Skeptinen ketju (asiallisesti)

Ensin täytynee avata otsikko. Skeptisyys tarkoittakoon rakentavaa kritisointia, ei ennakkoluuloa tai ahdasmielisyyttä.

Emme halua satuttaa vastakeskustelijaa henkilökohtaisuuksilla, vaan mieluiten pohtia ajatuksia järkiperäisesti ja muiden näkemyksiä suvaiten.

Liittyykö päihteisiin? Liittyy. Esimerkkejä:

• Akupunktio. Tiputettiin pois alkoholismin käypa hoito -suosituksista, koska vaikuttavuus lume-lääkkeen luokkaa.

• Ykssityisten minnesota-hoitojen “raitistumisprosentit”. Tutkittu epämääräisesti, kaupalliset intressit tuloksista kertomisen takana,

• AA:n ohjelma. 12 askeleen ohjelma ei ilmiselvästi ole parantava voima, vaan monet saavat apua käydessään vain ryhmässä. Monilla ei ole uskoa 12 askeleessa mainittuihin asioihin, vaan he tuntuvat hyötyvän vain vertaisuudesta. Se on hyvä asia.

• Korkeampi voima. Ei havaintoja ensisijaisesti. Korkeampi voima tosin voi olla mikä hyvänsä ihmisen yläpuolella oleva, esim, nostokurki.

• Haitalliset uskomukset, tyyliin “A-klinikalla suositellaan vain kohtuukäyttöä/”, joilla ei ole pohjaa nyky todellisuudessa.

• Medikalisaation syyttäminen kaikesta.

En halua erikseen mainita skeptisyyttäni kannabiksen lääkinnällisiin vaikutuksiin, koska haluan mieluummin keskustelua kuin koko ketjun täyteen jedi- ja lasermiekka -kuvamateriaalia.

Skeptisyys eli ei uskota johonkin tai ainakaa varmuuteen.

Sinulla oli yksi kohta, joka on minulle ajankohtainen, kun eilen kävin.

• Akupunktio. Tiputettiin pois alkoholismin käypa hoito -suosituksista, koska vaikuttavuus lume-lääkkeen luokkaa.

Moni tosiaan sanoo, että on lumelääkkeen luokkaa ja ei vaikuttaisi, mutta minua se rauhoitti kovasti ja tänään oli verenpaineet 20 numeroa vähemmän kuin eilen. Onko huuhaata tai lumetta, mutta antoi toivottuja tuloksia. Toisaalta saattaa tuo lasku johtua siitäkin, että viimeinen ryyppy on taas päivän kauempana ja siinä akupunktiossa rentoudutaan tunti. Saattaisi vaikuttaa pelkkä rentoutuminen yksikseenkin samalla tavalla. En tiedä.

Mitä tarkoitat medikalisaation syyttämisellä kaikesta? :unamused:

Minun mielestäni huuhaata ei ole, jos ei rahasteta ihmisiä. Esim. päihdeklinikat tarjoavat akupunktiota, johon jotkut ihmiset sitten kiinnittyvät vuosikausiksi, ja käyvät ilmaiseksi ilman päihdehoitoa, kun yhteiskunta tarjoaa.

Ilmainen palvelu, vaikuttavuus nolla, ei kuitenkaan ole huuhaata koska ei veloiteta. :smiley:

Huuhaan piikkiin enempi ajautuu vaikkapa astrologia, jota ei luojan kiitos käytetä vielä sosiaali- ja terveysalan työssä.

Luonnonlääkinnän pimein ja karmaisevin puoli liittyy tietysti eläinten kohtaloon; esim. sarvikuonot.

Onko tuota tutkittu, että se akupunktion vaikutus olisi nolla? Nyt tulin skeptiseksi sille väitteelle, että akupunktion vaikutus on nolla. Pitää lyödä tutkimukset pöytään.

Se on sellainen rentoutustuokio, että se kokonaisuus on postitiivinen hermojen kannalta. Ainakin itselle ollut, mutta uskon kyllä, että jos joku toinen sanoo, ettei tuntunut mitään vaikutusta. Hänelle siis ei ole vaikutusta.

Itse suhtauduin aluksi koko asiaan skeptisesti ennen kuin kokeilin. Verenpainemittari ei valehtele. Saa ja pitää epäillä. Ehkä käyn itse uudelleen saamassa sitä hermolepoa toisen kerran, mutta tuskin vuosikausia.

^ Tuo on aina hyvä lähestymistapa, Stdärikö.

Plasebo-vaikutus on myös vaikutus, Se saa ihmeitä aikaan, Jos tunnet että akupunktio auttaa, niin käy ihmeessä siinä. Se auttaa, jos tunnet sen auttavan.

Kyllä. Mutta myös kivikovan länsimaisen lääketieteen karmaisevin puoli liittyy eläinten kohtaloon. Esim. koe- eläimet. Ja mikä pahinta, ei vain eläinten kohtaloon vaan myös ihmisten, esim. lasten. Esimerkiksi nobelin lääketieteen palkinnon saanut Ivan Pavlov on tullut tunnetuksi tekemistään eläinkokeista koirilla. Jostain syystä hänen lapsilla tekemänsä samat kokeet ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Aiva kuin koirilla tehdyt kokeet olisivat pahempi kuin ihmislapsilla tehdyt.

Aika monien rutiininomaisten länsimaiseen lääketieteeseen perustuvien hoitomenetelmien kehittämiseen on aika moni eläin joutunut elämään surkean elämän ja kuolemaan ennenaikaisesti. (Muodostuiko tuo virke jotenkin omituiseen muotoon? :unamused: ) Vähintään yhtä karmaisevaa on ajatella miten moni ihminen - myös lapsi - on ollut - ja on juuri tälläkin hetkellä - tietämättään länsimaisen lääketieteen koekaniini. (Esim. sikarokotteet)

Lumelääkkeillä on vaikutuksensa. Joskus ihminen kaipaa vain vahvistuksen sille oman paranemis -ja korjausmekanismin jo alkaneelle toiminnalle, jokin temppu tai loitsu tai mikä kaikkein parasta, pilleri, joka vapauttaa oman fysiikan parantumattomuuden kirouksesta.

Ja niin on ihmismieli otollaan huuhaan perään että uskoo myös olevansa parantumaton, toki kituvansa pitkään juuri ja juuri hengissä kun joku auktoriteetti niin sanoo.

Ja nehän sanovat, vallankin jos ehtivät samaan syssyyn opastamaan että nyt sinun on sitten käytävä tämän seurakunnan kokouksissa loppuikäsi ettet taas lankeaisi ja yhä pahemmin sairastuisi.

Vaikka tarkoituksen läpi näkeekin, niin uskoo toki sen minkä uskoa haluaa -kun sillä saa samalla osallisuuden ihan omaan ihmisryhmään.

Nostokurki muuten oli aivan maukas esimekki korkeasta voimasta, niin tosi ja korkea… vallan tässä hurahtaa siihen ja sen mahtiin uskomaan.

Mutta… sille tarttis kans keksiä jotain mystisiä ja äkkiseltään kauhistaviakin, ainakin eriskummallisia palvontamenoja jotta uskolle saatais myös yhdessä tekemisen aspekti. Paha vaan kun ne raflaavimmat on jo käytössä. Niinkuin sekin ajatuksena aika härski kertaalleen kuolleen jumalan veren juominen.

Siitä akupunktiosta vielä. Ehkä se on saatettu todeta lumeeksi alkoholismin hoidossa, en tosin ole nähnyt missä. Itse olen saanut sitä hoitoa myös fysioterapiassa selkäjumituksiin. Silloin ne neulat ovat 5 cm ja ne työnnetään puoleen väliin saakka selkään. Sekin auttoi.

Siispä olkaamme skeptisiä akupunktion lumeeksi tuomitsemisessa, kun sitä kuitenkin käytetään niin moniin eri asioihin. Ei kai sitä käytettäisi, jos sille ei olisi mitään perusteita, vai? Ehkä se ei ole kovin tehokasta sen alkoholismin hoitoon, jos ei päässyt käypähoitosuositukseen, mutta onko se välttämättä lumetta?

Jos jokin sinusta tuntuu oikealta niin se myös on sinun kohdallasi oikein! Hyvin yksinkertainen asia. Tässä maailmassa on yhtä monta mielipidettä kuin ihmistäkin. Pidä linjasi! :smiley:

Sydärikö !
Ei yksi mittaus tee kesää eikä talvea , verenpaine on monen tekiän summa .
Akupunktiota on tutkittu vaikutuksien saamiseks esiin, mutta vähissä on tulokset .
Se tilanne mistä 20 pykälää on tippunut on ollut mikä .kysy itseltäsi ja oletko kenties onnistunut muuttamaan elintapojasi ja alkanut mahdollisesti syömään verenpainelääkkeitä . Monta on matkalla muuttujaa .
Andantte tuossa höpisee omiaan , ihmisen tuntemukset omasta kehosta ja kehon tarpeista perustuu monesti mainontaan ja ympäristön paineeseen . Verenpainemittausia pitää tehdä säännöllisin kellonajoin kuukauden perioodeissa että tuloksella olisi terveytesi kannalta ohjaava merkitys . Ole varovainen näiden punariisinsyöttäjien kanssa Terveisin Mainettaan Parempi

Ei mitään verenpainelääkkeitä. Eiliseen verrattuna 20 pykälää tippui verenpaine. Se akupunktio vei pois viimeisen juomakauden ahdistuksen ja nyt siis olen lopulta kunnossa, kun nuokin verenpaineet on taas kohdallaan. Se krapulaviikko on siis selätetty ja tästä on hyvä mennä eteenpäin.

Mutta olkaa vaan skeptisiä. Minulle riittää, kun on tyyni olo nyt. :wink: :wink:

Edit: 22.11. verenpaine 118/80. Pulssi 48. Joo nyt jo toista päivää hyvät arvot. Kyllä ne vieroitusoireet ovat loppuneet nyt.

• Korkeampi voima. Ei havaintoja ensisijaisesti. Korkeampi voima tosin voi olla mikä hyvänsä ihmisen yläpuolella oleva, esim, nostokurki.

Ymmärrän tämän kohden skeptisen näkökulman, mutta uskovaiselle raitistuneelle tämä voi olla tärkeä tuki ja luulen, että joku on tästä pahoittanut mielensä. Aika provosoiva ketju kaiken kaikkiaan, kun itse näkisin, että on hyvä raitistua keinoista huolimatta.

Sunnuntaiaamua!

Olen sen minäkin huomannut, että usein ihmiset katsovat tarpeelliseksi ja oikeutetuksi loukkaantua jos joku epäilee heidän uskomustensa ja ennakkoluulojensa totuusarvoa.

Ja tarkemmin ajatellut, enkös vaan ole joskus joidenkin intomielisisesti ilman omaa kritiikkiä hyväksymieni (ja mukavassa porukassa vannottujen valojen vahvistamien) asennoitumisteni kanssa ollut nokka lurpallani kun joku on sattunut paljastamaan että ehkäpä ei tuollakaan keisarilla vaatteita ole kuin niihin uskovien ajatuksissa.

Ja luultavasti niitä ennakkoluuloja jotka eivät perustu mihinkään muuhun kuin jonkun auktoriteetin julistukseen on päänupissani vieläkin.

Nyt olen kuitenkin vanhemmiten ja useamman vuoden selvin päin voimaannuttuani tullut siihen tuloksen etten minä mihinkään sellaisia uskomuksia ja ennakkoluuloja tarvitse.

Tietysti toivon, että kun joku huomaa minun ajattelevan jotenkin järjen tai inhimillisyyden vastaisesti, hän malttaisi myös mieltään ja valaisisi minua puhumalla asiasta -ei siis minusta henkilönä eikä itsestäänkään , siinä kun on aina ttaustalla se viittaus hänen ja minun vertailuun ja silloinhan se palautuu taas siihen minun henkilökohtaisten ominaisuuksieni arvosteluun.

Mutta, niitä oppirakennelmia, luuloja ja asioita vääristäviä yleistyksiä, joita taatusti minunkin ajatusteni siivoamattomissa vinttikomeroissa lojuu tartuttamassa hometta uusiinkin ajatuksiin, niitä toki saa ja pitääkin tarttua ihan suoraan ja hyssyttelemättä.

Minusta tämä on meille kaikille aivan ajatuksia tervehdyttävä ketju, kunhan sitä ei aleta käyttämään itseään vastaan eli just siihen ihmisten tai ihmisryhmien irvistelyyn.

Pysytään asioissa ja epäillään niitä!

On asiallinen ketju, mutta onko se vertaistukea? Itse katsoin siitä näkökulmasta. Myönnän, että muuten on asiallinen ketju.

Joo, kyllä minusta juuri tämä on vertaistukea.

Yksin ei aina uskalla olla edes skeptinen, kovin helposti me ihmiset menemme joukon mukana ja uskomme vähän kaikkiin mahdollisiin auktoriteetteihin, olipa niissä järkeä tai ei ja olipa taustalla mitä tahansa … ja varsinkin silloin kun elämäntilanne on vähän voimattomanpuoleinen, olemme kovinkin helposti johdateltavissa.

Jos täältä sitten saa rohkeutta epäillä joka puolelta tarjottuja sisäänvetokoukutuksia ja uskaltautuu -vaikka sitten edes täällä- epäilemään ihan omilla aivoillaan , niin mikäs sen parempi.

Me nähdään asia hiukan eri näkökulmasta. Minusta vertaistukea on kannustaa toista kohti raittiutta olipa valittu raittiuden edistämistapa mikä vaan. Kylmän rätin heitto naamalle ei ole vertaistukea, jos nyt ei satu olemaan niin erikoinen tapaus kyseessä, joka kokee saavansa hyötyä kylmien rättien naamalle nakkelusta.

Mutta ei tätä ketjua toli ole pakko lukea, jos ahdistaa. Jatketaan vaan keskustelua. Teille pitempään raittiina olleille varmaan hyvä keskustelunaihe.

Minusta taas on kohtuullisen huonoa raittiuden edistämisen vertaistukea jos esim. kannustetaan kaventamaan se oma tajunta/tietoisuus sekä perspektiivi elämään tai kehoitetaan uskomaan joihinkin älyttömiin hurujuttuihin. Onnistuuhan se korkin sulkeminen tietysti joiltakin juopoilta kun laitetaan aivot tyystin narikkaan mutta se taas sitten saattaa aiheuttaa toisenlaisia lieveilmiöitä.

No minä en ainakaa arvostele kenenkään valitsemaa tietä. Jokainen voi itse omat valintansa tehdä. Olet sinäki soikannel tehnyt oman valintasi. Et varmaan hirveesti pidä, jos joku tulee sitä arvostelemaan.

Esim. Aa on joillekin hyvä valinta.

Itseasiassa nautin siitä ja siksipä olenkin nykyisin aivan terve kaveri :mrgreen: