eli, jos yritän ottaa ymmärtävämmän kannan, tilanne voisi olla se, että joku
teologi harjoittaa ammatikseen tieteellistä, tai ainakin mahdollisimman tieteellistä,
tutkimusta ja voi olla sitten henkilökohtaiselta vakaumukseltaan mikä on.
miten paljon sitten oma vakaumus vaikuttaa tutkimusten puolueeetomuuteen ja tieteellisyyteen,
lienee tapauskohtainen, sama kai muillakin tieteen aloilla.
taas toisaalta herää kysymys, onko tuolalinen tutkimus järkevää hengellisten tai uskonnollisten
asioiden parissa.
on kai toisaalta, mutta ihminen on joko uskonnollinen tai hengellinen missä määrin onkin
ja ei taida tiede pystyä paljoa asiaan vaikuttamaan?
se, että lahkojen tai avoimempien uskontojen ja muidenkin ääriliikeiden asioita tutkitaan, tarkastellaan ja
pyritään valvomaan on hyvä asia.
moni saa kärsiä noiden piirien puuhasteluissa ja mitä suljetumpia jutut ovat sitä enemmän.
onhan esimerkiksi katolinen kirkko vieläkin mielellään asioita salaava ja hoitaisi likapyykkinsä
omissa piireissään. pahaa tehdään yksilöille kaikenlaisen nimissä ja suojissa, ja etenkin lapset
ovat viattomia ja voimattomia kärsijöitä.
sitten 12 askeleen ryhmät ja oma kokemukseni niistä. en ole moiseen hyväksikäyttöön törmännyt.
kaikenlaista ikävää ja ei suotavaa tapahtuu ja varmaan niistä ei haluta liikoja huudella, mutta olen
itse kyllä sitä mieltä, että jos noiden ryhmien piirissä tapahtuu hyväksikäyttöä, se on aina poliisiasia,
jos siihen on aihetta.
eli en koe noiden ryhmien suojelevan rikollisesti toimivia. se mitä ryhmissä kerrotaan on luottamuksellista
ja niistä en itse ainakaan puhu(ainakin toivon etten vahingossakaan), sillä niihin pätee omalla kohdallani
vaitiolovelvollisuus.
jos taas joku ryhmissä käyvä kertoo joutuneensa hyväksikäytön tai jonkinlaisen rikollisen toiminnan
uhriksi, kehoita häntä tekemään rikosilmoituksen tai nostamaan asian esille.
en tiedä osasinko selittää eroja noissa eri ‘liikkeissä’, mutta yritin nyt parhaani mukaan ja oman
kokemukseni perusteella.
