Tavallinen tarina

Olen ihme kyllä edelleen raittiina. Tänään viimeksi vietin Alkon edessä olevalla penkillä pitkän tovin ja punnitsin kahden vaihtoehdon välillä. Kun millään ei tunnu olevan mitään väliä, niin sama kai se on juoda. Otteeni elämästä on jotenkin kirpoamassa ja en jaksa nähdä edes lapsissani syytä elämälle tai juomattomuudelle.

Miksi sitten en juo? Jostain kumman syystä pelkään sitä hetkeä, kun juominen loppuu ja olen taas silmäkkäin arjen kanssa. Vaikka olo on nyt paha, niin juomisen loputtua se on monin kerroin pahempi. Niin on aina ollut ja niin on aina oleva. Minun pitäisi pystyä juomaan itseni hautaan tai haudan partaalle, mutta siihen en pysty. Pystyn juomaan enintään viikon putkeen, tiedän tämän itsestäni, ja tämän jälkeen alkaa se hirvitttävä paluu elävien kirjoihin.

En siis juo, koska pelkään juomisen jälkeistä aikaa.

Voisinpa Toivoton istua kanssasi siinä penkillä ja valaa sitä toivoa sinuun, sitä kuitenkin on, usko pois. Ollaan yhtä matkaa tätä polkua taaperrettu ja itse asiassa tänään töissä tulit mieleeni. Siksipä pitikin tulla katsomaan, oletko vastaillut. Oma äitinihän sen viimeisen huikan otti ja kyllä se on koville ottanut. Jos vain jaksaisit ottaa lääkitystä, niin olo alkaa tasaantua, viina ei sovi siihen mukaan…lähetän täältä kunnon rutistuksen!!!

Tähän tilanteeseen tuo lohtua ja antaa tukea ymmärrys siitä, että samaa ongelmaa vastaan taistelee niin moni. Elämäntilanne on erilainen, mutta ongelma sama. Sinun kanssasi deToro tämä yhtä matkaa kulkeminen on hämmästyttävän samankaltaista, lähtien liikkeelle samanlaisesta katastrofista pikkujouluissa. Polun pohja on molemmilla erilainen ja metsä ympärillä, mutta matka on samaan suuntaan. Ja taitaa polut mutkat ja juurakotkin olla samanlaisia.

Tilanne on kyllä jopa absurdi, koska olen pysynyt juomatta, mutta muuten kaikki on mennyt alamäkeen. Perhe ja sukulaiset kehottavat ryhdistäytymään, mutta millä ihmeen voimilla minä ryhdistäydyin, kun niitä voimia ei ole. Töistä tulee viestiä, että olisi parempi kun olisit täällä pitämässä puoliasi, koska “kohta rytisee”. On aivan hirveä työ koettaa pitää päätä kasassa, kun vaateita tulee joka puolelta ja minä en jaksa niihin vaateisiin vastata. Tämä taas johtaa tasapainoiluun kaiken luovuttamisen kanssa ja näin ollen sielu huutaa viinaa hätiin, kun maailma tuntuu olevan minua vastaan ja mistään ei kuitenkaan tule mitään.

Mutta tämänkin päivän aion olla juomatta. En kaikkina hetkinä tiedä miksi, mutta kai joku voima kuitenkin vetää nenää pinnan päälle.

Toivoton kirjoitti

Hyvää Yhteisvastuun avauspäivää!

Olet elämässäsi ajautunut tilanteeseen, josta selviytyminen edellyttää vahvaa asiantuntija-apua. Viikolla kuulin radiosta pätkän Kalle Lähteen haastattelua, jossa hän (Happotestin kirjoittaja) kertoi selviytyneensä raittiuteen 28 vuorokauden mylly- tai Minnesotahoidon käymällä.
Olen tavannut lukuisan joukon tällä tavalla raitistuneita alkoholisteja, ja henkilökohtaisia tovereitakin heistä on muutamia.
Työnantajan kanssa voisit keskustella sairauslomasta tällaisen neljän viikon hoitojaksosta ja jos rahasi eivät riitä, kunnalta mitä todennäköisimmin saat lääkärinlausunnolla.

Ensimmäiset asiat ensiksi

Toivoton kirjoitti

Hei, mite sulla menee ja mitä kuuluu?

Tänään et ole yksin

Kiitos lomapuisto kysymyksestäsi.

Day by day, sanoi Rambo ja sama pätee minuunkin. Minulla ei ole syytä olla juomatta. En haluaisi olla juomatta edes itseni tähden, puhumattakaan muista. Tunnen olevani yksin ja halvaantunut kotiin. Minulla ei ole voimia mennä ryhmiin tai edes ulkoilla. Olen vain sisällä ja ihmettelen. Koetan rimpuilla päivän iltaan ja odotan yön tuomaa hiljaisuutta. Yöllä sitten torkahtelen ja mietin kaikkea maan ja taivaan välillä.

Mutta juomisen suhteen olen vielä saanut pysytettyä itseni kurissa. Pelkään nimittäin, että sen huikaisevan nousuhumalan jälkeen alkaa turtumuksellisen juominen, jossa vain juon ja muulla ei ole merkitystä. Käytännössä siis aamulla käyn kaljaa tai viinaa ja selaan padia, kuuntelen musiikkia ja sammun. Herätessäni kaikki toistuu. Ja tätä kestää sitten useamman päivän. Känniviesteily ei onneksi tule kysymykseen, koska minulla ei ole ketään kenelle viesteillä.

Sen verran uutta, että sain Opamox -reseptit. En tiedä tuoko tämä lääke helpotuksen vai viekö se minut suoraan helvettiin. Lääkkeen tuoma rentoutus ja hyvä fiilis ajaa minut helposti taas juomaan. Toisaalta kaipaan myös lääkkeen tuomaa helpotusta, koska olo on niin huono, että alkaa olla piippu ohimolla.

“Ryhdistäydy” sanovat läheiset. Eivät ymmärrä minua, joten en kohta pidä heitä enää läheisenä.

Tästä tulikin varsinainen sairaskertomus.

Itse säilyin alkuvaiheessa elävien kirjoissa diapamin avulla. Olin näet päättänyt lopettaa juomisen sekä päätynyt siihen tulokseen, että en tule itse päättämään päiviäni.

Ihme lääke kun sen avulla pystyi syömäänkin jotain ja olo helpottui muutenkin paljon.

On tosi hyvä Toivoton että jaksat kirjoitella tänne. Minusta näyttää että olet pahemman puoleisessa burn outissa ja se vaatisi todella ammatti apua, ei vaan terveyskeskuslääkärin kirjoittamia huumelääkkeitä. Jotenkin tuntuu siltä että läheisesi ovat edesvastuuttomia kun eivät näe tilaasi. Sinulla ei vaan ole alkoholiriippuvuus sinulla on myös vähintään keskivaikea masennus ja se vaatii nyt hoitoa. Se ei ole mikään maailman loppu vaan siihen on saatavilla hoitoa ja siitä on hyvät mahdollisuudet toipua. Alkoholikin sotkee tosi paljon elämää mutta nyt ei ole kyse enää siitä ja voihan olla että tuo masennus on kehittynyt juuri sen takia. Sinulla on taitanut olla myös tosi stressaava työ mikä on myös väsyttänyt sinut.
Olisi hyvä jos etsisit suoraan apua tuohon masennusongelmaan ja saisit oikean psykiatrin tekemään hoitosuunnitelman.
Siitä se sitten pikkuhiljaa alkaa elämä tuntumaan elämisen arvoisena, koska itse asiassa elämä on ihan mukavaa kun mieli vain on kunnossa ja on saanut karisteltua alkon kannoiltaan.
Sinulle voimia toivoen! Kohtalotoverisi.

Huomenta Toivoton!

Komppaan Kyntöhärkää, luultavimmin sinulla on masennus/burn out, eikä näihin avun saaminen terveyskeskuksessa ole aina niin helppoa. Mitä itse luulet tai arvelet tästä teoriassta: ehkä olet tosiaan käyttänyt alkoholia kainalosauvana selvitäksesi masennuksen kanssa ja arjen järjettömistä paineista tai masennus on kehittynyt juomisesta ja siitä että olet kiireen takia unohtanut antaa itsellesi lepoa ja huolenpitoa?

Ihminen voi ajaa 120% tehoja itsestään aikansa, kunnes tulee stoppi. Tälle palstalle sopii ehkä surkuhupaisasti vertaus ajaa vanhalla ladalla koko ajan ryyppy päällä… ei ylikuormaa kestä kone, saati ihminen. Tuolta alhosta voi nousta, on noussut moni muukin! Sääli, että läheisistäsi ei nyt ole apua… joskus ryyppykuvio on tietyllä kierolla tavalla palvellut heitäkin antaen aihetta ylemmyyden tuntoon ja haukkuminen/mykkäkoulut ja hyvittely-yrityksesi olleet jotenkin kuitenkin makoisia.

Mutta nyt on kyse sinusta ja siitä, että yrität pelastaa itsesi, muut asiat ratkeaa tavalla tai toisella ajastaan. Ehkä putkahdat jotenkin uutena miehenä tuosta mustasta tunnelista valoon, kun jaksat ryömiä sen läpi.

Mulla oli myös helvetillinen ajanjakso aikanaan, mutta sen sietäminen kannatti, koska nyt tunnen itseni paremmin ja vähän kirkastui elämänarvotkin. Ehkäpä loppuelämässä osaan satsata oikeasti iloa tuottaviin asioihin ja ihmissuhteisiin.

Mieti asioita, jos jaksat, käy edes pikkukävelyllä luonnossa. Siellä mieli tyyntyy. Hae ammattiapua. Kaikki keinot kannattaa käyttää. Minä ja varmaan moni muukin myötäelää taistelussasi… tai taivalluksessasi kohti raittiutta ja Toivoa.

Hetki kerrallaan. Voimia sinne!

Huomenta, Toivoton!

Kyntöhärkä ja metsänpeitto kirjoittavat hyvää asiaa.

Sinulla on oikeus hakea itsesi vuoksi ammattiapua. Mielestäni pelkkä lääkitys ei ole riittävä tai oikea juttu, vaan tarvitset sairauslomaa. Puhu rehellisesti siitä työpaikkalääkärillesi tai päihdelääkärille.

Tyyneyttä hyväksyä asiat, joita et voi muuttaa, rohkeutta mitkä voit!

Tänään et ole yksin, meitä on paljon, jotka haluamme sinun selviytyvän

Me todellakin haluamme sinun selviytyvän, Toivoton.
Itsekin vakavasta masennuksesta toipuneena suositan sinulle ammattiavun hakemista. Tk:t ja työterveydet luottavat liikaa lääkkeiden voimaan, mene rohkeasti lähimpään mielenterveysyksikköön, mikä se asuinpaikkakunnallasi onkaan. Pyydä päästä sisälle johonkin hoitolaitokseen, niitä on sellaisiakin joissa ollaan päivät ja tullaan yöksi kotiin, tai sitten osastolle muutamaksi viikoksi. Siellä sinulle etsitään turvallisesti juuri sinulle sopiva lääke ja autetaan keskustelun avulla löytämään ja avaamaan ne solmut jo ovet joita et nyt itse löydä.

Masennus on vakava sairaus, siihen sairastumista ei pidä hävetä. Apua on saatavilla, sinun pitää nyt vain jaksaa pyytää sitä. Unohda nyt perheesi mollaukset ja syyttelyt, he pärjäävät keskenään eivätkä näytä haluavan auttaa sinua. Et siis ole heille mitään velkaa. Itsellesi olet velkaa hyvän elämän ja oikeutettu apuun sen löytämiseksi.

Olet ajatuksissani, Toivoton.

Tänään tulit Toivoton mieleeni ruokaupassa, huolen häivä mielessäni pohdin, miten jakselet. Yhtä matkaa kuljettu joulukuusta raittiuden polulla. Oman tekstini otsikko on itsekkyyttä kehiin. Sitä tervettä itsekkyyttä ja oman itsensä rakastamista hyvällä taholla lähetän sinulle. Niinkuin muutkin ovat täällä jo kirjoittaneet, anna itsellesi parasta ja käy juttelemassa jonkun kanssa. On kohtuutonta, että lähipiiri pyytää ryhdistäytymään, siihen ei pysty, jos ei voimia ole. Anna Toivoton jonkun hyvän ja osaavan auttaa sinua. Olet ajatuksissa!

Kiitos kaikille tuesta, ymmärryksestä, ajatuksista.
Valitettavasti kuulumiset ovat huonoja. En oikein tiedä mitä tapahtui. Kaikki tapahtui niin nopeasti. Jälkeenpäin ajateltuna voin vain todeta, että hermoni ovat olleet jännittyneet äärimmilleen ja pienikin ärsyke on voinut viedä minut mihin suuntaan tahansa.
Perjantaina olin koko päivän erityisen ahdistunut, voisi sanoa jopa että olin tuskainen. Alkuillasta meillä tuli puolison kanssa sanailua jostain mitättömästä kotihommasta, jota en ole saanut tehdyksi. Sitten hän sanoi, kuinka eräänkin tuttavaperheen mies on niin aikaansaapa, pitää perheestään huolta jne. Silloin kamelini selkä katkesi. Siirryin elämässäni ohjastajan paikalta matkustajaksi. Kaikki järki, hallinta ja tunne hävisivät pois. Toimin kuin kone: hyppäsin autoon, ajoin kauppaan, oston kuusi isoa lonkeroa ja ajoin rantaan. Rannassa otin rauhoittavia ja join ne lonkerot. Seuraava havainto on kotisohvalta.
Nyt on sitten aivokemiat totaalisen sekaisin, vaikka en tuon enempää juonutkaan. Se lienee tämän tapauksen positiivisin asia. Juomiseni pysähtyi kuuteen lonkeroon. Tosin kyse ei ollut mistään kevyestä kännistä, koska kyytipoikana oli rauhoittavia.
Siinä siis katkesi raittius. Hävettää ja suoraan sanottuna oksettaa. Pelottaa tuo itsekontrollin menettämisen mahdollisuus. Miten sitä voi ennakoida? Miten saan pidetttyä itseni kurissa ja irti päihteistä, tapahtuipa elämässäni mitä tahansa? Ja elämässähän tapahtuu. Lähes päivittäin löytää syitä juomiseen, puhumattakaan sitten elämän isoista tapahtumista. Miten helvetissä voi mieli pimetä tuolla tavalla ja aivot siirtyvät hällä-väliä -tilaan?
Nyt olen aika lamaantunut. Pakotan itseni ulos. Menen vaikka metsään juoksemaan, kun vain saisin nämä perkeleet päästäni pois.

Moi Toivoton. Yllä onkin aika monta hyvää kirjoitusta yleistilanteeseesi liittyen. Painotat jatkuvaa alavireisyyttäsi jonka takana lienee masennusta yms. Ammattiapua kannattaisi harkita minunkin mielestäni.
Kysyt myös miten voisit pysyä alkoholista irti. Ottamalla siihen etäisyyttä pitämällä kotinne täysin alkottomana. Tämä ei luonnollisestikaan toimi jos on mahdollisuus hakea kaupasta “tarpeen” tullen sopiva turrutusannos. Lukiessani tekstiäsi jäin miettimään sitä, millaisessa kunnossa olet ajanut rannasta kotiisi? Miten pitkä matka ja miten suuri todennäköisyys ajaa joku kuoliaaksi ajokelvottomana? Positiivisinta retkahduksessasi oli, ettei tällä kertaa tapahtunut mitään vastaavaa. Anteeksi vertaistukistelu, mutta laittaa ehkä miettimään tätäkin puolta?
Joka tapauksessa tsemppiä ja parempaa uutta viikkoa.

Toivoton kirjoitti

Täältä sivusta katsoen sinulla on suunnan valitsemiseen ainakin kaksi mahdollisuutta.
Ensimmäinen on, että jatkat tähän astiseen tapaan saaden välillä raittiita pätkiä ja välillä juomakohtauksia.

Toinen on, että teet itsellesi selväksi pärjäätkö tulevaisuudessa alkoholin kanssa ilman apua. Jos pärjäät, ei sulla ole hätää. Jos johtopäätöksesi on, että et pärjää, oletko valmis tekemään mitä tahansa lopettaaksesi juomisesi. Tarkoitan, että olisitko valmis menemään päihdelääkärin vastaanotolle vaikkapa A-klinikalle keskustelemaan kestävälle perustalle rakennettavasta raittiudesta?
Vastuu on sinun.

Kyllä andante, mitä mietin tätäkin tyhmyyttä. Vaikka olenkin monenlaista mokannut humalassa, niin tätä syntiä en ole vielä tehnyt. Tämä on täysin uusi piirre hällä-väliä mielentilassani. Tiedostan myös Lomapuiston ajatuksen vastuusta mennä hoitoon tai mennä pakkohoitoon tai jopa hautaan.
Painotan alavireisyyttäni, koska se on se aito tunne, joka minulla on. Olen kirjoittanut ehkä liiankin avoimesti tänne, mutta onpahan ainakin yksi paikka, jonne voin kertoa syvimpiä tuntojani. Masennus tai burn out ovat taustalla, kuten mm. Kyntöhärkä kirjoitti. Tätä olotilaa olen paennnut juomalla, josta seuraa pahempi olotila. Kun pahempi olotila taas helpottaa, niin pakenen uudelleen juomalla jne.
Olen sairas. Olen loppuunpalanut epätoivoinen alkoholisti. Lisäksi taidan olla kaiken päälle itsetuhoinen ja kanssaihmisistä piittaamaton.
Jos jaksaisin, niin varaisin mökin jostain hevonvitunheinävedeltä ja menisin muutamaksi kuukaudeksi sinne. En olisi missään kontaktissa ihmiskuntaan. Olisin ja etsisin; koettaisiin saada selville, että kuka minä oikein olen ja mitä minä elämältäni haluan. Nyt eläminen oksettaa ihan fyysisestikin.

Toivoton kirjoitti

En ole lääkäri, mutta rohkenen sanoa, että yksikseen vetäytyminen ei todennäköisesti parantaisi tilaasi.

Mieti vielä tuota uudistamaani kysymystä ja siihen vastaamista.

Tänään et ole yksin

Olen samaa mieltä Lomapuiston kanssa, yksinäisyys ei ole nyt oikea hoitokeino sinulle Toivoton. Olet ollut ongelmiesi kanssa yksin jo liian kauan. Jos haluat parantua hakeudu lääkäriin. Toiset sanomat päihdelääkärille - no jos on hyvä päihdelääkäri, hän näkee myös masennuksesi. Jos minä saisin päättää hoidostasi laittaisin ensimmäiselle sijalle mielenterveysasiat. Alkoholismi hoidetaan siinä samalla, mutta alkoholismin alkusyyt selvitettäisiin.

Mutta minä en saa enkä voi päättää. Sinun on päätettävä. Lakkaa pitämästä kulisseja pystyssä. Niiden läpi näkyy kaikki.

Ps. en ole koskaan ollut AA-ihminen, mutta nyt ymmärrän mitä he tarkoittavat sillä nöyrtymisellä itseään suurempaa kohtaan (tai jotain sen suuntaista). Tuota jääräpäistä kyllä minä selviän yksin, en minä tarvitse ketään.

Hyvää varhaismaanantaita, Toivoton. Lainasin koko tekstiäsi jotta pysyisi mielessä. Yllä oli taaskin hyviä kommentteja joita hieman täydennän omasta näkökulmastani.
Ensinnäkin on erittäin hyvä, että kirjoitat avoimesti tilanteestasi. Sitä avoimempia vastauksia saat meiltä jotka ovat ehkä kokeneet samankaltaista.
Itse voin sanoa olleeni onnekas etten ole aiheuttanut sivullisille mitään peruuttamatonta vahinkoa juovina vuosinani. Itselleni kylläkin. Siksi painotan aina, ettei kenenkään joka vielä tunnistaa tilanteensa, tarvitse odottaa pohjakosketusta. Itsekin toteat - aivan oikein - olevasi sairas. Kaikki täällä kirjoittavat alkoholistit voidaan luokitella sairaiksi ihan virallisestikin. Kuitenkaan mielestäni ei ole niinkään tärkeää mitä jokin asia on tai ei ole, vaan se, miten sen kanssa elää ja miten sitä käsittelee.
Eristäytyminen ei olisi minunkaan mielestäni oikea keino itseensä tutustumiseen juuri nyt. Voisit sen sijaan yrittää etsiä oikeita rajoja sille tontillesi joka sinulla tällä hetkellä on. Oman tilanteen peilaaminen toisten avulla toimii paremmin kuin pako johonkin hevon kuuseen (maantieteellinen pako on käsite päihdetutkimuksessa).
Olet tehnyt mielestäni tärkeimmän askeleen myöntämällä ongelmasi avoimesti. Olkootkin, että se tapahtuu tällaisella foorumilla joka ei voikaan vastata todellisia olosuhteitasi. Kaiken minkä voi pukea sanoiksi, voi ottaa myös käsittelyyn. Sinusta kiinni!

Minusta on hyvä, että kirjoitat olostasi ja tuntemuksistasi… ja olethan saanutkin tukea ja arvioita. Tietyllä tapaa nämä ongelmat ovat samankaltaisia ja toisten kokemuksista on hyötyä. Onhan moni (mm minä) hakannut päätään seinään oikein kunnolla. :mrgreen:

Ongelmiin ei ole oikein maantieteellistä ratkaisua; raivohullut apinat niskassa pysyy kyllä kyydissä, vaikka menisi minne. Olen tätä kokeillut ja sama sonta on edessä paikkakunnasta riippumatta. Tavoitan kyllä tuon ajatuksen vetäytymisestä ja hiljentymisestä ja itsensä etsimisestä omassa rauhassa. Entä jos sen aika olisi hiukan myöhemmin? Jos ongelma on ympäristö ja väärä seura, toki paikan vaihto auttaa, mutta jos ongelmana on itse itselleen, tilanne voi yksinäisyydessä pahentua ja edessä vaikka tolkuton ryyppyputki ja totaalinen tuho.

Omasta kokemuksesta ja muita sivuista seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että jos olo ei juomisen lakattua suht pian korjaannu, silloin on muitakin ongelmia kuin pelkkä alkoholiriippuvuus. Join aikanaan lähinnä turruttaakseni itseni ja kun yritin olla ilman ja tajusin, että viina ei toimi enää toivotulla tavalla, vaan olen joka kerran pahemmissa ongelmissa kännissä, niin olo oli hirveä. Alta paljastui loputon tuska ja tietyllä tapaa tunne-elämältä vinoon kasvaminen jo alun alkaen ja jollain tapaa se lohduttoman yksinäinen, ikävissä oloissa elänyt lapsi. Oliko juominen jotenkin ollut sekä suoja, että este henkiselle kehitykselle? Olin lapsukainen nelikymppisen hahmossa… :laughing:

Eikä itseensä tutustuminen oikein onnistu edes tuurijuoppona vaan pidemmässä raittiudessa. Löytyy muita keinoja sietää olojaan. Riidan jälkeen voi lähteä lenkille tai istuskelemaan luontoon. Sekin muuttuu ajastaan yhtä automaattiseksi, mitä juodessa on “tuttipullo” eli viina. Ajatusketju lakkaa pyörimästä kehää “nyt v*tuttaa ja siihen viinaa”. Ankeatkin tunnetilat menee ohi ja ne oppii sietämään selvinpäin ja alkuun mulle riitti lykkääminen, en kieltänyt ajatusta juomisesta kokonaan, vaan ajattelin, että odotan ainakin puoli tuntia tai iltaan. Silloin se on ainakin tietoinen päätös, eikä refleksi.

Masennukseenkin on monia hoitokeinoja. Ainakin nukkuminen pitää saada kuntoon, säännöllinnen ateriarytmi ja kevyttä liikuntaa. Itsemurha tietysti voi pyöriä mielessä, mutta omalla kohdallani jätin sen viimeiseksi vaihtoehdoksi, koska sitähän se on. Kaikki muut keinot kannattaa kokeilla ennen sitä, elämänsä voi saada hyväksi, paljon paremmaksi kuin uskookaan. Vaikkei elämä ole aina helppoa, olen tyytyväinen että olen elossa.

Toivoton, on hullua käyttää samoja keinoja ja toivoa eri lopputulosta! Jos nyt käyttämäsi toimenpiteet ei auta raitistumaan, kokeile jotain muita keinoja. Sinäkin voit ihan hyvin onnistua jättämään juomisen, kuten moni muukin on onnistunut. Samanlaista kompurointia se on useimmilla alkuun ollut. :slight_smile: