Tervetuloa taas raitis päivä!
Heräsin jo puoli seiskalta ja vietin kiireettömän aamun herkullisenlaajan aamupalan kera. Taas näin unia, tällä kertaa olin Thaimaassa ja Kiinassa. Lieneekö tällä unella jotain tekemistä viime vuoden vaihteen kaukomatkan kanssa. Thaimaassa kaikki oli kovin värikästä ja suurta. Kiinassa kaikki harmaata ja kallista (?). Reissu tapahtui vanhan koululuokan kanssa. Sitten jossain kohtaa olin jossain päin maailmaa rautatieasemalla kapsäkkini kanssa ja voi juma kun se painoi! Hyvä kun jaksoin junaan nostaa ja selkään sattui pirusti. Suuri Suomalainen Unikirja käteen ja sanalla “kantaa” viitattiin sanaan “taakka”, joka selitettiin näin: “Unesi huomauttaa sinulle, että kannat mukanasi turhaan vanhojen ajatusten, asenteiden ja ennakkoluulojen muodostamaa painolastia”.
Heh, ja mä en ole ikinä uskonut mihinkään uniin tai unikirjoihin tai horoskooppeihin tai muuhun hömppään, mutta toi oli kyllä jotenkin aika totta. Sitäpaitsi faijalla on selkä aivan paskana ja mulla oli unessa selkä kipeä.
Päivä päivältä sitä löytää koko ajan lisää syitä, miksi EI juo, instead of miksi pitäisi juoda? Olen alkanut tunnistamaan niitä vaaranpaikkoja, jotka aikoinaan saivat korkin auki. Tosin en minä mitään syitä aikoinani tarvinnut, oli monesti “ihan vain tapa”. Tai joku jatkuva kiukku tai vastaava muka hyvä syy.
Myös pikkuhiljaa alkanut ymmärtämään, minkälaista taakkaa ja painolastia sitä on aikoinaan ihmisille aiheuttanut. Kyllä alkkis on iso lapsi, vaikka se tekeekin jotain, kuten töitä, kotitöitä, lastenhoitoa ym. Alkkis tekee numeron jostain yksittäisestä tekemästään asiasta ja näkee sen itse isona asiana, mutta ei ymmärrä vielä isompaa kuvaa, mistä kenkä oikeasti puristaa. Mitä se mekaaninen arkisuorittaminen auttaa, jos nakertaa samalla toisten luottamusta ja tunne-elämää. Tuossa alkuvuodesta ajattelin, että kyllähän mä nyt teen kaikenlaista ja paljonkin, miksi se ei riitä? Nyt on samasta asiasta hieman eri näkökulma itsellänikin.
Lisäksi sellainen oivallus on tullut, että aina olen kovasti muita ihmisiä heidän ongelmissaan auttaa. Joskus on ollut samanlaisia kokemuksia ja olen voinut jollain lailla samaistua ja yrittää auttaa. Kuitenkin monesti olen tuputtanut puoliväkisin “apuani” ja “tiennyt”, miten asiat pitäisi hoitaa. Ihmisethän ovat kuitenkin erilaisia ja kukin hoitaa asiansa niin kuin itselle parhaaksi näkee. AA:ssa toisaalta kaikilla on sama demoni voitettavana. Ja kun muistaisi sen, että minullakin on yksi suu, mutta kaksi korvaa…
Myöskin miettinyt aika paljon asioita, mitä voi tehdä selvinpäin ja mitä ei voi tehdä kun on juonut. Nauroin itselleni eilen, kun yhtäkkiä kesken telkkkarinkatsomisen tuli hirveä karkinhimo. Sitten tajusin, että ei juma, mähän voin hypätä autoon ja kurvata huoltikselle hakemaan, kuten teinkin!
Maanantaina pitkän ajanjakson jälkeen takaisin sorvin ääreen, odotan aika innolla sitäkin.
Tarmokasta päivää kaikille lukijoille!
P