Skeptinen ketju (asiallisesti)

Mielnkiintoista pohdintaa, vaikkakin kun aiheena on minun päänuppini toiminta ja elämäni, historiani ja tämänhetkiset resurssini taitaa käydä niin että nuo tutkielmat lopulta kertovat enemmän kirjoittajien toiveista kuin minun todellisesta tilanteestani. Sitä kun voi olla hankalaa ihan arvailemalla päätellä.

Varsinkin tuo “hirvittävissä peloissa eläminen” (Hui sentään!) huvitti minua . Toivomukselta se kuullostaa, ainakaan en ole itse elämässäni semmoista tässä selvin vietetyn viiden vuoden aikana huomannut.

Se osallistumisen ja yhteistoiminnan kyräily, joka mainittiin… kovin vieras ajatus sekin. En yhtä sokeasti hurahda mihinkään dogmaattisiin askelmerkkeihin joita erilaiset sisäänlämpiävät järjestöt edelleen asettelevat, mutta niin tässä nyt taas työttömänä ollessa on käynyt että useammanlaisten yhteisöjen toiminnoissa tulee mukana oltua. Ei minulla ole mitään osallistumista ja osallisuutta vastaan, pikemmin minä kovasti tykkään siitä!
Varsinkin jos toiminta on avointa, kehittyvää, kriittisen keskustelun ja vuorovaikutuksen sallivaa ja täysin julkista, niin mitäpä minä semmoisessa pelkäisin? Onhan niitä, ryhmiä ja etujärjestöjä, puolueita ja aatteellisia yhdistyksiä toki sellaisiakin joiden tavoitteet ja arvot ovat niin vastakkaiset omieni kanssa, etten niihin mene, mutta sekään ei tarkoita vielä sitä että pelkäisin tai vihaisin tai kieltäytyisin totaalisesti yhteistyöstä kaikissa asioissa.
Vain hyvin harva ääriliike on niin kaukana minun hyväksymistäni arvoista etten usko löytäväni mitään yhteistyön mahdollisuutta. Niitä siis on todella vähän.

Mutta, eiköhän tässä ketjussa tuhraannu turhan paljon voimavaroja minun henkilökohtaisen olemukseni arvailuun ja haaveiluun siitä millaista tuskaa sen tulisi kiukkuisempien mielestä olla?

Skeptisyyden arvosta tai arvottomuudesta ja epäilyttävistä asioista, epäilemisestä ja kriiittisestä palautteesta esitettyjen teorioiden ja ajattelumallien suhteen keskustelu voisi pitkällä tähtäimellä olla meille kaikillekin paljon hyödyllisempää.

Siinä ehkä voisimme jotain uuttakin oppia ja huomata aukkokohtia tarjotussa tietopuurossa.

Metsänreunan miehen sielunelämää mustamaalaamalla ei taida kukaan päästä minkään asian pohdiskelussa yhtikäs mihinkään.

Mutta, mikäs minä olen tietysti sitäkään kieltämään, jatkakoon jota se huvittaa. :smiley: :smiley: :smiley:

Kyllä kai minä sitten taas jotain kirjoittelen vaikka tuonne omaan ketjuuni, kunhan näiltä kiiruummilta (talkoilla tehdyistä yhteisöllisistä )hommistani täällä irl ehdin.

Mä olen asiallisesti skeptinen tämän ketjun tulevaisuuden suhteen. :unamused:

:laughing: :laughing: :laughing: Niin kyllä minäkin :laughing:

No, tuolla on ketjussa "Mitä on alkoholismi, addiktio? Onko AA oikeassa? Mun kirjoitukseni tältä päivältä, jossa on esitetty neurobiologiselta pohjalta tutkimustuloksia koskien “riippuvaisuuksia”. Sekä linkki lähteeseen, jonka perusteella kirjoitus on tehty. Siellä todetaan, että parannusta tietynlaisiin “riippuvuuksiin” ei ole vielä löydetty. Ja AA:n ohjelmakin todetaan oivaksi työkaluksi toisenlaisen elämäntavan etsimisessä sekä ylläpitämisessä.

Aivan odotan MM:n sekä MP:n hedelmällisiä mielipiteitä, kritiikkiä sekä skeptisyyttä ja toisenlaisia näkökohtia. Toivon asiallisia kirjoituksia enkä mitään AIVOPIERUJA!

MM “Mutta, eiköhän tässä ketjussa tuhraannu turhan paljon voimavaroja minun henkilökohtaisen olemukseni arvailuun ja haaveiluun siitä millaista tuskaa sen tulisi kiukkuisempien mielestä olla “””"

Henkilöön kohdistuvat hyökkäykset ei tue raittiutta, se on faktaa . Miksi sitä sitten jotkut tahot haluaa tehdä ja mielikuvitella salaliittoja jonkin nimimerkin ympärille .
Ei ne omat raittiit päivät lisäänny eikä tämä päivä muita haukkumalla paremmaksi muutu .
Metsänreunan Mies on ollut 5v raitis luin tuolta aiemmin , sillä asialla on merkitys hänelle , nyt kirjoittaessaan syntyy vertaistukea minulle … Siinä on kannaltani Se pointti jota haluan puollustaa. Äkäiliöiden tasapainoton haukunta ei vertaistue meikää , eikää aa-valheen levitys ole sen kummempaa.

Tarkat havainnot ja tutkittu juttu vie mennessään , voin turvallisin mielin käydä nukkumaan kun tiedän ettei jumalaa ole eikä muslimit pakkasissa pärjää .

Levollinen, stressitön ja kaikin puolin täysipainoinen uni on erittäin tärkeää raittiuden tukemisessa! Lepää rauhassa MP sillä ainostaan vielä pimeydessä vaeltavat joutuvat juoksemaan unissaan :mrgreen:

Metallica - Enter Sandman
youtube.com/watch?v=CD-E-LDc384

“Exit, light
Enter, night
Take my hand
We’re off to never-never land”

Tämän testin lopputulos olisi kyllä erittäin mielenkiintoista kuulla ja uskon Metsämiehen kykenevän ottamaan 2-3 tuoppia huurteista ilman pienintäkään ongelmaa (jonka tottakai pitäisi onnistua jos alkoholi on täysin merkityksetön aine nykyisin) ja tämän jälkeen jatkamaan raittiutta. Eiköhän ne solmut sieltä kupolista ole jo aika pitkälti ratkottu jos siellä nyt sellaisia ylipäätään edes oli.

Voin olla tosin täysin väärässäkin :mrgreen:

Joskus ei kannata leikkiä hengellään .
Alkoholismissa on myös olemassa se allergian kaltainen myrkytysreagtio , yliherkkyydeksi sitä voisi sanoa .
Minulle perskohtasesti , alkoholi on tänäpänä täysin merkityksetön minusta pois oleva ainesosa jonka vaikutuksia saan katsella omankehon ulkopuolisten kehojen toiminnassa.

Varovaisena Miehenä en lähtis kokeilunhalusta asiaa enään kokeilemaan mutta pyssy ohimolla voisin ryypyn ottaa kuulaa mieluummin .

Sairastan hitaasti etenevää luuston rappeumasairautta , se tekee joskus kipuja jotka vaatii kolmiolääkityksiä .
Päihdeongelmastani huolimatta kehoni ei vaadi roikkumista niissä tilanteen rauhoituttua , vaan oxiconttiinit jää purkkiin tilanteen rauhoituttua . Siinä on jotain Sitä mitä Kannel kertoo ja samalla jotain mikä vie uskomushoitomoilta pohjat pois . Pitkässä juoksussa kun olen eri lekurien kanssa lääkityksistä puhunut niin vaarillisimmaksi terveydelleni osoittautuu panadoli ja burana . Joista toinen tuhoaa maksan ja toinen vatsan .

Pitääkö siinä kenen ihmetellä miksi Humppaukkojen askeleet neuvvoineen ei kiinnosta. Hyvä kun kun selvisin hengissä siitä uskonnosta .

Tälläisestä “yliherkkyydestä” ne tosiaan viisammat puhuvat ja siksi linjasi vaikuttaa sangen pätevältä.

Minua ei ainakaan ihmetytä mikä laittaa pistämään Humppaukselle stopin tai ainakin vähintään kutsumaan eri miehet lavalle.
Korpiklaani - Hullunhumppa
youtube.com/watch?v=DxZwmVzfu-8

Tästä iltasatu tätä yötä vasten:

Vesilahden Verajilla - Korpiklaani(With lyrics and translation!)
youtube.com/watch?v=-m6hoQH1-EA

"Kasvoi kerran kaunis lapsi
Niin yleni ukon poika
Kirmu kiivas kassapäine
Vesilahen vallasmiesi
Nelivuosna nelisteli
Paimenkoiral’ kulleroitti
Viisivuosna hevon päällä
Uju yli kaakilan lahden

Saapu kirmun kotomaille
Miehenalum majasille
Hunnun herra ristimiesi
Kumartaja ristin kjesun
Hunnun herra puhu paljo
Luikutteli lorujansa
Saarnojansa sepitteli
Unkasi ukon omnia

Sep’moli liikaa kirmuselle
Vesilahen valtiaalle
Suurel’ sotipäällikölle
Miekkajalle mahtavalle
Kirmu viisas vallitsija
Laitto säilöihin soturit
Vangitsihe hunnun herran
Kiinni köytti kiesun koion

Kirmu näin sanoiski virkki
Hunnun herralle huhuili
“Jätä uskos llity meihim
Mikäli mielit vielä elää!”
Pelänny ei hunnun herra
Vielä viipy vaitonaisna
Kirmun puolesta rukoili
Vaikka puuhun naulittaisi

Sakaselän Naulinkaril’
Hunnun herra unohettiin
Miettinmähän tuumimahan
Kuollako vai eikö kuolla
Yöhyellä pimiällä
Kirjokannel kuutamolla
Tuli apu tovereilta
Kiesun kuvan kumartajilta

Hilja-neito kiesulainen
Oli apu hunnun herran
Lapsi kiinni lautassansa
Saapu kovalle karille
Helja-neito hiljaa hiipi
Ohi kävi vartijoitten
Vapautti hunnun herran
Kerilahen salasaunaan

Kiroeli kirmu plajo
Kunnei nähny vihulaista
Saaressansa satimessa
Sakaselän naulinkaril’
“Miksen korja kuolettanu
Tappotyötta en tohtinu
Henkeä vieny hunnun herralt
Kuristanu kalantilaista?”

Kiinni saatiin hunnun herra
Jälleen jäihe satimehen
Tällä kertaa ainaiseksi
Iäks ikikuunaiseksi
Hunnun herran käety lähti
Kourat irtos’ repimällä
Torsot verta hyrskähteli

Kiristivät kourantyngät
Raual polttivat valtimot
Siihen suistu hunnun herra
Väsy vanhus vaivaamasta
Kirmun töitä kauhisteltiin
Teko pääty tarinoiksi
Noissa maissa messäsissä
Vesilahen veräjillä"

Jännästi lähti tämä ketju elämään ilman että itseni tarvitsi aloittajana kirjoittaa kuin pari viestiä alkuun. Perehdyn ajatuksella kaikkiin kuuteen sivuun, jahka työt tänään helpottavat.

Kiitos kaikille aktiivisuudesta ja jatkakaa toki. Semi-jouluisaa viikonloppua niinikään kaikille.

[b]Mulla on kanssa kokemuksia vuoden kestäneestä kolmio kipulääkityksestä yhden vamman takia. Olin silloin viettänyt raitista elämää kymmenisen vuotta. Kun leikkaus toi parannuksen tilanteeseen, ei minulla ollut minkäänlaisia vaikeuksia lopettaa tätä lääkitystä.

Mikäli vaikka olisinkin ollut raittiina, mutta elämäni muuten sisältäisi näitä “muita tekijöitä” en epäile laisinkaan sitä, että olisin ollut halukas jäämään koukkuun pillereiden kanssa tai kenties ratkennut alkoholin käyttöön.
[/b]

Kun kerran asiallisesti nyt keskustellaan niin mitä Kannel kertoo ja miten se vie esimerkiksi AA-ohjelmalta pohjat pois?

[size=150]Vastaisit edes mun mieliksi edes kerran sulle esitettyyn kysymykseen sun tekstistäs perustelujen kanssa! Edes yhden ainoan kerran.[/size]

Ihan varmasti porukka vittuuntuu MP:n asenteeseen. Jos tätä sitten kehtaa arvostella, niin voi että mikä itsesääliparku siitä seuraa, että tässä nyt mennään henkilökohtaisuuksiin. Ja se parku, että “kiitos nyt paljon tästä vertaistuesta”. Ethän sä mitään tukea tarvii, sähän olet täydellinen, voi jeesuken pillut sentään!

Pahimmat skeptikot epäilevät sitäkin onko raamattu totta.
(tiedän, tiedän. Ei saisi epäillä, aina joku kokee senkin henkilökohtaisena loukkauksena)
Näin joulun lähestyessä noita vanhoja juttuja lueskelin:
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/kuningas_herodes_suuri_vai_hullu_

Moitit minua jatkuvasti huonon vertaistuen annosta ja eikä siinä mitään, olet siinä varmasti oikeassa. Kiitos kuitenkin suuresti, että näytät esimerkilläsi kuinka sitä oikeaa ja rakentavaa vertaistukea tehdään kuten tuossa lainaamassani postauksessasi, tuo auttaa raitistumaan tänään taas satoja tai peräti miljardeja ihmisiä. Nostan hattua sinun verrattomalle vertaistukitaidolle, se on kertakaikkiaan lyömätön ja olen sille äärettömän kateellinen.

Oikein mukavaa viikonlopun alkua, Prossa.
Tässä on kyllä tapahtunut jonkinlainen väärinkäsitys.
En ole missään viestissäni maininnut yhtään mitään Prossan tekemästä vertaistuki- tai muustakaan toiminnasta.
Enpä siitä mitään edes tiedä, joten en sitä pystyisikään erittelemään ja arvioimaan.

Jos nyt löytyy viesteistäni sellainen jossa edes Prossan mainitsen, niin palataan toki asiaan. Jos olen jotain henkilökohtaista sanonut, niin olen valmis perumaan puheitani.

On kyllä pikkusen kaukaa haettua verrata raamattua, jota itse pidän pääasiassa tarukokoelmana ja esimerkiksi sitä positiivista kokemusta ja apua, jonka olen itse saanut henkilökohtaisesti ryhmissä. Kuten olen myös monen muun havainnut avun saaneen alkoholismiinsa.

Mainittakoon, että tätä kerjua aloittaessani en ajatellut juuri tämän ketjun olevan erityisesti vertaistuen ketju, vaan pelkästään asiallinen keskusteluketju. Siinä mielessä näen debatin siitä, kuka tässä ketjussa nyt hyvää tai huonoa vertaistukea antaa. epärelevanttina. Jos kriittinen debatti on epämiellytttävää, kyseistä ketjua ei ole pakko lukea.

Luukkaan evankeliumi on mielenkiintoista nostaa pohdittavaksi näin joulun alla. Kyseessähän ainoa evankeliumi, joka kertoo jotain Jeesuksen syntymästä. Tarina on todettu fiktiiviseksi senkin vuoksi, ettei mainittua verollepanoa ole tapahtunut historiallisten lähteiden mukaan. Neitsyestä syntymisen myytti puolestaan on ikiaikainen, ja elää monissa kulttuureissa. C. Hitchens muuten oli innoissaan ajatuksesta, että jos moisia ihmeitä tapahtuisi nykyaikanakin, olisi nykyajan tieteelle varsin mullistava tilaisuus tutkia ilman siittiösolua tapahtuvaa hedelmöittymistä.

Itse olisin taipuvainen ihmettelemään, kuinka paljon herttaisetkin kulttuurimme perinteet (koululaisten joulukuvaelmat ym.) perustuvat pelkälle fiktiolle, jonka jotkut luulevat todeksi.

Keskustelunaiheina on lopettaneiden ja lopettajien foorumissa sallittu elävän elämän aiheista aika laajasti. Ketjuja on musiikkikappaleista, arkipäivän tekemisistä, sanaleikeistä… ja miksei olisikin.
Päihdeongelmasta irtipääsyn jälkeen riittää maailmassa katselemista ja miettimistä, ehkäpä aikaisempaa enemmän, kun ei enää tarvitse ajatella sitä päihdehommaa.

Eikä taida olla edes sivuston ylläpitäjän kannalta mielekästä kieltää ajatusten suuntautumista siihen ongelmavapaaseen elämään, sellaiseen jossa päihteet eivät enää vaikuta. Niillä elämään kuuluvilla ajatuksilla, vaikkapa pieninä annoksina yhdessä pohdittuna ja julkistettuna, voi hyvinkin olla sekä päihdeongelmien paisumista torjuva että myös ongelmista irrottautuvalle rohkaiseva merkitys.

Ei siis aina ole tarpeellista katsoa jokaista maailman asiaa ihan samasta aidanraosta, esimerkiksi vertaistuen tai akuutin päihteidenkäytön tai vielä selvittämättömän päihdeongelman ahtaasta näkökulmasta.

Laajemmallakin ajattelulla ja keskustelulla on merkityksensä.

Kyllä nuo hengellisen (monien mielestä hengenahdistuksellisten) ja toisen puolen esittämän maalliseen tietoon perustuvan elämänkatsomuksen välinen pohdiskelu ja avoin keskustelu kuitenkin koskettaa kovin monia -ehkäpä melekin kaikkia niitä jotka ovat vaikka jupottelun lopettamisen jälkeen joutaneet asioita itselleen johonkin loogiseen järjestykseen laittamaan.

Aina sitten myös joku loukkaantuu, kun ottaa henkilökohtaisena loukkauksena kunnioittamattomat puheet just sitä selitysjärjestelmää kohtaan jonka on omaksi ajattelun ohjenuorakseen valinnut.

Mutta, olen huomannut, että tasapainoon päässeet ihmiset, (monesti kyllä samalla päihdeongelmattomuuteen päässeet) eivät kovin helposti ota henkilökohtaisena vaikka heidän kannattamiaan filosofisia tai talouspoliittisia tai pienempiä maailmankatsomuksen osasia vastustetaankin ja kaivellaan niistä logiikkaan sopimattomia osasia.

Ihan lähitutuissani on kavereita eri suunnilta, ja kumma kyllä, jonkinasteisesta sitoutumisestaan eri suuntiin vinoilevaqt kyllä itsekin dogmaattisemmille kohdille julistuksissa.

Minusta tämä skeptisyydelle tilaa-antava ketju oli aivan mukava ja tarpeellinen, mutta kieltämättä hiukan tökkii se, että välillä skeptinen ajattelu pyritään kieltämään jotenkin moraaalittomana tai rikollisena ja toisekseen ei tänne kyllä pitäisi kuulua epäasiallinen henkilöihin kohdistuva mollaaminen.

Asioissakin riittäisi keskustelemista, ainakin tämän sukupolven tarpeisiin… ehkä sitten kun kaikki tosiaan hyvin on saatu kuntoon, voisi seuraavana olla se että aletaan toinen toistamme oikomaan oikean muotin mukaiseksi???

Joillekkin ihmisille on tärkeää uskoa aavikkoheimon iltanuotiotarinoihin , silloin on pakko pitää silmät kiini ja suut auki ettei vaan tieto pääse sisään .

Ettäkun oikeen lujaa huuran niin olen oikeassa ja josset usko niin huuran lujemmin .
Kattelin noita yöllisiä plinkkikirjotuksia , voi hyvää päivää . Liekö joulun läheisyys joka niissä näkyy vaiko sitten korkein kääntäny selekäsä .

Skeptisyys on hyvä . Ei yhtään sairautta ole rukoilemalla parannettu , tieteentekiöiden ansiosta moni vaiva on saatu hoidettua , näin se vaan on .
Ihmiskunta on lakannu rukoilemasta melekeen kaikissa sairauksissa , ei siksi että rukoilu olis auttanu vaan siksi että tieteellä on ollut toimiva hoito .
Tauti kerrallaan tiede ratkaisee ja aina jää rukoilioille yks sairaus vähemmän jälelle , niin se etenee ja joku päivä päihdeongelmakin poistuu rukoilioilta ja se poistuu aivan varmasti sen syyn tähren että tiede ratkaisee senkin ongelman …

Pohtikaas tätä !

Niimpä- Israelin kansa keksi aikoinaan jumalan, joka kulkee kätevästi mukana tai on kaikkialla. Sellainen oli tarpeen heimolle, joka vietti liikkuvaa elämää ja joutui joskus orjuuteenkin, mm. Egyptiin. Oli tarpeen omata jumala, joka on vihollisten Osirista ja Anubista väkevämpi.

Egyptin sivilisaatio on varhaisimpia yhteisöjä, jotka muistuttavat nykyajan yhteiskuntaa. Uskomuksena tosin oli, että vallassa oleva faarao on jumala, eikä ollenkaan mikään sinuhe meikäläinen. Eräs heavy-bändi teki laulunkin siitä, kuinka kamalaa faaraolle oli kuolevaisuutensa tajuaminen viime hetkellä. youtube.com/watch?v=p_bSXXK5nPs

Me skeptikot emme tietenkään voi hutkia ennen tutkimista. Olen itse joskus nuorena kärsinyt pimeän pelosta, ja joutunut jopa nukkumaan valot päällä teini-iässäkin. Nykyisin kun yksin kotona sammutan valot ja asetun nukkumaan, ajattelen että olisipa hauskaa jos se mörkö sängyn alla nyt ottaisi jalastani kiinni, niin nappaisin sen ja veisin Skepsikselle, ja kuittaisin palkkion paranormaalista ilmiöstä. :bulb:

Minulla on taas ollut tapana pistää tulipalopakkasella keskitalvella yöaikaan otsalamppu vireeseen ja tallustella öiseen metsään etsimään niitä mörköjä :mrgreen: Koskaan ei ole vielä löytynyt (ja täten on massit menny sivusuun) mutta aina retken lopuksi on mahtavaa kellahtaa selälleen, sulkea otsalamppu ja katsella sitä kirkasta tähtitaivasta josko vaikka ne kummalliset otukset olisi siellä suunnalla.