Taas päätös vähentää

Hyvä että palasit tänne! Päivitä tilannetta useammin, ehkä sillä tahto pysyy selkeämmin mielessä.

Se oli tarkoitukseni, kun tänne tulin, mutta tuossa pahimmassa vaiheessa en vaan kehdannut.

Perjantai. Ja perjantaipullo-päivä. Kello ei ole edes seitsemää ja mietin viinipullon ostamista.
Tästä päivästä tulee pitkä ja vaikea.
Onneksi illaksi on etätreffit ulkomailla asuvan ystävän kanssa.

Sorruin!
Tänään oli tarkoitus mennä illalla ystävän luokse syömään. Mun tehtävänä oli viedä ruokaviinit mennessäni. Kävin ostamassa ne eilen ja ihan itsestään mukaan tuli myös pullo itselleni eilistä iltaa varten.
Skype-puhelu ystävän kanssa meni kuitenkin hyvin. Ainakaan hän ei missään kohtaa kysynyt olenko humalassa. Ja hän kyllä kysyisi, jos epäilisi!
Puhelun aikana tuli viesti, että tämän illan emäntämme on sairastunut, joten kyläily täytyy siirtää.
Join oman pulloni ja sen juotuani avasin toisen kalliista ostamastani ruokaviinistä.
Tänä aamuna kaadoin loput ruokaviinistä lavuaariin. Pahaa teki, mutta näin on paras.
Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä!

Tänään vältin kiusauksen mennä alkoon. Olen niin ylpeä itsestäni!
Huomenna uusiksi!

Aamulla ennen kahdeksaa jo napsasi punaviini suussa.
Tiesin joutuvani päivällä testiin: vähintään kahden alkon ohitus.
Lopulta kolme alkoa oli ihan vieressä ja yhden oven ohi jopa kävelin.
Nyt turvallisesti kotona ilman viiniä.
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että tämä päivä olisi voitettu, iltapäivää on jäljellä vielä monta tuntia.
Yritän keskittää ajatukseni johonkin muuhun

Luin sinun Orvokki 1965 ketjusi juuri, tuli sellainen olo että sinulla on todella kovaa säätämistä tuon alkoholin oikean määrän kanssa. En haluaisi masentaa sinua mutta kuitenkin haluan sanoa sinulle suoraan sen että tuo vähentäminen taitaa olla mahdotonta kohdallasi ja huijaat vain sillä itseäsi. Itse olen kokenut alkoholiriippuvuuden eri vaiheet ja tiedän asiasta paljon, olen myös kokeillut kaikkia konsteja miten saisin juotua niin ettei siitä tulisi harmeja, se ei vaan lopulta onnistu kun alkoholiin on tullut jo vakava riippuvuus. On todella ikävä jättää vanha rakas ystävä alkoholi mutta muuta vaihtoehtoa ei sitten enää ole tai on mutta se on surullinen vaihtoehto. Kannustan sinua tekemään kaikkesi että pääset alkoholista kokonaan eroon, siihen löytyy keinoja mutta sekin vaatii määrättyä nöyryyttä ottaa apua vastaan.
En aio kirjoittaa ketjuusi myöhemmin mutta jotenkin minusta tuntui että nyt minun pitää tehdä se ystävä Orvokki 1965.

Apua! Tuli yllättäen töistä vapaa iltapäivä ja heti mieleen ajatus: taidan käydä Alkossa.
Ei todellakaan pitäisi käydä.
En halua käydä. Mutta haluan kuitenkin.
Nyt täytyy vaan nopeasti saada ajatukset johonkin muualle!

Voitin! En käynyt viinakaupassa. Olen touhunnut kaikenlaista pientä kotona ja nyt on hyvä fiilis.
Loistava ilta, tämän fiiliksen taas kun saisi mieleensä kun seuraavan kerran tekee mieli käydä alkossa.

Eräs ajatus on pyörinyt mielessäni jo pari päivää: jos tekisi listan alkoholin huonoista ja hyvistä (?) puolista? Tekisi niistä jonkinlaisen “huoneen taulun”?
Tänne.
Kävisikö sitä lukemassa silloin kun tuntuu, että pitää saada juotavaa?
Uskoisiko niitä asioita silloin?
Koska tiedänhän minä ne asiat kirjoittamattakin. Mutta jos kirjoittaminen ja se, että asiat on “mustaa valkoisella” tekisi niistä konkreettisempia?
Sen taidan kyllä tehdä.
Lista ei varmasti ole täydellinen eivätkä asiat ole mitenkään tärkeysjärjestyksessä, mutta ainakin näistä on hyvä aloittaa.

Haitat / negatiiviset puolet
Hitaasti, mutta varmasti hiipivät terveyshaitat: maksa, munuaiset jne
Aivojen hidas mutta varma rappeutuminen
Kaikki muut mahdolliset terveyshaitat, kuten esim. syöpäriskin kasvaminen
Rahan meno
Aikaa myöten vaikutukset ulkonäköön
Painon nousu alkoholin ja krapulasyömisen vuoksi
Tehottomat krapulapäivät
Humalassa tunnen itseni yksinäiseksi ja roikun koko illan puhelimessa. Myös sellaisten ihmisten kanssa, joiden kanssa ei pitäisi
Huonot yöunet
Krapulapäivien itseinho
Humalassa poltan tupakkaa, siitä tulee lisää rahan menoa sekä riski eri sairauksiin sairastumiseen lisääntyy. Myös se vaikuttaa aikaa myöten ukonäköön[list]

Hyvät puolet
[list]Tunnen itseni sosiaaliseksi ja soitan puheluita henkilöille, joille en välttämättä muuten soittaisi[/list:u][/list:u]

Siinä se nyt on. Täydennän, kun tulee mieleen lisää asioita. Näistä kuitenkin lähdetään.

Taas se maistuu suussa: valkoviini.
Olis aikaakin käydä alkossa.
Nyt täytyy saada ajatukset muualle!
Selkäranka, selkäranka, auta minua!

Toinen voitto!
Tänään oli ohjelmassa parvekkeen siivous kesäkuntoon. Ruumiillinen työ vaatii janojuomaa. Taistelu iltapäivällä itseni kanssa. Ja voitin!
Jääkaapissa oli kolme siideriä, lupasin ne itselleni siivouksen jälkeen.
Siivoukseen tein itselleni pullollisen mehua janojuomaksi. Ei tietenkään janottanut!
Kun olin siivonnut avasin ensimmäisen siiderin. Join sitä pitkään ja hartaasti.
Kaksi siideriä on vielä jääkaapissa.

Huomenna syömään kesäterassille. Paikka on onneksi paikka, jossa en ole koskaan nähnyt asiakkaita ryyppäämässä, joten tuskin retkahdan siihen itsekään. Tavoite pysyä neljässä annoksessa.

Ei mennyt eilinen käsikirjoituksen mukaan, mutta löysin uuden kiven johon kompastun kerta toisensa jälkeen. Tätä ennen en ole huomannut tuota kiveä. Ei, olen mä sen huomannut, mutta olen ohittanut sen. Nyt tiedän, että se on tuossa ja osaan jatkossa nostaa jalkani sen yli.

Ruokailu meni lähes kuten piti. Ravintolassa oli paikalla tuttu, jonka kanssa en ole keskustellut pitkään aikaan. Otin yhden ylimääräisen annoksen viiniä. Viisi annosta siis.
Kotimatkalla kävin tiukan keskustelun itseni kanssa siitä, että tulenko kotiin alkon kautta vai en.
Laskin että alkon kautta kotiin tarkoittaa yhteensä 11 annosta.
Kotona oli 2,5 annosta siideriä.
7,5 annosta vs. 11 annosta.
Yllättävää kyllä 7,5 annosta voitti!

Join jääkaapissa olleet siiderit ja luulin että homma jää siihen.
Vaan sitten soitti kaveri. Oli “pakko” ottaa pieni konjakki.
Sitten soitti toinenkin kaveri. Ensin ajattelin, että en vastaa hänelle mutta koska jätin hänelle vastaamatta jo viikko sitten, niin vastasin kuitenkin. Ja taas oli “pakko” ottaa pieni konjakki.
Niiden alkoholimääriä on vaikea mitata, mutta arvioisin että niitä meni neljä.

Eli lopputulema oli kuitenkin se 11 annosta. Ellei jopa enemmmänkin.
Ja se kivi: se on puhelimessa puhuminen. Ei siis puheluita alkoholin vaikutuksen alaisena!

Tänään oli tarkoitus heti aamulla lähteä käymään puutarhamyymälässä, mutta enhän mä uskalla vielä ajaa! Toisaalta hyvä näin: jos olisin saanut parvekkeen tänään kesäkuntoon sitä olisi ehkä pitänyt juhlistaa kuohuviinillä. Nyt jää tuo riski toteutumatta!

Vaikka eilinen ei mennytkään ihan niin kuin piti, niin en soimaa itseäni ihan hirveästi!
Tämä viikko on ollut viimeaikaiseen juomiseeni nähden erittäin hyvä: kolman känni-illan sijasta yksi ilta eikä yhtään krapulaista arkiaamua.

Tänään olen selvin päin!

Hyvä viikonloppu takana!
Lauantai selvänä. Sain parvekkeen kuntoon ja mielessä kävi “jos nyt olisi kuohuviiniä, niin avaisin”. Se oli kuitenkin vain ajatus.
Eilen en edes ajatellut alkoholia. Ainakaan tietoisesti.
Miten tästä eteenpäin: ensin tämä päivä, sitten huominen ja ylihuominen ja siis päivä kerrallaan.
Perjantaina isolla ryhmällä päiväksi Tallinnaan. Tarkoitukseni on jättää jatkot väliin ja tulla suoraan laivalta kotiin.
Nähtäväksi jää, kumpi vie, minä vai alkoholi.

Olen tyytyväinen itseeni!

Tänään on edessä koettelemus: menen töihin toimipisteeseen, jonka vieressä on alko ja harvoin, todella harvoin, olen pystynyt sen kiertämään.
Haaste tiedostettu, tulta päin!

Muuten on mennyt todella hyvin. Ainoastaan eilen aamulla viini pyöri mielessä. Onneksi oli aamulla, oli enemmän kuin helppoa siirtää ajatus taka-alalle ja odottaa sen kuolemista.
Olen kahtena yönä palellut kovasti. Voisiko johtua siitä, että viikossa käytetyn alkoholin määrä on vähentynyt huomattavasti. Aikaa on mennyt vasta vähän, reilu viikko, mutta eikös ne vierotusoireet tule heti.

Mulla on sittenkin selkäranka!
Toimipiste, jossa tänään olin töissä aiheuttaa Pavlovin koira -reaktion: aamusta lähtien ajatukset pyöri viinissä, alkossa käynnissä ja viini maistui suussa.
Kävin itseni kanssa keskustelua huonosti nukutuista öistä; lukemasta, jonka vaaka näytti aamulla; perjantain Tallinnan matkasta; siitä, että onko siitä nyt oikeasti mitään haittaa, jos tänään otan vähän viiniä; liikunnasta jne.
Ja voitin itseni!
Tämä päivä siis selvänä.
Kohti huomista!

Virtuaalipeukku! :slight_smile:

Kiitos Hemmentaali :slight_smile:
Luin sinun kirjoituksesi ja tulin siitä surulliseksi. Mietin, että voisinko tukea / auttaa sinua jotenkin, mutta kyllähän se olisi niin, että siinä sokea taluttaisi rampaa.
Toivon sinulle kuitenkin paljon jaksamista ja rautakangen lujaa selkärankaa vähentämisen kanssa.

Minäpä laitoin itselleni lisää motivaatiota.
Laskin, että viime aikoina on mennyt kolme pulloa viiniä viikossa, noin 8 € / pullo. Yhteensä siis noin 24 € / viikko.
Tavoite on päästä korkeintaan yhteen pulloon viikossa, joten säästäisin viikossa 16 €.
Kuukaudessa (neljä viikkoa) tämä tekee 64 €.
Avasin juuri tilin nimellä Matkatili ja sinne menee automaattisesti joka kuukausi palkasta 64 €!
16 kuukauden päästä mä lähden matkalle!
Välimeren risteily kiinnostaisi kovasti

Mitenköhän itse suhtautuisin tähän:
Perjantaina lähdin jatkoille. Tajusin kuitenkin aikaisessa vaiheessa että olen todella hirvittävässä kunnossa ja lähdin kotiin.
Lauantaina paha olo.
Lauantaina ulos syömään ja teatteriin.
Viisi annosta alkoholia reilun neljän tunnin aikana eli ei humaltumista. Suoraan teatterista kotiin.

Sunnuntaina oli selvä päivä.
Tänään oli selvä päivä.
Huomenna on selvä päivä!
Näin niitä kertyy, päivä kerrallaan.

Mikä on se hetki tai vaihe kun saa olla aidosti ylpeä itsestään?
Tajusin tänään, että mulla ei ole toukokuussa ollut yhtään krapulaista työaamua!
Olin tänään taas viininmakuisessa toimipisteessä. Ja tulihan se: viinin himo. Kun alko on ihan tossa 10 metrin päässä.
Tällä kertaa selätin himon järjellä: aamulla on aikaisin edessä 1,5 tunnin matka auton ratissa.
Ja se oli sitten siinä.

Eilen sitten retkahdin.
Kävin tärkeän ihmisen kanssa ravintolassa syömässä. Join kolme annosta alkoholia. Jotenkin se pieni määrä eilen hummallutti.
Kotimatkalla mielessä kävi ehkä sekunnin verran ajatus “et varmaan mene alkoon”. En suostunut kuuntelemaan tuota ajatusta vaan ilmoitin sille että “ihan varmaan menen”.

Kun viinipullo oli jo lähes tyhjä ja nousin sohvalta ylös sanoin ääneen “tämä ei tunnu hyvältä”. Tarkoitin humalaista oloani. Joskus erittäin kovassa humalassa on tuntunut samalta mutta koskaan en ole asiaa ääneen myöntänyt. Mutta hyvä kun tein sen. Nyt voin kysyä itseltäni että jos se ei tunnu hyvältä niin miksi teet niin?

Pulloon jäi annoksen verran viiniä kun lähdin nukkumaan. Aamulla kaadoin sen lavuaariin.

Jotta pysyisin tavoitteessani ja itselleni antamassani lupauksessa, on minun oltava tämä viikonloppu ilman alkoholia.
Enpä muista koska viimeeksi olisi ollut viikonloppu, että en ole kumpanakaan päivänä nauttinua alkoholia!

Heräsin aamulla pirteänä ja täynnä energiaa.
Nyt on olohuoneen ikkunat ja parvekelasit pesty.
Olen selkeästi ansainnut kuohuviiniä.
Erityisesti kun on tulossa kaunis, lämmin päivä!
Tällainen ahkeruus pitää palkita. Kuohuviinillä.
Ja kauniista kesäpäivästä on nautittava. Nauttimiseen tarvitaa kuohuviiniä.
Mutta kun huomenna joutuu tekemään töitä.
Oli mukava herätä tänä aamuna hyvin nukutun yön jälkeen pirteänä.
Mutta jos juon pullollisen jo alkaen esim. klo 14, niin promillet on nollilla jo klo 02 ja sen jälkeen nukun taas hyvin.

Nyt lähden kuitenkin lenkille, toivotaan että voitan itseni ennen kauppaan lähtöä!