Taas päätös vähentää

Pinnistele ja sinnittele! Älä murehdi vaikka joutuisit kaatamaan tuliaispullon maahan, sekin on parempi vaihtoehto kuin juoda se! Nim. kokeiltu on eikä kaduta, korkeintaan sillä hetkellä, mutta ei enää huomenna! :mrgreen:

Hei,

Olen uusi vähentäjä. Tosin kuuluisin lopettajiin, koska se olisi ainoa tieni. Mutta niin monta kertaa yrittäneenä tiedän, että vähentäminenkin on vaikeaa, saati lopettaminen.

Häpeän niin paljon etten saa itseäni niskasta kiinni. Ei ole hyvä puolustus, mutta mieheni on vielä suurempi ongelmakäyttäjä kuin minä. Jos olen päättänyt olla ilman juomista ja hän käy kaupassa, niin kysyy montako tuon? Jos sanon että älä tuo yhtään, niin tullessaan tuo varmuuden vuoksi pari kolme tölkkiä. No senhän sitten arvaatkin miten illan mittaan käy… jos sitten yhden… tai toisen… ai toit kolme, no juonpa sen viimeisenkin.

Eli taas olen tässä tutussa tilanteessa: olen tehnyt päätöksen ainakin vähentää, taas…

Torstaina olen kompastunut moneen kertaan. Aivan liian moneen kertaan!
Tänään en kompastu. Piste.

Poikani tulee vaimonsa kanssa lauantaina syömään, silloin on viiniä tarjolla. Ne ostokset teen vasta lauantaina.
Tämä viikko mennään yhdellä alkoholipäivällä ja se on lauantai!

Perjantai ja takana selvä viikko! Helppoa tämä ei ole ollut, mutta olen taistellut.
Tänään on iso haaste edessä: Alkot eivät ole auki huomenna, joten huomiset ruokaviinit on ostettava jo tänään.
Kyllä mä sen tiedän, että en pojalleni ja hänen vaimolleen ostettuja viinejä mene juomaan, haaste on siinä, että en osta itselleni täksi illaksi juotavaa.

Hei Orvokki, olisiko mahdollista että pyytäisit poikaasi käymään Alkossa? Sanoisit, että sinulla on niin kauheasti kiireitä ettet oikein ehtisi mutta maksat ne sitten hänelle huomenna? Siten et saisi itsellesi mitään. Tai joku muu jonka voisit hommaan nakittaa? Ymmärrän meinaan tosi hyvin ongelmasi, minä sortuisin tuossa helposti.

Kiitos vinkistä, saatan käyttää tuota tulevaisuudessa (toivottavasti siihen ei enää tulevaisuudessa ole tarvetta), mutta nyt on enää niin vähän “varoitusaikaa” etten enää viitsi.

Miten itseinhon saisi käännettyä voimaksi?
Olen ollut kahtena iltana hirveässä humalassa. Mä en edes pidä sellaisesta humalasta. Siitä, kun kävely ei suju, ajatukset ei pysy kasassa ja maailma näyttää sumuiselta.
Perjantaina Alkossa käydessäni ostin itselleni pienen viiniipullon. Olin ylpeä itsestäni. Pullon jälkeen sitten maistoin ostamiani glögejä. Ja päälle vielä muutama rommi.
Eilinen oli vielä kamalampi. Olo oli niin paha että lopulta jouduin työntämään sormet kurkkuun ja oksentamaan.
Yritän olla iloinen siitä, että viime viikolla ei ollut yhtään krapulaista työpäivää, mutta tällä hetkellä en pysty edes siihen. Inhoan itseäni!
Mutta, tänään on uusi päivä ja edessä uusi viikko.
Selvänä.

Voi sinua, no uudella voimin ja vähän viisaampana vaan eteenpäin, kuin mummo hangessa!

Tiedän, että on raditaali ehdotus, mutta voisiko ajatella, ettei sitä juotavaa ole kotona? Ellei raaski kaataa maahan suoraan (mikä sinällään on oikeasti melkoinen askel ja erittäin rohkeeta!) niin voisiko pullot antaa jollekin pois? Keksii joko selityksen tai kertoo suoraan, että haluaa lopettaa kotona tissuttelun/juomisen/millä nimellä kukakin tekee?

Elämä on paljon helpompaa ja itsensä kanssa sovittu määrä pysyy hanskassa, kun siellä kotona ei ole juotavaa enempää kuin vaikkapa se puolikas pullo alkosta. Ja jos tarvitsee psyykkausapua, niin pari ehdotusta:

-voi ostaa huomenna niin paljon lisää kuin haluan, mutta tänään juon vain tämän määrän. Piste.

-kaataa lopun maahan, jos hetkeksikään tulee sellainen olo, että mopo on lähdössä käsistä (huomenna saa lisää alkoholia kyllä jossain muodossa aina kaupasta, jos vielä huomenna on sellainen olo, että sitä on pakko saada)

-vaikka luopuu nyt kaikesta alkoholista kotona, voi sitä tarvittaessa kyllä ostaa sitten lisää myöhemmin. Vaikka rahanmeno sillä sekunnilla riipaisee, niin mietipä säästöä, jos vähentäminen onnistuu suunniteltuun määrään, viikossa tai kuukaudessa on jo aika monta pulloa säästettynä.

-armollisuutta itseään kohtaan, vahinko on jo tapahtunut ja siitä voi oppia, mutta menneitä ei voi muuttaa. Viisaammin voi valita jatkossa.

-oletko koskaan katunut huomenna sitä, ettet tänään juonut? Toisin päin on saattanut tapahtua eli juomista on kaduttu enemmän ja vähemmän, yleensä vissiin enemmän tällä palstalla kun kirjoitellaan.

Uusi viikko.
Takana viikko, joka ei mennyt suunnitelmien mukaan. Olen kuitenkin onnellinen krapulattomista työaamuista.
Tänään alkaa uusi viikko ja on loistava mahdollisuus parantaa viime viikon “suoritusta”.
Tsemppiä kaikille tähän viikkoon!

Tänään töissä annoin itselleni luvan ottaa viiniä.
Luvan saatuani lähdin kaupan kautta kotiin. Kotiin päästyäni olin unohtanut saamani luvan. Muistin sen vasta äsken. Mutta ei mun enää tee mieli,
Ei, vaikka kotona on kolme pulloa viiniä ja kaksi avattua glögipulloa.
Maanantaina otin puolikkaan mukillisen glögiä.
Siinä toistaiseksi tämän viikon alkoholit.
Hyvä minä!

Ei yhtään krapulaista aamua töissä!
Lisää hyviä uutisia: eilen jäi viinipulloon noin 1 / 3 viiniä!
Töiden jälkeen kävin kaupungin parhaassa ruokakaupassa.
Ostin kaksi siideriä, joita en ollut aikaisemmin maistanut.
Kotiin tultuani join ne.
Sitten avasin viinipullon ja nautin mukavan perjantai-illan.
Vaikka nautitun alkoholin määrä varmasti vastasi noin pullollista viiniä, niin se, että pullossa on vielä viiniä jäljellä on pienoinen ihme. Tai ainakin todella hyvä saavutus!
Tätä linjaa täytyy vielä muokata hieman, eli jättää nuo siiderit pois ja sitten olen siellä mihin olen matkalla.
Tiedän, että ei tämä kerrasta parane, mutta aijon silti iloita saavutuksestani ja olla ylpeä siitä!

Onnittelut, minusta tuo kuulostaa onnistumiselle. :smiley:
Itse retkahdan vielä viikolla ja viikkoannokset edelleen 40.

Hienosti tehty, onnittelut!

Minä ryssin menneen viikonlopun. Tavoite on tissutella vain lauantaina, mutta otin perjantaina 3 drinkkiä ja eilen sunnuntaina useamman. Siis lauantain lisäksi. Viikko oli näin siis onnistunut vain arkipäivien osalta. Todella tylsää! Olen itseeni pettynyt. Tyytyväinen olen siihen, että ei myöskään ole ollut krapulaisia työpäiviä. Ei ole tänäänkään krapulaa, mutta morkkis on tuosta eilisestä. Ihan ilman mitään syytä annoin vaan itselleni luvan tissutella lauantailta jääneet juomat. Nyt sitten otettava taas itseä niskasta kiinni ja pidettävä huoli, että tuo ei toistu.

Tsemppiä Vilma! Itseään niskasta pitäminen on äärettömän vaikeaa.
Eikä se viime viikonloppuna onnistunut sitten täysin minultakaan.
Lauantaina meni toinen viinipullo. Mutta ei tietenkään ilman “syytä”!
Kävin ostamassa vähän huonekaluja ja olen antanut itseni ymmärtää, että huonekaluja ei voi kasata ilman alkoholipitoista juomaa. Luonnollisesti piti myös “juhlia” osittain uudelleen sisustettua huonetta.
Avasin kuoharipullon.
Kun vihdoin pääsin istahtamaan telkkarin ääreen join perjantailta jääneen punaviinin pois.
Mutta: kuohuviiniäkin jäi! Avattu pullo on jääkaapissa edelleen. On siis ollut siellä jo kolme iltaa.
Sunnuntaina oli tarkoitus juoda jämät pois, mutta ei tehnyt mieli.
Eilen ei käynyt edes mielessä.
Äsken jääkaapilla käydessäni katselin pulloa: ei tehnyt mieli ja mietin että jos tuossa pullossa olisi jotain muuta, niin tekisikö sitten mieleni? Ei tekisi.
Myöskään avatut glögit eivät kiinnosta.

Annosten määrä siis pysyi samana, mutta tapa juoda on muuttumassa parempaan suuntaan: ei arkisin eikä kaikkea avattua ole pakko juoda pois.

Kävin Alkossa. Ihan varta vasten ajoin vain Alkoon.
Join noin kaksi alkoholiannosta ja lopetin siihen.
Miten tämä onnistui? Join annokset hitaasti, keskityin muuhun kuin viinin juomiseen enkä tarttunut puhelimeen.
Hyvä minä!

Tulihan se viime viikollakin perjanta. Ja perjantaipullo!
Meni sitten siinä samalla avattu puolikas viinipullo. Viikon tulos perjantai-iltaan mennessä 12 annosta.
Lauantaina oli sosiaalista toimintaa, kävin syömässä ystävän kanssa. Viisi annosta alkoholia.
Kotimatkalla kävin ostamassa kaksi siideriä.
Join ensimmäisen. Avasin toisen, kaadoin lasiin, maistoin ja kaadoin loput lavuaariin. Ei maistunut.
Jotain on siis ehkä kuitenkin tapahtumassa?

Tavoitteita pitää olla. Tämän viikon tavoite on jättää perjantaipullo ostamatta.
Lauantaina tapaan ystäviä glögien merkeissä, se riittäköön tälle viikolle.
Tänään on kuitenkin tiukka paikka: lupasin lähteä Alkoon kuskiksi sairaalle ystävälleni.
Tiukka yritys tulla alkosta ulos ilman ostoksia.

^Pärjäisikö ystäväsi Alkossa ilman apuasi? Jäisit vaikka autoon odottamaan tai menisit sillä välin hoitamaan jotain muuta asiaa? Ei tulisi houkutuksia sinulle. Voimia koitokseen!

Ja millähän selittäisin sen, että jään odottamaan autoon?
Ja tulihan mun ostettua viiniä. Ensin hain lempipulloni ja kun jonotimme kassalle näin siinä vieressä tämän vouden Beaujolais:t. Ostin myös toisen niistä,
Kotiin tultuani avasin toisen pullon. Yritin soittaa kahdelle kaverille. Kumpikaan ei vastannut puhelimeen. Onneksi.
Kello on nyt 19.45. Lopetin viinin juomisen noin puoli tuntia sitten. Pullossa on vielä vajaa puolet jäljellä.
Jos puheluuni olisi vastattu, olis tuo toinenkin puolikas mennyt.
Toisaalta olen kovin pettynyt itseeni, toisaalta erittäin ylpeä itsestäni!

Selityksiä voisi miettiä vähän varoiksi etukäteen. Vaikkapa, että pitäisi soittaa joku puhelu, jollekin joka oli yrittänyt päivällä tms?

Tai voisihan sitä kokeilla rehellisyyttäkin? Sanoa, ettet tarvitse mitään itse nyt, joten odottelet autossa :smiley:

Tilanne riistäytyi sitten täysin käsistä. Rupesi menemään viiniä kolmena iltana viikossa, 3 - 5 pulloa per viikko.
Kun kolmena iltana juo, niin vähintään yksi krapula-aamu on työaamu.
(teko)syitä juomiselle oli ja niistä pidin kiinni kynsin hampain.
Nyt ei enää ole (teko)syitä. Ainakaan samoja. Eikä kyllä onneksi uusiakaan.
Edellisen kerran join alkoholia lauantaina. Pullollisen viiniä. Viimeiseen (teko)syyhyn.
Tiistaina teki mieli, en ostanut. Vaikka kuljin kolmen eri Alkon ohi.
Eilen teki mieli, en ostanut. Vaikka kuljin Alkon ohi.

Tälläkin hetkellä tekee mieli, en meinaa lähteä ostamaan!
Nyt on pakko vähentää ja rajusti!
Yksin kotona juomisen on loputtava!
Sosiaalisen juomisen sallin itselleni tästäkin eteenpäin, siitä en halua luopua.

Tsemppaan itseäni nyt sillä, että painoni on jo näiden muutamien selvien päivien aikana pudonnut.
Toinen, jolla tsemppaan on nukkuminen. En ole moneen viikkoon nukkunut hyvin.