Niinhän minäkin olen ajatellut, että parempi vaan näillä maallisilla konsteilla, maallisissa asioissa kuten vaikka juopottelun tai tulipalon suhteen.
Korkeammat voimat ovat kuitenkin hiukan epävarmoja.
Nöyrtymisiä en siinä kiireessä kyllä alkais harrastamaan, äkkiä vaan puhelimesta hätänumeroa ja sitten vesiletkua avaamaan.
Voi olla hyvä harrastus se nöyryyskin mutta kun tosi on kysymyksessä niin tuo olisi minun toimintajärjestykseni.
…juu, on kai niillä eroa, joteskin kai siinä toiminnan vahvuudessa. Kyllä minäkin sen ymmärrän, että juokseminen ja juoksentelu eivät samaa tarkoita, vaikka sama se asia pohjalla onkin. Toinen on tosissaan tekemistä ja toinen väöhän leppoisampaa, hiukan vois vaik sanoa että leikkimielisempää, siinä muun ohella touhuttavaa. On se eri, on.
Mutta, tuossa ajattelussani toimimisesta kun joku ongelma akuuttina päälle kaatuu, se nöyryyksien pohtiminen oli -omasta mielstäni- kovin pieni sivuseikka joka ei lopputuloksen kannalta mitenkään merkitsevä ollut.
Ei olis sitä sanaa kannattanut vetää lainkaan esiin, siihen tartuitaan niin kovin herkästi ja sitten puhutaankin jo ihan eri asioista.
Tää ei nyt varsinaisesti liity mitenkään just vertaistukeen mutta uskoon ja epäuskoon ja rukoilemiseen tai miten vaan mutta mä oon miettinyt sellaista kun työssäni tällä hetkellä hoidan hyvin iäkkäitä ihmisiä joilla luonnollisesti elämää on hyvin vähän jäljellä jos sitä ajattelee odotetun eliniän perusteella. Mä en ole tavannut tuolla kentällä aikoihin iäkästä ihmistä joka tukeutuisi äänekkäästi uskontoon tai peloissaan odottaisi kuolemaa, rangaistusta tai taivaspaikkaa.
Mieleen on jäänyt yksi tapaus.
Yksi jo edesmennyt sotaveteraani lähestyi kuolemaa ja kuulin kuinka hän lauloi hengellistä laulua sängyssään. Hiljaa ja huonosti hengittäen.
Kysyin kohdatessamme haluaisiko hän tavata vielä papin? Mies joka lähenteli sataa vuotta henkäisi että se olis mukavaa. Ei hänen synnit niin suuret ole mutta kyllä se olon mukavaksi tekisi kun saisi muutaman sanan vaihtaa papin kanssa ennen kuolemaa.
Niin siinä kävi että vaatimaton maalaismies tapasi papin, sai ehtoollisen ja keskustelikin hänen kanssaan pitkään.
Sanaakaan ei puhunut asiasta muuta kuin kiitti että asia järjestyi.
Muutaman päivän päästä nukkui pois kenenkään huomaamatta, vaivaamatta ketään.
Ihmiselämä on niin pieni ja vaatimaton isossa juoksussa. Sopua ja rakkautta me tarvitaan.
Alkoholin takia olen joutunut nöyrtymään ja pyytämään apua toisilta kaltaisiltani juopoilta, jo raittiuden tielle päässeiltä. Olen opetellut jopa kuuntelemaan, enkä ole välissä päässyt heittämään omia erinomaisia oivalluksiani väliin, se onkin meikäläiselle ollut kova paikka!
Olenhan käynyt ruikuttamassa yksityispsykiatrille, lääkärille, pastorille ja meuhannut ystävilleni. - Ei vainen sieltä saatu apu auttanut millään lailla, eikä omin voiminkaan edistystä tapahtunut.
Jumala puoli on minulle kyllä aina ollut vieras! Meillä ei kotona ollut “uskovaista” sakkia. Sen sijaan raamatussa on kyllä ihan päteviäkin juttuja, se on toisin paikoin ihan hyvä saaga.
Tämä kuvastaa hyvin sinun ääretöntä itsekkyyttäsi ja jääräpäisyyttä, et välitä yhtään siitä mitä muut sanoo ja ainoastaan sinulla on mielestäsi oikeus kommentoida asioita ja vääntää asiat sinun haluamaasi muottiin. Sinä jos joku tartut kovin herkästi (lue aina) juuri esimerkiksi edellämainittuun sanaan. Viimeisten vuosien aikana en juurikaan ole viitsinyt kirjoituksiasi lukea koska niissä ei ole enää mitään uutta tai rakentavaa vaan ne ovat jääneet junnaamaan samalle väittely asteelle ilman mitään sisältöä.
Kirjoittelet myös omaa ketjua jostain maallisesta tai jotain, mutta siinä ei ole kyse muusta kuin itsesi esiintuomisesta ja jostain kumman syystä kuvittelet, että ihmisiä kovastikin kiinnostaa, että mitä päivisin värkkäät, Luuletko ettei meillä muilla ihmisillä ole elämää ollenkaan ja että meitä kovastikkin kiinnostaa juuri sinun päivittäiset askareet. Taidat olla sisimmissäsi kovin yksinäinen ihminen ja varmasti pystytkin niin kauan kuin yrität väkisin vääntää kaikki ihmiset ajattelemaan ja toimimaan vain sinun ehtojesi mukaan. Olet kirjoitellut välillä jostain ystävistäsi tai tutuistasikin kirjoituksissasi ja silmiinpistävää on, että analyyseissäsi jokaisessa heissä on aina jotain vikaa tai juuri he ajattelevat väärin asioista, eli eri tavalla kuin sinä, surullista luettavaa kun ystävistä tai tutuista ei juuri muuta kerrottavaa ole. Onneksi ei tunneta toisiamme.
Kiitos vaan tästäkin vertaistuesta, Lieneekö sitä askeloppien mukaista suhtautumista muihin ihmisiin . Hienoa kuitenkin että kerrot rehellisesti mitä minusta ajattelet.
Mukavaa päivänjatkoa vaan sinullekin.
p.s.
minä puolestani olen sitä mieltä että Prossa on ihan mukava ja fiksu ihminen, eikä sitä asiaa miksikään muuta se että meillä on ihan vastakkainen maailmankatsomus ja arvostamme eri asioita.
Kukaan ei pidä arvostelusta. Mies metsän reunasta sait nyt kokea sen, miltä puolestaan tuntuu noista AA:laisista. Ei sitä menetelmää tarvitse haukkua, vaikka se ei olisi itselle sopinut. Se oli selvä asia, että ennemmin tai myöhemmin joku närkästyy. Toki AA:ta saa kritisoida, mutta se on se tapa, millä sitä kritisoi. Kirjoita vaikka jokin teksti, jossa laitat otsikoiksi ne askeleet. 12 otsikkoa. Jokaisen otsikon alle kritiikki, mutta perustellusti. Onnistuuko?
Piti oikein ottaa itsekin vähän takaisin ja katsoa mitä tuli aamulla kirjoitettua.
No, niin se oli kuin muistelinkin. Skeptisyydestä ja sen oikeutuksesta kirjoittelin, kuten tämän Valtio-miehen ketjun otsikkokin aiheeksi yrittää määritellä.
Ei tuossa mistään askelista kai puhetta ole?
Ihan vaan siitä miten elävässä elämässä kannattaa tällaisen äijän menetellä, luottaako hengellisiin voimiin vai epäileekö hiukan ja varmuuden vuoksi tekeekö niinkuin maalliset asiat tapahtuisivbat tässä materian maailmassa.
Jos tuosta joku närkästyy, niin sille en sitten voi yhtään mitään. En kai minä voi ajatuksiani ja käytännön tekemisiäni sellaisiksi edes saada että ne kaikkien mahdollisten oppien mukaan olisivat kelvollisia.
Ja jos joku järjestö loukkaantuu maailmankatsomuksestani, niin eipä sekään minua heilauta. Joku toinen sitten taas voi olla hyvinkin samaa mieltä.
Omia ajatuksiani tästä maailmanmenosta minä kirjoittelen.
p.s.
toki minäkin joihinkin yhdistyksiin ryhmiin kuulun, mutta en minä niiden arvostelusta ala henkilökohtaisesti loukkaantumaan. Suhtaudun itsekin kriittisesen arvioivasti ihan niiden kaikkien ideologioihin. Ja usein jopa yritän muuttaa jotain vanhentuneita tai muuteen takkuavia kohtia toiminnoissa parempaan suuntaan. Keskustelemalla ja yhdessä epäilemällä.
Et sä Metsänmies ole tähänkään kysymykseen vastannut.
Kaikkihan tietävät jo ennestään, että alkoi ketju mistä hyvänsä aiheesta, päädytään ennemmin tai myöhemmin samaan kuvioon. Eli siihen, kuinka Metsänmiestä vituttaa kun ei AA-ryhmä lähtenyt hänen tavallaan muokkaamaan toimintaansa hänen näkemyksiinsä vertaistukitoiminnasta. Ei lähtenyt fortunaa tai pingistä pelaamaan työväentalon kirpparitorille yhdessä paikallisen urheiluseurain, työttömäin ja vapaa muurareiden kanssa yhteistoiminnan merkeissä. Jossa vaativan koordinoinnin suorittaa vertaistukimestari Metsänmies.
Toki tiedän että monet ihmiset ovat maailman menosta ihan eri mieltä kuin minä. Ja niin pitää ollakin. Ja minusta on aivan oikein, että minunkin esittämiini teorioihin ja tulkintoihin tästä maailmasta suhtaudutaan skeptisesti, ja tutkitaan mikä voi olla yhtäpitävää todellisuudenssa, mikä taas on todistamatonta uskottelua.
Siinä mahdollisesti joku muukin uskaltautuu epäilemään ettei ihan kaikki aina ole totta mikä totuutena kerrotaan. Olipa kertoja sitten kuka tahansa tai mikä järjestö tahansa.
Mutta se sitten taas, jos nyt se hermostuttaa että metsänreunan mies tai joku muu ylipäänsä tuo julki omia näkemyksiään ja huomioitaan asioista, se on vähän huonommin korjattavissa oleva juttu.
Silloin kai täytyy suositella tämän foorumien vihamies -toimintoja. Ei tarvitse lukea muita kuin itselle jo valitun opin mukaisia mielipiteitä. Eikä ainakaan edes ajatella, että erilaisiakin maailmankatsomuksia on olemassa.
Suosittelen ihan tosissani, jos minun juttuni aiheuttavat hermostumista. Ei näillä kannata itseään kiusata.
Toinen mahdollisuus on lähettää jatkuvalla syötöllä ylläpidolle vaatimuksia tällaisen vääräoppisen laittamisesta kirjoituskieltoon. Olisiko se houkuttelevampi ajatus…siinähän voisi vaikka, sen onnistuessa, tuntea tehneensä oikealle uskolle ison palveluksen?
Heliseellekin päivänjatkoa, monessa asiassa olen huomannut kirjoituksissasi varteenotettavia miettimisen aiheita. Ja muuten uskon sinunkin olevan ihan mukava ja sympaattinen ihminen. Ja vaikket olisikaan, niin silti ryhtyisi täällä tuhlaamaan aikaani henkilökohtaisen naljailun merkeissä. Asioissa ja ajattelutavoissa, erilaisissa meille tarjoilluissa teorioissakin riittää miettimistä. Ainakin skeptisyyden oikeutuksen kannalta.
Se on sellainen hienovaraisuus, jota meidän riippuvaisten tulisi kokea toisiamme kohtaan, niin se on sitä oikeaa vertaistukea. Sama pätee muuhun elämään myös.
Esimerkiksi muusta elämästä, että ei pitäisi väkisin loukata uskovaisia heidän arvoistaan ja toisin päin uskovaisten ei pitäisi arvostella ateisteja tai skeptikkoja heidän valinnoistaan.
Ja sitten taas näistä toipumismenetelmistä. Se on ok, että joku käy työväentalolla ja saa siellä tukea kavereistaan. Sekin on ok, että toinen käy AA:ssa ja saa sieltä tukea. Myös se on minusta ihan ok, että joku sitten leputtaa hermoja pameilla tai kannabiksella, koska ne on tosiaan parempi vaihtoehto kuin jatkuva dokaaminen. Ei siis pitäisi kaivella verta nenästä ja arvostella, mitkä tavat raitistua on oikeita.
AA-kokemuksistani vielä sen verran, että ei tarvitse olla uskovainen, jos sinne menee. En minä esimerkiksi ole uskovainen ja silti siellä kokouksessa oli helpotus käydä. Siellä just uusille tulokkaille korostettiin, että se korkeampi voima voi olla vaikka Sisu pastilli, valoa kohti voima Jediritareille tai sitten Jumala kristinuskoisille. Ei sillä ole siis väliä, mihin sitä uskoo. AA:n avulla moni on raitistunut ja se on pelkästään hyvä asia. Kaikille se AA ei sovi ja on huonoja kokemuksia joillakin, mutta niin on kaikkien asioiden kanssa elämässä. Annetaan toisille mahdollisuus omalla tavallaan.
Niin kyllä mä tykkään keskustella asioista ja varsinkin silloin jos vastapuoli on aivan eri mieltä kuin minä. Sillälaillahan sitä opitaan kun kuunnellaan erilaisia näkemyksiä asioista. Sä et vain koskaan vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin. Esität vain mustamaalattuja väitteitä AAsta. Ja aina sitä samaa laulua, on aivan sama mitä sulle vastataan, sama VIRSI jatkuu ennemmin tai myöhemmin.
Tuo vahvennettu tekstin kohta taas osoittaa, että pidät AAlaisia valehtelijoina! Vittu, väitätkö sinä, että minun kokemukseni on valetta ja kerron täällä palstoilla valestooreja juoppolalleille.
Oukei, sä kerrot olevasi parantunut alkoholismista ja kuinka se on vain itsestä kiinni. Sen kun vaan lopettaa juomisen ja avot se on siinä, omilla voimilla ja omalla erinomaisella ajatusputkella kaikki ratkeaa. Testaa myös tuo parantumisväitteesi ihan kokeilemalla alkoholinkäyttöä ihan kohtuudella.
Et sinä metsämies hyvä keskustele itse mistään elämänkatsomuksista. Tapasi “keskustella” on piilovittuilla ja vängätä tuota omaa kummallista ideologiaasi sekä nähdä jotain pelottavia AA-kummituksia. Yrität myös saada toiset ihmiset puolellesi arvostelamaan AA:ta.
Sen takia en itse, eikä varmaan ymmärrettävästi kukaan muukaan tällä palstalla pidempään ollut halua yrittää keskustella asiasta sinun kanssasi, eikä etenkään kukaan AA:ssa käynyt/käyvä, koska halveeraat ja olet aina halveerannut jotain semmoista minkä itse ja moni muukin on havainnut todella tärkeäksi asiaksi elämässään. Jopa hengen pelastaneeksi asiaksi. Sinulle on monta kertaa yritetty kertoa että se tapa miten näet AA:n on vain ja ainoastaan omassa päässäsi koostunut kummallinen peloista ja ennakkoluuloista koostuva häkkyrä, jolla ei ole mitään tekemistä sen todellisuuden kanssa jonka minä ja moni muu siellä on käynyt on kokenut. Tuo häkkyrä istuu sinun päässäsi niin tiukasti ja monta kertaa olen koittanut ymmärtää, että mistä tuo tulee, mutta en vain ole päässyt jäljille. Sen vuoksi olen jo ajat sitten luovuttanut asian suhteen, enkä edes yritä keskustella sinun kanssasi näistä jutuista, koska tiedän ihan tasan varmasti että se sama levy sieltä naksahtaa jossain kohtaa päälle missä tulee ne korkeimpien voimien kiroamiset ym. asiat jotka on satoja kertoja jo tullut luettua täältä. Kritisoit AAlaisia saman levyn pyörittäjiä, vaikka itse en ole koskaan törmännyt yhtä pahasti samaan levyyn jumahtaneeseen henkilöön AA:ssa, kuin sinä olet.
En todellakaan ymmärrä mistä tuo kumpuaa ja olen ajat sitten jo lakannut yrittämästä ymmärtää. Ehkä se on jotakin alkoholismiin olennaisesti liittyvää oman pahan olonsa projisoimista toisiin ihmisiin, eli sitä että ei mitenkään taivu näkemään itsessään kaikkea sitä kipua ja muuta sen semmoista eikä suostu kohtaamaan sitä. Valitettavasti jos sitä ei koskaan suostu kohtaamaan, sen vankina on lopunelämäänsä.
Toivo on kuollutta, enkä sen vuoksi lähde toivomaan sinulle sitä että joskus pystyisit päästämään kaikesta siitä irti, mikä lie se sitten onkaan mikä sulla tuon saman levyn on jumittanut paikoilleen. Ehkä vielä joskus kuitenkin. Ja ehkä sekin on sen korkeimman voiman käsissä, mitäs olet mieltä?
Kaikista hauskintahan tässä on se että ei tällä palstalla käytäisi tätä AA-vänkäämistä, ellet sinä itse pitäisi sitä elossa. Melkoinen paradoksi, eikö vain? Pääsisit pois tästä asiasta jos itse lakkaisit puhumasta siitä. Kun ei sitä asiaa kukaan muu täällä esiin nosta kuin sinä itse. Uudestaan ja uudestaan.
Tähän voin todeta, että ainakaan AA ei voi loukkaantua sinun maailmankatsomuksestasi, eikä kenenkään muunkaan.
Eri asia on sitten se, jos minä tuon esiin oman näkemykseni jostain esittämästäsi asiasta tai asenteesta, tai joku muukin on tehnyt niin.
Olet aina tervetullut tähän maailmanlaajuiseen toveriseuraan kertomaan raitistumiskokemuksesi ja kuuntelemaan, millä tavoin suuri joukko jopa toivonsa menettäneitä alkoholisteja on raitistunut ja saavuttanut loppuelämänsä kestäneen raittiuden.
Lisäänpä vielä, että palavereissa saa olla puhumattakin.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Kyllähän minäkin aika usein tuon esiin sen ,että olen saanut raittiuden AA:sta. Ja samalla korostan, että en ole sillä tavoin poikkeus, etteikö sama tapa voisi olla avuksi joilekuille muillekin tätä Lopettajat-palstaa lukeville.
Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
Kova tarve on puolustaa AA.ta vaikkei siitä ole tänäänkään ainakaan tässä ketjussa kukaan tainnut sanoa edes epäilyksen sanaa. Toki, saahan minulle rähjätä ihan varmuuden vuoksikin, etten vaan sanoisikaan siitä järjestöstä mitään.
Aamulla kirjoittelin yleisesti skeptisyydestä ja nimenomaan omasta skeptisyydestäni mainitsematta yhtää yhteisöä tai firmaa tai virastoa tai laitosta.
Mutta, pääseehän se AA näinkin esille, pääasia että mainostetaan!