Kiitos kaikille arvokkaista kirjoituksistanne!
Perjantai oli paha päivä. Töiden jälkeen mietin tunnin verran, lähdenkö kotiin vai baariin. Vielä kotimatkalla hiljensin vauhtia pari kertaa, meinasin tehdä u-käännöksen ja ajaa Alkoon. Painoin kuitenkin kaasua ja ajoin kotiin. Kotona lähdin lenkille. Lenkin jälkeen nostelin painoja autotallissa ja istuin siellä miettimässä asioita. Sitten menin suihkuun, söin iltapalan, luin kirjaa ja kävin nukkumaan. Lauantaina heräsin levänneenä ilman krapulaa tai toisen päivän aloittavaa ryyppyä ja aamuhumalaa. Lauantaina heräsin voittajana.
Lauantaina ei tehnyt mieli juoda. Lauantai meni liikkuessa ja leikkiessä. Saatiin puolison kanssa aikaan rauhallinen keskustelu savupiipun nuohouksesta. Lauantai oli rauhallinen.
Tämä sunnuntai jatkui samalla tavalla. Olo on ollut rauhallinen. Olen ollut itselleni kiitollinen siitä, että en langennut perjantaina juomaan. Jos olisin langennut, niin helvetti olisi taas valloillaan. Miksi sitten en juonut perjantaina? Suurin syys siihen oli se, että olin juuri saanut mieleni ja ruumiini tasapainoon edellisen juomisen jäljiltä. En halunnut palata helvettiin. Mutta kyllä houkutus oli kova. Se “vittuun kaikki” ja “vitut kaikesta” myrkytti mieltäni koko perjantain ja huipentui hirveään kamppailuun itseni kanssa iltapäivällä. Ei se perjantai-ilta kiva ilta ollut, mutta siitä seurasi hyvä viikonloppu.
Mitä olen tehnyt raittiuteni vahvistamiseksi? Erittäin hyvä kysymys. Minä olen oikeastaan koko ajan ollut niin ahdistunut, että en ole tehnyt mitään muuta kuin koettanut löytää jokaisesta päivästä jotain elämisen arvoista. Olen käynyt läpi juomishistoriaani ja etsinyt sieltä erityisiä vaaran merkkejä, jotka ovat johtaneet juomisen aloittamiseen. Olen myös tunnustanut itselleni, että olen suhtautunut alkoholismiini liian löysin rantein ja olen tunnustanut sairauteni vain suuressa hädässä mutta kieltänyt sen, kun olen ollut vahvimmillani. Lisäksi olen huomannut, kuinka säälittävä itsesäälissä oleva ihminen minusta on tullut ja kuinka tämä luo koko ajan hyvän pohjan juomiselleni. Itsesääli ja minä vastaan muu maailma. Kun tämä ajattelu saavuttaa huippunsa, niin pullon henki pääsee pujahtamaan korvasta sisään. Tämän jälkeen tapahtumat eivät ole enää omissa käsissäni.
Kyntöhärän kirjoitus toi silmieni eteen näyn ja kurkkuuni palan. Näyssä olen aamulla hotellissa paniikissa, koska tunnen olevani vielä täydessä kännissä ja kokous alkaa tunnin kuluttua. En voi mennä tässä kunnossa kokoukseeen. Siispä ilmoitan sairastuneeni mahatautiin. Seuraavaksi tyhjennän minibaarin, jonka jälkeen menen kaupungille baariin. Myöhäisimmällä junalla kotiin. Loppua en koskaan muista. Herään kotona lattialta tai sohvalta. Aloitan kolmannen päivän…
Puistattaa pelkät muistot, mutta on erittäin hyvä, että näin on, koska näiden muistojen muistelu on yksi tekijä, joka pitää minut erossa juomisesta. Muistelu tosin johtaa myös helvetillisen syyllisyyden tunteeseen, joka taas johtaa itsesääliin, jonka huipentumana taas alkaa juotattaa… Ei! Tällä kertaa otan muistelun positiivisena muistutuksena siinä, mitä en enää koskaan halua kokea. Tällä kertaa minä olen viinan voittanut sankari enkä viinalle hävinnyt luuseri.