Aamu taas. Herätyskellon olin laittanut soimaan puoli kahdeksalta. Heräsin pari minuuttia ennen. Toimii se, sisäinen kello, edelleen. Kumma kyllä, jos päivällä tartis arvioida kellonaika edes puolen tunnin tarkkuudella niin ei onnistu. Aivoissa on kaikenlaisia voimavaroja joita ei niin itse edes tiedosta.
Nyt voi taas joku väittää että korkeampi voima, jahve tai allah siitä huolehti. Se oli laittanut oman herätyskellonsa soimaan pikkuisen aikaisemmin että ehti herättämään metsänreunan miehen kun sillä on tänään jotain menoa johonkin yhdistykseen heti aamupäivällä. Sen teoksihan ne kaikki menevät joita ei ihan vielä ymmärretä.
Ei ole mitään hätää tänäänkään. Kohtalaisen rauhallista elämää. Omalla painollaan menee, pieniä asioita joista huolehtia, sen verran että just mieli virkeänä pysyy.
Tuosta luovuttamisesta… tottahan jokainen joutuu silloin tällöin luovuttamaan -tai haluaa luovuttaa, kun haluaa hiukan ristiritaisesti eri asioita ja vahvempi halu sitten onkin se jonka ei pitäisi…
Vaikka alkoholin kanssa, silloin kun juopotteluhaluja on. Vaikka toisaalta haluaisikin olla selvänä, niin jotenkin vaan se halu ottaa pienet, olla pikku tuiskeessa, totuttu tapa, kaipuu siihen olotilaan tai mielikuvaan olotilasta, se on vielä voimissaan, helposti siinä luovuttaa ja hyvät aikomukset unohtuvat.
Sen voisi silti ajatella niin, ettei sen tarvitse ihan lopullista luovuttamista olla. Revanssin mahdollisuus on olemassa, heti kun pää selviää. Ehkä siinä revanssissa on sitten paremmat mahdollisuudet selviytymiseen kun ei kovin muistele sitä edellistä tappiota,tai edellisiä. Siinä kun helposti tulee jo valmiiksi tappiomieliala, luovuttaa jo etukäteen. Ajattelee että kun eiole koskaan ennenkään tässä omien tahtotilojen kinastelussa voittanut se selvään elämään pyrkivä niin eihän se nytkään voi voittaa, kyllä se korkki kuitenkin narahtaa… parempi vaan valmistautua siihen luovuttamiseen, se tässä kuitenkin edessä on. Ja tulee se, kun sitä odottaaa. Taas huomaa että voi perkele, se luovuttaminenhan toimii kuin automaatti, enpäs huomannutkaan kun olin jo luiskahtanut ja periksi antanut.
No, ei se mahdotonta silti ole. vaikka ikean kirjahyllyn kokoaisi kaksikymmentä kertaa väärin, ja päätyisi merkilliseen lopputulokseen jossa sitä hyllyä joutuu itse pystyssä pitämään se seuraava kertaa voi silti onnistua. Ja kun se on onnistunut niin sitten, näpit irti! Siihen mikä toimii ei kannata koskea, maailmassa riittää toimimatontakin korjattavaksi.
Ne todelliset luopumiset, lopulliset, ne ovat sitten jo ihan eri asia.
Joskus tosiaan voi ihmiselle tulla eteen tilanne jossa näyttäisi olevan vaihtotehtona repäistä vuotavan veneen pohjasta tappi vallan irti, nostaa kädet pystyyn ja hihkaista että mennään sitten perkele pohjaan kun ei tästä äyskäröimisestä näytä loppua tulevan. Siin ä ei sitten revansseja enää ole. Omaiset naaraavat jos tietävät mistä naarata.
Ja sitten on asioita joille ei ole kuin yksi vaihtoehto. Ei mitään mahdollisuuksia vaikuttaa asioiden kulkuun. Läheisen ihmisen kuolema on sellainen, siinä sitten vaan katsellaan ja ollaan mukana tapahtumassa. Kun mitään ei voi tehdä niin ei voi, aminen tapahtuu, oli sitten valmis luovutamaan tai ei. Niitäkin tilanteita meille eteen tulee, elämä on rajallinen. Silloinkin sen sitten toki huomaa, että vaikka tässä asiassa oli , niin minun elämäni jatkuu. Ei minun pidä omaa elämääni, tahtoani,tulevaisuuttani luovuttaa, ei sillä mitään tapahtunutta kuitenkaan voisi muuksi muuttaa.
Tänään on taas huomisen aatto, ja ylihuomisen aatonaatto. Jotain vois alkaa tekemään että ne tulevat päivät olisivat ehkä vieläkin mukavampia kuin tämä tiistaipäivä, jossa siinäkään ei mitään moittimista ole. Hyvin tämä on alkanut ja paljon hyvää tähän vielä mahtuu. Sitäkin enemmän kun menen kaatamaan itselleni toisen mukillisen kahvia ja jätän noiden menneisyyden synkempien päivien veulaamisen ja maistelun sivuun. Otanpa uuden ja mukavamman lähdön päivääni. Ottakaa muutkin, älkääkä kaivelko ainakaan vanhoja murheita pilaamaan aamuhetkeänne.