikaisemmin juopottelemaan koko viikonlopun ja menemään ruumiilliseen duuniinsa ihan hyvissä voimin. Mutta nyt viimeisen parin vuoden aikana on pikku hiljaa alkanut hänelläkin olla maanantait tuskaa, jos on vielä sunnuntainkin tintannut. Hän on sellainen tyyppi, että ei siedä minkään sortin suoraa neuvomista yhtään missään asiassa. Yritin tuossa alkuviikosta nätisti vihjaista, että maanantai olisi helpompi jos luopuisi sunnuntai juopottelusta ja ihmeekseni hän vastasi, “tai juopottelusta kokonaan”. Ensimmäinen kerta maailman historiassa, että hän millään tavalla tuo esiin sitä, että ehkä itsekin tiedostaa juovansa liikaa. On aika systemaattisesti asiaa kieltänyt tähän asti. No, katsotaan mikä on mieli illalla, onko viinat haettu. Mutta vaikka olisikin, minä en niihin koske tänä viikonloppuna.

Herkkuihin olen kyllä koskenut sitäkin enemmän. En vaan saa näppejäni pidettyä erossa työpaikalla tarjolla olevista kekseistä ym. Ja olen kotonakin syönyt jäätelöä ainakin 3 iltana. Silloin kun juon en syö herkkuja. Olen siitä aika tiukka. Eli osaan kyllä olla ilman niitä. Mutta nyt sitten kun ei juo niin muka voi syödä. Eli vatsa ei pienene, perkel…!

Luin tänä aamuna monia hyviä kirjoituksia. En ehdi niihin kommentoimaan, mutta toivotan kaikille ihanaa viikonloppua juuri niin raittiina kuin olet päättänyt olla!

Tuolla ketjun alussa jo ilmoitin, että minun tipaton ei jatku aivan tammikuun loppuun asti vaan aion tulevana lauantaina tissutella kotona. En ole viettänyt viikkojani tähän asti sitä mitenkään odottaessa kieli pitkällä, mutta nyt kun se alkaa lähestymään tuntuu kyllä mukavaa kihelmöintiä sitä ajatellessa. Tavallaan se on mielestäni hyvä sillä jos alkoholin juontiin ei liittyisi mitään iloista odotusta niin olisiko se edes tarpeellista? Mutta huonoa on se, että se on etukäteen suunniteltu juttu. Pitäisi olla elämä sellaista, että yleensä ei ajattelisi koko juomista, mutta sitten kun se tuottaisi jotain lisäarvoa siihen suhtautuisi ilolla. Taitaa kuitenkin olla kuten tuolla yhdessä ketjussa jo kirjoitin, että siihen ei ehkä enää ikinä pääse. Toivottavasti joku päivä kuitenkin lähemmäs sitä.

En vielä mitenkään tuuleta, että olisin nyt oppinut oikeasti vähentämään ja ettei ikinä enää tulisi mitään ylilyöntejä tai putkia jotka johtavat kaameaan monen päivän krapulaan. Sen kuitenkin voin jo huomata, että olen pystynyt toteamaan, että voin aivan hyvin olla viikonloppuja ilman alkoholia. Eikä tee tiukkaa ollenkaan. Ehkä osittain siksi, että tiedän ettei se ole ikuista vaan saan juoda sitten kun mieli tekee. Tätä siis jatkan.

Suurin seuraava haaste tulee olemaan se, kun tissuttelen koko 3,5 viikon loman niin sitten taas palata arkeen ja palata tähän missä nyt olen. Loma alkaa ensi viikon puolesta välistä. Ja meillä on sellainen todella huono tapa, että paluumatkalta ostetaan tuliaisjuomiset ja juodaan ne heti. Reissussa ei juoda päätä sekaisin, mutta kun sitten kotona siihen tissuttelun päälle vetää parin päivän tuhdimmat satsit niin on taas kunnon vieroitusoireet päälle. Saas nähdä olenko oppinut mitään aiemmista. Tavoite on, että tällä kertaa en toista tuota käytöstä.

Yllättäen on tällä viikolla jo arkena alkanut vähän suu napsaamaan. Eilen vähän ennen kuin lähdin töistä tuli ihan sellainen fiilis, että voisi ajaa Alkon kautta kotiin ja ostaa pikku puteli. Onneksi tuli kauhea kiire taas töistä jumppaan joten siinä välissä en olisi mihinkään ehtinyt ja kun jumpasta tulin oli asia jo ihan unohtunut. Kotiin päästessä tämän huomasin ja ihmettelin mistä mieliteot tulee kun todellisuudessa en todellakaan olisi halunnut arki-iltaan mitään pöhnää. Etenkin kun edelllisenä päivänä oli migreeni.

Tänään taas sellainen fiilis, että kyllä maistuisi. Onneksi olen menossa kaverin kanssa syömään oikein hyvin. Siinä yleensä menee ohi alkoholiin liittyvät mieliteot (autolla liikkeellä) ja kun lopettelemme on Alkotkin jo kiinni.

Harmittaa, että asia pyörii taas päässä kun välillä arkipäivät menee jo useamman viikonkin niin ettei tule mitää mielitekoja. No, kaipa siinä menee aikansa ennen kuin se tuolta jostain aivokuoren alta häviää tuo muistijälki arki juopottelusta.

Herkuton on muuten mennyt ihan persiilleen. Kaiken mitä vaan jossain nään myös syön :blush: . No, loman jälkeen tähän sitten uusi ote. Lomalla en aio stressata herkkujen enkä viininkään himoani. Vielä viikko töitä ennen lomaa…

Niin…sitäpä edelleen välillä pohdin jos nappais pullon kokonaan kiinni niin oisko se sitten helpompaa kuin pähkäillä tämmösiä. Mitä sitä sitten pähkäilis? eikö sitä vaan ole vielä juonut tarpeeksi kun tämmösiä miettii? oppiiko sitä tosissaan joskus sen uuen tyylin tähän hommaan? mä uskon siihen, että pystyy. Onhan siitä jo viitteitä. Mutta toistoja se tarvii. Ja pitääkö vaan hyväksyä ettei vaan voi relata asian suhteen?

Mun pää on viime aikoina ollut kuin yks karuselli. Kiitos mtt:lle :laughing: niin paljon oon sielä puhunut ajatuksia päästä pois ja sitten taas ne toiset ajatukset saa tilaa.
MUTTA tiiäkkö mitä Vilma?? minä olen kahden viikon aikana vain yhden pullasiivun syönyt enkä yhtään karkkia :laughing: olenko nyt vähän julma :smiling_imp: Olen vaan nyt yrittänyt panostaa siihen oikeaan ruokaan ja tein kyllä marjapaistosta yks päivä herkuksi…mutta ilman sokeria. On kyllä mulla takana se mun PT jolla on osuutensa hommaan. Pakko tunnustaa etten ihan yksin toimi :smiley:

Ja kiitos kyllä yhtäkkiä suu nappas mullakin. Ihan taas puskista iski koko homma kun tajusin tosiaan olevani vapaalla. Vaan enhän minä mitään nyt juo. Tai kahvia kyllä just nyt, mutta pullot psyyköön kaapissa.

Hyvää lomaa sulle ja yritä pysyä tavoitteissas <3

Lauantaina tuli tissuteltua kuten suunniteltua. Se oli oikein mukavaa ja rentouttavaa. Aloitin kylläkin tissuttelun jo iltapäivällä kun miljoonan asian hoidettuani pääsin kotiin ja aloitin päivällisen valmistamisen. Olisi varmasti vatsaystävällisempää ja muutenkin fiksumpaa aloittaa vasta kun on syönyt, mutta kun se drinksu maistuu mielestäni aivan parhaalta siinä kokkaillessa. Jatkoin tissuttelua koko illan siinä kun silitin ja pakkasin. Eli ei mitenkään kauhealla tahdilla kun tein koko ajan jotain.
Jos en lopeta koko juopottelua niin juuri tuolla tavalla kotonani mielestäni saan juopotellakin. Eli lauantai EI ollut ongelma. Mutta… taas sitten ajattelin, että kun se lauantai oli niin kivaa niin miksi en jatkaisi sunnuntainakin. Mies oli ostanut runsaamman satsin lempijuomaamme, koska hänella alkoi loma jo perjantaina. Hän kyllä pariinkin otteeseen muistutti, että minulla on työpäivä edessä, mutta arvatkaapa vaan kuinka paljon laitoin painoa hänen sanoilleen. Jälleen kerran kuvittelin, että krapulaa ei tulisi jos vaan lopettaisin riittävän ajoissa. No, tulihan se. Eilinen päivä töissä oli todella tahmea, kun olisi pitänyt saada aikaan miljoona asiaa, niin kuin aina juuri ennen lomaa. Ja tänäänkin vielä väsyttää, kun minulla vaikuttaa yöuniin useamman yön. Tänään heräsin klo 04:00 enkä saanut enää nukuttua kuin pari pientä pätkää. Osa syynä kyllä sekin, että alkaa iskemään pieni paniikki siitä kuinka ehdin tehdä kaiken ennen lomaa. Mutta onneksi todellisuudessa tiedän, että saan kyllä kaiken hoidettua. Onhan huomenna vielä sellainen 5 tuntia työaikaa ja peruutin tältä illalta jumpan niin ei tarvitse kiirehtiä täältä ulos niin ajoissa.

Harmittaa, että ihan itse taas pilasin viikon aloituksen. En tajua miten tuo sunnuntaijuopottelu on muodostunut minulle nyt hankalimmaksi paikaksi. Kun on ihan helppoa olla koko viikonloppu juomatta niin miksi on niin per…leen vaikeaa olla sitten se yksi päivä ilman viinaa? Nytkään ei ollut sellaista krapulaa, että sitä olisi ollut pakottava tarve tasata. Tuntui vaan niin hiton hauskalta ajatukselta. Ja olihan se, hetken aikaa. Pitäisi tässä iässä kuitenkin osata ajatella hieman nenäänsä pidemmälle.

Mutta hei, huomenna klo 14:00 alkaa loma! :smiley: :smiley: :smiley:

Mukavaa, antoisaa, rentouttavaa lomaa! Itselläni ei ole yhtään vuosilomapäivää säästössä eli seuraavan kerran on useamman päivän vapaa töistä vasta pääsiäisenä :frowning:

haudi hoi Vilma! koska tuut reissulta kotio. toivon että matkasi sujui hyvin. tahtoo vaan kuulla kuulumisia :smiley: kirjoittele kun kerkiät, toivoo kamusi sylvia

Nyt sitten on lomat taas hetkeksi aikaa takana päin. Perjantaina palattiin reissusta ja tänään taas töihin. Vielä on hieman jet lagia ilmassa sekä myös vähän vaikea orientoitua tähän. Mutta kokemuksesta tiedän, että parin päivän kuluttua menee taas jo ihan rutiinilla. Kiva oli kuulla, että joku täällä oli jo kaivannutkin.

Loma oli todella antoisa. Rentoutti työn näkökulmasta todellakin. Reissun luonteen takia voin sanoa, että ei ollut pelkkää ihanuutta ja autuutta, mutta teki todella tehtävänsä arjesta irrottautumisessa. En kirjoita tänne kokonaista matkakertomusta, koska en usko että sitä kukaan jaksaa lukea. Itselle sellaista rustailen ja ehkä jossain matkablogissa julkaisenkin. Mutta kirjoittelen tänne niitä kokemuksia, jotka tämän loman erotti muista aikaisemmista lomistamme. Ja koska ollaan plinkissä kommentoin aina väliin vähän juopotteluakin.

Kohde oli siis Chile ja siellä etenkin pohjoinen Patagonia. Paikka valikoitui siksi, että olen aina halunnut käydä Chilessä ja ystävämme (yksinäinen, kaunis, nainen) on sinne osittain asettunut. Chilessä on nyt kesä. Ajankohta vastasi sellaista heinäkuun loppua - elokuun alkua. Koulut alkavat ensi viikolla siellä. Ja kun mentiin heinätyöt oli juuri saatu valmiiksi.
Santiagossa vietimme sekä loman alussa, että lopussa päiviä, yhteensä 7 yötä. Se on erittäin laaja kaupunki, jossa on monia erilaisia kaupunginosia. Perinteisiä nähtävyyksiä on kuitenkin aika vähän. Suurin osa siirtomaa-ajan rakennuksista on tuhoutunut maanjäristyksissä ja tulipaloissa. Eri kaupunginosia oli kuitenkin kiva vertailla ja kävelykilometrejä kertyi 10 - 18 päivässä. Metrolla ajeltiin pisimmät matkat, mutta se on vähän tylsää kun ei näe mitään. Paitsi paikallisia artisteja ja kaupustelijoita. Joka matkalla tuli joku vaunuun esittämään musaansa, toinen myymään vesipulloja ja kolmas kaupustelemaan jotain muuta. Ja tuohan on tietysti kiellettyä. Maan tapa on kuitenkin se, että ei kerjätä vaan yritetään aina jotain vastavuoroisuutta. Hotellimme oli oikein mukava. Katolla 13. kerroksessa oli uima-allas ja baari. Siellä vietin joka päivä aikaa siinä klo 16-18. Mies piti siestaa huoneen viileydessä ja minä nautin auringosta. Yleensä ensin käytiin yhdessä ottamassa drinksut siinä ja sitten hän lähti viilentymään. Santiagossa iltapäivät olivat todella kuumia, siinä +32 ja paahtavampia kuin monessa tropiikin kohteessa koska ilma on todella kuivaa.

Road tripin aloitimme kolmantena päivänä lentämällä 1,5 tuntia etelämmäs ja noutamalla siitä Europcarin vuokra-auton, Subaru Foresterin. Sillä sitten ajelimme sellaiset 2500 km seuraavan kahden viikon aikana. Eka hauska sattumus tapahtui siinä kun autoa tarkastimme näimme kun viereisestä vuokraamosta joku lähti maasturillaan vauhdikkaasti liikkeelle ja ajoi täysillä päin kanttikiveä = puhjennut rengas. Hieman hymyilytti, toivon, että heilläkin oli rengasvakuutus :wink: . Me otimme se, kun tiesimme, että Patagonian tiet ovat vaativia, mutta emme arvanneet että sitä voisi tarvita jo lentokentällä.

Vietimme ystävämme seudulla viikon. Se on todella syrjäseutua, turisteja huomattavasti vähemmän kuin muualla Patagoniassa. Lähinnä perhokalastajia Argentiinasta.
Ystävämme oli varannut meille mökin maatilalta läheltä (5 km) kotiaan. Kun saavuimme oli helle ja upea auringon paiste. Mökki näytti vaatimattomalta, mutta tuntui olevan ihan ok. Ja olisikin ollut ellei keli olisi muuttunut huomattavasti kylmemmäksi. Mökki oli tehty laudasta ja vanerista eikä siinä ollut minkäänlaista eristystä. Ikkunoista veti ja oven alla oli sentin rako. Sähkö tuli aurinkopaneeleista ja oli yhdistetty vain kahteen katosta roikkuvaan lamppuun, toinen tuvassa ja toinen vessassa. Kylppäristä tuli vain kylmää vettä ja sitäkin erittäin heikolla paineella. Lämmityksenä mökissä toimi puuhella. Hellassa ei ollut mitään varaavaa hormia, pelkkä putki ulos. Tuo on maan tapa, ei mitään erikoista siellä. Ihmettelimme siinä mökkiä viilentäessämme, että miksi sänkyihin oli pedattu 3 paksua filttiä. Emme parin päivän päästä ihmetelleet enää ollenkaan. Mutta eka ilta oli suorastaan romanttinen lämpimässä auringonlaskussa. Kävimme syömässä farmin pää talossa, jossa meille kokkasi paikan n 80 vuotias rouva. Hänen ruoka oli oikein mainiota koko viikon. Hankalaa oli se, että hän puhui vain espanjaa ja sitäkin argentiinalaisella aksentilla. Meillä oli todella pahoja vaikeuksia ymmärtää toisiamme. Perusasiat kuten ruokailuiden aikataulusta ym sopiminen vielä meni, mutta kun hän olisi välillä halunnut jutella niin sitten oltiin ihan kuutamolla. Mutta koska hän jälkikäteen kehui ystävällemme, että olimme oikein esimerkillisiä ihmisiä niin ei kai se sitten niin pahasti mönkään mennyt kuitenkaan.

Toka päivä Patagoniassa valkeni huomattavasti viileämpänä ja synkempänä kuin edellinen. Mökissäkin oli melko viileää, mutta vielä jotenkin tarkeni. Aamiaisen jälkeen suuntasimme ystävämme tiluksille. Löysimme hänen ohjeidensa perusteella helposti perille; matkalla kuusi veräjää eikä pidä kääntyä vielä huonomman näköisille teille. Näiden veräjien kanssa sain kunnon jumppaa. 4 niistä oli todella painavia, olivat tehty niin mataliksi, että ne joutui nostamaan ja kantamaan, että mahtuivat aukeamaan. Vielä kun majapaikkakin päätti alkaa pitämään kolmea veräjäänsä kiinni meinasi jo itku päästä. Heidän veräjät olivat niin painavia, että meinasi voimat loppua kesken. Ja nyt kaikki ihmettelee miksi minä niitä avasin eikä vahva mieheni (niinpä!). Tie ystävälle oli kuitenkin paikoitellen sen verran paha, että en halunnut sitä ajaa. Sisälsi tosi jyrkkiä kivikkoisia mäkiä ja uskomattomia urarännejä. Eikä ole mitään järkeä, että kuski nousee portteja availemaan. No, sain siis viikossa myös liikuntaa ja paljon mustelmia. Liikuntaa ja mustelmia tuli myös sillä, että aika pian perille päästyämme hän ehdotti, että kävisimme juottamassa hevoset ylälaitumella ja samalla katsoisimme voisimme raivata uuden aidan paikkaa. Me siis olimme luvanneet häntä auttaa tilan hommissa. Ylälaitumelle pääseminen vaati noin 45-60 minuutin kiipeämisen paikoitellen lähes kohtisuoraan kohoavaa rinnettä, polkua jossa maa lähti välillä jalkojen alta. Kaveri paineli edellä kuin olisi ollut päiväkävelyllä, mutta minä jouduin pysähtymään vähän väliä tasaamaan pulssia. Sääli, että tässä kohtaa oli jo alkanut satamaan joten näkymät ylhäältä jäivät peittoon. Uskomme kyllä, että olisivat olleet hienot. Alas tullessa vetäisin oikein makoisat lipat kun maa lähti jalkojen alta = mustelma takareidessä. Tässä kohtaa otti pattiin kaikki tähän asti lomalla tissutettu alkoholi, se todella vaikuttaa kestävyyteen heti lyhyellä aikavälilläkin. Mutta ei annettu sen haitata.

Seuraavat päivät kuluivat siinä, että käytiin ajelemassa lähistöllä sellaisia teitä, että ei niitä täällä edes teiksi kutsuttaisi. Onneksi oli hyvä neliveto alla. Sitten auttelimme (siis mieheni auttoi) ystäväämme mm puiden kaadossa ja veräjien rakentamisessa ja kunnostamisessa. Minä lähinnä hoidin kokkailun. Kävimme myös lähistöllä (90 km suunta) paikallisessa markkinatapahtumassa. Sielläkin kaverimme tunsi puolet porukasta ja meidät olisivat ottaneet todella mielellään mukaan juttuun jos vain olisimme osanneet. Kovia ovat sielläkin äijät ottamaan olutta. Perjantaina kun näimme heidät (paikallisia muusikoita, jockeyta ja rodeotyyppejä) oli hyvä vauhti päällä. Lauantaina eräällä miehellä oli todella punaiset silmät mistä miehelleni kuittasin, että taitaa olla tosi paha darra. Mutta hänelläpä olikin kuollut laukkaratsu edellisenä yönä. Oli treeneissä kaatunut, mutta saatu vielä talliin, mutta yön aikana siihen sitten kuukahtanut. Ilmeisesti murtunut niskanikama. Tosi surullista ja hän oli itkenyt koko yön. Mutta kyllä silti taas olut maistui ja bileet näyttivät jatkuvan. Me emme voineet jäädä kun olimme luvanneet palata sinä päivänä takaisin eikä ollut majoitustakaan. Takaisin “koti” kylässä pääsimme ratsastamaan. Miehelleni eka kerta elämässä ja minullekin eka yli 20 vuoteen. Kivaa oli, hepat oikein rauhallisia. Piti käydä noutamassa lehmiä pihatarhaan, mutta osa oli kiivennyt niin jyrkkään paikkaan, että eivät meidän kanssa sinne viitsineet lähteä.
Hepat meille lainasi pari paikallista. Annoimme kaverillemme vähän rahaa ja pyysimme ostamaan heille jotain kiitokseksi. Sanoi toiselle vievänsä viinipullon, mutta toiselle pitäisi keksiä jotain alkoholitonta kun oli juuri saanut putken poikki. Seutu on sellaista, että siellä varmaan juodaan vähän siksi, että ei ole oikein muuta tekemistä. Tyypit hoitavat lehmiä ja lampaita, mutta siellä kun ne elävät kokonaan ulkona eivät ne teetä töitä koko ajan, etenkään kesällä. Sitten sitä istutaan kavereiden kanssa tai yksin viettämässä iltaa ja tissutetaan kaljaa tai halpaa viiniä.
Täytyy sanoa, että tuolla minäkin olin iloinen, että meillä oli juomavarasto täynnä. Kun kelit synkkenivät ja kylmenivät oli mökkimme sen verran synkkä, että ilman vodkapulloa olisi voinut itku tulla. Iltamme menivät siinä kun kävimme kasin aikaa syömässä ja sitten sen jälkeen lämmitimme hellaa kunnes alkoi nukuttamaan. Minulla toki oli kirjani, mutta kun miehellä ei ollut mitään ajanvietettä niin pitihän sitä sitten hänen kanssaan jutella. Siinä erittäin epämukavilla nojatuoleilla sitten kului monta pulloa ja tuli höpötettyä vaikka mitä. Yöt herättiin vuoron perään laittamaan lisää pökköä pesään. Eräänä yönä tuli pääsi sammumaan ja ulkona oli +3, silloin ei olisi tehnyt mieli nousta peittojen alta ollenkaan.

Vikat 2 päivää oli taas hyvä ilma ja fiiliskin sen mukaa paljon parempi. Hyvillä mielin kuitenkin lähdimme viikon jälkeen jatkamaan matkaa kohti uusia maisemia ja seikkailuja. Ajelimme seuraavat 6 päivää vielä etelämmäs. Loppumatkan oli pääasiassa tosi kivat kelit. Välillä tuli sadekuuroja, mutta silloin kun ajoimme joten ei haitannut ollenkaan. Mies tykkäsi ajaa vaikka tiet välillä olivatkin tosi huonoja. Kun oli hyvä soratie alla hän varmaan ajatteli olevansa rallissa (on ajanut sitä). Eräässä paikassa Sveitsiläis pariskunta vähän ihmetteli kun kerroin että välillä tultiin reilusti yli satasta. Siinä samassa paikassa mieheni teki taas hommia. Korjasi huoneemme terassin oven. Sitä kun ei saanut lukkoon kun oli kamanat väärässä asennossa. Siitä hyvästä saatiin päivän oluet ja viinit ilmaiseksi. Loppuloman majoitukset olivat aika ylellisiä. Eräässä jopa oli Tylö sauna. Paras oli kyllä eka paikka tuon mökin jälkeen. Siellä kun oli oikein kaasulämmitys. Ja itsepalvelu pesula. Farmimajoituksessa oli kuulunut hintaan, että mamma pesee meidän pyykit. Pesihän hän, mutta kuivatti oman hellansa päällä joten kaikki haisi vanhalle lihakeitolle. Ei ihan kiva haju vaatteissa, mutta koirat tykkäsi.

Tästä tarinasta tulee nyt vähän turhan pitkä mutta pitää vielä kertoa mm se, kun palautimme autoa. Kartan mukaan lentokentän kylässä on bensa-asema. Ja autohan pitää palauttaa täytenä. Emme kuitenkaan millään löytäneet pikkukylästä bensistä, joten menin pikkukaupasta sitä kysymään. Tyttö siellä heilutti vaan kättään että mene tuohon naapurin. Sanoin että ei siinä mitään bensistä näkynyt mutta sinne vaan käski. Meni sitten pihaan haahuilemaan, oli sellainen vanhan pajan näköinen. Sieltä tuli joku vanha tätsy joka käski vaan ajamaan pihaan kun bensaa kyselin. Siinä hän sitten alkoi käsin tankista pumppaamaan 10 litran ämpäriin bensaa ja siitä tratilla Subarun tankkiin. Että sellainen bensa-asema lentokentän vieressä.

Paikallisista lennoista on kerrottava tarina joka meihin alkoholista kiinnostuneihin kolahtaa. Menomatkalla Patagoniaan tilasin Piscolan eli Piscon + colan. Toivat sellaisen pikkupullon kuin aina lentokoneessa ja cokiksen tölkissä. Maksoin juomat ja meinasin kaataa lasiini, mutta pullopa ei vaan auennut. Korkki vaan pyöri jengoillaan ei suostunut irtoamaan kannasta. Annoin se takaisin lentoemolle ja pyysin vaihtamaan. Kävi ilmi, että se oli koneen ainoa Pisco pullo!!! vaikka olivat mainostaneet juomaa. Eikä heillä ollut mitään millä sitä avata, siis ei edes veistä. Siinä kun vuoronperään jokainen sitä nyhräsi alkoi jo laskeutuminen joten pyysin vain rahani takaisin ja annoin Piscon olla. Eli ajokunnossa olisin ollut minäkin. Hauskemman asiasta tekee se, että tämä toistui paluumatkalla. Jos ei olisi ollut kyseessä eri kone olisin väittänyt että se on sama pullo. Mutta nytpä itse oli juoni ja keksin, että sen saa auki kellon soljella. Alkoholismini siis selvästi kehittyi matkan varrella :smiley: .

Viimeiset lomapäivät menivät ihan vaan lorviessa Santiagossa ja vieraillen lyhyesti Valparaisoon ja Vina del Mariin. Vähän alkoi tulla jo tylsistymistä, kun ei tahtonut jaksaa itse keksiä mitä tekisi. Olisi pitänyt olla joku sanomassa mihin mennä ja mitä tehdä. Tässä kohtaa lomaa tulikin juopoteltua kaikista eniten. Koko road trip juotiin jotain joka päivä, mutta joka aamu herättiin molemmat ajokunnossa. En kylläkään saanut ajaa kertaakaan, mutta solidaarisuudesta ja muutenkin oli kiva olla aamulla ihan reippaana. Santiagossa tuli sitten pari aamua, että tunsi sen usvan päässä mikä edellisen illan liiallisesta juomisesta tulee. Ei niin pahana, että olisi vienyt mitään lomasta, mutta vähän liikaa kuitenkin. Oli liikaa aikaa lorvia siinä päivän kierroksen ja illallisen välillä ja kun ei ollut aamulla lähtöä minnekään valvottiin pidempään ja tietysti tissutellen.

Lomaa ei alkoholi päässyt pilaamaan eikä huonontamaankaan, mutta kyllä sitä moneen kertaan mietin, että miksi pitää juoda? Mitä lisäarvoa se tuo? (Siellä mökin ankeudessa ne pari kolme iltaa niin paljonkin!). Jos kukaan pääsi tänne asti niin kertokaapa te, voisiko loma olla ihan yhtä kiva ilman juomista?

Nyt taas sitten töihin ja arkeen johon ei kuulu alkoholi. Mitään lupausta en ole tehnyt tipattomuudesta tai sen kestosta, mutta hyvää se varmaan tekisi ja tällä hetkellä tuntuu, että eipä ole mitään tarvetta juodakaan. Katsotaan miten se fiilis kehittyy.

Onnittelut Vilma upeasti sujuneesta matkastasi :smiley: ! Se oli jotain muuta kuin pari viikkoa Kanarialla! Ennen kaikkea onnittelut ettei alkoholi pilannut lomaasi! Tervetuloa takaisin tipattomaan arkeen!

t. Juhani

Tervetuloa takasin Siperian kylmyyteen Vilma :laughing: noilla lomamuistoilla jaksaakin taas pitkään, kiitos kun jaoit niitä meillekin :slight_smile:

oih, kiitos Vilma matkakuvauksesta.
on tosiaan vähän eri meininki kuin parin viikon löhöloma Kanarialla tms. kuten Juhanikin tuossa totesi.
ja kun noin pitkälle lähtee onhan siinä aivan eri mentaliteetti alkujaankin. uusia kokemuksia ja hienoja muistoja saitte varmasti. mutta kiva kun tulit takas! :smiley:

Pakko oli pitkästä aikaa kirjautua sivustolle ja tulla kehumaan Vilman matkakertomusta. Kivasti kerrottu. Mielenkiinto säilyi koko ajan. Melkeinpä sieluni silmin näin sinut ja miehesi siellä lomailemassa.
Olen edelleen käynyt lukemassa tekstejänne. Sylvian kirjoituksia myös olen mielenkiinnolla seurannut.
Oma tilanteeni on hyvin tasainen. Arki sujuu ilman Alkoa ja viikonloppuisin pe ja la otan sen verran ettei kanuuna ole seuraavana aamuna kaverina. Määrät on kuitenkin huimasti pienempiä kuin pari vuotta sitten. En nyt tällä hetkellä koe tarvetta taistella tipattomaksi kun juominen pysyy enempikin maistelun tasolla.
Oikein ihanaa kevään odotusta ja täällä taustalla seurailen mikä meininki on porukoilla.

Kiitos kaikille kehuista. Kirjoitan matkasta paljon lisää, teen oman matkakertomuksen siitä. Ehkä lisäilen joitain pikkujuttuja tännekin vielä.

Fatlady, upeaa kuulla, että olet päässyt tilanteeseen jossa koet alkoholin käytön olevan tasapainossa. Sehän se on pääasia, ei se pitääkö jotain tipatonta. Itse olen ajatellut aina välillä ottaa väliviikkoja ihan vaan siksi, että oppisin sellaiseen tapaan että joka viikonloppu ei tarvitse juoda. Opetan aivojani erilaiseen elämään sillä tavalla. Vielä en tiedä tuleeko toimimaan, mutta pääasia kai on, että jotain tekee asialle minkä kokee olevan jotenkin pielessä.

Vautsi, mikä matka! Lihakeiton hajuiset puhtaat pyykit :laughing: :laughing: :laughing:

Olen kateellinen. En ole koskaan juuri Chilestä haaveillut, mutta matkustaisin mielelläni paljon nykyistä enemmän, jos siihen olisi aikaa ja varaa. Ja nyt haluaisin Chileenkin!

Sitä en itsekään tiedä, miksi matkoilla(kin) pitää juoda. Ja nimenomaan niillä. Että se mielikuva jo ennen lähtöä on sellainen, että ihanaa kun voi piipahdella päivälläkin kaljalle tai viinilasilliselle ja että iltaisin voi syödä ja juoda ulkona jne. Mitään örveltäviä votkaturisteja mekään ei olla; jos viikko ollaan lomalla niin ehkä kahtena iltana mennään ruoan jälkeen vielä jatkoille ottamaan drinksut, mutta nykyisin on selviö, että majapaikassa on aina tissuteltavaa ennen nukkumaan menoa. Ja kun asiaa rehellisesti mietin, niin onhan ne määrät lisääntyneet koko ajan. Alkuun meillä oli korkeintaan pari olutta tai viinipullo, nykyisin “harrastamme paikallisia juomia” eli ostamme aina jotain paikallista likööriä tai muuta väkevää juotavaa iltatissuteltavaksi. Ja kunnon harrastajina vielä niin, että on mieluiten kahta eri sorttia, kun eihän sitä nyt voi jättää jotain tiettyä makua maistamatta…

Mutta joka tapauksessa tosi kiva lukea matkakertomuksia, kiitos Vilma!