Jälleen tänä aamuna päätin, että juomisen on pakko vähentyä huomattavasti.
2 - 3 kertaa viikossa vähintään pullo viiniä. Eilen 1,5 pulloa.
Asun yksin eivätkä läheiseni ehkä tiedä juomisestani. Ainakaan kukaan ei ole osoittanut olevansa huolestunut.
Pitkään selitin itselleni, että enhän minä ole riippuvainen, kun en joka päivä kännää. Mutta eihän se ollut muuta kuin itsepetosta.
Edit: luin tämän tekstin ennen julkaisemista ja edellisen lauseen lukemisen jälkeen hymyilin: en pysty edes kirjoittamaan sanaa “alkoholisti”. Säälittävää!
Olen vedonnut myös siihen, että töitäni en ole alkoholin takia jättänyt tekemättä. Aivan, juuri näin. En kuitenkaan ole kyseenalaistanut krapulapäivän laatua tai tehokkuutta. En ole uskaltanut.
Vähintään joka toinen krapula-aamu olen päättänyt: nyt tämä kaksi kertaa viikossa juopottelu loppuu! Haluan viikonloppuisin levätä, nukkua hyvin ja pitää huolta itsestäni. Ja seuraavaksi Alkoon!
Edellisviikolla tein kävelylenkin sinne. Kehuin itseäni: hienoa, kävelit seitsemän kilometriä! En moittinut siitä, että kävin matkalla Alkossa.
Välillä on hyviä tekosyitä juomiseen: pomo sanoi pahasti, oli paska päivä duunissa, varmaan flunssa tulossa, täytyy lääkitä… Välillä en edes yritä keksiä tekosyitä.
Keväällä pidin blogia juomisestani ja epätoivoisesta yrityksestäni vähentää. Se ei saanut lukijoita, joten tukea tai sosiaalista painetta ei sitä kautta tullut. Sitten tuli kesä ja kyllähän kesällä täytyy saada nauttia viiniä ja saunakaljat!
Tämä on ensimmäinen kerta kun oikeasti teen asian eteen jotain muutakin kuin päätöksen, jonka tiedän sivuuttavani parin päivän sisällä.
Kävin katsomassa AA-kokouksia.
Mutta kun hävettää! En halua mennä sinne.
Luin aika monta tällä palstalla ollutta keskustelua ja olin tyytyväinen lukemaani, joten tässä sitä nyt ollaan!
Lauantai. Vaikea päivä. Käykö ilta yksinäiseksi, jos en tartu pulloon. Ei siitä pullosta seuraa ole. Yhtä hyvin voin kaataa viinilasiin mehua ja juoda sitä.
Tai voin lähteä pois kotoa. Vaikka leffaan. Tai perinteisesti kyläilemään.
Olen vuosia sitten lukenut paljon, aina oli kirja menossa. En muista, koska olisin viimeeksi lukenut. Ei viinihuuruissa kannata lukea, kun ei mikään jää mieleen.
Huomenna olen menossa lounaalle ystävien kanssa. Jo eilen mietin että otanko vain pari lasia viiniä vai tilaammeko kolmistaan pullollisen kuohuviiniä. Yksi tulee autolla, hän juo vain lasillisen, meille kahdelle jää enemmän juotavaa.
Mitä odotan tältä kirjoittamiselta? Huomata, että meitä on muitakin, että en ole yksin. En ainoa ihminen tai edes nainen Suomessa joka juo salaa.
Saada tukea ja tsemppiä tällä kertaa pysyä päätöksessäni vähentää.
Saada hyviä vinkkejä siihen, miten tämä kannattaa tehdä.
Asentako tavoitteen viikon päähän vai lähdenkö tästä päivästä: viikkoon / tänään en juo.
Mitä teen siinä vaiheessa kun olen lähdössä Alkoon? Joskus tuntuu, että menen sinne jopa ilman että päätän mennä sinne. Aivan kuin joku magneetti vetäisi minua sinne. Joskus taistelen sinne menemisen kanssa jo aamusta. Ja häviän tuon taistelun lähes joka kerta.
Olisiko hyvä palkita itsensä jokaisesta selvästä päivästä? Jospa laittaisin joka viikko säästämäni 15 - 20 euroa säästöön. Vuoden päästä mulla olisi kiva summa rahaa käytössä johonkin kivaan.
En halua luopua alkoholista kokonaan. Haluan päästä takaisin noin 3 - 4 vuoden takaiseen tilanteeseen, jossa alkoholi kuului sosiaaliseen elämään.
Ensimmäinen ihan konkreettinen askel vähentämiseen on otettu. Askel on pienen pieni ja se voi vielä muuttua taaksepäin astumiseksi, mutta tämä on paljon enemmän kuin tähän asti vain itse itselleni antamani lupaukset. Jotka olen jo lupauksen antaessani tiennyt perättömiksi.
Edit: täytin juuri Jeppe juomapäiväkirjan. 18 annosta, yli 25€.
Miksi mä en ole havahtunut tähän aikaisemmin?