Tänään ei juoda alkoholia

Onnittelut Lintuannalle 4 viikon raittiudesta, kuin myös Onnittelut meilla kaikille, jotka oomme pysyneet erossa alkoholista. Tänään Perjantaina ei tietystikkää juoda, muuta ko vettä. Päivä koostuu siivoilemisesta, ehkä elokuvankin katson, sekä illalla käyn pingossa. Eipä siin jää aikaakaan ajatellakkaa tuota paholaisenjuomaa, kun on muuta ohjelmaa. Raitista viikonloppua kaikille.

Mukava herätä ilman krapulaa.
Tänään ei juoda alkoholia…
Mukavaa lauantaita kaikille.

Eilen menin ja ostin pullon kuoharia. Tulin kotiin, avasin sen ja annoin sen mennä samantien viemäristä alas. Keskityin ajattelemaan, miten masentunut olisin seuraavana aamuna, jos ratkeaisin. Kun laskin vettä lavuaariin vaahdon päälle, olo oli jo helpottunut. Näillä mennään. Edelleen raittiina.

2 tykkäystä

Oi, mahtavaa, toiveikas! Tuo uukkari ansaitsee jo ihan vilpittömät aplodit. Hyvä, että seuraava aamu tuli mieleesi, koska pilallahan se olisi todellakin ollut.

Nyt se ei kuitenkaan ollut. Eikä muuten ole huominenkaan, koska vaikka lauantai onkin, tänään ei juoda alkoholia.

1 tykkäys

Mahtavaa toiveikas. Onnittelut, teit hienon työn, pystyit tuohon, sinussa on vahvuutta olla juomatta jatkossakin. Minä en tiedä, olisinko pystynyt tuohon, koska siinähän on jo niin keskittynyt juomiseen että…en tiedä…miten teit sen. Hatunnoston paikka…
.

1 tykkäys

Tänään minulle saisi maksaa aika paljon, jotta alkoholia yhtään joisin. Siltä varalta, että joku haluaa esittää tarjouksen, niin alle viisinumeroista on ihan turha ehdottaa. Eikä siihenkään kannata sovitella ihan pienimpiä numeroita ensimmäiseksi. :money_mouth_face:

Ei taida olla tulossa, joten tipattomalla mennään tänäänkin.

3 tykkäystä

Päivä on vielä tuore, mutta sen jo tiedän, että tänäänkään en juo.

1 tykkäys

Minäkään en juo tänäänkään.

2 tykkäystä

Sen kuohuviinin viemäriin kaatamisen jälkeen seuraavana päivänä eli lauantaina sain mahataudin, joka itse asiassa muistutti krapulaa. Oksensin, hikoilin ja tärisin. Mietin, että ihan kuin joku “voima” auttaisi minua raittiuden tiellä. Nimittäin se oli taas muistutus siitä, mitä se alkoholin kanssa läträtessä aina oli.

Tänäänkään en juo.

4 tykkäystä

toiveikas-23. Ihmeellistä…miten sinua suojellaan, minä uskon että joku voima on, joka auttaa meitä tiukanpaikan tullen ja suojelee pahalta ja ehkä sinua muistutettiin juuri siitä, miten kurjan olon tuo viina voi aiheuttaa…

2 tykkäystä

Niin, se oli aika erikoinen kokemus se mahatauti vai mikä lie ollut. Se oli yksyhteen sen viimeisen juomiseni krapulan kanssa, syyskuussa. Just se sama. Mutta ilman alkoholia. Muistutti taas mieleeni, miten huonosti siedän alkoholia sekä fyysisesti että psyykkisesti, ne masennukset, häpeän tunteet, ihmisten pakoilu ja tunne, että kaikki tietävät salaisuuteni, näkevät sen minusta heti. Mikä helpotus, etten juonut. Olen niin kiitollinen siitä, että pystyin voittamaan kiusauksen… en pullon ostohetkellä, mutta kotona.
Tsemppiä kaikille!

1 tykkäys

Tämä. Tämän takia en juo tänäänkään. Nuo tunteet ja tuo salaisuuden kokemus on ihan hirveitä.

2 tykkäystä

Tänäänkään en juo.
Jo ajatus siitä juomisen jälkeisestä masennuksesta, ahdistuksesta ja epätoivosta puistattaa. En sano, että monen masennus johtuu alkoholista, kun en tiedä tätä. Mutta itselläni masennus oli suoraa seurausta juomisesta. Join helpottaakseni sitä masennusta, mistä seurasi lisää masennusta. Juomisen jälkeisen aamun ahdistus on jotain sellaista, mitä en enää pysty kohtaamaan, se oli jo vaarallisen voimakasta viime juomakerrallani syyskuussa. Mietin, että tappaako tää viina mut oikeeasti?!
En ole ollut täysin pohjalla, en ole menettänyt luottotietojani, perhettäni, kotiani, työtäni, ja arvelen, ettei moni ole edes aavistanut alkoholiongelmaani, mutta silti olen kantanut sitä mukanani pitkään, vuosikymmenten ajan. Juonut yksin, yrittänyt salata, seurassa juonut aina vain hyvin vähän, esittänyt sellaista “joo, mut ihan pikkasen vaan” viiniä kaadettaessa. Viimeisen päälle mietitty esitys. Kirjoitan tätä kyyneleet silmissäni. Toisaalta ihanaa kirjoittaa tämä ylös.

Tänäänkään en juo.

3 tykkäystä

toiveikas-23 Aivan niinkuin minä olisin tuon sinun kommentin kirjoittanut. Naurattaa tuo “joo, mut ihan pikkasen vaan", noin minäkin käyttäydyn ja sitten kotona kuitenki äkkiä 2 paukkua huitasen kerralla että kihahtaa hattuun ja toiset 2-3 päälle vähän hitaammin, mutta humalaan kuitenkin ja jokaikinen ilta. Miehenikään ei tiedä kuinka paljon juon, otetaan yhessä muka lääkkeeksi, vaikka yksi konjakki, minä sitten lipittelen salaa humalaan saakka.

Nyt minulla on ilouutisia tänään tulee kolme viikkoa täyteen ilman tuota paholaisenjuomaa.
Hyödyt tähän mennessä:

  • hyvät ja virkistävät yöunet
  • ei tykytyksiä aamuyöstä
  • aamulla tartun askareisiin pirteänä
  • masennus on tipotiessään
  • jaksan kuntoilla
  • minä elän joka päivä täysillä, en nuoku viinan turruttamana ja oota iltaa että taas sais
    ottaa.
    Tänäänkään en varmasti juo…ai niin juon vähän…vettä
4 tykkäystä

Hienoa piiparinen, onnittelut kolmesta viikosta!
Minunkaan mieheni ei tiedä, kuinka paljoin join. Hän tukee minua lopetuspäätöksessä, eikä juo itsekään, muttei tiedä, millaisia ne minun määräni oikeasti olivat. Oli jo niistä tietämistään huolestunut.

Tänäänkään en juo.
Tsemppiä kaikille kanssakulkijoille.

3 tykkäystä

Minulla oli jossain vaiheessa sama juttu, salasin määriä myös mieheltäni. Ja sama muilta. Baarissa saatoin ottaa tiskillä ylimääräisen shotin, jotta pysyisin toleranssini kanssa edes vähän muiden humaltumistahdissa. Sen lisäksi, että etkoille menin poikkeuksetta valmiiksi hiprakassa. Ja kotona kaapista piti ottaa samalla kaksi juomaa auki, ettei tarvitse jatkuvasti rampata. Ihan hirveää.

Onnittelut piiparinen minultakin, kolme viikkoa on tosi hyvä! Ja ensimmäinen kuukausi aivan nurkan takana.

Ei juoda alkoholia tänäänkään. :croissant: :teapot:

2 tykkäystä

Minäkään en juo alkoholia tänään ja se tuntuu ihanan helpottavalta.

Onnittelut piiparinen kolmesta viikosta! :slight_smile:

1 tykkäys

Tänäänkin onnistun olemaan juomatta, huh.

4 tykkäystä

Uusi aamu ja uusi “juomaton päivä”. Olkaamme kiitollisia siitä.

2 tykkäystä

Tänäänkin ilman alkoholia.

Mietin tässä, että kun olen syyskuusta alkaen onnistunut olemaan ilman alkoholia, en hitto vie ala pelleillä asialla ja tee enää ostopäätöstä alkoholista kaupassa. On liian paljon pelissä, että asia käsitellään ja päätöksiä tehdään sellaisessa tilanteessa.

Kaikille kanssakulkijoille lämpimin ajatuksin ja nimimerkkini hengessä kaikkea hyvää tänään.

2 tykkäystä