Tatuoinneista

Niinkö? no voi helvetti, ei parane sitten joutua ainakaan itse onnettomuuteen… Ennenvanhaan käytettiin rautaa myös tatuointimusteissa, joten esim magneettikuvauksessa vanhat kuvat saattavat tuntua kuin revittäisiin jotankin ihonläpi, tosin niistä väreistä on aikaa helvetisti, itellä ainakaan ole mitenkään vaikeuttanut magneettikuvauksissa käynti (vaikka varoittivat, että saattaa alkaa kuumentua tatuoinnit ja sattumaan helvetisti, näin ei kuitenkaan käynyt) ja se muste on 1-2mm ihon alla, ei lihassa asti… Jotenkin tuntuu jännältä, että miten tuo estäisi mitään leikkausta??? Väitettiinhän sitä joskus myöskin ettei voi antaa epiduraalia alaselkään jos on tatuoitu, tämäkin väite on kumottu… ja hyvin on epiduraali mennyt vaimollekin 2 kertaa synnytysten yhteydessä vaikka on alaselkä tatuoitu…
Tuosta haluan nyt kyllä hyvät perusteet miksi tatuointi estäisi selän leikkauksen? mulla on ainakin ihan nätisti onnistunut kaikki selänkuvaukset, akupunktiot, kuvan läpilyödyt piikit selkärankaan asti (kortisoni + pitkävaikutteiset särkylääkkeet) yms. Ja kyllähän se kirurginveitsi nyt sen tatuoidun kohdankin läpi menee… EHKÄ joillakin 50 vuotta sitten tehdyillä väreillä saattaa estää esim kuvantamisen juurikin lyijyn/raudan yms paskan takia mitä oli tatuointi väreissä silloin. Nyt ollaan ihan eri maailmoissa kuin silloin laitteiden ja värien suhteen… Jos taasen tarkoitat sitä, että lääkäri ei näe leikata koska iho olisi musta, niin entäs sitten neekereillä leikkaus?? tai jos tatuointi on tehty uv-väreillä mitkä näkyvät esim vain yökerhoissa / tai uv-valoilla eikä päivänvalossa ollenkaan. Nyt jotain perusteita.

Oon mäki sikäli konservatiivinen (tosin ymmärtääkseni sana tarkottaa muuta) että olen kyllä aina valmis hakkaamaan vasaralla koteihin murtautujien kallot halki, ja niin meilläpäin sellasille tehdäänkin. Mutta en kyllä välitä paskaakaan siitä onko jollain palveluammattilaisella tatuointeja vai ei… tai no, kaipa välitän sen verran että katson ja arvioin että onko tatskan ottajalla silmää estetiikalle vai ei.

Jep, tämä on päässyt lipumaan ohi aiheen, siis itselläni, neurokivulla ja muilla, koitetaan pitäytyä itse topicin aiheessa, ettei lukko napsahda. Jatketaan keskustelua vaikka uudella topicilla.
Mutta samoilla linjoilla ollaan, ei haittaa pätkääkään tatuoinnit, ellei ihan törkeästi oli räiskitty kuvia sinne sun tänne mitkä ei liity mitenkään toisiinsa, tai vaikka ei liittyisi toisiinsa niin ainakin, että samalla alueella olisi edes osattu yhdistää tatuointi aihetta, ettei ole kädessä esim kukkanen, kirkkovene, pääkallo, lapsen nimi, ankkuri yms. ymmärsit varmaan pointin ja tätä varmaan haitkin. tosin ei sekään haittaa minua, rumalta vaan näyttää / pistää silmään rumasti, itse kun tykkään hienosti tehdyistä tatuoinneista ja niiden yhteisharmoniasta.

Itse asiassa jos tilanne on se, et liikuntakyky on uhattuna jonkun tapaturman takia, niin kyl silloin leikataan, vaikka olis tatskoja leikkausalueella. Yrittävät välttää tatuointialuetta, mut jos ei ole mahdollista, niin sit leikataan tatskojen päältä. On joitan selkäleikkauksia, jotka voidaan tehdä etukautta ja myös sellaisia, joissa ei tarvi tehdä isoa leikkaushaavaa, vaan voidaan mikrokirurgiana toteuttaa, jolloin reiät on aika pieniä. Muistaakseni uusimmat tatuointivärit ei oo niin riskialttiita, eivätkä oo este leikkauksille ja epiduraalille.

Mulle joskus ei suostuttu laittaa akuneuloja tatskan päältä, mut onneks oli sellainen tatska ja alue, et pystyi laittamaan osumatta musteeseen.

Ammattimainen tatuoija tietää mihinkä ei tatuoida ja värit ovat varmasti turvallisia mutta kuten kesäisin näkee nii ei tiedä mitä sielä on, olen nähnyt yhden niin tulehtuneen tatuoinnin että se oli rupea etupäässä ja mätää alla, onkohan hieno kun paranee. Vyö ruusu tekee myös melkoista jälkeä ja se voi tulla kelle vaan.

itse kun olen päästä nilkkoihin asti tatuoitu niin olen infonnut leikkaavaa lääkäriä yleensä missä mikäkin kuva on otettua jne. joku kirurgi joskus sano (oli valistunut tapaus) että suomessa otettujen kuvien läpi uskaltaa jopa pistää jos tarve tulee. ja kunnon hä’tä tilanteessahan ne vetää läpi vaikka olisi paskalla kuva tehty.

Itsellä on selkärangan vika, mitä ollaan kuvattu magneetilla (vanhoilla väreillä missä oli rautaa joukossa, siis noin 50 vuotta sitten, niin laite ns repisi niitä hiukkasia irti, sen kyllä huomasin kun unohdin sormuksen käteen, että vetovoima on melkoinen… tosin tatuoinneissa ei missään tuntunut mitään kuumotusta), akupunktiossa taasen oma akupunktiolääkäri jopa muisti pistos kohdat tatuoinnin perusteella (kokoyläselän kokoinen pääkallo, missä menee 4 käärmettä alapuolella) niin mihin kohtaa tatuointia pistää, pistos kohdat sattui olemaan pitkän kielen kohdalla, eli kyllä ne akupunktiossakin pistää tatuoinnin päälle, kolmanneksi minulle ollaan pistetty paikallispuudutteena + kortisonia suoraan tatuoinnin läpi kahteen kertaan, ensimmäisellä kertaa 4 kohtaa toisella 3kohtaa, ja viidentenä, vaimolla on alaselässä tatuointi niin ei ole epiduraalissakaan mitään sanottu. Joten, ei ole mikään riski mihinkään kun ottaa tatuoinnin liikeessä TAI esim kuten minä, otan kaverilla ketä on töissä tatuointiliikkeessä, niin hänellä on kotona steriilihuone missä käyttää värikippoja vain kerran, eli jos tekee liikaa sopivaa väriä heittää ne pois, samaten neulat heittää pois, itse jopa koneen purkaa aina osiksi ja keittää suolaliuoksessa + välillä menee noin 20 pariakin hanskoja kun välillä otetaan pois ja käydään tupakalla kun tehdään pitkiä prosesseja (jopa yli 8 tunnin, liikkeet yleensä tekee max 2tuntia) joten edes hetken pois olleita hanskoja ei uusiksi käytetä vaan suoraan roskiin. Neuloja kyllä kerää isoon lasipulloon, kun niitä ei roskien mukana uskalla pois heittää, ettei vain satu ketään roskisdyykkareita osumaan ja he saada mahdollista infektiota jos jollakin tatuoitavalla ollut jokin tauti tai vaikkapa eri veriryhmä.
Ei turvallisia värejä ei myydä enään edes ulkomailta tilattuna, erittäin tiukat hygienia asetukset niissä, kuitenkin kun ihonläpi mennään ja pääsee hieman rikkomaan ihoa joten vertakin tulee. kuitenkin syvyys on vain pari milliä, eli ei mennä minnekään lihakseen asti eli ei verenkiertoon pumpata niitä värejä ruiskulla :smiley:
Itsekin olen nähnyt esim entisellä armeija kaverilla erittäin pahan näköisen tatuoinnin, sanoi, että meinattiin joutua amputoimaan koko käsi, olivat tehneet jotain omia värejänsä, joku oli sattunut karistamaan vielä jopa tuhkaa värin joukkoon vahingossa, laite oli tehty partakoneesta ja neulaakin oltiin käytetty enemmän kuin yhdellä ihmisellä… joten järki käteen!!
Ja on suositeltavaa tuossa heinä-elokuussa ettei ottaisi kun silloin on ns “mätäkuukausi”, itse olen kyllä ottanut, eikä ole mitään tapahtunut, mutta silloin on suurin riski tulehdukselle vaikka olisi tehty asianmukaisin vehkein, tosin tulehduksen riski on jotain 0.1% luokkaa jos sitäkään…
Eli yhteenvetona, nykyään tatuoitavana käytävänä on 100% turvallista suomessa liikkeessä kuin liikkeessä.
Itse käyn tosin kaverilla kuin edellä mainitsin kun tykkään kuunnella siellä vähän hevimpää musiikkia ja lujaa, toisin kuin liikkeessä, myöskin vaimolle kivempi jos tehdään liki intiimeitä alueita tai jos joutuu olemaan puol alasti, niin ei pelkoa että joku vain lampsii sisään kyselemään vaikka hintoja yms joten ei myöskään tule keskeytyksiä. Hän tuo värit yms liikkeen kautta (missä on tatuoitsijana) ja tekee kotona steriileissä olosuhteissa omassa pyhitetyssä tatuointi huoneessa missä ei kuljeta kengät jalassa, ei polteta röökiä (koko kämpässä ei polteta sisällä) joten kaikki riskitekijät on pois luettu. (Näitäkin vain tutuille/kavereille ns lisätöinä ja viikonloppuisin)

Ihmisellä ei ole sellaista paikkaa mihin ei voitaisi tatuoida, poikkeuksena silmä mihin tarvii ruiskuttaa neulalla, näitä tehty vain 7kpl maailmassa, yksi suomessa. Ammattitatuoitsija tekee mihin vain, jos taito riittää, esim korva saattaa tuottaa joillakin ongelmia, eikä suostu tekemään kun pelkää, ettei tule sellaista kuin pitäisi, tosin moni tähänkin suostuu jos asiakas ottaa vastuun itselleen. Ja kyllä, tatuoinnit voi tulehtua niinkuin mainitsin jos ollaan tehty ei steriileillä välineillä, 0.0001% riskillä liikkeessä otettu tulehtuu ja sekin menee antibiootti hoidolla ohi, ei kuitenkaan mihinkään verenmyrkytykseen asti. nyt puhutaan kultaisesta 40-70luvusta kun värit oli mitä sattuu ja laitteet myös, myöskin linnassa tehtyjä värejä tehdään esim sulattamalla kengänpohjaa, että saa mustaa väriä (kyllä, olen lukenut paljon tatuoinnin historiaa ja vankilatatuoinneista), luonnollisesti rupi tulee aina tatuoinnin päälle noin viikon kuluessa leimaamisesta, näin kuuluukin tulla, se on ylimääräistä veri/kudosneste/tatuointiväriä mitä iho hylkii pois, myöskin täytyy muistaa, että rupea ei missään tapauksessa saa liottaa kauaa vedessä, vain sen aikaa, että saa huuhdottua esim helosanin pois, ja pestyä tätä verikudosnestemuste paskaa pois, ja muistaa antaa paljon ilmakylpyä tatuoinnille!! eli pitää mahdollisimman puhtaana, kevyesti rasvaa päällä (helosan yleispätevä, mutta liikkeistä saa paljon parempiakin millä värit pysyy paremmin ja kirkkaampana paranemisprosessin jälkeen), myöskään rupea ei saa repiä, se juurikin altistaa tulehduksella ja saattaa viedä värin/musteen siitä tatuoinnin kohdalta (tai ei se vie sitä, mutta haalentaa ja juodut taas uudestaan käymään leimaamassa päälle eli korjaamassa värit). Myöskin saunominen on hyvä välttää vielä pari viikkoa ruven lähdön jälkeen, kuuma kun aukaisee ihokudoksia niinkuin kaikki tietää, samaten uiminen pois uuden leiman kanssa… Tatuoitsija voi olla vaikka kuinka hyvä, mutta noin 50% loppujäljestä on itsestä kiinni miten tatuointinsa on hoitanut.
Eli tästäkin yhteenvetona, suihkuttelu kerran pari päivässä kevyesti hieroen, rasvaaminen aina kun tuntuu olevan kuiva (jos iho on kuiva, niin saattaa repeytyä iho, joten rasvaaminen pitää sen ihon joustavana + suojaa bakteereilta), ei saunomista, ei saippuaa (nyt on tullut tatuointi saippuaa myyntiin alanliikkeissä millä uskaltaa käydä pesulla, jos kuitenkin käyt suihkussa ja peset saippualla itsesi, niin älä päästä tatuointiin normaali saippuaa), ja yleishygienia, joten jos olet jossai paskaisessa työssä tai missä joudut nostelemaan painavia asioita missä esim tatuoidun kohdan iho joutuu venymään, niin tee tatuointi loman aikana.
Tulehtuneet tatuoinnit on 99% itsensä vika jos on mennyt ottamaan jollakin paskoilla laitteilla/itsetehdyillä laitteilla, eikä ole hoitanut tatuointiaan alusta loppuun asti kunnolla. Joten kannattaa miettiä “säästääkö” sillä jos menee ottamaan jollekin randomtyypin työ mistä ole mitään tietoa vai meneekö liikkeeseen ja maksaa vaikka sen 3kertaisen hinnan siitä… itse maksaisin ja maksankin sen enemmän ettei tarvi pelätä tulehduksia/amputointeja. pidän raajani, tatuointi jäljen hyvänä. Edelleenkin se järki käteen.

Addie tuntus tietävän :smiley: Sain samat sepustukset liikkeestä; mahtoiko olla just se tuttusi :laughing: Rasvaa tosiaan kuivanahkaiselta kului mielettömästi, kun sitä muutenkin menee paljon. Mutta silmät…eikös siinä ole kamalat riskit?

^Silmien tatuoinnissa on ihan älyttömän isot riskit, esim. näkö voi huonontua huomattavasti. Ja esim. sillä suomalaisella, jonka silmät tatuoitiin, valui väriä niin, et näyttää siltä kuin olis saanut pataan. Muutenkin näytti ihan hirveiltä ne silmät. En muutenkaan tykkää kasvoihin tehdyistä tatskoista.

Pari frendiä teki kerran peliliikkeen ja ottivat tatskat Turkissa jossain turistimestassa, jossa tekijät ei käyttäneet edes kumihanskoja. Pahvipäät oli menneet heti tatuointipaikasta suoraan biitsille ja olivat loppuloman aikana uineetkin monta kertaa päivässä. Onneksi vaan toisella tulehtui, mut molemmilla värit on tosi haalistuneet. Hyvin todennäköisesti niillä oli vähän promillejakin, mut sitä eivät koskaan tunnustaneet :laughing:

Siis kyllä, riskit silmien tatuoimisessa on erittäin suuret, ja sitä väriä ei tietenkään koneella hakata silmämuniin :laughing: Piikeillä puhkaisemalla hieman pintaa ja valuttamalla väriä… TODELLA riskialtista, sempä vuoksi vain alle 10 koko maailmassa näitä. jollakin oli muistaakseni jenkeissä saatu tehtyä sinisellä ilman tuota valumista… tosiaan tuo menee jo hardcoren puolelle ja oman näön ja terveyden vaarantamiseksi… Halkaistuja kieliäkään ei tehdä mielestäni muutakuin yhdessä kahdessa paikkaa suomessa.
Se mun piti vielä editoida yhteen tekstiin, että auringolta suojattava aina tatutointi!! ja kyllä sen selvänä huomaakiin, aina täytyy hieman koittaa, siis ihan minuutin kun pitää auringossa tehtyä tatskaa niin jumalauta että kirvelee!! eli kyllä huomaa varmasti jos vain selvänä on, auringossa riski tietysti tuo tulehdus, mutta aivan varmana tuo värien haalistuminen… ite tein joskus tyhmänä ja menin saunaan 3 viikon kuluttua leimasta (kännissä ja ajattelin, että kun on jalassa ja ruvetkin oli jo lähtenyt ja pidän alhaalla missä ei oo kuuma niin ei värit haalistu… no nehän lähti melkein kokonaan, siis punanen haalistu melkei kokonaan, valkonen lähti pois kokonaan, vittu, että harmitti. no sitä nyt kuitenkin tullaan muokkaamaan melkoisesti likitulevaisuudessa kun tehdään vähintään 50% sleeve siitä jalasta).
Joo tosi fiksua mennä ulkomailla tekemään missä muutenkin riski saada vaikka mitkä taudit, vaikka saisi vain haavan jalkaan kivestä, saatika ottaa tatuointia mikä on avohaava periaatteessa, siihen aurinkoa, suolavettä, hiekkaa yms paskaa, ai saatana… :laughing: :laughing: No onneksi kuitenkin pääsivät molemmat helpolla eikä joutunut mihinkään ambutoimisiin / tippaan sairaalaan… varmasti käyneet uudestaan värittämässä kuvat tai tekemällä uudet päälle jälkeenpäin? :slight_smile:

EDIT: niin ja jos on alkoholia veressä niin tekemisestä ei varmaan tule mitään koska veri on niin ohutta ja paraneminenkin hidasta. Tästä syystä jotkut liikkeet voivat jopa ja joskus täytyy sanoa ettei voi tehdä tai jättää leiman tekemisen kesken koska verta tulee niin paljon, ettei pysty yksinkertaisesti leimaamaan. siis jos on kännissä tai krapulassa… Joten en suosittele viinan juontia päivää ennen leimalle menoa.

Itsellä lähti Rintakuvasta väriä huolella pois kun oli verenohennus lääkitys päällä, eli vuosin kun sika… nyts sitten tuli mukava paikkaus kerta väliin kun joutuu korjailemaan. noh tekevälle sattuu. Mutta addiella on tos yllä aika tyhjentävät ja hyvät vastaukset , hatun nosto ja haili. \0 :smiley:

Juu, ja voihan niitä värejä lähteä muutenkin, esim häivytykset ja valkoinen väri on mitä joutuu välillä tekemään uusiksi, mutta menee yleensä tatuoitsijan piikkiin nuo korjaukset. siis jos tosiaan on haalentunut todella paljon, tavallinen haaleneminen on normaalia ja ei tietysti ole korjaamisen aihetta silloin, tatuointi näyttää juuritehtynä aina todella upealta, kyllä paranemisenkin jälkeen, mutta hieman haaleampana. sanotaan, että jos haluasi tatuoinnin pysyvän oikein kirkkaana tarvitsisi noin 5 vuoden välein uusia, koska ihokin uusii melko usein, vaikka se tatuointi on siellä syvemmällä. Myöskin tatuointien rasvaamisesta vaikka kerran kuukaudessa ole mitään haittaa, kuin myös ihan ihonkin rasvaamisessa :slight_smile: Ei sitä moni usein kyllä tee, kuten en itsekään, yleensä kun jatketaan esim käden sleeveä niin silloin heitän vanhojenkin päälle rasvat, näyttää hetken vähän tummemmilta. itse olen tämmöinen karvakasa eli jokapaikka täynnä karvoja niin ei nuo tatuoinnit näytä ihan niin hienoilta kuin esim vähäkarvaisilla ihmisillä. Mut valmis, parantunut ei enään kiiltävä tatuointi on enemmän Rock 'n Roll :sunglasses: :smiling_imp: :laughing:

Mulla on hillitön matelijakammo, ja ois oikeasti tosi kaameata nähdä livenä halkaistu kieli. Musta se menee vähän liian pitkälle, kuten nivelamputkin :angry:

Toi silmäjuttu kuulostaa kyllä vähän turhan hullulta :unamused:

Ite rakastan matelijoita ja omistan kuristajakäärmeen, haluaisin toisen isomman, mutta tällä hetkellä ei ole tilaa eikä vaimo oikein diggaile toiseste, isomman kaliiberin käärmeestä, tuo oma lötkö on vasta 150cm ja veikkaan, että kasvu on pysähtynyt siihen. kuningasboaa tekisi mieli hommata, mutta vähän turhan stressaavaa sorttia, ainakin tän hetkisenä kun lapset pitää sellaista meteliä ja töminää. myöskin isommat liskot kiinnostaisi, esim iguaani mikä kasvaisi noin puolitoista metriseksi, tosin vaatii aivan järjettömän häkin, tutulla oli aikoinaan kaksi noita (melko kalliitakin tuppaa olemaan, ruokapuolena menee tosin ihan kissanruoka ja salaatti, kissanruokaa harvemmin, että pysyy vegenä, eikä käy esim toisen kimppuun jos sattuu olemaan kaksi.). Vaimo haluaisi ottaa skorppionin, mutta itte en oikeen diggaa tuosta elävien toukkien yms säilyttämisestä, pakastimessa rotat ja kananpoikaset menee nätisti ja siististi. no takaisin topicciin, itse haluaisin ottaa tuollaisen halkaistun kielen, mutta menee vähän liian radikaaliksi ja mulla on liian leveä kieli niin ei olisi nätti, ja hankala operaatio muutenkin + jos sitten haluaakin takaisin kielen yhteenosaan niin se on ompeleminen edessä. Joten jätän suosiolla pois tuollaiset, arpitatuointi kyllä kiehtoo erittäin paljon ja myöskin ihonalaiset implantit, jonkun nätin pienen tähden tjsp voisin ottaa kämmenselkään. ps alla linkissä ensimmäinen tehty silmäntatuointi ja artikkeli, englantiksi tietenkin, harmi vaan kun ei ole loppukuvaa molemmista silmistä valmiina
http://www.absoluterandom.com/worlds-first-eyeball-tattoo/

EDIT: http://www.bme.com/ tämä on yksi sivusto missä on erittäin paljon, esim yli miljoona kuvaa, 55 tuhatta tarinaa, yms äärimmäisistä kehon muokkauksista. Myöskin tuolla jossain pitäisi olla nainen kenelle oltiin tehty, oliko jopa sivuston pitäjä ja yksi isoimmista ja taitavimmista tekijöistä, myös silmien värjääminen, totaalinen paraneminen 72tunnissa, ilman näön sumenemista yms, eikä näkökentässä ole mitään väriä, joten näkeminen ihan normaali kuin muillakin.

http://www.iltalehti.fi/nettitv/?32615567 Oppia ikä kaikki :slight_smile:
"Nainen otti ensimmäisen lävistyksensä 101-vuotiaana
19.1.2012 10:02
Kanadalainen Viola Arnold uskoo, että koskaan ei voi olla liian vanha ottamaan lävistystä. Viola otti ensimmäisen lävistyksensä 101-vuotiaana. Lävistys oli perinteinen korvalävistys. Hän otti timanttikorvakorut korviinsa.
"
Harmi, ettei ollut tatuointi :slight_smile:

Hehee, NaisPower :laughing:

old peepols rulex ok.

Kääk, en ois ees samassa kämpässä, pelkään niitä ihan HYSTEERISESTI :angry:

Mä en yhdistä itselläni tatuointeja lääkkeiden väärinkäyttöön. Mulla oli 2 tatuointia jo ennen kun mitään kamaa tai nappeja olin käyttänytkään.

Mut kyllä, nyt niitä on 12. Tosin jokaisella on merkityksensä mulle. Ja onhan mulla 4 nimeäkin tatuoituna itseeni ja lisää tulee.

Offina: Miten pitkään pystytte olla tikattavana? 28-vuotiaana pystyin olemaan 5 h yhden ison tatskan kanssa. Ilman mitään douppeja oon ne aina ottanut. Mut tänä vuonna mulle tehtiin hauikseen (mikä nyt paikkana on ehkä iisein) tatska ja just ja just kestin sen 4 h mikä sen tekemiseen meni. En tiedä onko ikä vai huonompi kunto vai mikä tehnyt sen, mut enää en ota kun 4 h kerrallaan maksimissaan.

Alaselkään suunnittelen yhtä isoa tatskaa, jonka tekemiseen menee varmasti lähemmäs 7-8 h, et se otetaan sit kahdessa osassa. Nyt ei vaan oo hynää. Sit pari nimeä pitäis ottaa, mut odotellaan parempia aikoja.