Niinpä, miettimisen arvoisia asioita, tärkeitä näkökulman muutoksia. Ja minullakin on ollut nuorena tuo Metsänpeiton kuvaama sama päähänpinttymä, etten saa olla onnellinen, koska muutkaan ympärilläni eivät ole. Omalla onnellisuudella ja sen näyttämisellä tekisin väärin äidilleni, joka ei ole onnellinen, joten minullakaan ei ole siihen oikeutta. Aika hurjia mietteitä. Nyt ne tuntuvat todella vääriltä minua itseäni kohtaan. Olen ollut äidin oikkujen armoilla ja sen tunnemaisemassa kiinni.
Vielä aikuisenakin hän puuttuu elämääni sillä tavalla, että jos kerron jonkin asian hänelle ääneen, mitä olen suunnitellut tai miettinyt, hän sanoo, ettei se onnistu, ja siihen hän löytää perustelut. Joissain asioissa hän ei tee näin, koska hän pitää niistä, mutta suunnitelmistani, joista hän ei pidä, hän käyttää niissä aika kovaa henkistä väkivaltaa mielestäni. Sen hän kuittaa vain oikeudella kertoa oma rehellinen mielipiteensä. Hän on siis hämmentänyt elämääni omilla mielipiteillään aina. Onko toisaalta ihme, että olen yhä näin epävarma.
Katson nuorempia ihmisiä ja heidän elämänsä näyttää täydelliseltä. He ovat kirjaimellisesti kuin kultalusikka suussa syntyneitä. Tai sitten ei. Mistäs voin tietää. Olen alkanut kuitenkin tuntea surua siitä, että minulla ei ole ollut nuoruutta, kuten heillä. Nuorena minulla ei ollut tulevaisuutta. Se oli se päähän pinttynyt ajatus, että olen huonompi kuin muut ilman mahdollisuuksia. Suoritin asioita, joista kuvittelin löytäväni onnellisuutta. Elämäni on ollut taistelua ja sitä lievitin alkoholilla. Oli hyviäkin hetkiä, kausia, mutta alkoholinkäyttö onnistui ne kyllä lahjakkaasti pilaamaan.
Ehkä tämä on tätä raitistumisen myötä välttämätöntä tunteiden kohtaamista. Kuten Putkis sanoo: “Pelkään, mutta en pakene.” Pelko on tunne, mutta hänen ei enää tarvitse juoda paetakseen tunnetta pelosta. Tämä siis oma tulkintani lauseesta. Näkisin oman prosessini raitistua pysyvästi vastaavanlaisena. Alkoholimenneisyys ja sitten on tämä uusi alku. Alkoholi edustaa sitä vanhaa minää, joka oli juuttunut masentaviin tulkintoihin ja juttuihin. Alkoholismillani ei ole enää polttoainetta.
Aamukahvi ja leipä tuntuvat tässä hetkessä niin ihanilta ja arvokkaita asioilta. Koen iloa, jota en ole tuntenut taas aikoihin ilman viinaa.
Suvussani käytetään yhä runsaasti alkoholia. Kaikki he ovat ihmisiä, joilla ei ole mitään ongelmaa alkoholin kanssa. Sairaudentunne alkoholismiin on ensimmäinen keino päästä elämään alkoholista vapaata elämää. Se on sysäys. Sitä ei kannata pelätä vaan ottaa uteliaana vastaan. Tämän sanoisin itselleni 10 vuoden taakse.
Vielä se unohtui. Tänään 19 päivää raittiina 10 viikon putken jälkeen. Voiko mahtavampaa alkua päivälle olla.
Vielä tuosta juomisen petaamisesta. Minulla on siis tulossa lähitulevaisuudessa reissu, jossa kuuluisi käyttää alkoholia. Siellä voi olla hieman kiusallista olla täysin raittiina. Ilmoittaudunko mukaan vai jätänkö menemättä. Vielä on aikaa pohtia asiaa, mutta vielä joku aika sitten olin varma, että menen ja juon. Hallitusti. Mutta sehän on se sama ansa, johon ystäväni sai minut houkuteltua sinä päivänä, kun päätin luopua raittiudesta. Kuljettiin pitkin oluthyllyjä ja valikoitiin juomia. Alkoonkin piti mennä huolellisesti valikoimaan. Juodaanko tätä vai tätä. Oisko punainen vai valkoinen viini. Olen ehkä vähän vihainen tästä vieläkin kaverilleni. Voi vitsit, mikä kurja temppu häneltä! Emme todella ole enää juoneet yhdessä. Houkuttelu on kyllä jatkunut entiseen malliin. Olen vahvempi kuin aiemmin. Minulla on sairaudentunto alkoholiriippuvuuteen.
Tällä hetkellä en uskalla sanoa, lähdenkö reissuun mukaan ja ajattelenko olevani selvinpäin. Pitkä aika humalaisten seurassa voi saada minut ratkeamaan, olen nimittäin baaritiskillä ratkennut useamman kerran, vaikka olen lähtenyt juhlimaan selvinpäin. Luottoa itseäni kohtaan siinä ympäristössä ei ole, mutta toisina päivinä on. Riippuvuuteni on vahvaa, mutta onko se nujertanut minua vielä? Ei. Kun huoneisto täyttyy juoduista ja juomattomista juomista ja porukka railakkaasti juhlii, mikä on minun funktioni olla tässä seurassa selvinpäin. Esittää kuin olisin osa humalaista porukkaa ja yhtä fiiliksissä ja sosiaalisesti estoton? Voihan se olla, että olisin vähän outo tai sitten just se alkoholisti, joka ei voi juoda. Olen yhdelle (tai itseasiassa kahdelle) seurueen jäsenelle kertonut aikoinaan, että minulla on alkoholin kanssa ongelmia. Se olisi juoruille mahtava alusta. Ehkä jätän menemättä. Toisaalta surettaa, että joutuu kieltäytymään ja jäämään paitsi reissusta. Jos en olettaisikaan, että kaikki juo? Jos lähtisinkin reissuun eri mielellä. Sellaisella normaalilla mielellä, eikä tällaisella alkoholistisella asenteella, jonka mukaan kaikki ovat yhtä kreisibailaajia kuin minä olen ollut. Jospa lähtisinkin selvinpäin uteliaana porukkaan mukaan! Tiskiltä ottaisin vaivihkaa alkoholittoman ja hotellissa laittautuessa kaataisin lasiin alkoholittoman juoman. Esittäisin, että juon. Alkoholiton toimisi korvikkeena ja illan edetessä selväpäisyys toisi onnistumisen tunnetta. Se voisi onnistua. Kukaan ei huomaisi mitään ja minun ei tarvitsisi jäädä yksinään kotiin.
Olen muuten alkanut miettimään sitäkin, onko haave, jossa kouluttautuisin vielä pidemmälle, minun omani vai vanha selviytymiskeino saada sitä kautta uusi titteli, jolla saada arvostusta ja hyväksyntää muilta.
Olen miettinyt lapsuuttani, jossa minulla oli esimerkiksi jokin vaate, josta pidin, jonka olin itse hankkinut. Äitini haukkui sen. Hän sanoi, ettei tykkää siitä, koska siitä tulee mieleen joku piika tai vastaava. Jos minulla oli jokin uusi hiustyyli, siitäkin löytyi haukuttavaa. Jos haaveilin tietyn tyylisistä hiuksista, jotka olin nähnyt jossain nuortensarjassa, äitini ei tykännyt mallista koskaan. Jos minulla oli haave, joka ei ollut äitini mieleen, hän sanoi, ettei minusta ole siihen. Olin myös lahjaton harrastuksissa, joista hän ei tykännyt, mutta joihin minulla oli kiinnostusta. Jostain syystä, koen äitiäni kohtaan sääliä. Jotain ihme myötätuntoa, kuinka vaillinainen hän on ollut kasvattajana ja kuinka (ilkeä?). Toisaalta hänkin on aina janonnut ulkoista hyväksyntää omasta riittävyydestään ja kulissit on pidetty kunnossa. Altavastaaja lapsi on ollut hyvä kohde epäsuoraan aggressioon. Inhosin sitä, kun meille tuli lapsena minun vieraitani, ja äitini kantoi huoneet täyteen herkkuja/jäätelöä/karkkeja. Ja minä kuulin hänen ystävällisen puheensa läpi sössötyksen, kun oli viineissä. Ja olin kiusaantunut. Jos meillä ei ollut ketään vieraita, sain jäädä yksin huoneeseeni ja äitini sai rauhassa sammua viinilasinsa ääreen. Harrastukseni oli äidilleni toisarvoisia. Siihen aikaan me lapset olimme kyllä omillamme toimeentulevia ja kuljimme kaikki välimatkat kävellen/pyörällä/potkurilla. Harvoin olimmekaan kyytiä vailla vanhemmiltamme, eikä äitini edes sellaiseen kuljettamiseen olisi kyennytkään. Olihan hän viikonloput viineissä. Toisaalta koen, että olen saanut mennä hyvin vapaasti omissa harrastuksissani. Se ei ole ollut ostoskeskuksissa maleksimista, vaan aktiivista omaan harrastusyhteisöön kuulumista.