Tänään lapsen muutto. Stressaa vaikkei ole suurta tavara määrää.
Tämä ratkaisu vaan taas niin järjenvastainen kaikkineen.
Mutta ei voi mitään muuta,kuin yrittää tukea.
Tsemppiä ja voimia sinne! ![]()
Viime yönä taas valvoin.
Eilen tajusin muuttohommissa,että kuinka paljon kunto on huonontunut juodessa.
Aamuyöllä sain kiinni jostain itse myötätuntoa muistuttavasta ajatuksesta. En minä ole valinnut tätä sairautta,en ole halunnut alkoholistiksi. Jospa armollisuutta voisi löytyä ja se auttaisi olemaan juomatta.
Huomenta. Tuli vain mieleeni että mitä jos menet AA-ryhmään… minä sain raittiuden sieltä. Vaikka se onkin miesvoittoinen yhteisö niin alkoholismi on yhtä vaarallinen jos ei vaarallisempikin naiselle. Juuri tuo itsetuhoinen käytös ja ajattelu että jospa kuolisin pois tästä tuskasta on tuttua. Ikävä kyllä minullekin niitä tuli eron kriisivaiheessa, vaikka olen ollut kauan raittiina niin ei se suojaa silti elämän kriiseiltä. Mutta se on kuitenkin tosiasia että tunteet tulee ja menee, jos ei niihin takerru. Minulla suruvaihe ja kriisi nyt tuntuu olevan jo taakse jäänyttä… mutta varovasti sen sanon. Huoli lapsestani myös on haihtumassa sellaiseen hyväksymiseen etten toisen ihmisen puolesta voi tehdä enempää kuin tukea, muttei taas siinäkään liikaa.
Tsemppiä ja päivä kerrallaan jaksaa yli pahan päivän!
Minähän kävin vuosi sitten keväällä niin verkko- kuin nettiryhmissä. Ratkeilin koko ajan ja alkoi niin vaan hävettää oma touhu ja lopetin sitten käymisen,kun jäin kesälomalle.
Mutta olen minä AA:ta miettinyt ja sitä,että ryhmät on nii erilaisia
Viiwa, kun muistaa sen, ettei yksikään murhe muutu juomalla paremmaksi, niin pääsee jo hiukan eteenpäin. Päinvastoinhan, murheet pysyvät ja ne tuntuvat vielä raskaammilta, kun mukana kuvioissa on juominen. Lasten kuuluu jossain kohtaa lähteä pois kotoa ja aloittaa oma elämä. Jokainen ihminen kulkee lopulta omaa polkuaan ja tekee omat valintansa. Silloin, kun valinnoissa erehtyy, voi aina vaihtaa suuntaa.
Kirjoitit myös, että huomaat miten kuntosi on huonontunut. Hyvä, että kiinnität siihen huomiota, sillä tällä keholla me kuljemme koko matkamme täällä. Mietin voisitko hyötyä, jos aloittaisit uudestaan Antabuksen ja ottaisit siihen sitten tukitoimia ![]()
Nuoren itsenäistyminen on luonnollista. Tämän lapsen kohdalla vana hänen terveys ja muut haasteet tuo sen ison huolen hänestä.
Yritän nyt saada itselle noita “voimalauseita”,mitä teistä moni kirjoittelee. Juomisella asiat ei todellakaan muutu paremmaksi,vaan sillä saa kaiken vaan pitkällä aikavälillä pahemmaksi
Sain putken kumminkin poikki.
Tänään löysin Instagramista Juha Lanzin reelsit,hyviä ytimekkäutä tietoiskuja alkoholismista. Siinä oli yksi,joka erityisesti puhutteli. Tavallaan oli kuvaus siitä,että addikti rakastuu päihteeseen ja se on niin voimakas tunne,että se syrjäyttää tietältään normaalit ihmissuhteet
Lanz toki selittää kaikki erittäin ammattitaidolla.
Hienoa Viiwa, tosi hyvä kuulla! Sinussakin on paljon sisäistä voimaa <3 Itse sorruin ostamaan kaksi tölkkiä, onneksi huomenna on työpäivä ja tekemistä niin en ostanut enempää.
Tunnistan itseni tuosta, että addikti rakastuu päihteeseen ja se syrjäyttää ihmissuhteet. Noin minulle on tainnut käydä.
Hyvä jos pystyt jäämään siihen 2 juomaan. Tsemppiä ![]()
Kuuntelen ihan onnessani tuota Lanzin Instaa. Hän antaa siellä paljon aivan käytännön vinkkejä,mitä tehdä toipumisen eteen.
Päätin tänään käydä ostamassa itselle kauniin,sopivan kokoisen vihon jonne alan työstää asioita. Vihkoja löytyy jo kyllä kotoa,mutta ne ei inspiroi.
Nyt on vihko ostettu. Huvittaa kuinka tärkeäksi koin sen,että se on kaunis ja tätä tarkoitusta varten hankittu. Ehkä kaipaan vain selkeitä pieniä tekoja,joita teen itseni hyväksi.
Huomasin myös,että Christer Schoultz on alkanut pitää myös blogia: Palvelun tavoite – inhimillisen kärsimyksen vähentäminen – Apualkoholismiin blogi
Tuolla hänen ylläoitämässä Facen ryhmässä olenkin jo jonkin aikaa ollut ja sieltäkin vertaistukea saa.
Kaksi asiaa mitä eilisistä Lanzin vinkeistä jäi mieleen. Tee joka päivä jotain raittiuden eteen.
Puhu ääneen mieliteko juoda,mieluiten ihmiselle. Aivot oppii sitä kautta ettei tarvitse noudattaa sitä mielihalua.
Taas kömpelösti kirjoitettu nuo Lanzin hyvät neuvot.
Tänään ihmeen toiveikas mieli.
Takana kaksi kohtalaisen hyvää yötä ja se vaikuttaa kyllä heti omaan vointiin.
Ymmärrän Viiwa todella hyvin tuon fiiliksen.
Olen itse myös kokenut suunnattoman suurta iloa hyvin pienistä asioista, joita olen päättänyt tehdä tukeakseni raittiutta. Ihan vaikka päätös käydä jossain aivan uudessa paikassa vaikkapa kahvilla, taikka tehdä työmatka kävellen uutta reittiä pitkin vähän kauempaa kiertäen. Mitä vain mikä tuo elämään jotain uutta ja mihin ei kuulu alkoholin juominen. Muutama vuosi takaperin aloin juurikin noilla teoilla ottamaan pikkuhiljaa elämääni takaisin alkoholilta.
Musta toi vihko-juttu on ihana. Onhan sillä väliä, mihin ajatuksiaan riipustaa. Minullekin on, ostan aina harkiten päiväkirjani. Kirjoittaminen niihin tuntuu erilaiselta, kun ovat kauniita ja huolella valittuja. Olisiko tämäkin vähän sellaista itsensä hoivaamista ja hemmottelua.
Minulla on nyt jäänyt alkoholiaiheiset lukemiset ja podcasteja en ole ikinä oppinut kuuntelemaan. Toisaalta kiinnostaisi, ehkä alkoi tulla alkoholiähky, kun luin tosi paljon eri lähteistä siitä. Toisaalta tuntuu, ettei ole hyvä jättää sitä kesken. Olen jopa Uusi alku -kurssin tehtävistä luistellut. Täytyy ottaa uusi asenne ja tehdä ne kuntoon. Selvin päin -kirja on kesken ja sitäkin voisin taas lukea. Lähinnä mietin, että en vain ala kuvitella olevani jo turvassa ja sitten mokaa sen takia.
Rentoa sunnuntaita!
Tänään on ollut suht ok päivä.
Viinapiru kyllä kuiskuttelee joka välissä,että tarjolla olisi helpotusta. Tänään en ole sitä kuunnellut,vaan miettinyt sitä etten halua ottaa sitä ensimmäistä huikkaa. Koska 1 on liikaa ja 1000 liian vähän.
Kävin salilla,leivoin ja ollaan miehen kanssa katsottu hölmöä sarjaa,minä välillä neulonut vähän.
Tälläisia päiviä haluan itselleni “järjestää”,tehdä aktiivisesti töitä sen eteen etten anna juomahimolle valtaa.
Kuulostaa hyvältä sinnikkyydeltä ja puuhineen mukavalta päivältä. ![]()
Uusi päivä ja uusi viikko.
Toisella lapsella alkoi talviloma ja se taas tuo omia haasteita,toisaalta myös monia mahdollisuuksia. Jotain kivaa vois keksiä.
Tänään aloitin päivän laittamalla sähköpostia paikalliseen A-Kiltaan ja kysyin heidän toiminnastaan. Jospa siellä olisi jotain,mikä tukisi tätä minun polkua terveempää elämään.
Koiran tassukin alkaa olla siinä kunnossa,että pääsee pienelle lenkille hänen kanssaan.
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille ![]()
Olipas tiukka kauppareissu,mutta selvisin ilman juomaostoksia. Addiktio kuiskuttelee kovasti,että “ota vaan juomista,niin tulee kevyempi mieli.” Vaikka sen järjellä tietää,ettei niin ole niin saa hokea itselleen ihan kuin mantran kaikkia voimalauseita.
No ostin nyt sitten kalenterinkin ja aioin toteuttaa taas yhden Lanzin vinkin eli suunnitella päiviin ohjelmaa ja myös noudattaa sitä. Ei enää näitä tyhjiä päiviä,joihin helposti hakee täyttöä juomalla
Hyvä, että selvisit kauppareissusta - sekin on jo onnistuminen.
Sulla kuulostaa olevan uusi draivi päällä ja suunnitelmat kuulostaa hyvältä, paljon tsemppiä niihin! ![]()