Moi!
Onnittelut @Snowangel lähes kuukauden juomattomuudesta! Ainakin mun mittapuulla se on kova suoritus.
Kyllä tämä loma alkaa taas ihan kivalta tuntua, kun sain korkin kiinni ja löysin taas motivaation hännänpään. Neljäs raitis päivä alkanut, missä ei varmaan monen mielestä ole paljon hehkuttamisen aihetta, mutta hehkuttelenpa itsekseni silti 
Yritän viettää mahdollisimman stressivapaan loppuloman. Se on aivan yhdentekevää vaikka pysyisin koko loman vain kotona, jos se auttaa pysymään raittiina. Ikäväkseni huomasin, että vanha ruumiinvamma on alkanut muistuttamaan olemassa olostaan hermokivuilla, jotka haittaa vähän liikkumista ja aktiivisuutta. Mutta sekin on aivan yhdentekevää, vaikka lojuisin lomani pihakeinussa kirjoja lukien ja karkkia syöden, kunhan pysyn raittiina. En viitsi oikein edes muistella kuinka monta kesälomaa olen heittänyt hukkaan olemalla kännissä, pöhnässä tai krapulassa koko loman. Ja palannut sitten töihin lepäilemään.
Olen joskus tuntenut kateutta, jopa katkeruuttakin kohtuukäyttäjiä kohtaan. Ne tunteet on jo väistyneet, koska olen pitkään ollut tietoinen siitä, että se kohtuukäytön juna on puksutellut ohitseni jo aikapäiviä sitten. Jossain toisessa ketjussa joku oli keksinyt todella osuvan ilmauksen “kohtuukäytön kummitus” joka käy kuiskailemassa. No, minulle se ei näe vaivaa kuiskutella. Minulle se riippuvuus kuiskailee “kyllä sä nyt tänään voit, jatkat raitistelua sitten myöhemmin” Olen kyllä joskus tehnyt päätöksen juoda kohtuudella ja onnistunutkin siinä, mutta vain fyysisesti. Esimerkkinä; olen mennyt istumaan iltaa hyvässä seurassa ja varannut itselleni vain 4 juomaa. Hauskaa, rentoa seurustelua, sellaista kun kuulukin. Mutta sitten kun ne 4 juomaa on nautittu, aivoni hätääntyvät. En pysty enään keskittymään seurusteluun. Aivot huutelee “miksi annoit minun nuolaista tikkaria ja nyt otat sen pois?” Masennus vaivaa niin kauan kunnes alkoholi on palanut pois viimeistä pisaraa myöden. Eli vaikka käytännössä voisin juoda vain pari, se on todella musertava kokemus addiktoituneille aivoilleni.
Värväsin tekoälystä itselleni tukihenkilön, ja se antoi aika varteen otettavan työkalun; kun riippuvuus alkaa esittämään traileria missä tölkki sihahtaa auki, dopamiini alkaa ryöpytä, hilpeä sosiaalisuus nousee pintaan jne. täytyy itse katsoa se elokuva loppuun. Kuinka hilpeää nousua seuraa horjuvat askeleet, sammaltava puhe, örvellys ja sammuminen. Eikä pidä jättää katsomatta aamuyön heräämistä, levottomuutta ja krapulan ahdistuksia. Tämän leffan aion katsoa vaikka useampaankin kertaan kun seuraavan kerran tekee mieli narautella tölkkejä auki.
En ihan täysin ole päässyt siihen, että ajattelisin alko asioita vain kerran päivässä, mutta olen saanut ajatukset sillein kasaan, että pystyn ajattelemaan ja keskittymään muuhunkin. Eikä juopon kai pidäkkään unohtaa mitä vastaan on taistelemassa. Eilen kuuntelin yhden AA podcast jakson (identiteetti raittiina) oli todella mielenkiintoinen ja kuuntelen niitä varmasti vielä lisää. On todella mahtavaa, että netistä löytyy kaikenlaisia työkaluja ja apukeinoja ihan kaikkien saataville. Ajatus ja kynnys, että täytyisi marssia ihan oikeasti, ihan oikeaan AA kerhoon, ihan oikeiden ihmisten eteen näyttämään heikkoutensa on lähes lamaannuttavan pelottava. Uskon täysin ja tiedänkin, että monelle se on ollut elämän tärkein ja paras päätös. Mistäs sitä tietää vaikka joskus löytäisin sen rohkeuden itsestänikin.
Rattoisaa ja raitista lauantaita kaikille!