Tänään ei juoda alkoholia

Tänään nolla linjalla. Mieliala on kyllä kaikkea muuta kuin tasainen.

3 tykkäystä

Tänäänkin olin juomatta alkoholia, mukavaa. :slight_smile:

2 tykkäystä

Kiitos onnitteluista ja tsempeistä. Nyt on jouluaatonaatto ilta, eikä tietenkään oo alkoholi kuvioissa, eikä oikiastaan tee yhtää tiukkaa, tuossa kun pääsee klo 20.00 niin ajattelen niin että enää ei oo mitään järkeä juoda humalaan, se pieni hauska nousuhumala menee nopeasti ohi, mutta tuo paljon ongelmia, huonot yöunet, tykytykset ym. tuppuraisen, masentavan aamun. Ei kiitos, ei oo mitään järkeä, on kiva herätä pirteänä hyvin nukutun yön jälkeen.
Näillä mennään myös joulun aika ja nautitaan jouluherkuista, ilman alkoholia. Hyvää Joulua kaikille :heart_eyes:

2 tykkäystä

Huomenta! Tänäänkin juomatta, tärkein joululahja. En enää pidäkään itseäni henkilönä, joka on kuin ihmeen kaupalla selviytynyt syyskuusta tähän saakka juomatta. Ekoja väläyksiä siitä ihmisestä, joka oikeastaan olen ja johon on jäänyt tutustumatta, kun koko aikuisikäni on mennyt viinipullon seurassa.
Raitista joulua kaikille!

3 tykkäystä

Raitis joulu, ensimmäinen moneen vuoteen. Tuntuu hyvältä,vaikka juomahaluja aina putkahtelee.

Hyvää raitista joulua kaikille

4 tykkäystä

Minäkin olen tänään juomatta. :slight_smile:

2 tykkäystä

Tänään ollaan juomatta. Isot onnittelut erityisesti kaikille, joille raitis joulu on esimmäinen aikohin. :heart:

3 tykkäystä

Eilinen meni hyvin, ei tullut juomishimoja, ei edes alkoholittoman (?) alkumaljan aiheuttamana. Se oli alkoholitonta skumppaa. Netistä etsin tiedon, että sen juoman alkoholipitoisuus on alle 0,3 %.
Oli kiva herätä uuteen päivään ilman ahdistusta.
Kaikille hyvää ja rauhaisaa joulua.

4 tykkäystä

Tänään ollaan juomatta❣️Hyvää, raitista joulua kaikille.

2 tykkäystä

En juo alkoholia tänäänkään. Hyvää joulupäivän iltaa!

1 tykkäys

Oltiin tänä iltana kylässä, jossa tarjoiltiin viiniä ja olutta. Emäntä oli oikein erikseen varannut minulle kuivaa valkkaria. Mielessäni ihan hätäännyin, että hän oli nähnyt vaivaa vuokseni ja nyt en juokaan. Selittelin jotain tipattomasta. Äh miten typerää. Olisin sanonut lopettavani alkoholinkäytön. Mutten halunnut yhtään avautua asiasta siellä.
Mutta meni miten meni muuten: pääasia onnistui eli en juonut.

5 tykkäystä

Itse olen vieläkin ajoittain soperrellut tipattomista ja ties mistä “ei kiitos juuri nyt”-syistä. Kai se kertoo jotain meidän itsemme lisäksi myös kulttuurista, että tuntuu jotenkin nololta tai kiusalliselta ilmoittaa lopettaneensa juominen. Aika hullua kyllä. Mutta onnittelut, ettet juonut vieläkään!

Ei juoda alkoholia tänäänkään.

2 tykkäystä

Kaikista synkistä fiiliksistä ja turhautumisesta ja muusta huolimatta → edelleen raittiina.
Kaikille teille tsemppiä uuteen raittiiseen päivään.

Tänäänkin juomatta.
Samalla jätän tälle foorumille hyvästit. En osaa / jaksa / uskalla puhua tällaisella foorumilla asioistani. Jos ei voi puhua avoimesti, puhuminen on mielestäni ihan turhaa. Siksi huomaan, ettei tämä tee hyvää itselleni.
Kaikille täällä tsemppiä raittiuteen ja hyviä keskusteluja. Itse koetan löytää toisenlaisen tien vertaistukeen.

1 tykkäys

Onnea vertaistuen hakemiselle ja raittiille elämälle! Eihän tänne tietenkään voi kaikkea kirjoittaa, mutta voi ainakin jotain.
Olen tajunnut sen että jos yritän jotain pakolla, että on pakko onnistua jokin asia, niin siitä tulee pakkomielle ja en onnistu. Asia josta yritän päästä eroon on koko ajan mielessä ja taistelen vastaan. mutta kun päästän irti ja luovutan pakosta niin helpottaa oloa enkä mieti sitä mitä yritän pakolla onnistua.
Näin oli alkoholinkin kanssa. Kun vain hetken kerrallaan, päivä kerrallaan olin miettimättä milloin, koska ja mistä pitää luopua niin helpotti ja yhtäkkiä vain huomasin, että olin ollut jo kaksi viikkoa juomatta, kaksi viikonloppua, ja se antoi uskoa siihen, että niin voi jatkua.
Ja on jatkunut jo kauan. Päivä kerrallaan elämä on muutenkin helpompaa, kuin kireänä mietiä tulevaa ja surra ja katua menneitä.

Harmillista, että tämä palsta ei tunnu sinulle omalta, olisimme mielellämme pitänyt sinut täällä kirjoittelemassa. Toivottavasti löydät vertaistukea muualta. Kaikkea hyvää jatkoon!

Erinomaista jatkoa minultakin, toiveikas, jos nyt vielä käyt kurkkaamassa. Ja takaisin olet tervetullut ihan milloin tahansa, jos ikinä siltä tuntuu.

Niin on tästäkin vuodesta suoriuduttu. Seuraavaan siirrytään ilman humalan tuomaa turrutusta. Uteliaana ja kirkkain silmin.

En juo alkoholia tänään. :blush:

Toiveikas! Harmi, että koet näin mutta ehkä voisit jäädä silti lukemaan muiden juttuja? Vaikka kynnys kirjoittamiseen on korkea, on kuitenkin hyvä muistaa, ettet sinäkään ole ongelmasi kanssa yksin. Ongelma on loppujen lopuksi varsin yleinen, monen elämään jossakin sen vaiheessa kuuluva vaikeus, tavalla tai toisella. Ongelmalle ominaista on rankka häpeä, jonka tiedän montaakin vaivaavan jopa niin pitkälle, että he saattavat miltei vainoharhaisuuteen asti pelätä esim. todellisen identiteettinsä paljastumista eivätkä kirjoita siksi tai käyvät jopa poistamassa myöhemmin kirjoituksensa sitä edelleen peläten, että joku voisi heidät tunnistaa. Tiedän tällaista tapahtuneen ja pysyttelen itsekin varovaisena juuri identiteettisuojani osalta. Voisin huoletta paljastaa vaikkapa lasteni sukupuolet mutta jostain syystä en ole halunnut tehdä sitäkään. Jos häpeä tai pelko vaikuttavat vahvoina, niitä tulee mielestäni myös kunnioittaa. Mikään menestyksen merkki niin vaikeiden ongelmien kanssa eläessämme, kuin päihderiippuvuus on ainakin akuutissa vaiheessa, ei ole se, että pakottaisi itsensä toimimaan tavalla, joka ei tunnu hyvältä. Mutta lukemisesta ei ainakaan jää kiinni. Jonkin jo vuosia sitten saamani tiedon mukaan Plinkissä vierailtiin muistaakseni noin 80 000 kertaa kuukaudessa. Kaikki eivät tokikaan lue keskustelua mutta silloin tällöin putkahtaa joku sellainen esiin, joka kertoo saaneensa paljon jo tarinoidemme lukemisesta. Se siis auttaa, siitä moni kertoo. Toivon kaikkea parasta sinulle!

Itselleni tämä ketju osuu silmiin ehkä ensimmäistä kertaa. Tuskin käyn täällä päivittäin kertomassa, olenko juomatta vai päätinkö jo aamulla psyykata itseni kunnon baarivaihteelle, mutta juuri nyt on niin, etten tänään viitsi juoda selvään päähäni :smile:

1 tykkäys

Kas vain, tervetuloa raittiusseuran toimintaan :grinning:

Suunnitelmasi on toimiva. Minä myös aloitin syksyllä leffatreffit itseni kanssa ja se oli oikeinkin mukavaa. Just sen tyyppisellä pienellä tekemisellä on hyvä täyttää aikaa juomiskierteestä irtaantuessa, kun se voi olla hyvinkin levotonta jonkin aikaa. Ja varsinkin maanantaiaamuna oikeasti virkistynyt ja levännyt mieli kiittää töihin palatessa!

Tervetulotoivotus Baarikärpäselle täältäkin! Kiva “tavata” plinkkiläisiä näin kirjoittelunkin merkeissä. Leffasuunnitelma kuulostaa oikein hyvältä kaikkine jälkimättöineen. Tsemppiä!

Niin ja tosiaan, enpä tule juomaan alkoholia tänään minäkään.

1 tykkäys