Nyt kun alkaa päivä päivältä olla enemmän etäisyyttä menneeseen, näen selkeämmin:
-
“Mun” alkkikselta on ilo edelleen totaalisen kadoksissa. Nuorempana eka avioliittoni oli niin ikään päihderiippuvaisen kanssa, ja siinä oli samoina piirteinä addiktin ilottomuus eli synkkyys. Eli mä olen elämästäni kärvistellyt aivan liian suuren osan henkilöiden kanssa, jotka eivät koskaan nauraneet tai hymyilleet aidosti. Niin uskomatonta kuin se on, että tällaisia henkilöitä voi olla olemassa.
-
Kummallekin suhteelle päihderiippuvaisen kanssa oli ominaista, että henkinen väkivalta hurjistui loppua kohden. Ja että mä siedin sitä ihan liian pitkään.
Tää tuorein eksäni myönsi tänään, että hänen ongelmansa johtuvat alkoholismista. No minun kannalta se oli mukavaa, kun tulkitsin sen myös niin, että hän ei pidä minua syypäänä eroon ym., vaikka enhän mä tiedä pitääkö vai ei.
Hänellä oli tänään minun mielestäni oudon “naamiointihajuinen” hengitys purukumeineen tms. (!). No, se asiahan ei mulle kuulu, peittikö alkoholin hajua vai ei, mutta huomaatteko kuinka mulla(kin) on “verissä” tämmöisten asioiden bongaaminen.
Minusta tuntuu, että selvisin tunne-elämän kantilta tästä erosta paremmin kuin hän. Vaikka eihän tää tunne-elämän kannalta vielä ole ohi.
Ja sitten minulla on jotenkin ristiriitainen tuntu siitä, että kuinka paha se hänen alkoholisminsa ja henkinen riippuvuus oikein on. Mutta kun mä katson mennyttä ja hänen tekojaan ja hänen nykyistä ilotonta olemustaan, niin kyllähän se paha on. Mutta toivoisin kuitenkin, että se kivempi osa hänen persoonallisuuttaan pysyisi jatkossa yhteyksissä kanssani. Hänen nykyisessä persoonallisuudessaan on mielestäni aika lailla sairaalloisia piirteitä, esimerkiksi se, että hän pelkää, että mä varastan hänen tavaroitaan tai jotakin. En tiedä, voiko olla alkavaa skitsofreniaa tai jotakin. Mutta joka tapauksessa mä olen turvassa, koska ei olla enää saman katon alla. Eikä tartte vanheta saman katon alla pelko takaraivossa jatkuvasti.